Η ΘΕΣΗ ΜΑΣ ΣΤΟΝ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2011
Η ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΜΑΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
H συζήτηση για τον προϋπολογισμό προϋποθέτει, τουλάχιστον για την τοπική αυτοδιοίκηση την ύπαρξη δύο συνιστωσών
1. Τη διαβούλευση με την κοινωνία
2. Την διαβούλευση με τις δημοτικές παρατάξεις
Όταν δεν υπάρχουν αυτές ο ρόλος των δημοτικών συμβούλων περιορίζεται στη κριτική της εισήγησης της διοίκησης. Αυτό θα κάνουμε κι εμείς στη συζήτηση σήμερα, καταθέτοντας τις σκέψεις μας με στόχο όχι μόνο την κριτική αλλά και τις διαστάσεις εκείνες που θα βελτίωναν, τουλάχιστον για τα επόμενα χρόνια, τις προϋποθέσεις σύνταξης ενός προϋπολογισμού.
Θα σταθμίσουμε όλους τους παράγοντες που επηρεάζουν τη σύνταξη του π/υ. Θεωρούμε ότι ο φετινός, ο επόμενος αλλά ίσως και ο μεθεπόμενος, χρόνος εκλογών, θα είναι πολύ δύσκολοι. Γιατί όμως;
Τρείς είναι οι λόγοι που συνηγορούν σ΄αυτή την κατεύθυνση:
1. Η βαθειά οικονομική ύφεση της χώρας αλλά και παγκόσμια
2. Η εφαρμογή ενός νέου νόμου, ο Καλλικράτης, που αντικειμενικά έχει θετικά και αρνητικά σημεία.
3. Τα βαρύ οικονομικό παρελθόν του δήμου. Βαριά κληρονομιά!
Και οι τρείς αυτοί παράγοντες διαμορφώνουν το δύσκολο κλίμα που καλείται να αντιμετωπίσει το δημοτικό μας συμβούλιο.
Κι ενώ η δημοτική αρχή βλέποντας (αν το έβλεπε) τις δυσκολίες αυτές θα έπρεπε να έλθει πιο κοντά στο δημοτικό συμβούλιο ώστε με συναινετικές σκέψεις να συμβάλλουμε στην διαφυγή απ’ αυτή τη δυσκολία, απομονώθηκε έτι περισσότερο απ΄ότι στο παρελθόν, περιχαρακώνοντας ακόμη πιο πολύ τις δυνατότητες όλων για ένα καλύτερο αποτέλεσμα.
Σε ότι αφορά τους δύο πρώτους παράγοντες πολλά θα μπορούσε να πει κανείς. Όμως θεωρούμε ότι ξεφεύγουμε απ΄τις δικές μας αρμοδιότητες. Η μνημόνευση όμως και η καταγραφή έχει μεγάλη σημασία.
Η βαθειά οικονομική κρίση δεν είναι μόνο προϊόν των άλλων, είναι και δικό μας, ως δήμος. Τα ελλείμματα και τα χρέη είναι αποτέλεσμα κακοδιαχείρισης και έλλειψης σοβαρότητας και υπευθυνότητας.
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει συμβάλλει σ΄αυτό χωρίς να εξαιρείται ο δικός μας δήμος. Το χρέος της χώρας είναι της τάξης των 350 δις ευρώ. Κι όμως δεν είναι τόσο είναι πολύ μεγαλύτερο. Το χρέος που έχει δημιουργήσει η Τ.Α., το ιδιωτικό χρέος και το αντίστοιχο τραπεζικό το ανεβάζει κατ΄ εκτίμηση στα 800-900 δις ευρώ. Αναφέρω το στοιχείο για να δείξω ότι στην οικονομική κρίση έχουμε συμβάλει όλοι. Κι εμείς ακόμη ως άτομα.
Θα μπορούσα να αναλύσω περισσότερο τον παράγοντα αυτό, αρκούμαι σ΄αυτά για λόγους χρόνου.
Ο δεύτερος παράγοντας είναι η εφαρμογή του ΄΄Καλλικράτη΄΄.
Εθισμένη η Τ.Α. με άλλες λογικές και σκέψεις καλείται να εφαρμόσει τον νέο νόμο που βάζει πολλά πράγματα στη θέση τους.
Πολλοί διαφωνούν με τον νόμο στο σύνολό του. Κατά την άποψή μας η ισοπεδωτική αυτή άποψη κρύβει κατά κάποιο τρόπο μια άκαμπτη πολιτική θέση και όχι μια αντικειμενική και ουσιαστική θέση. Πρέπει να αναγνωρίσουμε τα θετικά και ασφαλώς τα αρνητικά που είναι αρκετά.
Η αντίληψη που επιβάλλει ο νέος νόμος είναι άμεση εξάρτηση από το κράτος, οικονομική και διοικητική. Απ΄την άλλη πλευρά όμως οι αρμοδιότητες που μεταβιβάζει δεν συνάδουν με τις αντίστοιχες οικονομικές στηρίξεις. Αντίφαση που αν σ΄αυτό προσθέσει κανείς την επιθυμία των δημάρχων και περιφερειαρχών να διεκδικήσουν ξανά τη θέση τους στις επόμενες εκλογές δημιουργεί συνθήκες χάους.
