Τρίτη 18 Οκτωβρίου 2016

Η ΘΡΑΚΗ ΕΙΣ ΤΟ ΕΛΕΟΣ ΤΩΝ ΕΘΝΟΚΤΟΝΩΝ

Η ΘΡΑΚΗ ΕΙΣ ΤΟ ΕΛΕΟΣ ΤΩΝ ΕΘΝΟΚΤΟΝΩΝ

-ΟΙ ΠΟΜΑΚΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΟΗΤΟΙ-


Τους Πομάκους τους γνωρίζομε όλοι. Οι ανόητοι κυβερνούν το Κράτος των Αθηνών, και αυτό το γνωρίζομε. Αλλά πρώτα ας μείνομε εις τους Πομάκους μας. Είναι πράγματι γεγονός, ότι δεν υπάρχουν επιστημονικώς αδιάψευστα στοιχεία περί της καταγωγής των. Κατά το δεύτερο ήμισυ του 19ου αιώνος η Σόφια εκμεταλλεύτηκε το γεγονός αυτό  και ισχυρίσθηκε, ότι οι Πομάκοι είναι εξισλαμισθέντες Βούλγαροι. Τον ισχυρισμό αυτόν τον απέρριψαν Βούλγαροι ιστορικοί ως ο καθηγητής Στρασιμίρωφ. Προηγουμένως, το 1789, ο Τσέχος καθηγητής Γίρατσεκ, διατελέσας υπουργός Παιδείας της Ηγεμονίας της Βουλγαρίας,  κατέληξε εις το συμπέρασμα, ότι οι Πομάκοι είναι μάλλον Έλληνες. Εις το συμπέρασμα αυτό κατέληξε ο Γίρατσεκ βάσει γλωσσολογικών, μάλλον, παρά ιστορικών ερευνών. Έκτοτε η ιστορική έρευνα ξεπέρασε τα όρια που έθεσε η έρευνα του Γίρατσεκ.

Επιστημονικώς αναμφισβήτητο είναι, ότι εις την αρχαιότητα ζούσανε εις την περιοχή που ζούνε σήμερα οι Πομάκοι οι Αγριάνες. Ο βασιλεύς των Λαγαρός ακολούθησε τον Μέγα Αλέξανδρο εις την κατά της Περσίας εκστρατεία του. Μετά τον 4ον αιώνα οι Αγριάνες εκχριστιανίσθηκαν. Και αυτό είναι επιστημονικώς αναμφισβήτητο. Έκτοτε όμως τα ίχνη των Αγριάνων χάθηκαν εις την δύνη των αδιάλειπτων  βαρβαρικών φύλων εναντίον της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, μεταξύ των οποίων και οι Βούλγαροι, οι οποίοι κατέκτησαν την περιοχή των Αγριάνων.

Υπάρχουν βυζαντινές ιστορικές πηγές, οι οποίες ονομάζουν την περιοχή που κατοικούν και σήμερα οι Πομάκοι «Αχρίδα». Αυτό είναι φυσικό, εις τα τέλη της πρώτης  χιλιετίας ολόκληρος η Θράκη και η σημερινή Βουλγαρία αποκαλούντο Μακεδονία, με μακεδονικά τοπωνύμια  Η  μακεδονική βυζαντινή δυναστεία του Αυτοκράτορα Βασιλείου του Β΄ κλπ. αποκαλείτο Μακεδονική, αν και καταγόταν από την Αδριανούπολη. Την εποχή εκείνη οι Αγριάνες εμφανίζονται εις τις βυζαντινές ιστορικές πηγές ως Αχρίδαι. Αυτοί οι Αχρίδαι δεν είναι δυνατόν παρά να ήσαν οι αρχαίοι Αγριάνες. Άλλη εξήγηση δεν υπάρχει.

Αυτοί οι Αχρίδαι εξισλαμίστηκαν βιαίως μεταξύ 1656 και 1660 εις την Φιλιππούπολη υπό του Σεχμεντίν Πασά. Αυτοί οι εξισλαμισθέντες Αγριάνοι και οι Αχρίδαι είναι οι σημερινοί Πομάκοι. Και εδώ δεν υπάρχει άλλη εξήγηση πολλώ μάλλον αφού η τύχη των είναι μοναδική εις τα Βαλκάνια: Σέρβοι, Αλβανοί και Έλληνες υπέστησαν τα ίδια. Εις όλες αυτές τις περιπτώσεις το θρησκευτικό συναίσθημα νίκησε την εθνική συνείδηση.  Ίδετε και σήμερα την Ιταλία. Οι ‘Ελληνες της Σικελίας και Νοτίου Ιταλίας έγιναν πρώτα Καθολικοί και κατόπιν απώλεσαν την εθνική τους συνείδηση.

Έτσι οι Αγριάνοι-Αχρίδαι έγιναν μουσουλμάνοι μέχρι που ο Ατατούρκ τους είπε, όπως εις όλους τους  μουσουλμάνους της Μ.Ασίας και της Ευρώπης, ότι είναι Τούρκοι. Οι Αγριάνοι-Πομάκοι δεν το απεδέχθησαν απολύτως, όπως και δεν το απεδέχθησαν και οι Κούρδοι της Μ. Ασίας. Τους Κούρδους τους κατασφάζουν οι Τούρκοι από το 1925. Τους Πομάκους τους προστάτευσαν και η Βουλγαρία και η Ελλάδα.
Και ερχόμαστε τώρα εις τους επικίνδυνους για το Έθνος,  εις τους ανόητους του Κράτους του Κολωνακίου: 1ον) Αγνόησαν την μετατροπή των Μουσουλμάνων εις Τούρκους από  τον Ατατούρκ. 2ον) Την εποχή του Εμφυλίου και του Ψυχρού Πολέμου μετέτρεψαν ολόκληρη την Ελληνική Θράκη εις ένα μεγάλο Γκέτο. «Μέσα» σε αυτό όλοι: Έλληνες, Μουσουλμάνοι και Πομάκοι!  Σε συνέχεια άρχισαν τις οσφυοκαμψίες έναντι της «φίλης» Τουρκίας και ΥΠ0ΧΡΕΩΣΑΝ, παρά τας αντιδράσεις των, τους Πομάκους να αποδεχθούν το τουρκικό εκπαιδευτικό σύστημα.!
Μάλιστα! Αυτοί είναι οι ανόητοι του Κράτους του Κολωνακίου, οι επικίνδυνοι εθνοκτόνοι. Ας ψάξουν όπου θέλουν εις τον κόσμο: Να βρούνε ένα Εθνικό Κράτος, το οποίον υποχρέωσε μία μειονότητά του να αποδεχθεί το εκπαιδευτικό σύστημα μίας ομόρου χώρας, η οποία εγείρει απαιτήσεις για την εθνική καταγωγή της δικής του μειονότητας!
Αυτά συμβαίνουν μόνον εις το ανόητο Κράτος του Κολωνακίου. Θαυμάστε το!

Γεώργιος  Εμ. Δημητράκης
(www.Γεώργιος Εμ.Δημητράκης.gr)


Υποσημείωση: Ο αρθρογράφος κρητικής (Μαριού/ Ν. Ρεθύμνης) και θρακικής καταγωγής γεννήθηκε και διαμένει εις την Ξάνθη. Σπούδασε Πολιτικές-Οικονομικές Επιστήμες και Κοινωνιολογία εις την Βόννη και Ιστορία και Πολιτιστική κληρονομιά εις την Αθήνα. Διετέλεσε επί 5 χρόνια υπάλληλος της Ομοσπονδιακής Βουλής της Γερμανίας και επί 30-ετίας Διπλωματούχος Ξεναγός για όλη την Ελληνική Επικράτεια.

