Το Μαξίμου, με εύσχημο τρόπο, ανοίγει σιγά αλλά σταθερά το θέμα της αλλαγής των εκλογών στην τοπική αυτοδιοίκηση. Ο Πρωθυπουργός φαίνεται να έχει καταλήξει στην νέα μορφή των αυτοδιοικητικών εκλογών.
Ενιαίο ψηφοδέλτιο για τους υποψηφίους δημάρχους και δεύτερο για τους υποψηφίους δημοτικούς συμβούλους.
Κύριος αντίπαλος στην μορφή αυτή είναι οι σημερινοί δήμαρχοι, που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο θεωρείται ότι έχουν φθαρεί και ότι εκπροσωπούν παλαιές και αποτυχημένες κομματικές γραμμές.
Οι σημερινοί δήμαρχοι, οι περισσότεροι με ΄΄χρίσμα΄΄ ή ΄΄στήριξη΄΄ κομμάτων από τις προηγούμενες εκλογές του 2010 εκφράζουν έντονα την επιθυμία της ανεξαρτητοποίσής τους. Αποφασίζουν την απεμπλοκή τους από τα κομματικά δεσμά γνωρίζοντας ότι τα σημερινά κόμματα έχουν απαξιωθεί. Κυρίως τα κόμματα της συγκυβέρνησης στα οποία ο λαός επιρρίπτει τις ευθύνες για την σημερινή οικονομική κατάσταση.
Ο Α. Σαμαράς γνωρίζει καλά την αποστασιοποίηση του λαού από τα κόμματα, που τα θεωρεί αποτυχημένες και απαξιωμένες ομάδες κλακαδόρων που δεν έχουν να προσφέρουν παρά φθορά στις εθνικές παρατάξεις. Θεωρεί ότι η σημερινή γενιά των δημάρχων δεν εκφράζουν τις σύγχρονες αντιλήψεις περί διοίκησης και διαχείρισης των δημοσίων πραγμάτων. Στοχεύει σε μια ριζική ανανέωση της εικόνας του κόμματός του χρησιμοποιώντας την όποια δυναμική κατέχει αυτή την ώρα το κόμμα του. Δεν μπορεί, όμως, να επιτύχει την ανανέωση χωρίς την σιωπηρή, έστω, συμφωνία του παλαιού κατεστημένου. Το μικρό ποσοστό που συγκεντρώνει (απ΄ότι φαίνεται από τις δημοσκοπήσεις) αποτελεί φρένο στις ριζοσπαστικές απόψεις του για την αλλαγή στο κόμμα του.
Αντίθετοι φαίνεται να είναι και οι πλευρές του ΣΥΡΙΖΑ, της ΔΗΜΑΡ και του ΠΑΣΟΚ.
Ισχυρίζονται ότι με τον τρόπο αυτό δεν θα υπάρχει αποτελεσματικότητα στην διοίκηση και ουσιαστικά θα υπάρχει ακυβερνησία.
Για το ΠΑΣΟΚ τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα. Τα ποσοστά του αποτελούν σήμα αποτυχίας και προσπαθεί να κερδίσει χρόνο ώστε να εξομαλύνει τις τριβές που υφίστανται ακόμη και σ΄αυτούς που απέμειναν στο κόμμα, που και αυτοί ακόμη δεν είναι ευθυγραμμισμένοι σε μια κοινή συνιστώσα.
Για τον ΣΥΡΙΖΑ είναι φανερό ότι προσπαθεί να ενισχύσει τις τάξεις του μέσα από τους δυσαρεστημένους του ΠΑΣΟΚ. Υπάρχουν κανάλια επικοινωνίας ανάμεσα στα δύο κόμματα με στόχο να διεκδικήσουν τις τοπικές εξουσίες έστω και με μια πλασματική συσπείρωση των ΄΄προοδευτικών΄΄ δυνάμεων.
ΠΑΣΟΚ-ΣΥΡΙΖΑ θα μπορούσαν να αποτελέσουν έναν ισχυρό αντίπαλο στην ΄΄μοναχικότητα΄΄ της ΝΔ.
