Τετάρτη 20 Σεπτεμβρίου 2023

Μόνο από την παράταξη του Δημάρχου οι αντιδήμαρχοι με τον νέο νόμο

Σύμφωνα με το άρθρο 3 του νομοσχεδίου που κατέθεσε σε διαβούλευση η Υπουργός Εσωτερικών κα Νίκη Κεραμέως «Αντιδήμαρχοι είναι οι σύμβουλοι της παράταξης του δημάρχου που ορίζει ο δήμαρχος και στους οποίους μεταβιβάζει την άσκηση αρμοδιοτήτων καθύλην.» Τροποποιείται δηλαδή το άρθρο 59 του νόμου 3852/2010 όπως τροποποιήθηκε με την Παρ.1 Άρθρο 68 του νόμου 4555/2018 και γίνεται ως εξής: «Άρθρο 59 Αντιδήμαρχοι 1.Τον δήμαρχο επικουρούν οι αντιδήμαρχοι. Αντιδήμαρχοι είναι οι σύμβουλοι της παράταξης του δημάρχου που ορίζει ο δήμαρχος και στους οποίους μεταβιβάζει την άσκηση αρμοδιοτήτων καθ ύλην. Ο αριθμός των αντιδημάρχων ορίζεται ως εξής: α) Σε δήμους με πληθυσμό έως πέντε χιλιάδες (5.000) κατοίκους ορίζονται έως τρεις (3) αντιδήμαρχοι. β) Σε δήμους με πληθυσμό από πέντε χιλιάδες έναν (5.001) έως είκοσι χιλιάδες (20.000) κατοίκους ορίζονται έως τέσσερις (4) αντιδήμαρχοι. γ) Σε δήμους που έχουν πληθυσμό από είκοσι χιλιάδες έναν (20.001) έως πενήντα χιλιάδες (50.000) κατοίκους ορίζονται έως πέντε (5) αντιδήμαρχοι. δ) Σε δήμους από πενήντα χιλιάδες έναν (50.001) έως εκατό χιλιάδες (100.000) κατοίκους ορίζονται έως έξι (6) αντιδήμαρχοι. ε) Σε δήμους από εκατό χιλιάδες έναν (100.001) κατοίκους και άνω ορίζονται έως οκτώ (8) αντιδήμαρχοι. Ο αριθμός των αντιδημάρχων προσαυξάνεται ισάριθμα με τον αριθμό που προκύπτει από την εφαρμογή του άρθρου 207. Στους αντιδημάρχους, εκτός των καθ’ ύλην αρμοδιοτήτων, ο δήμαρχος δύναται να μεταβιβάζει και κατά τόπο αρμοδιότητες που αφορούν και ασκούνται στα όρια συγκεκριμένης δημοτικής ενότητας και ιδίως: α) την ευθύνη της λειτουργίας των δημοτικών υπηρεσιών που είναι εγκατεστημένες στη δημοτική ενότητα, β) την παρακολούθηση της εξέλιξης των έργων και των εργασιών που εκτελούνται στη δημοτική ενότητα, γ) τη μέριμνα για τη διατήρηση του εξοπλισμού, που βρίσκεται στη δημοτική ενότητα, σε κατάσταση καλής λειτουργίας, δ) την υπογραφή, με εξουσιοδότηση του δημάρχου, βεβαιώσεων, πιστοποιητικών και λοιπών διοικητικών εγγράφων, που εκδίδονται από τις δημοτικές υπηρεσίες που λειτουργούν στα όρια της δημοτικής ενότητας και ε) τη συνεργασία με τους προέδρους των δημοτικών κοινοτήτων για την επίλυση των προβλημάτων τους. Η θητεία των αντιδημάρχων δεν μπορεί να είναι μικρότερη του ενός (1) έτους. Κατά τη διάρκεια της θητείας τους, οι αντιδήμαρχοι δεν μπορούν να εκλεγούν ή να είναι μέλη του προεδρείου του δημοτικού συμβουλίου. Η ανάκληση ορισμού του αντιδημάρχου είναι δυνατή με απόφαση του δημάρχου οποτεδήποτε. Η απόφαση του δημάρχου, με την οποία ορίζονται οι αντιδήμαρχοι και μεταβιβάζεται σ’ αυτούς η άσκηση αρμοδιοτήτων αναρτάται στον δικτυακό τόπο «Διαύγεια» και στην ιστοσελίδα του δήμου. 6.Αν ο αντιδήμαρχος απουσιάζει ή κωλύεται, τις αρμοδιότητές του ασκεί άλλος αντιδήμαρχος που ορίζεται από τον δήμαρχο ή, αν δεν έχει οριστεί τέτοιος, ο ίδιος ο δήμαρχος. Με την απόφαση της παρ. 5 και τηρουμένων των προϋποθέσεων του άρθρου αυτού, δύναται να ορίζονται άμισθοι αντιδήμαρχοι σε αριθμό που δεν υπερβαίνει το ένα τέταρτο (1/4) του αριθμού των αντιδημάρχων της παρ. 2. Τυχόν κλάσμα στρογγυλοποιείται στην αμέσως επόμενη ακέραια μονάδα, αν ισούται ή υπερβαίνει το ήμισυ αυτής. Οι άμισθοι αντιδήμαρχοι δεν δικαιούνται αντιμισθίας ή οποιασδήποτε άλλης οικονομικής απολαβής και ο αριθμός τους δεν προσμετράται για τον υπολογισμό των θέσεων ειδικών συμβούλων – συνεργατών, κατά την παρ. 1 του άρθρου 163 του Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων [ν. 3584/2007, (Α` 143)].».