Σάββατο 15 Οκτωβρίου 2016

Ζητούνται εθελοντές για την αναζήτηση βαρυτικών κυμάτων

Ζητούνται εθελοντές για την αναζήτηση βαρυτικών κυμάτων

Posted on 14/10/2016
0

gravity_spy_092616Παραμορφώσεις 10.000 μικρότερες από τη διάμετρο ενός πρωτονίου έπρεπε να ανιχνεύσει το πείραμα LIGO για να εντοπίσει για πρώτη φορά βαρυτικά κύματα, αποδεικνύοντας έτσι την τελευταία πρόβλεψη της Γενικής Σχετικότητας που δεν είχε επιβεβαιωθεί μέχρι σήμερα, έναν αιώνα μετά τη διατύπωση της θεωρίας από τον Άλμπερτ Αϊνστάιν.
Για να γίνει αυτό πραγματικότητα, θα έπρεπε το πείραμα να έχει ασύλληπτη ευαισθησία. Θα έπρεπε επίσης να μπορεί να αποκλεισθεί το ενδεχόμενο τα σήματα που καταγράφονται να είναι απλώς δονήσεις από διερχόμενα οχήματα, ασθενείς σεισμοί ή «λάθη» από τα ηλεκτρονικά κυκλώματα – ώστε να είναι όντως σίγουρο πως πρόκειται για «ίχνη» βαρυτικών κυμάτων.
Γι΄ αυτό τον σκοπό, το LIGO περιλαμβάνει δύο πανομοιότυπες ανιχνευτικές διατάξεις, μία στη Λουιζιάνα και μία στην Ουάσιγκτον, μία λύση που θα λειτουργούσε ως «αντίδοτο» ως τέτοιες περιπτώσεις. Κάτι που φάνηκε να λειτουργεί, όπως αποδεικνύει ο εντοπισμός βαρυτικών κυμάτων τον περασμένο Φεβρουάριο, ο οποίος επαναλήφθηκε λίγο καιρό αργότερα.
Ακόμη κι έτσι όμως, δεν αποκλείονται τα πειραματικά σφάλματα, αφού δεν λείπουν οι περιπτώσεις που σήματα… γήινης προέλευσης εμφανίζονται σχεδόν ταυτόχρονα στους δύο ανιχνευτές, δίνοντας επομένως την εντύπωση πως πρόκειται για πιθανά «αποτύπωματα» βαρυτικών κυμάτων.
Έτσι, για τον έλεγχό τους, μία ομάδα από τους επιστήμονες του πειράματος έχει ζητήσει τη βοήθεια εθελοντών, δηλαδή απλών πολιτών οι οποίοι αναλαμβάνουν να ελέγχουν αυτό τον «θόρυβο». Το πρότζεκτ έχει ονομασθεί Gravity Spy και «τρέχει» μέσα από την πλατφόρμα Zooniverse, ενώ σε αυτό συμμετέχουν 1.400 εθελοντές.
Για την ανάλυση, οι πληροφορίες μετατρέπονται σε ένα είδος εικόνας που ονομάζεται φασματογράφημα, με κατάλληλα σχήματα τα οποία υποδεικνύουν τον χρόνο και τη συχνότητα του «θορύβου». Έτσι, αποχρώσεις του γαλάζιου, του κίτρινου και του πράσινου αναπαριστούν την ένταση του σήματος, δηλαδή τον βαθμό στον οποίο παραμορφώθηκε ο ανιχνευτής, παράγοντας το συγκεκριμένο σήμα.
Με δεδομένο τον πολύ μεγάλο όγκο των μετρήσεων που παράγουν οι ανιχνευτές, τα σήματα που αντιστοιχούν σε «θόρυβο» δεν είναι λίγα. Αν και ορισμένα από αυτά εντοπίζονται από τους υπολογιστές, κάποια δεν αναγνωρίζονται από το λογισμικό.
Αντίθετα, ο άνθρωπος είναι πολύ καλύτερος στο να εντοπίζει νέα μοτίβα στις εικόνες. Επομένως, στους εθελοντές προωθούνται τα πιο δύσκολα αναγνωρίσιμα σήματα. Στη συνέχεια, οι αναλύσεις τους διαβιβάζονται στο λογισμικό, ώστε να «εκπαιδεύεται» και να βελτιώνεται η ικανότητά του στον εντοπισμό του «θορύβου».
Το Gravity Spy βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε πιλοτικό στάδιο. Όταν αυτό ολοκληρωθεί, τότε οι εθελοντές θα κληθούν να αναλύσουν νέες εικόνες, οι οποίες θα προκύψουν από τη δεύτερη φάση λειτουργίας του πειράματος.
Το πρότζεκτ χρηματοδοτείται από το Εθνικό Ίδρυμα Επιστημών των ΗΠΑ, ενώ οργανώθηκε από το Νοτιοδυτικό πανεπιστήμιο, το πανεπιστήμιο Σίρακιουζ και το πανεπιστήμιο της Αλαμπάμα.
Του Κώστα Δεληγιάννη – naftemporiki.gr – symmetrymagazine.org

ΠΩΣ ΔΥΟ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΑ ΒΟΗΘΗΣΑΝ ΤΟΥΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ ΝΑ ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΝΟΥΝ ΤΗΝ ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ BIG BANG

Ήταν στις αρχές της δεκαετίας του 1960 όταν δύο αστρονόμοι στις ΗΠΑ προσπαθούσαν να μετρήσουν πόσο φωτεινός είναι στην πραγματικότητα ο «μαύρος» νυχτερινός ουρανός. Αυτό που τελικά θα ανακάλυπταν ήταν η πρώτη άμεση επιβεβαίωση της θεωρίας της Μεγάλης Έκρηξης. Στην αρχή, όμως, οι δύο ερευνητές νόμιζαν ότι το σήμα ερχόταν από τις κουτσουλιές δύο ανεπιθύμητων περιστεριών.

pigeon-trapΗ παγίδα που χρησιμοποιήθηκε για τη σύλληψη των ιπτάμενων καταληψιών έχει ιστορική αξία
Ο Robert Wilson και Arno Penzia, μετέπειτα νομπελίστες, εργάζονταν στο Νιου Τζέρσεϊ με μια γιγάντια κεραία σε σχήμα κέρατου, σχεδιασμένη να καταγράφει μικροκύματα από τον ουρανό.
Το 1964, το ερευνητικό δίδυμο άκουσε για πρώτη φορά το περίεργο σήμα, υπέθεσε όμως ότι επρόκειτο για παρεμβολές από επίγειες πηγές μικροκυμάτων. Μήπως ήταν ραδιοκύματα από τη Νέα Υόρκη; Ίσως ο απόηχος κάποιας πυρηνικής δοκιμής; Μήπως προερχόταν από τις ζώνες ακτινοβολίας Βαν Άλεν που περιβάλλουν τη Γη;
«Είχα μεγάλη εμπειρία στην επίλυση πρακτικών προβλημάτων σε ραδιοτηλεσκόπια» λέει ο Robert Wilson σε άρθρο του Smithsonian.com. «Αρχίσαμε να ψάχνουμε αν υπήρχε κάτι στον εξοπλισμό ή στο περιβάλλον που θα μπορούσε να προκαλεί τον [ηλεκτρομαγνητικό] θόρυβο».
Και τότε, οι δύο αστρονόμοι ανακάλυψαν έναν νέο ύποπτο. Ή μάλλον δύο: ένα ζευγάρι περιστέρια είχε φωλιάσει μέσα στην κεραία και την είχε γεμίσει κουτσουλιές, οι οποίες θα μπορούσαν να έχουν σχέση με τον περίεργο θόρυβο.
Οι δύο καταληψίες τελικά συνελήφθησαν με ειδική παγίδα και εστάλησαν σε έναν εκτροφέα περιστεριών μακριά από το εργαστήριο, ενώ η ίδια η κεραία καθαρίστηκε προσεκτικά από τις κουτσουλιές.
Κι όμως, τα περίεργα σήματα δεν σταμάτησαν. Και αφού πέρασαν ένα χρόνο αποκλείοντας κάθε πιθανή πηγή παρεμβολών, οι αστρονόμοι κατάλαβαν τι ήταν στην πραγματικότητα το περίεργο σήμα: ήταν κατά κάποιο τρόπο η ηχώ του «Big Bang».
Οι κοσμολόγοι είχαν βάλει στο τραπέζι την ιδέα της Μεγάλης Έκρηξης όταν συνειδητοποίησαν ότι το Σύμπαν διαστέλλεται -κάτι που υποδείκνυε ότι όλα πρέπει να ξεκίνησαν στο παρελθόν από ένα σημείο.
Την εποχή που εργάζονταν στο Νιου Τζέρσεϊ οι δύο αστρονόμοι, ο αμερικανός φυσικός Robert Deak  διατύπωσε τη θεωρία ότι, αν το Σύμπαν είχε γεννηθεί όντως σε μια Μεγάλη Έκρηξη, η έκρηξη αυτή θα είχε αφήσει ένα ίχνος, έναν ψίθυρο από το μακρινό παρελθόν, που θα παρέμενε ορατό μέχρι σήμερα.
Το ίχνος αυτό είναι η λεγόμενη Μικροκυματική Ακτινοβολία Υποβάθρου, ή CMB, την οποία είχαν καταγράψει για πρώτη φορά οι Ουίλσον και Πένζιας.
Η ακτινοβολία αυτή, η οποία καταφθάνει διαρκώς στη Γη από ολόκληρο τον ουράνιο θόλο, είναι ουσιαστικά το απόφωτο μιας λάμψης που γέμισε τα πάντα όταν το Σύμπαν έγινε ξαφνικά διαφανές περίπου 380.000 χρόνια μετά τη Μεγάλη Έκρηξη.
Το 1978, οι Ουίλσον και Πένζιας τιμήθηκαν με το Νόμπελ Φυσικής για τη μεγάλη ανακάλυψη, η οποία έθεσε τις βάσεις της σύγχρονης κοσμολογίας.
Σήμερα, η γιγάντια κεραία που χρησιμοποίησαν οι δύο αστρονόμοι παραμένει στη θέση της στο Χόλμντελ Ρόουντ του Νιου Τζέρσεϊ.
Λόγω της ιστορικής αξίας της, η παγίδα με την οποία συνελήφθησαν τα δύο περιστέρια εκτίθεται στον πρώτο όροφο του Μουσείο Αέρος και Διαστήματος του Ιδρύματος Smithsonian στην Ουάσινγκτον.