Πως θα λύσει τον ΄΄γόρδιο δεσμό΄΄ η ΝΔ; Τα ποσοστά είναι μικρά και οι στόχοι υψηλοί. Ασφαλώς και η ΝΔ, ως συστημική παράταξη, δεν είναι μακριά από την φθορά. Η στροφή προς άλλες παρατάξεις, κυρίως προς την πιο ΄΄πιο πέρα δεξιά΄΄ είναι κίνδυνος θάνατος. Σύμπτωση καμία ούτε και με ΄΄συνθήκες΄΄. Από άλλη ΄΄πλευρά΄΄ δεν έχει να εισπράξει. Από τα αριστερά της μικρές οι προσδοκίες. Ακόμη και με τους συνεταίρους της στην συγκυβέρνηση.
Σημαντικός και αστάθμητος παράγοντας αποτελεί η πλευρά της Χρυσής Αυγής. Η παράταξη αυτή είναι ο φόβος και ο τρόμος των υποψηφίων στις αυτοδιοικητικές εκλογές χωρίς να εξαιρείται από τον φόβο αυτό το ίδιο το πολιτικό σύστημα. Το ενδεχόμενο μιας αυτόνομης, για παράδειγμα, υποψηφιότητας από την Χ.Α. στο δήμο της Αθήνας θα ανατρέψει σημαντικά το κατεστημένο. Και από αυτή την πλευρά υπάρχουν ΄΄προετοιμασίες΄΄ και αρκετοί προβληματισμοί. Τι είχαν τι έχασαν θα πει κάποιος. Κι όμως οι αυτοδιοικητικές εκλογές θα αποτελέσουν σημαντικό εργαλείο επιρροής για το ενδεχόμενο μιας εθνικής εκλογικής αναμέτρησης. Η τρίτη θέση, στις δημοσκοπήσεις, είναι καμπανάκι για το πολιτικό σύστημα που αυτή την ώρα αδυνατεί να αντιμετωπίσει. Ψάχνει να βρει τρόπους να περιθωριοποιήσει την δυναμική της παράταξης αυτής.
Σε κάθε περίπτωση οι ερχόμενες εκλογές στην αυτοδιοίκηση δεν είναι όπως οι άλλες από πολλές πλευρές. Όλοι οι κομματικοί μηχανισμοί βρίσκονται σε εγρήγορση. Είναι δοκιμασία που θα περάσουν. Η προσπάθειά τους θα είναι να βγουν απ΄αυτή την δοκιμασία με λιγότερα τραύματα και πολλή γνώση και εμπειρία ώστε να χρησιμοποιηθεί στις εθνικές εκλογές. Σ΄αυτό το μήκος κύματος κινείται ο Α. Σαμαράς και γι΄αυτό επιμένει στα ενιαία ψηφοδέλτια.
Το ενδεχόμενο μιας σύμπτωσης των τριών συγκυβερνόντων κομμάτων σε μια υποψηφιότητα θα ήταν μια λύση στα προβλήματά τους. Δύσκολο, όχι ακατόρθωτο. Έχουμε την αίσθηση ότι θα διερευνηθούν κάποιες τέτοιες περιπτώσεις σε δήμους ώστε είτε να μην υπάρξει νικητής είτε όλοι θα είναι νικητές. Η τρικομματική δεν δημιουργεί υπόβαθρο συνένωσης τοπικών πολιτικών δυνάμεων αφού δεν πείθει και δεν σημειώνει την κατάλληλη διείσδυση στην λαϊκή σκέψη. Η μόνη περίπτωση αποδοχής και σύμπτωσης θα είναι το ατομικό συμφέρον
Οι αλλαγές στον εκλογικό νόμο δεν είναι και τόσο απλές. Απαιτείται νομοθέτηση σε νέα βάση όπου θα μπορεί να προβλέπεται η εκλογή αποτυχόντων υποψηφίων δημάρχων, o τρόπος συμμετοχής των υποψηφίων δημοτικών συμβούλων (κριτήρια), κριτήρια για την συμμετοχή των υποψηφίων δημάρχων, το ποσοστό επιτυχίας, ο δεύτερος γύρος, η κατάργηση του 42% αν θα επανέλθει ή όχι και άλλα.
