Τρίτη 30 Νοεμβρίου 2021

FT: Ο Bourla της Pfizer έκανε το μεγαλύτερο επιχειρηματικό πραξικόπημα κατά της BioNTech και απέκτησε ασυνήθιστα μεγάλη δύναμη υπεράνω κρατών

Ο Albert Bourla έγινε ο πιο περιζήτητος διευθύνων σύμβουλος στον κόσμο. Καθώς τα εμβόλια επέτρεψαν σε ορισμένες χώρες να ανοίξουν ξανά τις οικονομίες τους το καλοκαίρι, ο διευθύνων σύμβουλος της Pfizer πέταξε στην Κορνουάλη για τη σύνοδο κορυφής της G7 τον Ιούνιο, σταθμεύοντας το ιδιωτικό του τζετ δίπλα στο αεροπλάνο του πρωθυπουργού Boris Johnson. Εβδομάδες αργότερα, έγινε δεκτός στους Ολυμπιακούς Αγώνες από τον τότε Ιάπωνα πρωθυπουργό Yoshihide Suga, ενώ τον Σεπτέμβριο, ο πρόεδρος των ΗΠΑ Joe Biden περιέγραφε τον 59χρονο ελληνικής καταγωγής «Άλμπερτ» ως «καλό του φίλο». Η θεαματική αποτελεσματικότητα του εμβολίου κατά της Covid-19 της Pfizer έδωσε στην εταιρεία το κλειδί για να σώσει ζωές και οικονομίες, αναφέρει νέα ανάλυση των Financial Times, υπό την έννοια ότι ο Bourla πλέον έχει αποκτήσει τεράστια επιρροή. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας εκτιμά ότι μισό εκατομμύριο περισσότεροι άνθρωποι θα είχαν πεθάνει φέτος μόνο στην Ευρώπη, αν δεν υπήρχαν εμβόλια για τον Covid. Το πρόβλημα του εφοδιασμού Όμως, ενώ οι δυτικοί πολιτικοί βρίσκονταν υπό τη βοήθεια του Bourla, οι ηγέτες σε πολλές φτωχότερες χώρες εξοργίζονταν, καθώς ο ιός έπληξε τους μη εμβολιασμένους πληθυσμούς τους. Ο Strive Masiyiwa, ο δισεκατομμυριούχος από τη Ζιμπάμπουε που συντονίζει την ομάδα εμβολίων της Αφρικανικής Ένωσης, λέει ότι οι αφρικανικές χώρες... πνίγηκαν. Στα τέλη του περασμένου έτους, έπεισε την Pfizer να παράσχει αρχικά 2 εκατ. δόσεις για να βοηθήσει στον εμβολιασμό ορισμένων από τα 5 εκατομμύρια εργαζόμενους στον τομέα της υγείας στην Αφρική. Περίμενε με ανυπομονησία ένα προσχέδιο συμβολαίου. «Έλεγαν συνέχεια: την επόμενη εβδομάδα. Μετά φτάσαμε στον Απρίλιο», λέει. Τον Μάιο, παρακολούθησε την Ευρωπαϊκή Ένωση να συνάπτει ένα τεράστιο συμβόλαιο για έως και 1,8 δισεκατομμύρια δόσεις. Εξοργισμένος, ο Masiyiwa έγραψε μια «πολύ βαριά διαμαρτυρία» στον Bourla στην οποία ρώτησε τι προκαλούσε την καθυστέρηση. Τελικά έλαβαν κάποιες δόσεις από μια πρωτοβουλία της κυβέρνησης Biden. Αυξάνεται η πολιτική επιρροή Το εμβόλιο έχει μεταμορφώσει την πολιτική επιρροή της Pfizer. Τον Ιούλιο του 2018, ο προκάτοχος του Bourla αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τις αυξήσεις των τιμών αφού ντροπιάστηκε δημόσια στο Twitter από τον πρώην πρόεδρο των ΗΠΑ Donald Trump. Για χρόνια, το πιο διάσημο προϊόν της ήταν το Viagra για τη στυτική δυσλειτουργία. Τώρα, η αμερικανική