Τρίτη 4 Οκτωβρίου 2016

ΣΕ ΤΡΕΙΣ ΦΥΣΙΚΟΥΣ ΑΠΟΝΕΜΗΘΗΚΕ ΤΟ ΝΟΜΠΕΛ ΦΥΣΙΚΗΣ

Πρίν λίγο γνωστοποιήθηκε με κάθε επισημότητα και απονεμήθηκε το βραβείο Νόμπελ Φυσικής για το 2016 σε τρεις φυσικούς όλοι καθηγητές σε πανεπιστήμια. Οι δύο είναι Βρετανοί και ο ένας Αμερικανός.
Το αντικείμενο με το οποίο ασχολήθηκαν και πήραν το βραβείο αναφέρεται στην δομή των υλικών και με ειδικότερη αναφορά : 

   ΄΄The exotic topological phases of matter΄΄

Οι τρεις Φυσικοί είναι οι 
David J. Thouless
Dunkun M. Haldane
Michael  J. Kosterlitz

ΑΠΟ ΣΗΜΕΡΑ ΚΑΙ ΜΕΧΡΙ ΤΕΛΟΥΣ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ ΟΙ ΑΠΟΝΟΜΕΣ ΤΩΝ ΒΡΑΒΕΙΩΝ ΝΟΜΠΕΛ

Nobel Prize Announcements Coming Up

Physics:
Tuesday 4 October, 11:45 a.m. at the earliest
Chemistry:
Wednesday 5 October, 11:45 a.m. at the earliest 
Peace:
Friday 7 October, 11:00 a.m.
Economic Sciences:
Monday 10 October, 11:45 a.m. at the earliest 
Literature:
The date will be set later

Physiology or Medicine:
Announced Monday 3 October

Times listed are local time in Sweden.
Δείτε ζωντανά την απονομή σήμερα σε 2,5 περίπου ώρες την απονομή του βραβείου Νόμπελ στην Φυσική. Αύριο την ίδια ώρα η απονομή του βραβείου στην Χημεία.
Ακολουθείστε την διεύθυνση:    http://www.nobelprize.org/