Καταργούνται τα νομικά πρόσωπα των δήμων

Με το άρθρο 24 του σχεδίου νόμου που κατέθεσε η Υπουργός Εσωτερικών κα Νίκη Κεραμέως προς διαβούλευση και η οποία λήγει στις 26 Σεπτεμβρίου καταργούνται τα νομικά πρόσωπα των δήμων. Συγκεκριμένα το άρθρο 24 αναφέρει τα εξής: Κατάργηση Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ βαθμού και μεταφορά ως συνόλου αρμοδιοτήτων, οργανικών μονάδων, θέσεων προσωπικού στους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού Νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου που συστήθηκαν με οποιονδήποτε τρόπο από Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (O.T.A.) Α’ βαθμού και λειτουργούν σύμφωνα με τα άρθρα 239 έως 242 του ν. 3463/2006 (Α’ 114) καταργούνται αυτοδικαίως την 31η.12.2023 και οι αρμοδιότητές τους ασκούνται από την 31η.12.2023 από τον οικείο δήμο. Με πράξη του Γραμματέα της οικείας αποκεντρωμένης διοίκησης που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως εντός ενός (1) μηνός από την ως άνω ημερομηνία διαπιστώνεται η κατάργησή τους. α. Το μόνιμο προσωπικό, το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου και ορισμένου χρόνου, οι νομικοί σύμβουλοι και οι δικηγόροι με σχέση έμμισθης εντολής, που απασχολούνται στα νομικά πρόσωπα που καταργούνται, καθίσταται αυτοδικαίως προσωπικό του δήμου και παρέχει τις υπηρεσίες του με την ίδια σχέση εργασίας ή έμμισθης εντολής. β. Το μόνιμο προσωπικό κατατάσσεται σε αντίστοιχες με τα προσόντα του οργανικές θέσεις ανά κατηγορία και κλάδο/ειδικότητα, το δε προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου κατατάσσεται σε προσωρινές προσωποπαγείς θέσεις αντίστοιχης κατηγορίας και κλάδου/ειδικότητας, οι οποίες συστήνονται στον οργανισμό εσωτερικής υπηρεσίας του δήμου και καταργούνται κατά την με οποιονδήποτε τρόπο αποχώρηση του υπαλλήλου. Η κατάταξη γίνεται με απόφαση του αρμοδίου προς διορισμό οργάνου του δήμου, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και ισχύει από την 1η.1.2024 για όλες τις νόμιμες συνέπειες. Το μόνιμο προσωπικό καταλαμβάνει ισάριθμες με τον αριθμό των μεταφερόμενων υπαλλήλων, οργανικές θέσεις στον οικείο δήμο ανά κατηγορία και κλάδο που συστήνονται αυτοδικαίως, επιπλέον των ήδη υπαρχουσών στον οργανισμό εσωτερικής υπηρεσίας του δήμου. Για τις θέσεις αυτές εκδίδεται διαπιστωτική πράξη του αρμόδιου για διορισμού οργάνου, η οποία ισχύει από την 1η.1.2024 για όλες τις έννομες συνέπειες. α. Από την κατάργηση του οικείου νομικού προσώπου, τα κινητά και ακίνητα περιουσιακά του στοιχεία περιέρχονται αυτοδικαίως στον δήμο που το συνέστησε, ο οποίος υπεισέρχεται ως καθολικός διάδοχος σε όλα τα εμπράγματα και ενοχικά δικαιώματα και τις υποχρεώσεις αυτού. Οι εκκρεμείς δίκες συνεχίζονται αυτοδικαίως από τον δήμο ή κατά του δήμου χωρίς καμία ειδικότερη διατύπωση από μέρους του για τη συνέχιση και χωρίς να επέρχεται βίαιη διακοπή της δίκης. β. Εντός ενός (1) μηνός από τη δημοσίευση της διαπιστωτικής πράξης της παρ. 1, με απόφαση δημάρχου συστήνεται Επιτροπή Καταγραφής και Απογραφής των πάσης φύσεως περιουσιακών στοιχείων που μεταβιβάζονται στον δήμο από το καταργούμενο νομικό πρόσωπο, που αποτελείται από τον Προϊστάμενο και ένα (1) στέλεχος των Οικονομικών Υπηρεσιών του δήμου, τον αντιδήμαρχο οικονομικών, ή άλλον αντιδήμαρχο, σε περίπτωση που δεν έχει οριστεί αντιδήμαρχος οικονομικών, έναν σύμβουλο της παράταξης της πλειοψηφίας και τον απερχόμενο Πρόεδρο του καταργούμενου νομικού προσώπου. Σε περίπτωση άρνησής του, η επιτροπή συστήνεται χωρίς τον Πρόεδρο του νομικού προσώπου και με την προσθήκη ενός επιπλέον συμβούλου της παράταξης της πλειοψηφίας. Για την υποβοήθηση του έργου της Επιτροπής δύναται να ανατίθεται η διεκπεραίωση συγκεκριμένων διαδικασιών και ενεργειών σε ορκωτούς λογιστές. Η Επιτροπή ολοκληρώνει το έργο της καταγραφής και απογραφής μέσα σε προθεσμία δύο (2) μηνών από τη σύστασή της. Η έκθεση καταγραφής και απογραφής εγκρίνεται από το δημοτικό συμβούλιο. Η απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, συνοδευόμενη από απόσπασμα της εγκεκριμένης έκθεσης που περιγράφει τα αποκτώμενα κατά κυριότητα από τον δήμο ακίνητα, καθώς και τα λοιπά εμπράγματα δικαιώματα επί ακινήτων, αποτελεί τον τίτλο για την καταχώρισή τους στο αρμόδιο κτηματολογικό γραφείο ή υποθηκοφυλακείο ατελώς. γ. Ταμειακά υπόλοιπα και υπόλοιπα τραπεζικών λογαριασμών των καταργούμενων νομικών προσώπων μεταφέρονται με απόφαση της οικείας δημοτικής επιτροπής σε λογαριασμό του δήμου, αποτελούν έσοδά του και εγγράφονται ως αντίστοιχες πιστώσεις στον οικείο προϋπολογισμό. Οι αρμοδιότητες των καταργούμενων νομικών προσώπων, η ανάληψη ή η συνέχιση τυχόν εκτελούμενων χρηματοδοτούμενων ή συγχρηματοδοτούμενων προγράμματων ή έργων ή υπηρεσίων από εθνικούς ή ευρωπαϊκούς πόρους ή διεθνείς οργανισμούς συνεχίζουν να υλοποιούνται από τις υπηρεσίες του δήμου ή κατά την παρ. 6 του άρθρου 100 του ν. 3852/2010 (Α’ 87), υπό καθεστώς καθολικής διαδοχής ως προς τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που έχουν αναληφθεί. Στις υποχρεώσεις και στα δικαιώματα αυτά συμπεριλαμβάνονται και όσα απορρέουν από συμβάσεις έργου μέχρι τη λήξη τους. Οι συμβάσεις ορισμένου χρόνου του προσωπικού που απασχολείται στο πλαίσιο των προγραμμάτων αυτών, ανανεώνονται από τον καθολικό διάδοχο, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 38 του ν. 4765/2021 (Α’ 28). Εντός έξι (6) μηνών από την κατάργηση των νομικών προσώπων, οι οικείοι δήμοι τροποποιούν τον οργανισμό εσωτερικής υπηρεσίας τους σύμφωνα με το άρθρο 10 του ν. 3584/2007 (Α’ 143). Η προβλεπόμενη γνώμη του υπηρεσιακού συμβουλίου της παρ. 2 του άρθρου 10 του ν. 3584/2007 παρέχεται εντός εικοσιπέντε (25) ημερών άλλως τεκμαίρεται ότι έχει παρασχεθεί. Με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου: α) δύναται να καθορίζεται ο κανονισμός λειτουργίας για την άσκηση των αρμοδιοτήτων των καταργούμενων ν.π.δ.δ. από τις υπηρεσίες των δήμων. Μέχρι την έκδοση των νέων κανονισμών, για την εύρυθμη άσκηση των ως άνω αρμοδιοτήτων εφαρμόζονται οι υφιστάμενοι κατά την 31η.12.2023 κανονισμοί λειτουργίας των ν.π.δ.δ. αυτών και β) ορίζεται ότι ο δήμος εκπληρώνει τους σκοπούς του καταργούμενου ν.π.δ.δ. και εξυπηρετεί τις δραστηριότητες που ασκούσε βα) είτε με τις υφιστάμενες οργανικές μονάδες του δήμου ββ) είτε με τις οργανικές μονάδες των καταργούμενων ν.π.δ.δ., οι οποίες μέχρι την ψήφιση του νέου οργανισμού εσωτερικής υπηρεσίας υπάγονται απευθείας στον δήμαρχο ή σε αντιδήμαρχο που αυτός ορίζει. Εξαιρούνται από την κατάργηση του παρόντος τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία, ως νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου των Ο.Τ.Α. Α’ βαθμού, που ιδρύονται και λειτουργούν σύμφωνα με τα άρθρα 244 του ν. 3463/2006 και 28 του ν. 2738/1999 (Α’ 180).