Αρκετοί δήμαρχοι, δυστυχώς, δεν γνωρίζουν, δεν διαβάζουν, δεν έχουν σφαιρική αντίληψη της Τ.Α. κι έτσι δίνουν έμφαση περισσότερο στη διεκδίκηση του θώκου παρά στην πραγματικότητα.
Έτσι καταφεύγουν εύκολα στο δανεισμό, εύκολες λύσεις, υποθηκεύοντας τον οργανισμό και συμβάλλοντας στην καταστρατήγηση του νόμου και στραγγαλίζοντας τις οικονομίες.
Ο τρίτος παράγοντας είναι ο περισσότερο ενδιαφέρον και που ουσιαστικά θα έλεγε κανείς ότι έπρεπε να σταθεί κανείς για τη σημερινή συνεδρίαση.
Ο δήμος μας δημιούργησε τα τελευταία χρόνια μια θολή και κακή συνάμα οικονομική κατάσταση. Συνέβαλε στην διατήρηση του αστήριχτου κομματικού και κυβερνητικού εναγκαλισμού της εξάρτησης και της σιωπηρής αποδοχής καταστάσεων και αποτυχημένων θεσμών. Αυτός ο εναγκαλισμός είχε ως αποτέλεσμα τη φραγή της όποιας αναπτυξιακής δυναμικής του δήμου. Η επίκληση πάντα της εφαρμογής του νόμου, χωρίς να διεκδικεί ουσιαστικά και ποτέ, τις αλλαγές άχρηστων και τυπικών διατάξεων έφερνε πάντα το δήμο πιο κοντά στην εύκολη λύση, το δάνειο.
Η παρουσία του παρέδρου για παράδειγμα έβαζε φρένο ακόμη και σ΄εκείνες τις πρωτοβουλίες που είχαν ουσία και αποτέλεσμα. Πολλές φορές το πορσωπο και όχι ο ίδιος ο θεσμός έπαιζε και παίζει σημαντικό ρόλο. Για το ίδιο θέμα δυο ή και περισσότερες απόψεις από τα πρόσωπα που εκπροσωπούσαν το θεσμό.
Υπό την έννοια αυτή αναγνωρίζουμε τις δυσκολίες της κατάρτησης του π/υ και της δύσκολες συνθήκες μέσα απ΄τις οποίες θα κινηθεί η διοίκηση. Όμως δεν αναγνωρίζουμε τις ρεαλιστικές ελλείψεις οράματος και σχεδιασμού για την πόλη.
Οι επιλογές της σημερινής διοίκησης να συμβάλλει στην αποδοχή καταφυγής στην δανειοληψία με πολύ εύκολο τρόπο και αργότερα η ίδια να βρίσκει την δανειοληψία ως μέσο που δεν πρέπει να φοβόμαστε, όπως χαρακτηριστικά έχει αναφέρει ο δήμαρχος πολλές φορές εδώ στο δ.σ. έφερε το δήμο στη σημερινή κατάσταση.
Ποιά είναι η κατάσταση;
Κε, δήμαρχε, επι συνόλου 1050 δήμων. Λίγο πριν την εφαρμογή του ΄΄Καλλικράτη΄΄ ο δήμος μας κατείχε την 37η θέση σε δανειοληψία. Είναι λίγο πιο κάτω από το δήμο Χαλανδρίου, που σε επίπεδο είτε πληθυσμιακό είτε οικονομικό δεν υπάρχει καμιά σύγκριση.
Κάνοντας την αντίστοιχη έρευνα περί το τέλος του 2010 σας καταθέτω τον κατάλογο όλως των δήμων όπου αναφέρονται τα ύψη των δανείων τους. Η θέση μας δεν μας τιμά καθόλου και ενισχύει και εδραίωνει την άποψη στην κοινή γνώμη ότι ΄΄όλοι ίδιοι είναι΄΄, ΄΄όλοι μαζί τα φάγαμε΄΄ για την οποία εμείς έχουμε εντελώς αντίθετη άποψη
Κε δήμαρχε, επικαλείστε πάντα ότι δεν έχετε λεφτά, τουλάχιστον για το 2010 και ασφαλώς φαίνεται και το λέτε και το 2011. Ποιος έχει την ευθύνη για το ότι πληρώνουμε 1,6 εκατομμύρια ευρώ τοκοχρεωλύσιο σε ετήσια βάση; Κι αυτό για 15-20 χρόνια!
Τι είναι αυτό, δεν είναι υποθήκευση της ανάπτυξης του δήμου μας; Ποιος φταίει γι΄αυτό; Δεν αξίζει να αναφερθώ στις διαβεβαιώσεις προεκλογικά ότι τα δάνεια είναι λίγα και μας εγκαλέσατε με αυστηρό ύφος για τον δικό μας ισχυρισμό περί του αντιθέτου.
Ποιος, κ. δήμαρχε, φταίει για το ότι οφείλετε 2 εκατομμύρια ευρώ στην ΕΥΔΑΠ; Η κυβέρνηση μόνο; Όχι, βέβαια!
Ενώ δεν είχατε και δεν έχετε λεφτά, έτσι λέτε, στο Πνευματικό κέντρο οι δαπάνες ήταν πάνω από 400000 ευρώ και στον αθλητισμό πάνω από 320000 ευρώ. Και για να μην παρεξηγήσετε, δεν ισχυρίζομαι ότι οι δαπάνες αυτές δεν πρέπει να γίνονται. Αντίθετα πιο πολλές οι δαπάνες να γίνονται προς αυτή την κατεύθυνση. Αλλά μην ισχυρίζεστε ότι δεν έχετε λεφτά!