φαρμακοβιομηχανία βρίσκεται πίσω από το φαρμακευτικό προϊόν με το ρεκόρ πωλήσεων σε ένα μόνο έτος. Η Pfizer προβλέπει ότι οι πωλήσεις του εμβολίου θα φτάσουν τα 36 δισεκατομμύρια δολάρια το 2021, τουλάχιστον διπλάσιες από αυτές του πλησιέστερου ανταγωνιστή της Moderna. Η ικανότητα της Pfizer να επεκτείνει δραματικά την παραγωγή την έχει καταστήσει μακράν τον πιο κυρίαρχο κατασκευαστή εμβολίων. Τον Οκτώβριο, η Pfizer είχε μερίδιο αγοράς 80% για τα εμβόλια Covid στην ΕΕ και 74% στις ΗΠΑ. Από την έγκριση του εμβολίου στα τέλη του περασμένου έτους, οι αποφάσεις της Pfizer συνέβαλαν στη διαμόρφωση της πορείας της πανδημίας. Έχει τη δύναμη να καθορίζει τις τιμές και να επιλέγει ποια χώρα είναι πρώτη σε ένα αδιαφανές σύστημα αναμονής, συμπεριλαμβανομένων των προγραμμάτων ενίσχυσης που οι πλούσιες χώρες προσπαθούν τώρα να επιταχύνουν. Ανάλογα με τις αποφάσεις της, χώρες, περιοχές, ακόμη και ολόκληρες ηπείροι μπορούν να ανοίξουν τις οικονομίες τους ή να κινδυνεύσουν να μείνουν πίσω στον αγώνα ελέγχου του ιού. Αν και οι προμήθειες εμβολίων στις φτωχότερες χώρες έχουν αυξηθεί από τον Σεπτέμβριο, οι παγκόσμιες ανισότητες είναι έντονες. Μέχρι στιγμής, το 66% των ανθρώπων που ζουν στις χώρες της G7 έχουν κάνει δύο δόσεις εμβολίου. Στην Αφρική, μόνο 6%. Ο αριθμός των ατόμων σε χώρες υψηλού εισοδήματος που έχουν υποβληθεί σε αναμνηστικές δόσεις είναι σχεδόν διπλάσιος από τον αριθμό των χωρών χαμηλού εισοδήματος που έχουν λάβει την πρώτη και τη δεύτερη δόση. Ο κίνδυνος μιας τέτοιας άνισης διάθεσης έχει υπογραμμιστεί από την εμφάνιση της νέας και δυνητικά επικίνδυνης παραλλαγής Omicron. Αν και η προέλευσή της είναι ακόμα ασαφής, οι επιστήμονες έχουν προειδοποιήσει εδώ και καιρό ότι οι νέες παραλλαγές είναι πιο πιθανές εάν μεγάλα μέρη του κόσμου παραμείνουν ανεμβολίαστα. «Κανείς δεν είναι ασφαλής μέχρι να είναι όλοι ασφαλείς», λέει ο Seth Berkley, διευθύνων σύμβουλος της Gavi, της συμμαχίας εμβολίων που υποστηρίζεται από τον ΟΗΕ. Όλα... από τον Bourla Ο τρόπος με τον οποίο η Pfizer χρησιμοποιεί αυτή τη νέα δύναμη - και τι σχεδιάζει να κάνει στη συνέχεια - αντιμετωπίζεται ως άκρως απόρρητο, καθώς ο κατασκευαστής εμβολίων αποκλείει μεγάλα κομμάτια συμβάσεων και δεσμεύει ακόμη και ανεξάρτητους επιστήμονες με συμφωνίες μη αποκάλυψης. Κανένα στέλεχος της Pfizer δεν συμφώνησε να δώσει συνέντευξη για αυτήν την ιστορία. Αντίθετα, η εταιρεία απάντησε μέσω ενός εκπροσώπου που είπε ότι η Pfizer είναι «πολύ περήφανη» για το επίτευγμά της. «Με περισσότερες από 2 δισεκατομμύρια δόσεις που έχουν παραδοθεί μέχρι σήμερα, το εμβόλιο μας έχει σώσει εκατομμύρια