Ενοποιούνται σε μία οι επιτροπές των δήμων

Αν και το σχέδιο νόμου που κατέθεσε σε διαβούλευση η Υπουργός Εσωτερικών κα Νίκη Κεραμέως δεν αναφέρει τίποτα για τα άρθρα 72 και 73 όπου αναφέρονται οι αρμοδιότητες των Επιτροπών Οικονομικής και Ποιότητας Ζωής το Άρθρο 8 του σχεδίου νόμους με τίτλο «Συγκρότηση και εκλογή Δημοτικής Επιτροπής – Αντικατάσταση άρθρου 74 ν. 3852/2010» προβλέπει ότι Το άρθρο 74 του ν. 3852/2010 (Α’ 87) αντικαθίσταται ως εξής: «Άρθρο 74 Συγκρότηση και Εκλογή Δημοτικής Επιτροπής Η δημοτική επιτροπή αποτελείται από τον δήμαρχο ή τον οριζόμενο από αυτόν αντιδήμαρχο ως πρόεδρο και από τέσσερα (4) μέλη, αν το συμβούλιο έχει έως και δεκαεννέα (19) μέλη, από έξι (6) μέλη αν το συμβούλιο έχει έως είκοσι εννέα (29) μέλη ή από οκτώ (8) μέλη, αν το συμβούλιο έχει πάνω από είκοσι εννέα (29) μέλη. Ένα (1) μέλος στις πενταμελείς, δύο (2) μέλη στις επταμελείς και τρία (3) μέλη στις εννεαμελείς δημοτικές επιτροπές εκλέγονται από τις δημοτικές παρατάξεις της μειοψηφίας. Η δημοτική επιτροπή εκλέγεται για θητεία τριάντα (30) μηνών. Το δημοτικό συμβούλιο, μετά την εκλογή του προεδρείου κατά τις ημερομηνίες που ορίζονται στην παρ. 1 του άρθρου 64 και κατά τη διάρκεια της ίδιας συνεδρίασης, εκλέγει μεταξύ των μελών του με μυστική ψηφοφορία τα τακτικά και αναπληρωματικά μέλη της δημοτικής επιτροπής. Τα μέλη της πλειοψηφίας και της μειοψηφίας εκλέγονται ξεχωριστά από τα αντίστοιχα μέλη του δημοτικού συμβουλίου. Δεν επιτρέπεται να εκλεγεί μέλος της δημοτικής επιτροπής ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου. Κάθε σύμβουλος της πλειοψηφίας ή της μειοψηφίας ψηφίζει υποψήφιους ισάριθμους με τον αντίστοιχο αριθμό μελών που εκλέγονται από την πλειοψηφία ή τη μειοψηφία. Ειδικότερα, οι σύμβουλοι της πλειοψηφίας ψηφίζουν μόνο τους υποψήφιους της πλειοψηφίας και αντίστοιχα οι υποψήφιοι της μειοψηφίας ψηφίζουν μόνο τους υποψηφίους των παρατάξεων της μειοψηφίας σε ξεχωριστό ψηφοδέλτιο, ανά κατηγορία (πλειοψηφίας και μειοψηφίας). Ως τακτικά μέλη εκλέγονται από την πλειοψηφία και τη μειοψηφία, αντίστοιχα, οι πρώτοι σε αριθμό σταυρών προτίμησης ανά κατηγορία. Αν σε οποιαδήποτε ψηφοφορία υπάρχει ισοψηφία, ο πρόεδρος του συμβουλίου ενεργεί κλήρωση στην ίδια συνεδρίαση. Εάν η μειοψηφία δεν υποδείξει υποψήφιο, τότε στη θέση του εκλέγεται σύμβουλος της παράταξης της πλειοψηφίας. Οι υποψήφιοι που δεν εκλέχθηκαν θεωρούνται αναπληρωματικά μέλη κατά τη σειρά κατάταξής τους στην ψηφοφορία. Αν δεν επιτευχθεί εκλογή για οποιονδήποτε λόγο ή η συνεδρίαση ματαιωθεί επειδή δεν σχηματίστηκε απαρτία, η συνεδρίαση επαναλαμβάνεται εντός τριών (3) ημερών και εφαρμόζονται αναλόγως οι παρ. 2 και 3. Αν και στη δεύτερη συνεδρίαση δεν επιτευχθεί εκλογή ή η συνεδρίαση ματαιωθεί, επειδή δεν σχηματίστηκε απαρτία, θεωρείται ότι εκλέγονται, για τις θέσεις της πλειοψηφίας, οι σύμβουλοι που έλαβαν κατά σειρά τους περισσότερους σταυρούς προτίμησης στη δημοτική παράταξη της πλειοψηφίας, σύμφωνα με τη δικαστική απόφαση που τους ανακήρυξε και για τις θέσεις της μειοψηφίας οι σύμβουλοι που έλαβαν τους περισσότερους σταυρούς προτίμησης, σύμφωνα με την ίδια δικαστική απόφαση, στην παράταξη της μειοψηφίας που συγκέντρωσε τους περισσότερους σταυρούς προτίμησης. Τα πρακτικά της εκλογής διαβιβάζονται μέσα σε προθεσμία πέντε (5) ημερών στον Επόπτη Ο.Τ.Α., ο οποίος αποφαίνεται, μέσα σε πέντε (5) ημέρες το αργότερο από την περιέλευση σε αυτόν των πρακτικών, για τη νομιμότητα της εκλογής. Η επιτροπή στην πρώτη συνεδρίαση μετά την εκλογή της εκλέγει μεταξύ των μελών της, με φανερή ψηφοφορία, τον αντιπρόεδρο, ο οποίος προέρχεται από τη μειοψηφία. Δικαίωμα ψήφου στην περίπτωση αυτή έχει και ο πρόεδρος της επιτροπής. Τα αναπληρωματικά μέλη της δημοτικής επιτροπής ανά κατηγορία (πλειοψηφίας και μειοψηφίας) αναπληρώνουν, κατά σειρά κατάταξής τους, τα τακτικά στις συνεδριάσεις της, εφόσον αυτά δεν συμμετέχουν για οποιαδήποτε λόγο. Τα αναπληρωματικά μέλη ανά κατηγορία, με τη σειρά της κατάταξής τους, καταλαμβάνουν τις θέσεις των τακτικών μελών που μένουν κενές κατά τη διάρκεια της θητείας τους. Σε περίπτωση που έχει εξαντληθεί ο αριθμός των αναπληρωματικών μελών, διενεργείται νέα εκλογή για την κάλυψη των κενών εδρών της επιτροπής, με τη διαδικασία της παρ. 3. Ειδικά στην περίπτωση κένωσης θέσης λόγω παραίτησης μέλους της μειοψηφίας, εφόσον δεν υπάρχει αναπληρωματικό μέλος, τη θέση του καταλαμβάνει μέλος της πλειοψηφίας. Όταν τα μέλη της δημοτικής επιτροπής παύουν για οποιονδήποτε λόγο να είναι μέλη των αντίστοιχων δημοτικών παρατάξεων, εκπίπτουν αυτοδικαίως από τη δημοτική επιτροπή και αντικαθίστανται, σύμφωνα με τη διαδικασία του παρόντος. Με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου δύναται να ορίζεται έως ένας (1) σύμβουλος από κάθε παράταξη που δεν εκπροσωπείται στη δημοτική επιτροπή, ο οποίος μπορεί να συμμετέχει στις συνεδριάσεις της δημοτικής επιτροπής, χωρίς δικαίωμα ψήφου.». Επίσης στο άρθρο 21 αναφέρεται Άρθρο 21 Όργανα διοίκησης των δήμων – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 3 ν. 4804/2021 26 Στην παρ. 1 του άρθρου 3 του ν. 4804/2021 (Α’ 90) οι λέξεις «την οικονομική επιτροπή, την επιτροπή ποιότητας ζωής, την εκτελεστική» αντικαθίστανται από τις λέξεις «τη δημοτική » και η παρ. 1 του άρθρου 3 διαμορφώνεται ως εξής: «1. Οι δήμοι διοικούνται από το δημοτικό συμβούλιο, τη δημοτική επιτροπή και τον δήμαρχο.».