Την αναθεώρηση του ΓΠΣ ποιος την καθυστέρησε επί 4 χρόνια; Γιατί δεν έγινε νωρίτερα για να έρχεστε σήμερα να λέτε ότι δεν υπάρχουν ελεύθεροι χώροι; Δεσμεύσατε 40 στρέμματα αλλά δεν είπατε όπως οφείλατε, ηθικά τουλάχιστον, να αποδείξετε την οικονομική δυνατότητα του δήμου να τα διεκδικήσετε; Το αποτέλεσμα είναι να δημιουργείτε προβλήματα στους δημότες από εκεί που δεν είχαν επειδή εσείς δεν είχατε σαφή αντίληψη της δημαρχιακής λειτουργίας.
Ο.Τ. 61
Αποφασίσατε να διεκδικήσετε εκ νέου το Ο.Τ 61 με τη λήψη άλλου δανείου ύψους 9.350.000 ευρώ. Μας φέρνετε πίσω στο 1998 όταν ο κ. Λώλας ζήτησε από το δ.σ. τη συναίνεσή του για την διεκδίκηση, την οποία πήρε ομόφωνα. 13 χρόνια μετά δεν έχουμε το χώρο και φέραμε, ως δήμος, τεράστια προβλήματα και στους κατοίκους γύρω από την περιοχή και στους ιδιοκτήτες και στον ίδιο το δήμο και τους δημότες όλης της πόλης.
Αυτή η κατάσταση μας κληρονόμησε την οικονομική υποχρέωση ενός δανείου ύψους 9,35 εκατομμυρίων ευρώ, μας κληρονόμησε τις επιβαρύνσεις για τις αμοιβές των δικηγόρων, δικαστικά έξοδα, απώλεια χρόνου, εργατοώρες, στέρηση του χώρου από τους δημότες.
Αναρωτιόμαστε πώς ο δήμος θα εξασφαλίσει το δάνειο των 9,35 εκατομμυρίων ευρώ. Εσείς ομολογήσατε εδώ μέσα ότι ο δήμος μας βρίσκεται στα όρια της δανειοληπτικής του δυνατότητας;
Κε δήμαρχε κάνετε ό,τι είναι δυνατό να μας αποδείξετε ότι δεν μπορείτε με συναίνεση και υπευθυνότητα να αντιμετωπίζετε τα ζητήματα και κυρίως όταν είναι πολύ σοβαρά. Η λύση που δίνετε είναι η αναβολή και η παραταξιακή πειθαρχία.
Κε δήμαρχε, στα χέρια μου έχω αγωγή εναντίον του δήμου για διεκδίκηση ποσού 285.000 ευρώ από άλλο δικηγόρο για υπηρεσίες που προσέφερε στο δήμο για το Ο.Τ. 61.
Ο κ. Μίκος, ενθυμούμαι ότι ήταν ο πρώτος δικηγόρος στον οποίο ανετέθη η υπόθεση αυτή. Ήμουν τότε δημοτικός σύμβουλος και ασφαλώς δέχθηκα κι εγώ την ανάθεση της υπόθεσης στα πλαίσια της διεκδίκησης. Έκτοτε εξαφανίστηκε ο κ. Μίκος, η υπόθεση πήγε σε άλλα χέρια και σήμερα ΄΄απολαμβάνουμε΄΄ τα αποτελέσματα της διαχείρισης των πραγμάτων του δήμου. Ο κ. Μίκος διεκδικεί το ποσό των 285.000 ευρώ και σ΄αυτό το ποσό που δεν έχει, βέβαια, εκδικαστεί ακόμη αλλά η διεκδίκηση είναι ουσιώδης απ΄ότι διάβασα στην αγωγή. Σύνολο, θεωρητικά τουλάχιστον οι δαπάνες για τις δικηγορικές αμοιβές βρίσκονται πάνω από ένα εκατομμύρια ευρώ.
Δεν γνωρίζουμε άλλες υποχρεώσεις πέραν αυτών που αναφέραμε και οι οποίες προέκυψαν κατά τη διάρκεια του τελευταίου διαστήματος.
Για τους προβληματισμούς που μας προκαλείτε, κ. δήμαρχε, υπάρχει και άλλο επιβαρυντικό στοιχείο για σας.
Υπάρχει απαίτηση δημότη, από απαλλοτρίωση, στην οποία δεν ανταποκριθήκατε και δεν γνωρίζουμε γιατί. Ασφαλώς έλλειψη ρευστότητας, υποθέτουμε. Ο δημότης προχώρησε σε ασφαλιστικά μέτρα, κατάσχεση στην τράπεζα Πειραιώς για το ποσό των 140.000 ευρώ. Επήλθε συμφωνία αποπληρωμής σε δόσεις, ύψους 20000 ευρώ μηνιαίως. Βέβαια το έχετε αποπληρώσει σήμερα. Όμως μένουν τα ερωτηματικά και η αμφιβολία για τον τρόπο αντιμετώπισης των ζητημάτων και ασφαλώς υπάρχει το ηθικό ζήτημα της έκθεσης του δήμου απέναντι τους δημότες του.