Τετάρτη 21 Σεπτεμβρίου 2016

Ο Μιχαήλ Ρασσιάς μιλάει για τη γνωριμία του με τον Τζον Νας

Εδώ και λίγες μέρες όσοι ανά τον πλανήτη ασχολούνται σοβαρά με τα μαθηματικά, σε ακαδημαϊκό επίπεδο, μπορούν να βρουν συγκεντρωμένα σ’ έναν τόμο κάποια από τα πιο όμορφα, τα πιο ερεθιστικά αινίγματα της επιστήμης τους. Το Open Problems in Mathematics (εκδ. Springer), στο εξώφυλλο του οποίου διακρίνεται η μορφή του πρόσφατα χαμένου Τζον Νας, αυτό ακριβώς υπόσχεται: μια επιλογή από τα σημαντικότερα μαθηματικά προβλήματα που μένουν ακόμη άλυτα, το καθένα παρουσιασμένο από έναν κατεξοχήν ειδήμονα στον κλάδο του. Το εντυπωσιακό είναι πως, πέρα από τον Αμερικανό νομπελίστα, στo εξώφυλλο του βιβλίου δεσπόζει και το όνομα ενός νεαρού Έλληνα μαθηματικού, του Μιχαήλ Θ. Ρασσιά. Τον συναντάω στο Μαρούσι, άρτι αφιχθέντα από τη Ζυρίχη, στο πανεπιστήμιο της οποίας διδάσκει, παραμονές ενός ακόμα ταξιδιού του στο Ινστιτούτο Προχωρημένων Σπουδών του Πρίνστον όπου πηγαινοέρχεται ως επισκέπτης ερευνητής. Βιάζομαι να τον ρωτήσω. Πώς έφτασε ως τον θρυλικό Τζον Νας; Πώς κατάφερε να σταθεί ισότιμα πλάι σ’ αυτόν τον «υπέροχο», ιδιοφυή και τόσο βασανισμένο από τη σχιζοφρένεια άνθρωπο, σχεδόν έξι δεκαετίες μεγαλύτερό του; «Κάποια πράγματα», μου απαντάει, «είτε γίνονται αβίαστα είτε δεν γίνονται καθόλου!».
Ο Ρασσιάς γνώριζε την περίπτωση Νας από παιδάκι – ως και φωτογραφία του είχε στο παιδικό του δωμάτιο. Εμείς που πληροφορηθήκαμε την ύπαρξή του από τον κινηματογράφο ταυτίζουμε τον Aμερικανό μαθηματικό με τη θεωρία των παιγνίων, μια θεωρία που έμελλε να εξελιχθεί σε πολύτιμο οικονομικό εργαλείο – εξού και το Νόμπελ Οικονομίας το 1994. Κι όμως, «τα επιτεύγματα του Νας σε άλλους κλάδους, όπως στις μερικές διαφορικές εξισώσεις και στη διαφορική γεωμετρία, θεωρούνται κλάσεις ανώτερα για την κοινότητα των μαθηματικών», επισημαίνει ο Ρασσιάς.
Ο πραγματικός Τζον Νας, στα 86, «ήταν πολύ διαφορετικός από τον νεαρό που ενσάρκωσε ο Ράσελ Κρόου. Είχε πάψει πια να παλεύει με τους δαίμονές του. Λέγεται ότι σε ορισμένες περιπτώσεις και με την κατάλληλη φαρμακευτική αγωγή η σχιζοφρένεια γερνάει μαζί με τον ασθενή, ότι σιγά σιγά τον εγκαταλείπει – κάτι τέτοιο συνέβη κι εδώ, υποθέτω. Εμένα, πάντως, μου φαινόταν απολύτως υγιής και με πλήρη πνευματική διαύγεια. Έδειχνε αρκετά εσωστρεφής, σίγουρα, αλλά στην προσωπική μας επαφή ήταν σεμνός και γλυκύτατος. Είχε έναν πολύ αντισυμβατικό και δημιουργικό ταυτόχρονα τρόπο σκέψης και οι ανησυχίες του για ορισμένα πεδία των μαθηματικών, όπως, τελευταία, η κοσμολογία, παρέμεναν αμείωτες.
rassias_nashΌταν ετοιμάζαμε τον πρόλογο του βιβλίου, του πρότεινα τέσσερα εναλλακτικά μότο, αλλά ήμουν σίγουρος ποιo θα διάλεγε. Ήταν η προτροπή του Αϊνστάιν: «Να μαθαίνεις από το παρελθόν, να ζεις για το σήμερα, να ελπίζεις για το αύριο. Το σημαντικό είναι να μην πάψεις ποτέ να διερωτάσαι». Τoν εξέφραζε απολύτως. Το μυαλό του ήταν ανήσυχο ως το τέλος».
Το 2001, όταν παιζόταν το A beautiful mind, ο Μιχαήλ Ρασσιάς ήταν 14 χρονών, μαθητής στου Μωραΐτη και, υπό την καθοδήγηση του πατέρα του, του πανεπιστημιακού Θεμιστοκλή Ρασσιά, βίωνε ήδη τον πυρετό των διαγωνισμών της Μαθηματικής Εταιρείας. Σύντομα θα κέρδιζε δυό πρωτιές στην Ελλάδα και, ως μέλος της εθνικής ομάδας μαθηματικών, το αργυρό μετάλλιο στη διεθνή μαθηματική ολυμπιάδα του Τόκiο. «Ήμουν τυχερός», αναγνωρίζει. «Με εκπαίδευε ο πατέρας μου κι είχα πρόσβαση σε μια τεράστια βιβλιοθήκη». Τυχερός, σύμφωνοι, αλλά μήπως κι εγκλωβισμένος στον κορσέ του πρωταθλητισμού; «Άμα δεν απολαμβάνεις αυτό που κάνεις, άμα δεν φλέγεσαι κι από μόνος σου να το ψάξεις, γίνεται να του αφιερωθείς ολόψυχα; Δεν γίνεται. Διακοπές, Χριστούγεννα, Πάσχα δεν υπήρχαν για μένα. Σ’ όλο τον ελεύθερο χρόνο μου μελετούσα και έλυνα ασκήσεις, αντιμέτωπος με προβλήματα που, όπως διαπίστωνα, απαιτούσαν και κριτική σκέψη, όχι μόνο διάβασμα. Κάπως έτσι συνέλαβα το πρώτο μου βιβλίο: μια συλλογή με προβλήματα στο στιλ των Ολυμπιάδων, που λειτουργεί σαν εισαγωγή στον κλάδο της θεωρίας των αριθμών σε αρχικό, προπτυχιακό επίπεδο. Στα 20 το είχα έτοιμο. Και στα 23 μου το είδα να κυκλοφορεί στο εξωτερικό».
Απόφοιτος της σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του ΕΜΠ, μ’ ένα μεταπτυχιακό στα μαθηματικά από το Κέιμπριτζ κι ένα διδακτορικό από το ΕΤΗ, το φημισμένο Πολυτεχνείο της Ζυρίχης, ο Ρασσιάς πρωτοσυναντήθηκε με τον Τζον Νας –πού αλλού;– στο Πρίνστον τον Σεπτέμβριο του 2014: «Μόλις είχα φτάσει. Βρισκόμουν στο μαθηματικό τμήμα, στο Fine Hall με τους μαυροπίνακες στους τοίχους όπου μαζεύονται οι ερευνητές τα μεσημέρια, και λίγο πριν από το τέλος του διαλείμματος, κατά τις 3.30, τον είδα να σερβίρεται τον καφέ του και να κάθεται σε μια πολυθρόνα παράμερα – τότε συνήθιζε να κατεβαίνει ο Νας, όταν ο κόσμος αραίωνε. Είχε τύχει να μελετήσω κάποια προβλήματα της αναλυτικής θεωρίας των αριθμών που σχετίζονται με τη θεωρία των παιγνίων, οπότε, αυθόρμητα, τον πλησίασα και του μίλησα. Η κουβέντα κύλησε πολύ ευχάριστα, σαν να τα λέγαμε από καιρό, κι από εκείνη τη μέρα οι συναντήσεις μας έγιναν πιο τακτικές. Συζητούσαμε με τις ώρες, πότε στο γραφείο του, πότε στην καφετέρια, πότε έξω, στις ωραίες αλέες του Πρίνστον, και κάθε φορά, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, οδηγούμασταν σε μια σειρά από ανοιχτά προβλήματα. Όταν φτάσαμε να εξετάζουμε τη δημιουργία της συλλογής, μου το ξεκαθάρισε: «Σκοπεύω να εμπλακώ πραγματικά εδώ, δεν θέλω να είμαι απλώς ένα όνομα στο εξώφυλλο». Κι εγώ άλλο που δεν ήθελα!».
Τον ρώτησε ποτέ ευθέως για την ασθένειά του; «Όχι, αλλά καταλάβαινα πως το θέμα τον απασχολούσε γιατί στην επιφάνεια του κομπιούτερ του κρατούσε ανοιχτά διάφορα σχετικά παράθυρα. Ώσπου μια μέρα, εκεί που πίναμε τον καφέ μας, έσκυψε και μου ψιθύρισε: «Είσαι νέος, με γνώσεις, με ταλέντο, ο κόσμος όλος είναι στα πόδια σου. Ο γιος μου, όμως, δεν έχει τέτοια τύχη, είναι άρρωστος…». Πράγματι, ο γιος που απέκτησε με τη γυναίκα του, την Αλίσια, μαθηματικός κι αυτός, επίσης πάσχει από σχιζοφρένεια. O Nας ανησυχούσε πολύ για κείνον και ήταν πεπεισμένος πως οι γιατροί δεν έχουν ιδέα τι ακριβώς συμβαίνει μ’ αυτήν την ασθένεια». Για την ελληνική κρίση άκουσε από το στόμα του κάποιο σχόλιο; «Απ’ ό,τι κατάλαβα, παρακολουθούσε τις εξελίξεις. Εκείνη την περίοδο, αρχές του 2015, όταν γίνονταν οι διαπραγματεύσεις με τους δανειστές, μου πέταξε: «Ξέρεις, έχω ασχοληθεί κι εγώ με το διαπραγματευτικό παιχνίδι. Στη δική μου περίπτωση, όμως, οι παίχτες έχουν ορθολογική συμπεριφορά!»».
Όπως τονίζεται στον πρόλογο του Open Problems in Mathematics, θα ‘ταν σχεδόν βλασφημία να συγκρίνει κανείς το βιβλίο με την περίφημη λίστα των προβλημάτων του Χίλμπερτ. «Το 1900», εξηγεί ο Ρασσιάς, «ο Ντέιβιντ Χίλμπερτ μίλησε για την ολότητα των μαθηματικών, κι αυτό είναι αδύνατον να επαναληφθεί σήμερα. Όχι μόνο επειδή σπανίζουν οι διάνοιες του δικού του διαμετρήματος, αλλά, κυρίως, επειδή το πεδίο των μαθηματικών έχει διευρυνθεί στο έπακρο. Εμείς χρειάστηκε να εξετάσουμε εξονυχιστικά διάφορες περιοχές κι όταν καταλήξαμε, αναζητήσαμε κείμενα από κορυφαίους ειδικούς εν ζωή παγκοσμίως.
Ο ίδιος ο Νας θα έγραφε για ένα ανοιχτό πρόβλημα της θεωρίας παιγνίων, αλλά δεν πρόλαβε. Φανταστείτε το σοκ μου όταν έμαθα ότι σκοτώθηκε. Λίγες ώρες νωρίτερα, όσο ήταν ακόμα στο Όσλο για την παραλαβή του βραβείου Abel, μιλούσαμε στο τηλέφωνο. Ένιωσα ότι χάνω έναν φίλο…» Ως το μοιραίο αυτοκινητιστικό που στέρησε τη ζωή στον Τζον και στην Αλίσια Νας, τον Μάιο του ’15, το «βιβλίο είχε σχεδόν ολοκληρωθεί», λέει ο Ρασσιάς. «Η μόνη απόφαση που πήρα μόνος μου ήταν ποιος θα έγραφε το κεφάλαιο που είχε απομείνει. Σκέφτηκα τον βραβευμένο με Νόμπελ Οικονομίας Eric Maskin, καθηγητή στο Χάρβαρντ, ο οποίος ανταποκρίθηκε αμέσως». Όσο για την Υπόθεση Ρίμαν, «είχαμε απευθυνθεί στον βραβευμένο με Fields Medal, Alain Connes».
Από τις ανθεκτικότερες μαθηματικές προκλήσεις, το δυσκολότερο μαθηματικό πρόβλημα, όπως είχε αποφανθεί και ο μέγας Χίλμπερτ, η Υπόθεση Ρίμαν δίνει τροφή σε διάφορες κινδυνολογίες. Τι βάση έχουν οι ισχυρισμοί ότι έτσι και αποδειχτεί η Υπόθεση Ρίμαν… θα καταρρεύσει το σύμπαν; «Πολλά σημαντικά κρυπτογραφικά συστήματα που εφαρμόζονται από τον στρατό ως την ασφάλεια των τραπεζικών λογαριασμών –το γνωστότερο είναι το RSA– βασίζονται στο γεγονός ότι δεν γνωρίζουμε καλά πώς συμπεριφέρονται οι πρώτοι αριθμοί, οι θεμέλιοι λίθοι όλων των ακέραιων αριθμών. Το 1859, προσπαθώντας ν’ αποδείξει το θεώρημα των πρώτων αριθμών, ο Ρίμαν έγραψε μια εργασία που άφησε εποχή. Παρουσίασε μια απόδειξη η οποία στηριζόταν σε έξι υποθέσεις, σε έξι δηλαδή ερωτηματικά. Τα πέντε από αυτά απαντήθηκαν από τον ίδιο. Έμεινε το έκτο – αυτή είναι η Υπόθεση Ρίμαν για την οποία μιλάμε σήμερα. Αν αποδειχτεί ότι ισχύει, τότε θα ισχύουν κι εκατοντάδες άλλα θεωρήματα που έχουν βρεθεί στο μεσοδιάστημα. Στην περίπτωση αυτή κανένα κρυπτογραφικό σύστημα δεν πρόκειται να καταρρεύσει. Όποιος, όμως, μπορεί ν’ αναπτύξει τις μεθόδους που απαιτούνται για ν’ αποδειχτεί κάτι τέτοιο δεν αποκλείεται να μπορεί να σπάσει και διάφορα κρυπτογραφικά συστήματα».
Με την Υπόθεση Ρίμαν παλεύει κι ο Ρασσιάς – «για την ακρίβεια, με μια από τις ισοδυναμίες της». Πώς φαντάζεται άραγε τον εαυτό του στην ηλικία που έφτασε ο Νας; «Σκυμμένο πάνω από ένα πρόβλημα, ελπίζω! Όπως είμαι και τώρα, αλλά με περισσότερη εμπειρία και μεγαλύτερη αποδοτικότητα. Σε κάποιο πανεπιστήμιο με βλέπω ως τα βαθιά γεράματα». Οπουδήποτε; «Οπουδήποτε. Τι χρειαζόμαστε οι μαθηματικοί; Μολύβι, χαρτί και ίντερνετ. Δεν είναι απαραίτητο να είσαι συμβεβλημένος με σπουδαία ιδρύματα για να συγχρωτίζεσαι με σπουδαίους επιστήμονες. Λαμπρά μυαλά υπάρχουν παντού και η τεχνολογία μάς έχει λύσει τα χέρια. Θυμώνω όταν ακούω να μιλούν εδώ απαξιωτικά για τα δικά μας πανεπιστήμια. Τ’ ακούνε και τα παιδιά που τους βγήκε το λάδι για να μπουν και αποθαρρύνονται. Σε προπτυχιακό επίπεδο το ΕΜΠ είναι εξαιρετικά δυνατό. Την περασμένη χρονιά, σ’ ένα από τα μάστερ του ΕΤΗ, του σημαντικότερου πολυτεχνείου της Ευρώπης, οι μισοί φοιτητές προέρχονταν από το Μετσόβειο!».
συνένετευξη από την ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ στη www.lifo.gr