Καθιερώνεται ανά δίμηνο λογοδοσία της Δημοτικής Αρχής

Με το άρθρο 7 του σχεδίου νόμου που κατέθσε σε διαβούλευση η Υπουργός Εσωτερικών κα Νίκη Κεραμέως προβλέπεται ότι μετά το άρθρο 67 του ν. 3852/2010 (Α’ 87) προστίθεται άρθρο 67A με τίτλο: «Ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας δημοτικής αρχής» Συγκεκριμένα αναφέρεται: Ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας δημοτικής αρχής Επιπλέον της παρ. 1 του άρθρου 67, το δημοτικό συμβούλιο κάθε δύο (2) μήνες συγκαλείται υποχρεωτικά σε ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας της δημοτικής αρχής. H παράλειψη σύγκλησης του συμβουλίου στην ανωτέρω προθεσμία για λόγους που δεν άπτονται ανωτέρας βίας αποτελεί σοβαρή παράβαση καθήκοντος του Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου. Στην ημερήσια διάταξη της συνεδρίασης εγγράφονται υποχρεωτικά τα θέματα που επιθυμεί να θέσει κάθε δημοτικός σύμβουλος, τα οποία αφορούν στο έργο της δημοτικής αρχής, εφόσον έχουν κατατεθεί εγγράφως στο προεδρείο του δημοτικού συμβουλίου τρεις (3) ημέρες πριν τη συνεδρίαση. Κάθε δημοτικός σύμβουλος μπορεί να θέσει έως ένα (1) θέμα. Εφόσον έχουν υποβληθεί συνολικά πάνω από δέκα (10) θέματα, διενεργείται δημόσια κλήρωση από το προεδρείο για τα θέματα που θα συζητηθούν και τα οποία θα εγγραφούν στην ημερήσια διάταξη. Ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου ενημερώνει, τουλάχιστον δέκα (10) ημέρες πριν τη συνεδρίαση, τους δημοτικούς συμβούλους για την ημερομηνία, τον τόπο συνεδρίασης και την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των θεμάτων. Απαγορεύεται η συζήτηση οποιουδήποτε άλλου θέματος κατά τη συνεδρίαση αυτή, καθώς και η λήψη οποιαδήποτε απόφασης. Θέματα διεξαγωγής της συνεδρίασης αυτής δύνανται να περιλαμβάνονται στον Κανονισμό Λειτουργίας του δημοτικού συμβουλίου. Ειδικά για αυτή τη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου δεν απαιτείται απαρτία. Κατά τα λοιπά εφαρμόζεται το άρθρο 67.».

Ιστορική πρόβλεψη ΙΕΑ - Είμαστε στην «αρχή του τέλους» της μεγάλης εποχής του πετρελαίου, αντιδράσεις από τον ΟΠΕΚ

Ο ΟΠΕΚ, το καρτέλ των παραγωγών πετρελαίου, κατηγόρησε τον ΙΕΑ τον Απρίλιο ότι πυροδότησε «αστάθεια» στις αγορές μέσω των εκκλήσεών του να σταματήσει να επενδύει σε εγκαταστάσεις πετρελαίου Ο κόσμος βρίσκεται στην «αρχή του τέλους» της εποχής των ορυκτών καυσίμων, σύμφωνα με την κορυφαία παγκόσμια ενεργειακή επιθεώρηση, η οποία για πρώτη φορά έχει προβλέψει ότι η ζήτηση για πετρέλαιο, φυσικό αέριο και άνθρακα θα κορυφωθεί πριν από το 2030. Νέες προβλέψεις του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΙΕΑ) προβλέπουν ότι η κατανάλωση των τριών βασικών ορυκτών καυσίμων θα αρχίσει να μειώνεται αυτή τη δεκαετία λόγω της ταχείας ανάπτυξης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και της εξάπλωσης των ηλεκτρικών οχημάτων. «Είμαστε μάρτυρες της αρχής του τέλους της εποχής των ορυκτών καυσίμων και πρέπει να προετοιμαστούμε για την επόμενη εποχή», δήλωσε ο επικεφαλής του IEA, Fatih Birol σχετικά με τις προβλέψεις, που πρόκειται να δημοσιευθούν τον επόμενο μήνα στο World Energy Outlook του οργανισμού. «Και αυτό δείχνει ότι οι πολιτικές για το κλίμα λειτουργούν». Σε ιστορική καμπή ο κόσμος< Σε ένα άρθρο για τους Financial Times, ο Birol χαιρέτισε μια «ιστορική καμπή», αλλά κάλεσε τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να κάνουν περισσότερα για να επιταχύνουν την ενεργειακή μετάβαση και να μειώσουν τις εκπομπές, παρά τα πολιτικά εμπόδια στην απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα. Οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο έχουν αυξήσει τις επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ως απάντηση στην κλιματική αλλαγή και την ενεργειακή κρίση που πυροδοτήθηκε από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, αλλά πολλές έχουν αντιμετωπίσει αντιδράσεις για το κόστος ζωής. Ο ΙΕΑ, ο οποίος χρηματοδοτείται κατά κύριο λόγο από τον ΟΟΣΑ, είπε πέρυσι ότι η συνολική ζήτηση ορυκτών καυσίμων θα μπορούσε να κορυφωθεί γύρω στο 2030. Αλλά τώρα έχει αλλάξει τις προβλέψεις του επειδή η ανάπτυξη τεχνολογιών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας επιταχύνθηκε τους τελευταίους 12 μήνες. Ο Birol τόνισε επίσης τις «δομικές αλλαγές» στην οικονομία της Κίνας καθώς μετακινείται από τη βαριά βιομηχανία σε λιγότερο ενεργοβόρες βιομηχανίες και υπηρεσίες. «Τα τελευταία 10 χρόνια η Κίνα αντιπροσώπευε περίπου το ένα τρίτο της αύξησης της ζήτησης φυσικού αερίου παγκοσμίως και τα δύο τρίτα της αύξησης της ζήτησης πετρελαίου», είπε ο Birol. «Η ηλιακή, η αιολική και η πυρηνική ενέργεια θα καταβροχθίσουν τη δυνητική ανάπτυξη του άνθρακα στην Κίνα». Ενεργειακή μετάβαση Ο επικεφαλής του IEA σύστησε οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής να είναι «εύστροφοι» για να προσαρμοστούν στην ενεργειακή μετάβαση και υποστήριξε ότι θα μπορούσε να επιταχυνθεί μέσω «ισχυρότερων πολιτικών για το κλίμα», παρά τις ανησυχίες στις δυτικές πρωτεύουσες για την ανοχή των ψηφοφόρων για ταχεία αλλαγή. Οι ΗΠΑ και η ΕΕ έχουν ξεκινήσει φιλόδοξα προγράμματα για τη στήριξη της ανάπτυξης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, αλλά έχουν αντιμετωπίσει κριτική από πολιτικούς αντιπάλους για το κόστος. Η επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Roberta Metsola, προειδοποίησε αυτόν τον μήνα ότι οι πολιτικές των Βρυξελλών για το κλίμα κινδύνευαν να οδηγήσουν τους ψηφοφόρους προς τα λαϊκιστικά κόμματα, ενώ στο Ηνωμένο Βασίλειο η κυβέρνηση υποστήριξε νέες γεωτρήσεις πετρελαίου και φυσικού αερίου και επέκρινε την επέκταση της ζώνης εξαιρετικά χαμηλών εκπομπών του Λονδίνου. Ο Birol είπε ότι μεγάλα νέα έργα ορυκτών καυσίμων διέτρεχαν τον κίνδυνο να γίνουν τα λεγόμενα λανθάνοντα περιουσιακά στοιχεία, ενώ αναγνώρισε ότι θα χρειαστούν κάποιες επενδύσεις σε προμήθειες πετρελαίου και φυσικού αερίου για να ληφθούν υπόψη οι μειώσεις στα υπάρχοντα κοιτάσματα. Ο ρόλος του ΟΠΕΚ Τόσο ο ίδιος όσο και η IEA έχουν αντιμετωπίσει επιθέσεις από μεγάλους παραγωγούς ορυκτών καυσίμων που προειδοποιούν ότι οι ανεπαρκείς επενδύσεις σε προμήθειες πετρελαίου και φυσικού αερίου θα οδηγήσουν σε μελλοντικές ενεργειακές κρίσεις, εάν οι προβλέψεις για κορύφωση της κατανάλωσης αποδειχθούν πολύ αισιόδοξες. Ο ΟΠΕΚ, το καρτέλ των παραγωγών πετρελαίου, κατηγόρησε τον ΙΕΑ τον Απρίλιο ότι πυροδότησε «αστάθεια» στις αγορές μέσω των εκκλήσεών του να σταματήσει να επενδύει σε εγκαταστάσεις πετρελαίου. Ο Birol είπε: «Οι εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου μπορεί όχι μόνο να κρίνουν εσφαλμένα την κοινή γνώμη»... μπορεί κάλλιστα να κάνουν λάθος εκτίμηση της αγοράς εάν αναμένουν περαιτέρω αύξηση της ζήτησης πετρελαίου και φυσικού αερίου κατά τη διάρκεια αυτής της δεκαετίας. «Νέα μεγάλης κλίμακας έργα ορυκτών καυσίμων δεν ενέχουν μόνο μεγάλους κλιματικούς κινδύνους αλλά σημαντικούς οικονομικούς κινδύνους», πρόσθεσε. Ο Birol κάλεσε τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να μην εφησυχάσουν, προειδοποιώντας ότι οι εκπομπές πρέπει να μειωθούν γρήγορα μετά από μια κορύφωση στα μέσα της δεκαετίας του 2020 για να έχουν πιθανότητες περιορισμού της υπερθέρμανσης του πλανήτη στους 1,5 βαθμούς Κελσίου. «Αναμένουμε ότι στα μέσα αυτής της δεκαετίας οι παγκόσμιες εκπομπές θα κορυφωθούν, αλλά απέχει ακόμη πολύ από την επίτευξη των κλιματικών μας στόχων ακόμη και με πρόσθετες πολιτικές», δήλωσε ο Birol. «Μπορούμε να το επιταχύνουμε εάν εφαρμόσουμε τις σωστές νέες πολιτικές». . . Είναι στα χέρια μας», κατέληξε.