Το ύψος των τακτικών εσόδων του δήμου την τελευταία τριετία είναι
2009 : 11.565.500,29 ευρώ
2010 : 13.466.485,22 ευρώ
2011 : 15.669.500,00 ευρώ
Ο μέσος όρος της τριετίας είναι στα 13.500.000 ευρώ. Σύμφωνα με την υπ. Αριθμ. 43093/30-7-2010 εγκύκλιο του υφυπουργού Εσωτερικών τίθεται ως ανώτατο όριο δανειοληψίας ενός Καλλικρατικού δήμου το 60% του μέσου όρου των τακτικών εσόδων του δήμου, που στο δήμο μας ανέρχεται στο ποσό των 8.100.000 ευρώ.
Ο δήμος μας έχει ήδη δάνεια ύψους 7,3 εκατομμυρίων ευρώ ήδη και ένα εκατομμύρια ΄΄κληρονομιά΄΄ από τη δημοτική επιχείρηση, η οποία βαίνει προς λύση και δύο εκατομμύρια ευρώ οφειλές προς την ΕΥΔΑΠ βρισκόμαστε πάνω από δέκα εκατομμύρια ευρώ.
Πώς θα εξασφαλιστεί ένα νέο δάνειο ύψους 9,35 εκατομμυρίων ευρώ;
Ποιο πιστωτικό ίδρυμα θα δεχθεί να δώσει δάνειο με αυτή την οικον9ομική κατάσταση; Μήπως πρέπει να έχουν ήδη εξασφαλίσει μια προέγκριση που να συνοδεύει τον π/υ ώστε να έχει έννοια η εγγραφή του; Χρειάζεται ενισχυμένη πλειοψηφία να ληφθεί απόφαση για τη λήψη του δανείου αυτού από το δ.σ.;
Οι ιδιοκτήτες του Ο.Τ. 61 είναι σίγουρο ότι θα διεκδικήσουν την περιουσία τους. Μήπως στις προθέσεις τους είναι και η προσφυγή στις εποπτικές αρχές ακόμη και σε δικαστικούς αγώνες που μπορεί να φέρουν τους δημοτικούς συμβούλους ακόμη και προ ενός καταλογισμού;
Εμείς με τους προβληματισμούς αυτούς διατηρούμε τις επιφυλάξεις μας περί της δυνατότητας του δήμου για τη λήψη του δανείου κατ΄ αρχής και σε ό,τι αφορά τον τρόπο που εισάγεται στον π/υ.
Δημοτική επιχείρηση
Μια από τις μεγαλύτερες αποτυχίες και αστοχίες της διοίκησης αρκετά χρόνια ήταν η διαχείριση της δημοτικής επιχείρησης.
Παρ’ όλες τις κραυγές στο παρελθόν ότι η δημ. Επιχείρηση θα εξελιχθεί σε μια πλούσια αποδοτική και κερδοφόρα επιχείρηση κατέληξε στην χρεοκοπία της μέσα σε λίγους μόνο μήνες από τις κραυγές εκείνες. Σήμερα θα έρχεται το θέμα της λύσης της κι αυτό βέβαια από ανάγκη σε εφαρμογή του νέου νόμου του Καλλικράτη.
Τι μας κληροδότησε αυτή επιχείρηση; Χρέη και μόνο χρέη!!
Το ύψος των χρεών εκτιμούμε ότι είναι στο 1,5 εκατομμύρια ευρώ. Θα το δούμε τελικά όταν συζητήσουμε το θέμα αναλυτικά.
Όμως αυτά τα χρόνια η δημοτική αρχή χρησιμοποίησε τη επιχείρηση με τον χειρότερο τρόπο αναδεικνύοντας ανικανότητα και έλλειψη σοβαρότητας, εκμεταλλευόμενη της επιχείρηση μόνο για ρουσφετολογικές εξυπηρετήσεις, προσωπικού χαρακτήρα και όχι κινούμενη υπέρ των συμφερόντων του δήμου.
Προικίζει το δήμο με οικονομικές υποχρεώσεις μόνο από δάνεια 930.000 ευρώ άγνωστες οι υπόλοιπες υποχρεώσεις.
Τι δηλώσει αυτό; Αποτυχία στη διαχείριση, αποτυχία στη διοίκηση και σε αποτελεσματικό επίπεδο ή ακόμη και σε πολιτικό. Οι αποτυχίες αυτές χρεώνονται στους δημότες και οποιαδήποτε δικαιολογία κινείται εκ του πονηρού. Περιττό να αναφερθώ στις διοικητικές αλχημείες που έγιναν στην κατάργηση της παλαιάς και την ίδρυση της νέας με μελέτες που έγιναν και πληρώθηκαν με την ταλαιπωρία των εργαζομένων, τις παλινωδίες της διοίκησης που κι αυτά είχαν τεράστιο κόστος.
Ποιος φταίει γι΄αυτά; Ποιος πληρώνει;
Όλα αυτά αποτελούν τεκμηριωμένα επιχειρήματα που δείχνουν ότι ο δήμαρχος ισχυριζόμενος ότι δεν υπάρχουν λεφτά, εμείς λέμε δεν υπάρχουν γιατί υπήρξε αδυναμία και ανικανότητα αντιμετώπισης των προβλημάτων που δημιούργησε η ίδια και που προκλητικά αντιμετώπισε ακόμη κι εκείνους που είχαν διαφορετική άποψη.