ζωές παγκοσμίως», είπε ο εκπρόσωπος. Οι Financial Times μίλησαν με περισσότερα από 60 άτομα που εμπλέκονται στη διαδικασία εμβολιασμού, συμπεριλαμβανομένων νυν και πρώην υπαλλήλων της Pfizer και κυβερνητικών αξιωματούχων σε όλο τον κόσμο, για να άρουν το πέπλο για το πώς η εταιρεία που έχει συμβάλει τόσο πολύ στη διάσωση του κόσμου από τον Covid. Είναι όλοι ευγνώμονες για ένα ασφαλές και αποτελεσματικό εμβόλιο. Αλλά πολλοί αμφισβητούν εάν η ισορροπία δυνάμεων έχει ανατραπεί πολύ υπέρ της Pfizer. Ο Lawrence Gostin, καθηγητής του παγκόσμιου δικαίου υγείας στο Πανεπιστήμιο Georgetown, λέει ότι η Pfizer και άλλοι κατασκευαστές εμβολίων ήταν «σκληροί» στις διαπραγματεύσεις επειδή οι πολιτικοί ήταν απρόθυμοι να ακολουθήσουν μια σκληρή στάση. «Δεν είμαι κατά της Big Pharma»... Νομίζω ότι έχουν δημιουργήσει ένα θαύμα, έναν επιστημονικό θρίαμβο», λέει. «Αλλά το να λέμε ότι ασκούν τη δύναμή τους δίκαια, ανοιχτά, με μια αίσθηση συμπόνιας, είναι προδήλως αναληθές». Επιχειρηματικό πραξικόπημα κατά της BioNTech Πάντως, το εμβόλιο του Bourla στην πραγματικότητα εφευρέθηκε στα εργαστήρια της BioNTech, μιας πρωτοποριακής εταιρείας από τη μεσαιωνική γερμανική πόλη Μάιντς στον ποταμό Ρήνο. Στα τέλη Ιανουαρίου 2020, ο διευθύνων σύμβουλος της BioNTech, Ugur Sahin, παρακολούθησε τον νέο κορωνοϊό που αναδύεται στην Κίνα. Ανησυχώντας ότι θα προκαλούσε παγκόσμιο χάος, ο Sahin, ένας Τούρκος μετανάστης στη Γερμανία που πίστευε από νωρίς στην τεχνολογία mRNA, χρησιμοποίησε τους πόρους της BioNTech για να επενδύσει στην ανακάλυψη ενός εμβολίου. Όμως, όπως η Moderna, η BioNTech δεν είχε εγκεκριμένα προϊόντα — και επομένως ούτε πωλήσεις ή κέρδη. Έπρεπε να ψάξει για έναν συνεργάτη που είχε τα δολάρια που χρειαζόταν. Η πρώτη του στάση ήταν η Pfizer γιατί είχαν ήδη συνεργαστεί. Την πρώτη φορά που ο Sahin παρουσίασε την ιδέα να επενδύσει στο εμβόλιο του, τα στελέχη της Pfizer αρχικά δίστασαν. Αλλά τον Μάρτιο, καθώς η πανδημία γέμισε τους θαλάμους νοσοκομείων γύρω από τα κεντρικά γραφεία της Pfizer στο Μανχάταν, οι δύο εταιρείες ανακοίνωσαν μια συνεργασία. «Δεν είναι καν το εμβόλιο τους», όπως λέει ένας πρώην κυβερνητικός αξιωματούχος των ΗΠΑ που ασχολείται με την προμήθεια εμβολίων. Το γεγονός ότι είναι πλέον παγκοσμίως γνωστό ως το εμβόλιο της Pfizer είναι «το μεγαλύτερο πραξικόπημα μάρκετινγκ στην ιστορία των αμερικανικών φαρμακευτικών προϊόντων». Σε αντίθεση με την AstraZeneca και την Johnson & Johnson, η Pfizer δεν σκέφτηκε ποτέ να πουλήσει το εμβόλιο Covid-19 χωρίς να έχει κέρδος. Η BioNTech έπρεπε να βγάλει χρήματα από το πρώτο της προϊόν. Έτσι, θα