Τεκτονική αλλαγή στην αγορά λιθίου - Βρέθηκε κοίτασμα αξίας 1,5 τρισ. δολ. στη Νεβάδα

Τα ευρήματα θα μπορούσαν να αναδιαμορφώσουν την προμήθεια του κρίσιμου μετάλλου από τη Δύση - και θα μπορούσαν ακόμη και να αλλάξουν το γεωπολιτικό παιχνίδι με την Κίνα Ένα αρχαίο υπερηφαίστειο κατά μήκος των συνόρων Νεβάδα-Όρεγκον περιέχει αυτό που θα μπορούσε να είναι το μεγαλύτερο μεμονωμένο κοίτασμα λιθίου στον κόσμο. Τα ευρήματα θα μπορούσαν να αναδιαμορφώσουν την προμήθεια του κρίσιμου μετάλλου από τη Δύση - και θα μπορούσαν ακόμη και να αλλάξουν το γεωπολιτικό παιχνίδι με την Κίνα. Ερευνητές από το Lithium Americas Corporation, το GNS Science και το Oregon State University δημοσίευσαν τα ευρήματά τους στο Journal for Science Advances στις 31 Αυγούστου. Βρήκαν την McDermitt Caldera, μια καλντέρα μήκους 28 μιλίων και πλάτους 22 μιλίων, στα σύνορα Νεβάδα-Όρεγκον, η οποία περιέχει περίπου 20 έως 40 εκατομμύρια μετρικούς τόνους λιθίου – αριθμός που ξεπερνά τα κοιτάσματα στην Αυστραλία και τη Χιλή. Σχολιάζοντας τα ευρήματα ο Anouk Borst, γεωλόγος στο Πανεπιστήμιο KU Leuven και στο Βασιλικό Μουσείο για την Κεντρική Αφρική στο Tervuren, στο Βέλγιο, ο οποίος είπε στο Chemistry World ότι το κοίτασμα McDermitt Caldera «θα μπορούσε να αλλάξει τη δυναμική του λιθίου παγκοσμίως, όσον αφορά την τιμή και την ασφάλεια της προσφοράς και της γεωπολιτικής». Στοιχεία από το Γεωλογικό Ινστιτούτο των Ηνωμένων Πολιτειών, που παρουσιάστηκαν από τον Visual Capitalist Bruno Venditti, δείχνουν ότι οι ΗΠΑ υστερούν σε σχέση με τον κόσμο όσον αφορά την παραγωγή λιθίου. Παρόλο που οι ΗΠΑ έχουν τα τρίτα μεγαλύτερα αποθέματα. Τα αποθέματα Οι ΗΠΑ διαθέτουν μόνο ένα ορυχείο λιθίου παραγωγής - το Silver Peak - στη Νεβάδα (περίπου στα μισά του δρόμου μεταξύ Λας Βέγκας και Κάρσον Σίτι) - ενώ η παγκόσμια ζήτηση αυξάνεται λόγω της αναγκαστικής από την κυβέρνηση μετάβασης στην καθαρή ενέργεια. Τον Ιούλιο η Exxon Mobil βρισκόταν στα αρχικά στάδια για να γίνει πιθανώς «βασιλιάς λιθίου». Ο Thomas Benson, γεωλόγος της Lithium Americas Corporation και συν-συγγραφέας της νέας μελέτης, αναμένει ότι οι εργασίες εξόρυξης στην Καλντέρα McDermitt θα ξεκινήσουν στις αρχές του 2026. Οι τιμές του λιθίου έχουν απίστευτη πορεία από την εποχή του Civid. Οι τιμές ανθρακικού λιθίου για μπαταρίες στην Κίνα ήταν στα 5.850 δολάρια ανά τόνο το καλοκαίρι του 2020 και εκτινάχθηκαν έως και +1.200% μέχρι το ανώτατο όριο των 80.000 δολαρίων στις αρχές του 2022. Οι τιμές έκτοτε κατέρρευσαν στα 30.000 δολάρια. Η Daily Mail επεσήμανε ότι «από το 2022, η μέση τιμή ανθρακικού λιθίου ποιότητας μπαταρίας ήταν 37.000 δολάρια ανά μετρικό τόνο, που σημαίνει ότι το ηφαίστειο δυνητικά διαθέτει πολύτιμο μέταλλο αξίας 1,48 τρισεκατομμυρίων δολαρίων». Το McDermitt Caldera τοποθετεί τη Νεβάδα ως πιθανώς το επίκεντρο της «πράσινης ενέργειας του λευκού χρυσού» εν μέσω μιας τεράστιας ώθησης από την κυβέρνηση Biden.