Αναφορικά με την ημερομηνία διεξαγωγής των εκλογών έχει κλειδώσει οριστικά για τις 25 Μαίου 2014.
Ενιαίο ψηφοδέλτιο για τους υποψηφίους δημάρχους και δεύτερο για τους υποψηφίους δημοτικούς συμβούλους.
Κύριος αντίπαλος στην μορφή αυτή είναι οι σημερινοί δήμαρχοι, που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο θεωρείται ότι έχουν φθαρεί και ότι εκπροσωπούν παλαιές και αποτυχημένες κομματικές γραμμές.
Οι σημερινοί δήμαρχοι, οι περισσότεροι με ΄΄χρίσμα΄΄ ή ΄΄στήριξη΄΄ κομμάτων από τις προηγούμενες εκλογές του 2010 εκφράζουν έντονα την επιθυμία της ανεξαρτητοποίσής τους. Αποφασίζουν την απεμπλοκή τους από τα κομματικά δεσμά γνωρίζοντας ότι τα σημερινά κόμματα έχουν απαξιωθεί. Κυρίως τα κόμματα της συγκυβέρνησης στα οποία ο λαός επιρρίπτει τις ευθύνες για την σημερινή οικονομική κατάσταση.
Ο Α. Σαμαράς γνωρίζει καλά την αποστασιοποίηση του λαού από τα κόμματα, που τα θεωρεί αποτυχημένες και απαξιωμένες ομάδες κλακαδόρων που δεν έχουν να προσφέρουν παρά φθορά στις εθνικές παρατάξεις. Θεωρεί ότι η σημερινή γενιά των δημάρχων δεν εκφράζουν τις σύγχρονες αντιλήψεις περί διοίκησης και διαχείρισης των δημοσίων πραγμάτων. Στοχεύει σε μια ριζική ανανέωση της εικόνας του κόμματός του χρησιμοποιώντας την όποια δυναμική κατέχει αυτή την ώρα το κόμμα του. Δεν μπορεί, όμως, να επιτύχει την ανανέωση χωρίς την σιωπηρή, έστω, συμφωνία του παλαιού κατεστημένου. Το μικρό ποσοστό που συγκεντρώνει (απ΄ότι φαίνεται από τις δημοσκοπήσεις) αποτελεί φρένο στις ριζοσπαστικές απόψεις του για την αλλαγή στο κόμμα του.
Αντίθετοι φαίνεται να είναι και οι πλευρές του ΣΥΡΙΖΑ, της ΔΗΜΑΡ και του ΠΑΣΟΚ.
Ισχυρίζονται ότι με τον τρόπο αυτό δεν θα υπάρχει αποτελεσματικότητα στην διοίκηση και ουσιαστικά θα υπάρχει ακυβερνησία.
Για το ΠΑΣΟΚ τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα. Τα ποσοστά του αποτελούν σήμα αποτυχίας και προσπαθεί να κερδίσει χρόνο ώστε να εξομαλύνει τις τριβές που υφίστανται ακόμη και σ΄αυτούς που απέμειναν στο κόμμα, που και αυτοί ακόμη δεν είναι ευθυγραμμισμένοι σε μια κοινή συνιστώσα.
Για τον ΣΥΡΙΖΑ είναι φανερό ότι προσπαθεί να ενισχύσει τις τάξεις του μέσα από τους δυσαρεστημένους του ΠΑΣΟΚ. Υπάρχουν κανάλια επικοινωνίας ανάμεσα στα δύο κόμματα με στόχο να διεκδικήσουν τις τοπικές εξουσίες έστω και με μια πλασματική συσπείρωση των ΄΄προοδευτικών΄΄ δυνάμεων.
ΠΑΣΟΚ-ΣΥΡΙΖΑ θα μπορούσαν να αποτελέσουν έναν ισχυρό αντίπαλο στην ΄΄μοναχικότητα΄΄ της ΝΔ.