Αυτές οι επιλογές και η ισχυρογνωμοσύνη της διοίκησης δίνουν το σημερινό αποτέλεσμα ενός π/υ άκρως πενιχρού, στατικού και απόλυτα εξαρτώμενου από την κεντρική διοίκηση. Στον π/υ δεν υπάρχει ίχνος καινοτομίας, ίχνος οράματος, κάποιας παραγωγικής ιδέας.
Είναι μια εικόνα που παραπέμπει σε μια μικρή εταιρία που έχοντας σταθερούς και σίγουρους πόρους διαχειρίζεται τα ποσά αυτά χωρίς αναπτυξιακούς στόχους. Πέραν των συνεχιζόμενων έργων καμιά διάσταση κάτι νέου και οραματικού. Ακόμη κι αυτή η περιβόητη, περίφημη, πολυδιαφημιζόμενη, πολλάκις υποσχόμενη απ τη δημοτική αρχή, κυκλοφοριακή μελέτη παραπέμπεται για το 1012.
Το 2010 υποσχεθήκατε, κ δήμαρχε, πολλές φορές ότι η κυκλοφοριακή μελέτη θα την πραγματοποιούσατε εντός του έτους. Στην αρχή του 2011 σε ερώτησή μας πότε για φέρεται το ζήτημα απαντήσατε με τον προϋπ0λογισμό. Σήμερα διαπιστώνουμε ότι θα γίνει το 2012. Τι να πιστέψουμε τελικά; Γιατί αυτές οι αναβολές και τα ψεύδη;
Παραπλανήσατε κι εδώ τους δημότες με υποσχέσεις.
Ο π/υ στερείται σοβαρών μελετών που θα δώσουν το υπόβαθρο μιας αναπτυξιακής πολιτικής τα επόμενα χρόνια. Σε περιόδους που δεν υπάρχουν οικονομικοί πόροι ή ένα ήπιο σταθερό οικονομικό κλίμα ευνοούνται, τουλάχιστον, ενέργειες προς την πλευρά των μελετών ώστε ο δήμος να είναι έτοιμος όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν να προχωρήσει σε επενδύσεις. Ούτε αυτό έγινε με το επιχείρημα ότι δεν υπάρχουν λεφτά.
Δεν τολμάτε ούτε να δείτε τις εξελίξεις στη θεσμοθέτηση νέων, σύγχρονων θεσμών και ενεργειών που αναφέρονται στην κοινωνική οικονομία. Όροι που για σας δεν σημαίνει τίποτα , σας είναι παντελώς άγνωστοι και σας αφήνουν αδιάφορο όταν στην Ευρώπη πάνω από 20 χρόνια η Τ.Α. κινείται προς αυτή την κατεύθυνση με τεράστια επιτυχία καθιστώντας την Τ.Α. ανεξάρτητη, αυτάρκη σε όλες τις συνθήκες οικονομικού κλίματος.
Ένα κλαδοφάγο προβλέπετε να πάρετε κι αυτό το βάλατε σε αμφισβήτηση σε ό,τι αφορά την επιτυχία της χρήσης του!
Δεν είδατε και δεν τολμήσατε να δημιουργήσετε συνεργασίες με άλλους δήμους για την υλοποίηση προγραμμάτων διαδημοτικού ενδιαφέροντος απ΄ όπου αν μη τι άλλο θα διασφαλίζατε θέσεις εργασίας. Καμιά συνεργασία με την τοπική κοινωνία, την οικονομική της δραστηριότητα, καμιά διερεύνηση. Ούτε καν προβλέπετε θεμελίωση αρχών οργανωμένου εθελοντισμού μια ισχυρή δυνατότητα που έχουν οι δήμοι κι ασφαλώς και ο δικός μας.
Αυτή είναι και η έλλειψη οράματος και προγραμματισμού. Στεγνός προϋπολογισμός που επιβεβαιώνει ότι η διοίκησή σας δεν έχει καταλάβει ότι ο κόσμος αλλάζει προς το χειρότερο κι εσείς αδύναμος να το παρακολουθήσετε γίνεστε απλός θεατής όταν θα έπρεπε να έχετε αναπτύξει κάθε δυνατότητα των δυνάμεων του δήμου μας.
Ο συνολικός προϋπολογισμός είναι στα 35,914,822 εκατομμύρια ευρώ. Οι ανελαστικές δαπάνες (μισθοί και εργοδοτικές εισφορές των εργαζομένων) είναι 15,054,189 ευρώ, οι υποχρεώσεις πληρωμών προηγούμενων ετών 7.282.000 ευρώ και το προβλεπόμενο δάνειο για το Ο.Τ. 61 9.350.000 ευρώ.
Το 42% του συνόλου αποτελούν οι ανελαστικές δαπάνες μετά μάλιστα και από τις περικοπές στις αποδοχές των εργαζομένων από την κυβέρνηση. Το 46% είναι οι πληρωμές προηγούμενων ετών μαζί με το δάνειο. Το 88% ήτοι τα 33.686.000 ευρώ είναι οι σταθερές και άκαμπτες οικονομικές υποχρεώσεις επί του συνόλου του π/υ.
Στον αθλητισμό και στον πολιτισμό προβλέπετε το 3%, οι τρέχουσες δόσεις των δανείων είναι το 5% ενώ τα έργα στο 2011 είναι το 9% και τις μελέτες στο 1%!!!