Κυριακή 10 Σεπτεμβρίου 2023

Μήπως βρισκόμαστε στην αρχή αλλαγών των κοινωνικών μοντέλων;

Μελετώντας επιστημονικές έρευνες κυρίως, όμως, παρατηρώντας το παγκόσμιο γίγνεσθαι διαπιστώνουμε ότι ζούμε την εποχή της αβεβαιότητας. Από το 18ο αιώνα γνωρίζουμε τα κοινωνικοπολιτικά ρεύματα, που άρχισαν να εμφανίζονται προσπαθώντας να προβλέψουν την πορεία της ανθρωπότητας και να διαμορφώνουν θέσεις άμυνας και αντίδρασης. Σημαντικό ρόλο είχε η επιστήμη, η οποία θύμισε, ύστερα από 2000 χρόνια την βάση του Σωκρατικού στοχασμού ύλη ή ιδέα, ύλη ή ενέργεια. Μετά τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο διαμορφώθηκαν μοντέλα οικονομίας και πολιτικής, που είχαν την βάση τους στο κυρίαρχο σοσιαλδημοκρατικό συμβόλαιο και στην κευνσιανή θεωρία. Και τα δύο συστήματα βρήκαν έδαφος εφαρμογής στην Δύση, όπου υπήρχαν οι κατάλληλες συνθήκες αφομοίωσης των ισχυρών μηνυμάτων. Το μοντέλο της φιλελεύθερης κοινωνικής πολιτικής στηρίχθηκε στην περίφημη εύρωστη μεσαία τάξη με πρωτοφανή ανοδική κοινωνική κινητικότητα. Η διάταξη της κοινωνίας παρουσιάστηκε με μια μορφή ΄΄αυγού΄΄ όπου το πάνω μέρος του αποτύπωνε την ελίτ της κοινωνίας ενώ το μέσο, ως πλατύτερο, έδειχνε το μεγάλο ποσοστό της κοινωνίας στην συμμετοχή της διάταξης. Ο πυθμένας έδειχνε το ποσοστό που αντιστοιχούσε στο ΄΄εν δυνάμει΄΄ στρώμα της κοινωνίας που ετοιμάζονταν για την είσοδό του στο μεσαίο στρώμα. Οι εξελίξεις στην συνέχεια οδήγησαν στην ρευστοποίηση της μεσαίας αυτής τάξης όπου τα επί μέρους στρώματα έχασαν την αναμενόμενη δυναμική τους σημειώνοντας μια καθοδική κοινωνική κινητικότητα προετοιμάζοντας, πιθανόν, το έδαφος για σοβαρές κοινωνικές κρίσεις. Στα τελευταία 2-3 χρόνια αντιμετωπίζουμε τρία σημαντικά θέματα, τον πληθωρισμό, την ενεργειακή κρίση και την εμφανή κλιματική αλλαγή. Και τα τρία αυτά ζητήματα απασχόλησαν τυπικά, στην ουσία όλες τις συνόδους κορυφής, οργανισμούς, συνασπισμούς κρατών χωρίς να αποτυπώνεται η πραγματικότητα ορθά και σοβαρά. Αποτέλεσμα είναι ότι καμία ουσιαστική πρωτοβουλία δεν ελήφθη. Παρ΄όλα αυτά διαβάζοντας τους ΄΄συμβατικούς΄΄ οικονομολόγους όχι μόνο δεν εντοπίζουν τις αδυναμίες αλλά ΄΄βλέπουν΄΄ όλα να κινούνται ομαλά και…ρόδινα. Αυτό το στηρίζουν στην επέκταση της ΄΄πράσινης΄΄ ενέργειας, που το κόστος της μειώνεται σταδιακά ενώ βλέπουν ότι η τεχνολογία, κυρίως η τεχνική νοημοσύνη (ΑΙ) θα βελτιώσει την εικόνα. Πράγματι οι μισθοί αυξάνονται, ο πληθωρισμός (σχετικά) μειώνεται, τα οικονομικά των νοικοκυριών βελτιώνονται, οι εταιρείες σημειώνουν κέρδη αλλά …τα χρέη; Τεράστια βουνά τα χρέη, που παλαιότερα αποτελούσαν τροχοπέδη στην ανάπτυξη και στην ευημερία των λαών. Οι ΄΄συμβατικοί΄΄ πια δεν θεωρούν ότι τα χρέη παίζουν ρόλο στις εξελίξεις. Όμως το φαινόμενο της μετανάστευσης ούτε το αναφέρουν ούτε και θα μπορούσαν να το αξιολογήσουν και να το μετρήσουν στα ΑΕΠ των κρατών. Γιατί να υπάρχει το φαινόμενο αυτό; Μήπως επειδή το κάτω υπόστρωμα του ΄΄αυγού΄΄ αντί να εισέλθει στην ανώτερη διαστρωμάτωση έπεσε προς τα κάτω ενώ το μεσαίο συρρικνώθηκε και το ΄΄αυγό΄΄ ….παραμορφώθηκε; Και το άνω στρώμα; Παραμόρφωσε ακόμη περισσότερο το …΄΄αυγό΄΄ αφού διευρύνθηκε κι έτσι αντί για ΄΄αυγό΄΄ έχουμε ένα ΄΄τραπέζι΄΄. Κι αυτό τι σημαίνει; Απλώς μια νέα μορφή, πιθανόν πάντα, φεουδαρχισμού να αποτυπώνεται, όπου η διευρυμένη ελίτ των κοινωνιών, ισχυρότερη, υποβοηθούμενη από το δημοσιογραφικό κατεστημένο και τα επαγγελματικά ΄΄παπαγαλάκια΄΄ της εκάστοτε διοικούσας τάξης επιβάλλει και διαμορφώνει ήρεμα και σταθερά την νέα μορφή κοινωνικής τάξης. Το ΄΄αυγό΄΄ θα σπάσει στα δυο όπου το ένα μέρος (το άνω) θα κυριαρχεί η άρχουσα ελίτ, που θα χρησιμοποιεί ως εργαλεία τους πέριξ αυτής για να αγοράζει δημοσιότητα, παραμορφωμένες θετικές ειδήσεις ενώ το δεύτερο και κατώτερο θα αποτελεί το εργαλείο παραγωγής πλούτου όντας πάντα υπερχρεωμένο στο άνω στρώμα. Η διαμόρφωση των τιμών των προϊόντων δεν είναι δουλειά του κάτω μέρους αλλά της ελίτ ενώ το φορολογικό καθεστώς θα διαμορφώνεται κατά τα πρότυπα των συμφερόντων του φεουδάρχη Όλο το σύστημα, τείνει να πιστέψει κανείς, ότι είναι μια καλοστημένη μηχανή, με συγκεκριμένους στόχους όπου η επιστήμη, το δίκαιο, η ισορροπία και ανθρωπιά εξαφανίζονται από τις διαχρονικές αξίες της ζωής. Είναι ενδεικτική η κατάσταση στην Αμερικανική κοινωνία όπου η ελίτ διευρύνεται με μικρές ταχύτητες και συγκεντρώνει όλο και μεγαλύτερο πλούτο σε αντίθεση με τους υπόλοιπους που το πλήθος και το χρέος αυξάνονται με ταχύτατους ρυθμούς. Το τραπεζικό σύστημα ρυθμίζει και καθοδηγεί την πορεία με απόλυτη πίστη στις νέες αρχές, στηρίζοντας κυβερνήσεις και πολιτικές. Αυτή η διαμόρφωση δίνει εύκολα ένα αποτέλεσμα ότι τα οφέλη της ανάπτυξης της τεχνολογικής επανάστασης, η τεχνική νοημοσύνη θα αποτελέσει ένα ισχυρό εργαλείο στα χέρια των ισχυρών. Γιατί άραγε δεν υπάρχουν αποτελέσματα στις διάφορες συνόδους οργανισμών; Γιατί δεν συμμετέχουν αυτοπροσώπως οι επί κεφαλής των ισχυρών; Γιατί δεν παρεμβαίνουν στην διαμόρφωση νέων πολιτικών στην ενέργεια, στο κλίμα και στην επιστήμη; Οι κοινωνικές αντιθέσεις αντί να μειώνονται και όλοι να καρπώνονται το αποτέλεσμα της οικονομικής προόδου, αυξάνονται. Μήπως βρισκόμαστε στην αρχή μιας εποχής όχι απλά αβεβαιότητας αλλά στην αρχή νέων αναθεωρήσεων και κοινωνικών εκρήξεων; Ίδομεν και συντόμως, ίσως.