Πως θα λύσει τον ΄΄γόρδιο δεσμό΄΄ η ΝΔ; Τα ποσοστά είναι μικρά και οι στόχοι υψηλοί. Ασφαλώς και η ΝΔ, ως συστημική παράταξη, δεν είναι μακριά από την φθορά. Η στροφή προς άλλες παρατάξεις, κυρίως προς την πιο ΄΄πιο πέρα δεξιά΄΄ είναι κίνδυνος θάνατος. Σύμπτωση καμία ούτε και με ΄΄συνθήκες΄΄. Από άλλη ΄΄πλευρά΄΄ δεν έχει να εισπράξει. Από τα αριστερά της μικρές οι προσδοκίες. Ακόμη και με τους συνεταίρους της στην συγκυβέρνηση.
Σημαντικός και αστάθμητος παράγοντας αποτελεί η πλευρά της Χρυσής Αυγής. Η παράταξη αυτή είναι ο φόβος και ο τρόμος των υποψηφίων στις αυτοδιοικητικές εκλογές χωρίς να εξαιρείται από τον φόβο αυτό το ίδιο το πολιτικό σύστημα. Το ενδεχόμενο μιας αυτόνομης, για παράδειγμα, υποψηφιότητας από την Χ.Α. στο δήμο της Αθήνας θα ανατρέψει σημαντικά το κατεστημένο. Και από αυτή την πλευρά υπάρχουν ΄΄προετοιμασίες΄΄ και αρκετοί προβληματισμοί. Τι είχαν τι έχασαν θα πει κάποιος. Κι όμως οι αυτοδιοικητικές εκλογές θα αποτελέσουν σημαντικό εργαλείο επιρροής για το ενδεχόμενο μιας εθνικής εκλογικής αναμέτρησης. Η τρίτη θέση, στις δημοσκοπήσεις, είναι καμπανάκι για το πολιτικό σύστημα που αυτή την ώρα αδυνατεί να αντιμετωπίσει. Ψάχνει να βρει τρόπους να περιθωριοποιήσει την δυναμική της παράταξης αυτής.
Σε κάθε περίπτωση οι ερχόμενες εκλογές στην αυτοδιοίκηση δεν είναι όπως οι άλλες από πολλές πλευρές. Όλοι οι κομματικοί μηχανισμοί βρίσκονται σε εγρήγορση. Είναι δοκιμασία που θα περάσουν. Η προσπάθειά τους θα είναι να βγουν απ΄αυτή την δοκιμασία με λιγότερα τραύματα και πολλή γνώση και εμπειρία ώστε να χρησιμοποιηθεί στις εθνικές εκλογές. Σ΄αυτό το μήκος κύματος κινείται ο Α. Σαμαράς και γι΄αυτό επιμένει στα ενιαία ψηφοδέλτια.
Το ενδεχόμενο μιας σύμπτωσης των τριών συγκυβερνόντων κομμάτων σε μια υποψηφιότητα θα ήταν μια λύση στα προβλήματά τους. Δύσκολο, όχι ακατόρθωτο. Έχουμε την αίσθηση ότι θα διερευνηθούν κάποιες τέτοιες περιπτώσεις σε δήμους ώστε είτε να μην υπάρξει νικητής είτε όλοι θα είναι νικητές. Η τρικομματική δεν δημιουργεί υπόβαθρο συνένωσης τοπικών πολιτικών δυνάμεων αφού δεν πείθει και δεν σημειώνει την κατάλληλη διείσδυση στην λαϊκή σκέψη. Η μόνη περίπτωση αποδοχής και σύμπτωσης θα είναι το ατομικό συμφέρον
Οι αλλαγές στον εκλογικό νόμο δεν είναι και τόσο απλές. Απαιτείται νομοθέτηση σε νέα βάση όπου θα μπορεί να προβλέπεται η εκλογή αποτυχόντων υποψηφίων δημάρχων, o τρόπος συμμετοχής των υποψηφίων δημοτικών συμβούλων (κριτήρια), κριτήρια για την συμμετοχή των υποψηφίων δημάρχων, το ποσοστό επιτυχίας, ο δεύτερος γύρος, η κατάργηση του 42% αν θα επανέλθει ή όχι και άλλα.
Αναφορικά με την ημερομηνία διεξαγωγής των εκλογών έχει κλειδώσει οριστικά για τις 25 Μαίου 2014.