Δευτέρα 19 Σεπτεμβρίου 2016

Ένωση Ελλήνων Χημικών: Πρόσφατες εξελίξεις στη χημεία στη ΔΕ

Η Ένωση Ελλήνων Χημικών (ΕΕΧ) έχει απευθυνθεί θεσμικά, όπως ο ρόλος της ως Σύμβουλου του Κράτους σε θέματα Χημείας και Χημικής Εκπαίδευσης το επιβάλλει, επανειλημμένα στο ΥΠΠΕΘ, μέσα στο 2016, χωρίς να έχει εισακουσθεί για κανένα από τα θέματα που εξαφανίζουν την επιστήμη της Χημείας από την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, υποβαθμίζοντας και την ποιότητα της ίδιας της Εκπαίδευσης.
Αντίθετα, έχει αντιμετωπίσει ένα καθεστώς διακρίσεων σε βάρος των Χημικών Καθηγητών σε αποσπάσεις, προσλήψεις αναπληρωτών, στην ειδική αγωγή, στα σχολεία δεύτερης ευκαιρίας.
Πρόσφατες αποφάσεις του ΥΠΠΕΘ οδήγησαν στα  ακόλουθα αποτελέσματα:
Α. στο μικρό αριθμό Χημικών- Αναπληρωτών που διορίστηκαν, ως αποτέλεσμα της συρρίκνωσης των ωρών Χημείας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση,
Β. στην κατάταξη της Χημείας στο Γυμνάσιο στα δευτερεύοντα μαθήματα και τη μη γραπτή της εξέταση.
Δικαίως λοιπόν η ΕΕΧ θέτει τόσο στην ηγεσία του ΥΠΠΕΘ, όσο και στην ελληνική κοινωνία τα ακόλουθα ερωτήματα:
  1. Πως η Πολιτεία προχωρά σε ρυθμίσεις μέσα στις θερινές διακοπές χωρίς να έχει προηγηθεί διαβούλευση με τον σύμβουλο που η Πολιτεία έχει θεσμοθετήσει, την Ένωση Ελλήνων Χημικών και χωρίς να έχει αναπτυχθεί επιστημονικό σκεπτικό για τις αιφνίδιες αυτές αλλαγές;
  2. Σε συνάντηση που είχε το προεδρείο της ΕΕΧ με τον Γ.Γ. του ΥΠΠΕΘ, πριν από αρκετούς μήνες, είχε εντοπίσει το θέμα της συνεχούς μείωσης της Χημείας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση σε όλους τους τομείς και τα επίπεδα (Γυμνάσιο, Α΄ΕΠΑΛ, Β΄ Λ Θετικής ΓΕΛ). Οι διορισμοί Χημικών- Αναπληρωτών ήταν δυσανάλογα μικρότεροι αυτών των συναδέλφων Βιολόγων, οι οποίοι ήταν υπερτριπλάσιοι και υπερδιπλάσιοι αυτών των συναδέλφων Φυσικών, γεγονός που οδήγησε την ΕΕΦ να προβεί σε έντονη διαμαρτυρία. Δεν είναι ακριβές ότι είχαμε σημειώσει με έμφαση και έγκαιρα, σε εκείνη την συνάντηση, ότι η ανισότροπη κατανομή των ωρών διδασκαλίας των Φ.Ε. θα επιφέρει ανισορροπία στη λειτουργία των σχολείων και δυσανάλογα μεγάλα κενά βιολογίας;
  3. Δεν είναι ακριβές ότι η ΕΕΧ κατέθεσε έγκαιρα πλήρεις Σκέψεις και Προτάσεις για Ενιαίο Πλαίσιο Διδασκαλίας των Φυσικών Επιστημών (Φυσικής, Χημείας, Βιολογίας, Γεωλογίας - Γεωγραφίας) στο Γυμνάσιο;
 Ακριβώς σε αυτό το Πλαίσιο και σε αυτή την προοπτική Ενιαίων Φ.Ε. στο Γυμνάσιο και σχετικά με το νέο εξεταστικό σύστημα του Γυμνασίου, σύμφωνα με το οποίο από τις Φυσικές Επιστήμες εξετάζεται γραπτώς μόνο η Φυσική, η ΕΕΧ παρουσιάζει την ακόλουθη πρόταση:
Η γραπτή αξιολόγηση των μαθητών σε κάθε τάξη του Γυμνασίου να γίνεται κατά τρόπο αντιπροσωπευτικό της διδασκαλίας των Φυσικών Επιστημών και συγκεκριμένα με ένα μόνοενιαίο διαγώνισμα στο οποίο τα θέματα θα τίθενται αναλογικά με τις ώρες διδασκαλίας των επιμέρους μαθημάτων και σε ένα λογικό ποσοστό της διδαχθείσας ύλης από κάθε αντικείμενο. Η πρόταση  αυτή  αφενός ενισχύει και  εξυπηρετεί την άποψη της ενοποίησης της διδασκαλίας των Φυσικών Επιστημών στο Γυμνάσιο και αφετέρου άρει το διαχωρισμό των Φυσικών Επιστημών σε πρωτεύουσες και δευτερεύουσες, πρακτική που κατακερματίζει τη μελέτη του ενιαίου Φυσικού κόσμου. Μία τέτοια πρακτική θα δημιουργούσε άμεσα κλίμα συνεργασίας ανάμεσα στις ειδικότητες ΠΕ04, θα καλλιεργούσε στους μαθητές και στις μαθήτριες την αντίληψη της διεπιστημονικότητας για τη μελέτη του Φυσικού κόσμου και θα προωθούσε την ενοποίηση επιλύοντας από αυτή ήδη την σχολική χρονιά πολλά πρακτικά προβλήματα.
Σε πλήρη αντίθετη προς τα ανωτέρω, η λογική της κατάταξης της Χημείας και άλλων θεμελιωδών Φ.Ε. όπως της Βιολογίας και της Γεωλογίας, στο Γυμνάσιο στα δευτερεύοντα μαθήματα, θα οδηγήσει σε απατηλή εντύπωση τους μικρούς μαθητές για τη σημασία τους με μεγάλες συνέπειες στην πορεία τους μετέπειτα στην ανώτερη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, όπως και στις περαιτέρω σπουδές τους.
Προέκυψε μόλις πριν λίγες ώρες και το θέμα της ανακοίνωσης του εξορθολογισμού της ύλης, με σημαντικές διαφοροποιήσεις στην Α΄και Β΄Λυκείου, οι οποίες βρίσκονται σε πλήρη αντίθεση, ως προς τη φιλοσοφία τους, με την πρόταση Αναλυτικού Προγράμματος Χημείας που είχε εκπονήσει και καταθέσει η ΕΕΧ, ήδη από τον Ιούνιο του 2014 και φυσικά χωρίς να έχει προηγηθεί καμία διαβούλευση του ΥΠΠΕΘ ή της Επιτροπής που ασχολήθηκε με τον εξορθολογισμό της ύλης  με τον θεσμοθετημένο σύμβουλο του ΥΠΠΕΘ σε θέματα Χημικής Εκπαίδευσης, την ΕΕΧ.  Πριν προλάβει κανείς να μελετήσει τις αλλαγές και να εκφέρει μία σταθμισμένη γνώμη αναρτήθηκαν στις εκπαιδευτικές ιστοσελίδες και στάλθηκαν στα σχολεία μέσα στο Σαββατοκύριακο, παρά το γεγονός ότι ο Υπουργός ΠΕΘ είχε ανακοινώσει ότι οι σχολικοί Σύμβουλοι Εκπαίδευσης θα κληθούν να γνωματεύσουν σε σχετική σύσκεψη πάνω στις προτεινόμενες αλλαγές. Καλούμε τους Συμβούλους Εκπαίδευσης της ειδικότητας Χημικών να υπερασπιστούν σε αυτή τη σύσκεψη τις επιστημονικές θέσεις του κλάδου.
Καλούμε την ηγεσία του ΥΠΠΕΘ να ανταποκριθεί άμεσα στο αίτημα για συνάντηση με την ΕΕΧ, και τις άλλες επιστημονικές ενώσεις, να λάβει υπόψη τις επεξεργασμένες θέσεις που έχουν υποβληθεί και να προχωρήσει σε διαβούλευση πριν καταλήξει σε αποφάσεις που υπάρχει κίνδυνος να εξαφανίσουν προοδευτικά, σε μία αυτοτροφοδοτούμενη δίνη προς τα κάτω, τη Χημεία και τους Χημικούς από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση με σοβαρότατες συνέπειες στη μόρφωση των παιδιών, στην Εκπαίδευση αλλά και ευρύτερα στην κοινωνία.