Συνοπτικά τα αποτελέσματα της συνόδου G20 στο Νέο Δελχί

Άτολμοι, χλιαροί και ελλιπείς ακόμη μια φορά!!!
Πόλεμος στην Ουκρανία –Στην Ουκρανία, όλα τα κράτη πρέπει να ενεργούν με τρόπο συνεπή με τους σκοπούς και τις αρχές του Καταστατικού Χάρτη του ΟΗΕ στο σύνολό του –Στην Ουκρανία, όλα τα κράτη πρέπει να απέχουν από την απειλή ή τη χρήση βίας επιδιώκοντας εδαφική κατάκτηση κατά της εδαφικής ακεραιότητας και της κυριαρχίας ή της πολιτικής ανεξαρτησίας οποιουδήποτε κράτους –Στην Ουκρανία, η χρήση ή η απειλή χρήσης πυρηνικών όπλων είναι απαράδεκτη – Για την κρίση στην Ουκρανία, “υπήρχαν διαφορετικές απόψεις και εκτιμήσεις για την κατάσταση” – Η ειρηνική επίλυση των συγκρούσεων και οι προσπάθειες αντιμετώπισης κρίσεων καθώς και η διπλωματία και ο διάλογος είναι κρίσιμες – «Η σημερινή εποχή δεν πρέπει να έχει πολεμικές διενέξεις». Σιτηρά/τρόφιμα/ενέργεια/ασφάλεια – (Η G20) Καλεί τη Ρωσία και την Ουκρανία να διασφαλίσουν άμεσες και απρόσκοπτες παραδόσεις σιτηρών, τροφίμων και λιπασμάτων από την Ρωσία και την Ουκρανία – Τονίζοντας τη σημασία της διατήρησης της επισιτιστικής και ενεργειακής ασφάλειας, ζήτησε να σταματήσει η καταστροφή με στρατιωτικά μέσα ή άλλου είδους επιθέσεις σε υποδομέςΠαραμένει το ενδεχόμενο για υψηλά επίπεδα αστάθειας στις αγορές τροφίμων και ενέργειας Οικονομία και χρηματοοικονομικές αγορές«Θα προστατεύσει τους ευάλωτους, μέσω της προώθησης της δίκαιης ανάπτυξης και της ενίσχυσης της μακροοικονομικής και χρηματοπιστωτικής σταθερότητας» – Επιβεβαιώνει τη δέσμευση για τη συναλλαγματική ισοτιμία του Απριλίου 2021 που ανέλαβαν οι υπουργοί Οικονομικών και οι διοικητές των τραπεζών μας – Υποστηρίζουμε τις συστάσεις υψηλού επιπέδου του συμβουλίου χρηματοπιστωτικής σταθερότητας για ρύθμιση, εποπτεία και επίβλεψη κρυπτογραφικών περιουσιακών στοιχείων, δραστηριοτήτων – Οι υπουργοί Οικονομικών μας, οι διοικητές των κεντρικών τραπεζών θα συζητήσουν την προώθηση του οδικού χάρτη για τα κρυπτονομίσματα στη συνάντησή τους τον Οκτώβριο – Ανανεώνουμε τη δέσμευσή μας να διασφαλίσουμε ίσους όρους ανταγωνισμού και θεμιτό ανταγωνισμό αποθαρρύνοντας τον προστατευτισμό και τις πρακτικές που στρεβλώνουν την αγορά Κλιματική αλλαγή – Ανάγκη επιτάχυνσης των προσπαθειών για τη σταδιακή κατάργηση της αμείωτης ενέργειας από άνθρακα, σύμφωνα με τις εθνικές συνθήκες – Θα εργαστεί για τη διευκόλυνση της χρηματοδότησης χαμηλού κόστους για τις αναπτυσσόμενες χώρες για να υποστηρίξει τη μετάβασή τους σε χαμηλές εκπομπές άνθρακα – Θα συνεχίσει και θα ενθαρρύνει τις προσπάθειες για τον τριπλασιασμό της ικανότητας ανανεώσιμων πηγών ενέργειας παγκοσμίως μέσω των υφιστάμενων στόχων και πολιτικών, σύμφωνα με τις εθνικές συνθήκες έως το 2030 – Επαναλαμβάνουμε τη δέσμευσή μας να αναλάβουμε δράση για την αύξηση της βιώσιμης χρηματοδότησης – Επαναλαμβάνουμε τη χρήση μηχανισμών τιμολόγησης και μη τιμολόγησης των εκπομπών άνθρακα και των κινήτρων για ουδετερότητα άνθρακα και για μηδενικές εκπομπές άνθρακα – Αναγνωρίζουμε την ανάγκη για αυξημένες παγκόσμιες επενδύσεις για την επίτευξη των κλιματικών μας στόχων της συμφωνίας του Παρισιού – Καταγράφουμε την ανάγκη για 5,8-5,9 τρισεκατομμύρια δολάρια την περίοδο πριν από το 2030 που απαιτείται για τις αναπτυσσόμενες χώρες, ιδίως για τις ανάγκες τους να υλοποιήσουν τους στόχους τους για τις εκπομπές(Η G20) Καλεί τα μέρη να θέσουν έναν φιλόδοξο, διαφανή και ανιχνεύσιμο νέο συλλογικό ποσοτικό στόχο χρηματοδότησης για το κλίμα το 2024, από ένα κατώτατο όριο 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων ετησίως. Αδυναμίες παγκόσμιου χρέουςΔεσμεύεται για την προώθηση της ανθεκτικής ανάπτυξης αντιμετωπίζοντας επειγόντως και αποτελεσματικά τις αδυναμίες του χρέους στις αναπτυσσόμενες χώρες – Κάνει έκκληση για ταχεία ολοκλήρωση της αντιμετώπισης του χρέους για την Αιθιοπία ΥγείαΠαραμένει προσηλωμένη στην ενίσχυση της παγκόσμιας αρχιτεκτονικής υγείας – Θα ενισχύσει την ανθεκτικότητα των συστημάτων υγείας και θα υποστηρίξει την ανάπτυξη συστημάτων υγείας ανθεκτικών στο κλίμα και χαμηλών εκπομπών άνθρακα σε συνεργασία με πολυμερείς αναπτυξιακές τράπεζες (MDBs).
Αίσθηση έχει προκαλέσει το γεγονός της απουσίας των προέδρων της Κίνας και της Ρωσίας. Να τονίσουμε ότι ο Κινέζος πρόεδρος ήταν πάντα παρών εκτός από τις δυο τελευταίες συνόδους. Στα δημοσιογραφικά γραφεία και στα γραφεία των πολιτικών αναλυτών κυκλοφορεί έντονα η φήμη οτι οι απουσίες αυτές αποσκοπούν στην προσπάθεια υποβάθμισης της συνόδου των G20 δείχνοντας έτσι την αδυναμία της συνόδου να αντιμετωπίσει τα παγκόσμια προβλήματα. Ιδιαιτέρως ο Κινέζος Πρόεδρος πιστεύει σε μια διαφορετική μορφή επικοινωνίας και συνεννόησης των μελών για να είναι αποτελεσματική και ουσιαστική. Ίσως να προμηνύεται η ενίσχυση της ομάδας των BRICS.