Αν αφαιρέσουμε το δάνειο για το Ο.Τ. 61 το διαχειρίσιμο ποσό είναι στα 26.564.000. Οι ανελαστικές δαπάνες επ΄ αυτού αποτελούν το 57% οι πληρωμές προηγούμενων ετών το 27%, οι τρέχουσες δόσεις των δανείων το 6% και οι συντηρήσεις το 5%. Σύνολο αυτών των δαπανών είναι το 95%!!! Επομένως οι λοιπές δράσεις του δήμου περιορίζονται μόλις στο 5%!!!
Το 26% του π/υ είναι το δάνειο για το Ο.Τ. 61
Το 57% στο ποσό χωρίς το δάνεια είναι οι ανελαστικές
Το 33% είναι οι συσσωρευμένες υποχρεώσεις, τα χρέη!!
Το 5% είναι οι συντηρήσεις
Το 3% είναι ο αθλητισμός, ο πολιτισμός και η κοινωνική πρόνοια.
Το 0% είναι η οικονομική συμμετοχή των εσόδων του δήμου από την εκμετάλλευση της περιουσίας του!!!
Παντελής έλλειψη οικονομικής στήριξης των αθλητικών σωματείων μια παροχή που παραδοσιακά υπήρχε πάντα σε όλους τους προϋπολογισμούς του δήμου μας δείχνοντας το ενδιαφέρον για τον αθλητισμό και στη στήριξη της νεολαίας.
Αυτό που αναγνωρίζουμε σ΄αυτό το κείμενο είναι οι αμοιβές των αργαζομένων μια άκαμπτη και ανελαστική δαπάνη για τον δήμο. Κι εδώ να σημειώσουμε τις περικοπές που έχουν γίνει από την πλευρά της κυβέρνησης στο πλαίσιο της οικονομικής κρίσης και των σκληρών μέτρων της στους εργαζόμενους.
Υπό την έννοια αυτή να σημειώσουμε επίσης η ότι ο δήμος είχε μειωμένες δαπάνες στους μισθούς των εργαζομένων σ’ αυτό το επίπεδο και αποτελεί θετικό σημείο για τον π/υ. Τα ποσά δεν είναι καθόλου μικρά. Αντιστοιχούν περίπου στο 10% επί του συνόλου των ανελαστικών δαπανών, αμοιβές και ασφαλιστικές εισφορές ήτοι περί το 1,5 εκατομμύρια ευρώ!!!
Αναγνωρίζουμε, επίσης, τις δαπάνες για τις μικρές μελέτες, συντηρήσεις, επισκευές μηχανημάτων και προμήθειες που αποτελούν εργαλεία για τη λειτουργία του δήμου.
Πέραν αυτών και κυρίως αυτών που θέτουν σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα και την υγιή οικονομική κατάσταση του δήμου δεν αναγνωρίζουμε τίποτα.
Θα ψηφίσουμε τον π/υ του 2011 με βάση το σκεπτικό που αναπτύξαμε και αναφερθήκαμε προηγουμένως.
Θα σημειώσουμε εδώ ακόμη μια φορά τον αποκλεισμό των δυνάμεων του δημοτικό συμβούλιο στη συμμετοχή τους για τη διαμόρφωση του π/υ που θα προϋπέθετε και την υπερψήφισή απ’ όλους.
Κι εδώ καταφέρατε να αρνηθείτε την όποια βοήθεια θα μπορούσε να είχατε είτε για το δικό σας καλό πολύ περισσότερο για το καλό της πόλης.
Θέτουμε υπό αμφισβήτηση την ικανότητα λήψης δανείου 9,35 εκατομμυρίων ευρώ για το Ο.Τ. 61. Και για να μην παρεξηγηθεί η στάση μας σε ό,τι αφορά την επιθυμία μας για την απόκτησή του. Επιθυμούμε την απόκτηση και έπρεπε ήδη να έχει γίνει προς όφελος όλων, του δήμου, των δημοτών και του ιδιοκτήτη – συμπολίτη μας και ενιστάμεθα στην μεγάλη καθυστέρηση που είχε ως αποτέλεσμα την αδράνεια της διοίκησης και την χρέωση του δήμου με ποσά δυσανάλογα του μεγέθους του δήμου. Ήδη έχουν πληρωθεί ποσά ύψους 250000 ευρώ για ένα από τους δικηγόρους και εκκρεμούν οι αμοιβές άλλων δύο τουλάχιστον δικηγόρων με ποσά από 240000 έως 285000 ευρώ. Επειδή η υπερψήφιση του π/υ με αυτές τις προϋποθέσεις και η αποδοχή της λήψης του δανείου μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την ατομική μας παρουσία ως δημοτικοί σύμβουλοι σε σχέση με τις διεκδικήσεις των ιδιοκτητών και μπροστά στην αδυναμία του δήμου να ανταπεξέλθει, όπως ισχυριζόμαστε εμείς, επιφυλασσόμεθα για την λήψη του δανείου εξ αιτίας των πολιτικών επιλογών της δημοτικής αρχής και των άστοχων ενεργειών της στα προηγούμενα χρόνια..