Παρασκευή 16 Σεπτεμβρίου 2016

Δήλωση των εκπροσώπων των Παρεμβάσεων στο ΔΣ της ΔΟΕ για συνάντηση με Φίλη

Δήλωση των εκπροσώπων των  ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ-ΚΙΝΗΣΕΩΝ –ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΩΝ ΣΤΟ Δ.Σ. ΤΗΣ ΔΟΕ
Σταύρου Καλλώνη και Αιμιλίας Τσαγκαράτου για τη συνάντηση με τον Υπουργό Παιδείας
Στο ίδιο έργο θεατές !
Στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια της απεργιακής κινητοποίησης της ΔΟΕ μεταξύ του υπουργού Παιδείας και του ΔΣ της Ομοσπονδίας, για άλλη μια φορά έγινε σαφής η  πρόθεση του υπουργείου και της κυβέρνησης να συνεχίσει και να βαθύνει την ίδια πολιτική. Με καθαρό τρόπο ο Υπουργός παιδείας δήλωσε ότι η εκπαίδευση δεν μπορεί να λειτουργεί «ερήμην της ανάπτυξης». Παρόλο που  προσπάθησε να ντύσει με  παιδαγωγικό μανδύα το όργιο των περικοπών και της ελαστικότητας που ζούμε φέτος στα σχολεία, δήλωσε ότι μόνιμοι διορισμοί δεν πρόκειται να γίνουν στο κοντινό μέλλον. Η αδιοριστία, οι εκπαιδευτικοί- κομμάτια, («μόνο στην πρωινή βάρδια θα υπάρχει σταθερή εργασιακή σχέση»), ένα σχολείο και ένα  ολοήμερο που θα λειτουργεί με ότι και όποιον υπάρχει,  αυτό είναι το παιδαγωγικό «όραμα» του υπουργείου Παιδείας.
Περήφανος νιώθει για το έργο του ο υπουργός Παιδείας. Μέσα σε όλα αυτά κάνοντας κριτική στον τρόπο που αποφασίζονται οι απεργίες, προανήγγειλε έμμεσα το άνοιγμα της συζήτησης για την αλλαγή του συνδικαλιστικού νόμου, αμφισβητώντας ότι η απεργία αποτελούσε απόφαση του της συντριπτικής πλειοψηφίας των αντιπροσώπων στην 85η Γενική Συνέλευση της ΔΟΕ. Επίσης  ήταν σαφής η ενόχληση του υπουργού για τις δυναμικές κινητοποιήσεις των σωματείων στα  υπηρεσιακά συμβούλια που δεν επέτρεψαν στη διοίκηση να κάνει απρόσκοπτα τις παρανομίες που προέβλεπαν  οι εγκύκλιοι του υπουργείου….
Για τον υπουργό λοιπόν υπάρχουν δάσκαλοι που «περισσεύουν», «δεν υπάρχουν κενά», «δεν μπορούμε να σπαταλάμε έτσι τα χρήματα του ελληνικού λαού», «η εκπαίδευση μπορεί να λειτουργήσει με λιγότερους εκπαιδευτικούς», « του χρόνου μπορούμε να  μαζέψουμε κι άλλο τα πράγματα…». Δήλωσε ότι στην πρωτοβάθμια απομένουν ελάχιστες πιστώσεις αναπληρωτών για να διατεθούν,   κυρίως ειδικοτήτων και ειδικής αγωγής. Προσλήψεις δασκάλων γενικής αγωγής απ’ ότι φαίνεται δεν χρειάζονται πολλές ακόμα, και όπως είπε «όσοι είχαν πολλά χρόνια προϋπηρεσίας δουλεύουν» – όσο για τους υπόλοιπους ας πρόσεχαν. Για τις ειδικότητες είπε ότι θα δούμε τι χρειάζεται αφού μας στείλει η δευτεροβάθμια τα δικά της «πλεονάσματα», όσο για την παράλληλη στήριξη  «είναι αδύνατο να ικανοποιήσουμε όλα τα αιτήματα». Τα τμήματα του ολοήμερου θα ελέγχονται κάθε μήνα και θα δούμε τον Οκτώβρη πόσα θα συνεχίσουν να λειτουργούν. Οι οργανικές θέσεις είναι πολλές , ειδικά στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, πρέπει να δούμε τι θα κάνουμε με αυτές. Όσο για τις οργανικές θέσεις των μεταταγμένων δήλωσε πώς αυτές θα δοθούν στις διευθύνσεις, όσοι όμως «περισσεύουν» θα τίθενται σταδιακά στη διάθεση της Περιφέρειας.
Για τα νηπιαγωγεία, ο ίδιος και οι σύμβουλοί του υπερασπίστηκαν τον «ενιαίο τύπο του νηπιαγωγείου», αφού θεωρούν ότι οι αντιδράσεις υπάρχουν «γιατί ξεβολεύονται οι νηπιαγωγοί». «Επιτέλους ικανοποιήθηκε το αίτημα του ωραρίου των νηπιαγωγών», «τώρα έχουμε λίγα πολυδύναμα νηπιαγωγεία αλλά στόχος μας είναι να αυξηθούν». Όσο για τα παιδιά των προσφύγων, βαφτίζει ψευδεπίγραφα ένταξή τους στα σχολεία τη δημιουργία «δομών υποδοχής» τα απογεύματα στα σχολεία, μακριά από τα υπόλοιπα παιδιά.
Ας χαίρεται ο υπουργός για το «έργο» του. Θα τα πει και στους θεσμούς με τους οποίους έχει σήμερα 16 Σεπτέμβρη συνάντηση, για να πάρει και από αυτούς «άριστα 20» όπως πήρε από τον πρωθυπουργό. Χαρούμενη είναι και συνολικά  η κυβέρνηση, που στο δρόμο για τη δεύτερη αξιολόγηση τάζει «ανάπτυξη» και φιλοδωρήματα στους εξαθλιωμένους εργαζόμενους. Όμως οι εκπαιδευτικοί και οι εργαζόμενοι δεν μπορούν να συμμεριστούν τη χαρά τους. Και να είναι σίγουροι ότι σύντομα θα το δείξουν στο δρόμο…
ΣΧΟΛΙΟ ΤΟΥ ΄΄ΠΕΡΙΗΓΗΤΗ΄΄
Κι άλλοι φορείς στα κάγγκελα εξ αιτίας της πολιτικής αδιαλλαξίας και έντονης εμμονής του κ. Φίλη και των συμβούλων του. 
Αδιάλλακτος ακόμη και ύστερα από το αδιέξοδο που δημιουργήθηκε σήμερα με την συνάντησή του με τους ΄΄θεσμούς΄΄ για τον πρόσφατα ψηφισθέντα νόμο για την παιδεία και ειδικότερα για την ιδιωτική εκαπίδευση.
Θα δούμε την εξέλιξη στα ζητήματα της παιδείας ενω εμείς εκτιμούμε ότι σύντομα θα υπάρξουν σημαντικές εξελίξεις.