Οι προβλέψεις του Νίκολα Τέσλα για το μέλλον

Σε συνέντευξη του που δημοσιεύτηκε το 1926 στο αμερικανικό περιοδικό Collier’s, ο Νίκολα Τέσλα που βρισκόταν τότε προς το τέλος της καριέρας του, είχε κάνει εξαιρετικά διορατικές προβλέψεις για το μέλλον.... Σε συνέντευξη του που δημοσιεύτηκε το 1926 στο αμερικανικό περιοδικό Collier’s, ο Νίκολα Τέσλα που βρισκόταν τότε προς το τέλος της καριέρας του, είχε κάνει εξαιρετικά διορατικές προβλέψεις για το μέλλον. Είχε μιλήσει για πτήσεις ηλεκτρικών αεροπλάνων από τη Νέα Υόρκη στην Ευρώπη μέσα σε λίγες ώρες, για συχνότερους σεισμούς και για αυξομειώσεις της θερμοκρασίας. Προέβλεψε, ακόμα, ότι οι άνθρωποι θα μπορούν να επικοινωνούν ασύρματα ο ένας με τον άλλο, σε πολύ μεγάλες αποστάσεις, χρησιμοποιώντας συσκευές που χωρούν στην τσέπη τους. «Όταν η ασύρματη τεχνολογία εφαρμοστεί τέλεια, όλη η γη θα μετατραπεί σ’ έναν τεράστιο εγκέφαλο, αυτό που είναι δηλαδή πραγματικά, με όλα τα πράγματα να είναι απλώς κομμάτια ενός πραγματικού και ρυθμικού όλου. Θα μπορούμε να επικοινωνούμε ο ένας με τον άλλον στιγμιαία, ανεξαρτήτου απόστασης. Όχι μόνο αυτό, αλλά μέσα από την τηλεόραση και την τηλεφωνία, θα μπορούμε να βλέπουμε και να ακούμε τον άλλον, σαν να τον έχουμε μπροστά μας ακόμα κι αν έχουμε χιλιάδες μίλια ανάμεσά μας», είχε πει στη συνέντευξή του μεταξύ άλλων ο Νίκολα Τέσλα.

Οι μετεωρολογικές προγνώσεις και ο Δανιήλ (Η επιστήμη τα είπε...)

Με αφορμή τη συζήτηση που γίνεται για την προγνωσιμότητα της κακοκαιρίας Δανιήλ θα θέλαμε να δώσουμε κάποια σχετικά στοιχεία τα οποία αφορούν τις προγνώσεις που εκδόθηκαν από το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών/meteo.gr πριν αλλά και κατά τη διάρκεια εκδήλωσης της κακοκαιρίας. Οι χάρτες που παρουσιάζονται δείχνουν το συνολικό προβλεπόμενο ύψος βροχής σε χιλιοστά με χρονικό ορίζοντα 72 ωρών από τις 4 αρχικοποιήσεις του αριθμητικού μοντέλου πρόγνωσης καιρού του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών/meteo.gr μεταξύ Κυριακής 3 και Τρίτης 5 Σεπτεμβρίου 2023.
Η πρώτη σχετική ανακοίνωση/ειδοποίηση η οποία αναρτήθηκε στο meteo.gr το μεσημέρι της Κυριακής 03/09 (https://www.meteo.gr/article_view.cfm?entryID=2908) παρουσίαζε τη μετεωρολογική κατάσταση της κακοκαιρίας, ενώ παρέθετε και τον πρώτο χάρτη πρόγνωσης ύψους βροχοπτώσεων μέχρι το βράδυ της Τρίτης. Ταυτόχρονα, με βάση την κατηγοριοποίηση του επεισοδίου βροχόπτωσης (RPI), η οποία εφαρμόζεται από τη μονάδα Meteo του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών τα τελευταία 2 χρόνια, το αναμενόμενο επεισόδιο βροχόπτωσης κατατάχθηκε στην μέγιστη Κατηγορία 5 (Ακραία). Όπως φαίνεται και από την ομάδα χαρτών παραπάνω, τα προγνωστικά δεδομένα έδειχναν ήδη πως μια μεγάλη περιοχή της Θεσσαλίας θα δεχθεί περισσότερα από 200 mm βροχής με μέγιστες τιμές άνω των 500 mm στις ορεινές περιοχές. Η δεύτερη σχετική ανακοίνωση/ειδοποίηση η οποία αναρτήθηκε στο meteo.gr το μεσημέρι της Δευτέρας 04/09 (https://www.meteo.gr/article_view.cfm?entryID=2909) ανέφερε ότι «από την επεξεργασία των προγνωστικών στοιχείων, στην περιοχή της Φθιώτιδας και της Μαγνησίας (Πήλιο), αναμένονται > 500 mm βροχής» και αναρτήθηκε και σχετικός χάρτης. Ταυτόχρονα, αναφέρθηκε ότι το αναμενόμενο επεισόδιο βροχόπτωσης παραμένει στην Κατηγορία 5 (Ακραία). Η μέγιστη τιμή του προβλεπόμενου αθροιστικού ύψους βροχής 72 ωρών ήταν περίπου 700 mm στις ανατολικές πλαγιές της Πίνδου και στην Ανατολική Θεσσαλία. Η τρίτη σχετική ανακοίνωση/ειδοποίηση η οποία αναρτήθηκε στο meteo.gr το πρωί της Τρίτης 05/09 (https://www.meteo.gr/article_view.cfm?entryID=2911) ανέφερε ότι «από την επεξεργασία των προγνωστικών στοιχείων του αριθμητικού μοντέλου πρόγνωσης καιρού του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών / Meteo.gr, το διήμερο Τρίτης και Τετάρτης στην περιοχή του Πηλίου, που ήδη αντιμετωπίζει πλημμυρικά επεισόδια, αναμένονται ~650-700 mm, ενώ στην περιοχή νότια του νομού Καρδίτσας ~550-600 mm» και αναρτήθηκε σχετικός χάρτης. Τα συμπεράσματα που προκύπτουν είναι: – Οι προγνώσεις των μετεωρολογικών μοντέλων έδιναν πολύ μεγάλα ύψη βροχής για την περιοχή της Θεσσαλίας ήδη από την Κυριακή 03/09 ενώ και όλες οι επόμενες ανανεώσεις (διαθέσιμες ανά 12 ώρες) επέμεναν στο ίδιο καταστροφικό σενάριο, αυξάνοντας επομένως τη βεβαιότητα για την εγκυρότητα τους. – Τα ύψη βροχής που είχαν προβλεφθεί, σύμφωνα και με τους χάρτες που παραθέτουμε, ξεπερνούσαν σε πολλές περιοχές τα 200 χιλιοστά σε ένα τριήμερο, με τα μεγαλύτερα ύψη κοντά στα 1000 mm στην περιοχή του Πηλίου και της Όθρεως. – Η σημαντική πρόοδος που έχει συντελεστεί τα τελευταία χρόνια στην αριθμητική πρόγνωση καιρού σε συνδυασμό με την ανάλυση της εκάστοτε μετεωρολογικής κατάστασης από έμπειρους μετεωρολόγους συμβάλλει σημαντικά στην έγκαιρη προειδοποίηση. – Ο συνδυασμός των λεπτομερών προγνώσεων με τις αναφορές των αυτόματων μετεωρολογικών σταθμών βοηθούν καθοριστικά στη συνεχή παρακολούθηση των μετεωρολογικών φαινομένων ώστε να εκδίδονται οι κατάλληλες προειδοποιήσεις, όπως πράξαμε μέσω της ιστοσελίδας μας, κατά τη διάρκεια της κακοκαιρίας. Η παρουσίαση του συνόλου των προγνώσεων και παρατηρήσεων σε ολοκληρωμένα συστήματα έγκαιρης προειδοποίησης είναι ένα απαραίτητο εργαλείο για την καλύτερη ενημέρωση των αρχών και των πολιτών πριν και κατά τη διάρκεια εξέλιξης ενός ισχυρού καιρικού φαινομένου. Σύνταξη άρθρου: Κ. Λαγουβάρδος, Β. Κοτρώνη, Σ. Ντάφης – ΕΑΑ-Πεντέλη, Σάββατο 9 Σεπτεμβρίου 2023, 14:00 – https://www.meteo.gr/article_view.cfm?entryID=2926

Τι ψήφισαν οι Βριλησσιώτες

Εγγεγραμμένοι 22.775 Έγκυρα 12.151 Άκυρα 134 Συμμετοχή 12.386 Λευκά 101 ...