Η ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΜΑΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
H συζήτηση για τον προϋπολογισμό προϋποθέτει, τουλάχιστον για την τοπική αυτοδιοίκηση την ύπαρξη δύο συνιστωσών
1. Τη διαβούλευση με την κοινωνία
2. Την διαβούλευση με τις δημοτικές παρατάξεις
Όταν δεν υπάρχουν αυτές ο ρόλος των δημοτικών συμβούλων περιορίζεται στη κριτική της εισήγησης της διοίκησης. Αυτό θα κάνουμε κι εμείς στη συζήτηση σήμερα, καταθέτοντας τις σκέψεις μας με στόχο όχι μόνο την κριτική αλλά και τις διαστάσεις εκείνες που θα βελτίωναν, τουλάχιστον για τα επόμενα χρόνια, τις προϋποθέσεις σύνταξης ενός προϋπολογισμού.
Θα σταθμίσουμε όλους τους παράγοντες που επηρεάζουν τη σύνταξη του π/υ. Θεωρούμε ότι ο φετινός, ο επόμενος αλλά ίσως και ο μεθεπόμενος, χρόνος εκλογών, θα είναι πολύ δύσκολοι. Γιατί όμως;
Τρείς είναι οι λόγοι που συνηγορούν σ΄αυτή την κατεύθυνση:
1. Η βαθειά οικονομική ύφεση της χώρας αλλά και παγκόσμια
2. Η εφαρμογή ενός νέου νόμου, ο Καλλικράτης, που αντικειμενικά έχει θετικά και αρνητικά σημεία.
3. Τα βαρύ οικονομικό παρελθόν του δήμου. Βαριά κληρονομιά!
Και οι τρείς αυτοί παράγοντες διαμορφώνουν το δύσκολο κλίμα που καλείται να αντιμετωπίσει το δημοτικό μας συμβούλιο.
Κι ενώ η δημοτική αρχή βλέποντας (αν το έβλεπε) τις δυσκολίες αυτές θα έπρεπε να έλθει πιο κοντά στο δημοτικό συμβούλιο ώστε με συναινετικές σκέψεις να συμβάλλουμε στην διαφυγή απ’ αυτή τη δυσκολία, απομονώθηκε έτι περισσότερο απ΄ότι στο παρελθόν, περιχαρακώνοντας ακόμη πιο πολύ τις δυνατότητες όλων για ένα καλύτερο αποτέλεσμα.
Σε ότι αφορά τους δύο πρώτους παράγοντες πολλά θα μπορούσε να πει κανείς. Όμως θεωρούμε ότι ξεφεύγουμε απ΄τις δικές μας αρμοδιότητες. Η μνημόνευση όμως και η καταγραφή έχει μεγάλη σημασία.
Η βαθειά οικονομική κρίση δεν είναι μόνο προϊόν των άλλων, είναι και δικό μας, ως δήμος. Τα ελλείμματα και τα χρέη είναι αποτέλεσμα κακοδιαχείρισης και έλλειψης σοβαρότητας και υπευθυνότητας.
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει συμβάλλει σ΄αυτό χωρίς να εξαιρείται ο δικός μας δήμος. Το χρέος της χώρας είναι της τάξης των 350 δις ευρώ. Κι όμως δεν είναι τόσο είναι πολύ μεγαλύτερο. Το χρέος που έχει δημιουργήσει η Τ.Α., το ιδιωτικό χρέος και το αντίστοιχο τραπεζικό το ανεβάζει κατ΄ εκτίμηση στα 800-900 δις ευρώ. Αναφέρω το στοιχείο για να δείξω ότι στην οικονομική κρίση έχουμε συμβάλει όλοι. Κι εμείς ακόμη ως άτομα.
Θα μπορούσα να αναλύσω περισσότερο τον παράγοντα αυτό, αρκούμαι σ΄αυτά για λόγους χρόνου.
Ο δεύτερος παράγοντας είναι η εφαρμογή του ΄΄Καλλικράτη΄΄.
Εθισμένη η Τ.Α. με άλλες λογικές και σκέψεις καλείται να εφαρμόσει τον νέο νόμο που βάζει πολλά πράγματα στη θέση τους.
Πολλοί διαφωνούν με τον νόμο στο σύνολό του. Κατά την άποψή μας η ισοπεδωτική αυτή άποψη κρύβει κατά κάποιο τρόπο μια άκαμπτη πολιτική θέση και όχι μια αντικειμενική και ουσιαστική θέση. Πρέπει να αναγνωρίσουμε τα θετικά και ασφαλώς τα αρνητικά που είναι αρκετά.
Η αντίληψη που επιβάλλει ο νέος νόμος είναι άμεση εξάρτηση από το κράτος, οικονομική και διοικητική. Απ΄την άλλη πλευρά όμως οι αρμοδιότητες που μεταβιβάζει δεν συνάδουν με τις αντίστοιχες οικονομικές στηρίξεις. Αντίφαση που αν σ΄αυτό προσθέσει κανείς την επιθυμία των δημάρχων και περιφερειαρχών να διεκδικήσουν ξανά τη θέση τους στις επόμενες εκλογές δημιουργεί συνθήκες χάους.
Αρκετοί δήμαρχοι, δυστυχώς, δεν γνωρίζουν, δεν διαβάζουν, δεν έχουν σφαιρική αντίληψη της Τ.Α. κι έτσι δίνουν έμφαση περισσότερο στη διεκδίκηση του θώκου παρά στην πραγματικότητα.