Ανακοίνωση της ΔΑΚΕ καθηγητών ΔΕ. Η ΑΔΙΑΛΛΑΞΙΑ ΤΟΥ κ. ΦΙΛΗ ΒΑΖΕΙ ΦΡΕΝΟ ΣΤΗΝ ΠΡΟΟΔΟ!!

Συναντήθηκε την Πέμπτη, 15 Σεπτεμβρίου 2016, το Δ.Σ της ΟΛΜΕ με τον Υπουργό Παιδείας, κ. Φίλη, και εξέθεσε τις θέσεις του κλάδου για τα φλέγοντα ζητήματα που αφορούν τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Δυστυχώς από τη συνάντηση προέκυψε η απόλυτη αδιαλλαξία του Υπουργού Παιδείας, ο οποίος αρνήθηκε να ικανοποιήσει έστω και ένα από τα αιτήματα του κλάδου. Ο Υπουργός Παιδείας με συνέπεια ακολουθεί μία σκληρή περιοριστική πολιτική, αδιαφορώντας για τη μεγάλη υποβάθμιση  του διδακτικού έργου στη Δημόσια Εκπαίδευση. Επιχειρεί να παρουσιάσει στην ελληνική κοινωνία μία εικονική πραγματικότητα που καμία σχέση δεν έχει με την κατάσταση που επικρατεί στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.Παρά τις συνεχείς αλχημείες εξακολουθούν να υπάρχουν 2700 κενά στη Γενική Εκπαίδευση και τουλάχιστον 1200 κενά στην Ειδική Εκπαίδευση.
            Σχετικά με τα αιτήματα του κλάδου που κατατέθηκαν στην προαναφερθείσα συνάντηση, η απάντηση του Υπουργού Παιδείας ήταν η εξής:
  • Δεν πρόκειται να γίνει καμία αύξηση των δαπανών για τη Δημόσια Εκπαίδευση παρά το γεγονός, ότι αναγνωρίζει πως τα υφιστάμενα κονδύλια δεν επαρκούν. Προφανώς ξεχνά τη θέση του κυβερνώντος κόμματος για τη χρηματοδότηση της Παιδείας, όταν αυτό βρισκόταν στην αντιπολίτευση.
  • Υποστήριξε με σθένος τη διάκριση των μαθημάτων σε πρωτεύοντα και δευτερεύοντα. Αιτιολόγησε την εμμονή του δηλώνοντας ότι αυτό το μέτρο βοηθά στην ελάφρυνση των μαθητών. Δεν απάντησε στο ερώτημα που ετέθη από συνάδελφο ότι με την υφιστάμενη ρύθμιση στέλνει εσφαλμένο μήνυμα στους μαθητές, ότι υπάρχουν μαθήματα στα οποία πρέπει να επικεντρώσουν την προσοχή τους και μαθήματα, που δεν αξίζει τον κόπο να ασχοληθούν. Δεν μπόρεσε να καταρρίψει το επιχείρημα της ΟΛΜΕ, ότι για μας όλα τα διδασκόμενα μαθήματα είναι ίσης σημασίας.
  • Δεν απάντησε στην επισήμανση μας ότι με το ασφυκτικό πλαίσιο που επέβαλε, προχωρά στην διάλυση της Τεχνικής Εκπαίδευσης και δημιουργεί τεχνητές υπεραριθμίες.
  • Υπεραμύνθηκε της τρίτης ανάθεσης και δικαιολόγησε τη στάση του λέγοντας ότι με το μέτρο αυτό διευκολύνονται οι εκπαιδευτικοί, για να μη μετακινηθούν σε μεγάλες αποστάσεις. Είναι τραγελαφικό από τη μία μεριά με τα νέα ωρολόγια προγράμματα στο Γυμνάσιο και στα ΕΠΑΛ να δημιουργούνται τεχνητές υπεραριθμίες και από την άλλη οι "υπεράριθμοί" καθηγητές να υποχρεώνονται να διδάξουν αντικείμενα που δε διδάχτηκαν, ή πλημμελώς διδάχτηκαν στα ΑΕΙ. Και όλα αυτά γίνονται για το καλό τους.
  • Ενημέρωσε το Δ.Σ της ΟΛΜΕ ότι θα γίνουν υποχρεωτικές μετακινήσεις εκπαιδευτικών εντός περιφέρειας και ανέφερε ως χαρακτηριστικά παραδείγματα την περιφέρεια Αττικής και τη Θεσσαλία.
  • Απέρριψε το αίτημα του Δ.Σ της ΟΛΜΕ για επαναφορά του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών στην προ μνημονίου κατάσταση.
  • Υπεραμύνθηκε της απόφασης του για κατάργηση του μειωμένου ωραρίου για τους Υπεύθυνους Εργαστηρίων Φυσικής και Πληροφορικής.
  • Δεν έδωσε καμία απάντηση για το ζήτημα των συνταξιούχων που ενώ δίδαξαν τον Μάιο και τον Ιούνιο, οι μήνες αυτοί δε λογίζονται συντάξιμοι, εξαιτίας της προχειρότητας και του κυβερνητικού αλαλούμ που επικράτησε στην ψήφιση του νέου νόμου για το ασφαλιστικό.