αποκόμιζε τα μισά κέρδη, αλλά η Pfizer έλεγχε την εμπορευματοποίηση του εμβολίου σε κάθε χώρα εκτός από τις περιοχές καταγωγής των ιδρυτών, Γερμανία, Τουρκία και Κίνα, όπου η BioNTech είχε ήδη υπογράψει συμφωνία με τη Fosun Pharma. Ενώ η BioNTech πήρε χρηματοδότηση ύψους 375 εκατομμυρίων ευρώ από τη γερμανική κυβέρνηση για την ανάπτυξη του εμβολίου, η Pfizer απέρριψε τα χρήματα της κυβέρνησης των ΗΠΑ ώστε να μπορέσει να διατηρήσει τον πλήρη έλεγχο του εμβολίου, συμπεριλαμβανομένου του κρίσιμου ζητήματος της τιμολόγησης. Image Η παραγωγική ικανότητα είναι το κλειδί Με βάση τα παραπάνω, η επιτυχία του εμβολίου της Pfizer δεν στηρίχτηκε στη λαμπρότητα της έρευνας, αλλά στην παραγωγή νου. Καθώς η παραγωγική ικανότητα της Pfizer εκτινάχθηκε στα ύψη το 2021, η εταιρεία άρπαξε μερίδιο αγοράς από τους ανταγωνιστές AstraZeneca και Johnson & Johnson. Η στρατηγική της Pfizer να διατηρήσει μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής της στο εσωτερικό απέδωσε καρπούς. Μαζί με την BioNTech, διέθεταν εννέα δικές τους εγκαταστάσεις, με τις μεγαλύτερες στο Kalamazoo του Μίσιγκαν και στο Puurs του Βελγίου, καθώς και 20 συμβασιούχους κατασκευαστές. Όταν μάλιστα δεν μπόρεσε να βρει την κατάλληλη υπερψυκτική αποθήκευση για τα εμβόλιά της κατά τη μεταφορά, σχεδίασε η ίδια ένα θερμικό δοχείο. Προκειμένου να εξασφαλίσει ξηρό πάγο για την ψύξη τους, έχτισε το δικό της εργοστάσιο ξηρού πάγου. Αυτός ο συνδυασμός ελέγχου και τεχνογνωσίας επέτρεψε ένα δραματικό άλμα παραγωγικότητας. Όταν η Pfizer άρχισε να προμηθεύει για πρώτη φορά το εμβόλιο, χρειάστηκαν κατά μέσο όρο 110 ημέρες από την έναρξη μέχρι την τοποθέτηση του εμβολίου σε ένα φιαλίδιο. Τώρα, χρειάζονται κατά μέσο όρο 31 ημέρες. Τον Ιανουάριο, είπε ότι θα μπορούσε να παραδώσει 2 δισεκατομμύρια δόσεις φέτος, αλλά μέχρι τον Αύγουστο, είπε ότι βρισκόταν σε καλό δρόμο για την παραγωγή 3 δισεκατομμυρίων. Το επόμενο έτος, σχεδιάζει να κάνει 4 δισεκατομμύρια δόσεις. Αντίθετα, η AstraZeneca αγωνίστηκε να αυξήσει την παραγωγή. Η αγγλο-σουηδική φαρμακευτική εταιρεία, η οποία είχε συνεργαστεί με το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, είχε προγραμματίσει να παραδώσει 300 εκατομμύρια δόσεις στην ΕΕ τους πρώτους έξι μήνες του τρέχοντος έτους. Όμως μετά από μια σειρά προβλημάτων, μείωσε δραματικά τις παραδόσεις της, μόλις στα 100 εκατ. Οι πολιτικοί της ΕΕ ήταν τόσο οργισμένοι που οδήγησαν την AstraZeneca στα δικαστήρια.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τι ψήφισαν οι Βριλησσιώτες

Εγγεγραμμένοι 22.775 Έγκυρα 12.151 Άκυρα 134 Συμμετοχή 12.386 Λευκά 101 ...