Είναι προφανές ότι ο Υπουργός Παιδείας με την πολιτική του βλάπτει σοβαρά τη Δημόσια Εκπαίδευση, υπονομεύει συνειδητά την ποιότητα της παρεχόμενης Εκπαίδευσης, απαξιώνει τους εκπαιδευτικούς και εξαπατά γονείς και μαθητές. Ο κλάδος των εκπαιδευτικών της Δημόσιας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης οφείλει να δώσει μία δυναμική απάντηση  στην κυβέρνηση και στον  Υπουργό Παιδείας.
Ο Πρόεδρος                          Ο Γραμματέας
Δημήτρης Πεππές                 Νίκος Παπαχρήστος

ΣΧΌΛΙΟ ΤΟΥ ΄΄ΠΕΡΙΙΗΓΗΤΗ΄΄:
Ο κ. Φίλης εξέφρασε δυσφορία για τα αρνητικά σχόλια που εισπράττει από τους επιστημονικούς φορείς, τους συλλόγους διδασκόντων και τα μέσα ενημέρωσης. Χθες απέδειξε με την στάση του απέναντι σε έναν ακόμη φορέα (συνδικαλιστικός αυτή τη φορά αλλά δεν έχει καμιά σημασία) πόσο αδιάλλακτος είναι, πόσο μεγάλο λάθος κάνει, πόσο ανακόλουθος είναι με αυτά που υποστήριξε πριν έλθει στην εξουσία και πόσο έξω από την πραγματικότητα κινείται. Η χθεσινή σύσκεψη που περιγράφεται πιο πάνω δείχνει πως αντιμετωπίζει το σχολείο ο κ. Φίλης. Θεωρεί ότι η δευτεροβάθμια εκπαίδευση μπορεί και έχει περιθώριο να γίνει ένα δημοτικό σχολείο όπου όλοι οι καθηγητές μπορούν να κάνουν τα πάντα από θρησκευτικά μέχρι φυσική, από γυμναστική μέχρι οικοκυρικά....Αυτές είναι οι σύγχρονες αντιλήψεις της αριστεράς που εκφράζεται από τον ΣΥΡΙΖΑ και ασφαλώς από τον κ. Φίλη.
Για την απόδειξη της αλήθειας των όσων δημοσιεύουμε εδώ ρωτήστε μαθητές της δευτεροβάθμιας ποιος κάνει μαθήματα μαθηματικών, φυσικής, χημείας, αρχαίων, θρησκευτικών και άλλων μαθημάτων στα σχολεία της περιοχής σας. Η απάντηση θα σας δοθεί άμεσα από τους μαθητές και οι οποίοι είναι οι πρώτοι που δυσανασχετούν με τις πολιτικές και τις θέσεις του κ. Φίλη. 
Χθες μόλις μάθαμε ότι διευθυντής Γυμνασίου ανέθεσε σε μαθηματικό να κάνει το μάθημα της φυσικής στην Β΄Γυμνασίου σε σχολείο της περιοχής.
Μας τηλεφώνησε, επίσης, μητέρα μαθητή Α΄Λυκείου και μας είπε πως το μάθημα της φυσικής κάνει βιολόγος, ο οποίος κάνει επίσης την βιολογία στον ίδιο μαθητή.

Και βέβαια ούτε λόγος για εργαστήρια για την φυσική και την χημεία, τα οποία ο κ. Φίλης κατήργησε ως μη πρωτεύοντα μαθήματα και μη αναγκαία!!!!!!!
Μας προκάλεσε εντύπωση το γεγονός ότι η συμπεριφορά του ακόμη και στις δηλώσεις του σε μέσα ενημέρωσης δείχνει σαφώς την τάση να δημιουργήσει μια νέα τάξη πραγμάτων στην εκπαίδευση. 
Προκλητικά εντυπωσιακό είναι, επίσης, το γεγονός ότι ο κ. Φίλης υπερηφανεύεται επειδή με την έναρξη της σχολικής περιόδου τα βιβλία ΄΄ύστερα από 30 χρόνια βρίσκονται στα σχολεία και θα δοθούν με την πρώτη ημέρα στο σχολείο΄΄ όπως δήλωσε ο ίδιος ο κ. Φίλης. Για να δούμε, όμως, είναι αλήθεια αυτό; 
Βιβλία των κατευθύνσεων έχουν δοθεί κ. Φίλη στην Β και Γ΄ Λυκείου;
Απαντούμε εμείς, κ. Φίλη: Όχι δεν δώσατε τα βιβλία αυτά, που είναι και τα σπουδαιότερα για τις τάξεις αυτές!!!    Γιατί; Και γιατί λέτε ψέματα;
Δυστυχώς αυτά που συμβαίνουν στην εκπαίδευση βρίσκουν συμμάχους ακόμη και μέσα στους κόλπους των εκπαιδευτικών που παλαιότερα αγωνίστηκαν για πολλά και διάφορα μεταξύ των οποίων και η αύξηση δαπανών για την παιδεία ενώ σήμερα υπερασπίζονται ακριβώς το αντίθετο!!! Δέχονται σήμερα μαθηματικοί στην μέση εκπαίδευση να διδάσκουν την φυσική και ό,τι άλλο έχει ανάγκη το σχολείο ή ο της πληροφορικής να κλέβει ώρες διδασκαλίας από τους μαθηματικούς και να καυχιέται ότι μπορεί να διδάξει τα μαθηματικά αρκεί να μην αυξηθούν οι δαπάνες με την πρόσληψη καθηγητών!!!! 
Δυστυχώς έτσι γίνεται στην δύστυχη αυτή χώρα. 

Τετάρτη 14 Σεπτεμβρίου 2016

ΕΕΦ: Η αγωνία των Φυσικών συνεχίζεται!

Ένωση Ελλήνων Φυσικών
Με την έναρξη του νέου σχολικού έτους, θεωρούμε χρέος μας ως προς τους συναδέλφους αναπληρωτές Φυσικούς, μετά τις τόσες υποσχέσεις για έγκαιρες τοποθετήσεις αναπληρωτών που έμειναν στα λόγια, με μόνο ένα πολύ μικρό ποσοστό αυτών να πραγματοποιείται, να τοποθετηθούμε για τα εξής:
  • Με λύπη διαπιστώνουμε ότι στο σημερινό σχολείο δεν είναι «πρώτα ο μαθητής» αλλά τελευταίοι και ο μαθητής και ο εκπαιδευτικός. Το μόνο που παραμένει σε πρώτη προτεραιότητα είναι μία πολιτική περικοπών που οδηγεί σε αλλαγές κάθε φύσης (ωραρίου, ύλης, δομών) χωρίς να έχει προηγηθεί διάλογος με τους αρμόδιους επιστημονικούς και εκπαιδευτικούς φορείς, με μόνη σκοπιμότητα την τεχνητή μείωση των αναγκών σε προσωπικό.
  • Σε ότι αφορά στον κλάδο μας, ζητούμε άμεση αποκατάσταση της άδικης και άνισης κατανομής των θέσεων αναπληρωτών μεταξύ των ειδικοτήτων του κλάδου ΠΕ04. Δεν γίνεται σε μία ειδικότητα να τοποθετείται το 12,6% και στην αμέσως επόμενη μόλις το 2%!
    • Θεωρούμε επιβεβλημένη την αναβάθμιση της επιστήμης της Φυσικής ως διδακτικού αντικειμένου στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ώστε να παρέχονται όλες οι απαραίτητες γνώσεις για την σωστή εκπαίδευση και ενημέρωση των αυριανών πολιτών και για την ουσιαστική θεμελίωση των γνώσεων των μελλοντικών φοιτητών. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο αν η Φυσική διδάσκεται από Φυσικούς!
    • Πρωτίστως παιδαγωγικό είναι το όφελος που προκύπτει από την αξιοποίηση των έως σήμερα υπηρετούντων αναπληρωτών, με τόσα χρόνια διδακτικής εμπειρίας σε όλα τα αντικείμενα του κλάδου. Είναι αδιανόητο να προσπερνώνται συνάδελφοι Φυσικοί με περισσότερα από 80 μόρια και να τοποθετούνται από την πρώτη φάση αναπληρωτές άλλης ειδικότητας, με λιγότερα από 20 μόρια!
    Ποιος μπορεί να απαντήσει στους εκατοντάδες συναδέλφους γιατί άλλη μία σχολική χρονιά ξεκίνησε κι εκείνοι δεν ήταν στο σχολείο τους, παρά τις διαβεβαιώσεις για το αντίθετο; Και αφού οι μόνιμοι διορισμοί δεν ήρθαν, το ελάχιστο που μπορεί να αποκαταστήσει την αδικία και τις ανεκπλήρωτες υποσχέσεις είναι να προσληφθούν όλοι οι αναπληρωτές οι οποίοι έως τώρα εργάζονταν.
    Οι συνάδελφοι αναπληρωτές είναι άνθρωποι με ψυχή και όχι αριθμοί! Το υπουργείο πρέπει πια να σταματήσει να παίζει με τις αγωνίες και τις προσδοκίες τους…
    Το Δ.Σ. της Ε.Ε.Φ.

Τι ψήφισαν οι Βριλησσιώτες

Εγγεγραμμένοι 22.775 Έγκυρα 12.151 Άκυρα 134 Συμμετοχή 12.386 Λευκά 101 ...