Έτσι καταφεύγουν εύκολα στο δανεισμό, εύκολες λύσεις, υποθηκεύοντας τον οργανισμό και συμβάλλοντας στην καταστρατήγηση του νόμου και στραγγαλίζοντας τις οικονομίες.
Ο τρίτος παράγοντας είναι ο περισσότερο ενδιαφέρον και που ουσιαστικά θα έλεγε κανείς ότι έπρεπε να σταθεί κανείς για τη σημερινή συνεδρίαση.
Ο δήμος μας δημιούργησε τα τελευταία χρόνια μια θολή και κακή συνάμα οικονομική κατάσταση. Συνέβαλε στην διατήρηση του αστήριχτου κομματικού και κυβερνητικού εναγκαλισμού της εξάρτησης και της σιωπηρής αποδοχής καταστάσεων και αποτυχημένων θεσμών. Αυτός ο εναγκαλισμός είχε ως αποτέλεσμα τη φραγή της όποιας αναπτυξιακής δυναμικής του δήμου. Η επίκληση πάντα της εφαρμογής του νόμου, χωρίς να διεκδικεί ουσιαστικά και ποτέ, τις αλλαγές άχρηστων και τυπικών διατάξεων έφερνε πάντα το δήμο πιο κοντά στην εύκολη λύση, το δάνειο.
Η παρουσία του παρέδρου για παράδειγμα έβαζε φρένο ακόμη και σ΄εκείνες τις πρωτοβουλίες που είχαν ουσία και αποτέλεσμα. Πολλές φορές το πορσωπο και όχι ο ίδιος ο θεσμός έπαιζε και παίζει σημαντικό ρόλο. Για το ίδιο θέμα δυο ή και περισσότερες απόψεις από τα πρόσωπα που εκπροσωπούσαν το θεσμό.
Υπό την έννοια αυτή αναγνωρίζουμε τις δυσκολίες της κατάρτησης του π/υ και της δύσκολες συνθήκες μέσα απ΄τις οποίες θα κινηθεί η διοίκηση. Όμως δεν αναγνωρίζουμε τις ρεαλιστικές ελλείψεις οράματος και σχεδιασμού για την πόλη.
Οι επιλογές της σημερινής διοίκησης να συμβάλλει στην αποδοχή καταφυγής στην δανειοληψία με πολύ εύκολο τρόπο και αργότερα η ίδια να βρίσκει την δανειοληψία ως μέσο που δεν πρέπει να φοβόμαστε, όπως χαρακτηριστικά έχει αναφέρει ο δήμαρχος πολλές φορές εδώ στο δ.σ. έφερε το δήμο στη σημερινή κατάσταση.
Ποιά είναι η κατάσταση;
Κε, δήμαρχε, επι συνόλου 1050 δήμων. Λίγο πριν την εφαρμογή του ΄΄Καλλικράτη΄΄ ο δήμος μας κατείχε την 37η θέση σε δανειοληψία. Είναι λίγο πιο κάτω από το δήμο Χαλανδρίου, που σε επίπεδο είτε πληθυσμιακό είτε οικονομικό δεν υπάρχει καμιά σύγκριση.
Κάνοντας την αντίστοιχη έρευνα περί το τέλος του 2010 σας καταθέτω τον κατάλογο όλως των δήμων όπου αναφέρονται τα ύψη των δανείων τους. Η θέση μας δεν μας τιμά καθόλου και ενισχύει και εδραίωνει την άποψη στην κοινή γνώμη ότι ΄΄όλοι ίδιοι είναι΄΄, ΄΄όλοι μαζί τα φάγαμε΄΄ για την οποία εμείς έχουμε εντελώς αντίθετη άποψη
Κε δήμαρχε, επικαλείστε πάντα ότι δεν έχετε λεφτά, τουλάχιστον για το 2010 και ασφαλώς φαίνεται και το λέτε και το 2011. Ποιος έχει την ευθύνη για το ότι πληρώνουμε 1,6 εκατομμύρια ευρώ τοκοχρεωλύσιο σε ετήσια βάση; Κι αυτό για 15-20 χρόνια!
Τι είναι αυτό, δεν είναι υποθήκευση της ανάπτυξης του δήμου μας; Ποιος φταίει γι΄αυτό; Δεν αξίζει να αναφερθώ στις διαβεβαιώσεις προεκλογικά ότι τα δάνεια είναι λίγα και μας εγκαλέσατε με αυστηρό ύφος για τον δικό μας ισχυρισμό περί του αντιθέτου.
Ποιος, κ. δήμαρχε, φταίει για το ότι οφείλετε 2 εκατομμύρια ευρώ στην ΕΥΔΑΠ; Η κυβέρνηση μόνο; Όχι, βέβαια!
Ενώ δεν είχατε και δεν έχετε λεφτά, έτσι λέτε, στο Πνευματικό κέντρο οι δαπάνες ήταν πάνω από 400000 ευρώ και στον αθλητισμό πάνω από 320000 ευρώ. Και για να μην παρεξηγήσετε, δεν ισχυρίζομαι ότι οι δαπάνες αυτές δεν πρέπει να γίνονται. Αντίθετα πιο πολλές οι δαπάνες να γίνονται προς αυτή την κατεύθυνση. Αλλά μην ισχυρίζεστε ότι δεν έχετε λεφτά!
Την αναθεώρηση του ΓΠΣ ποιος την καθυστέρησε επί 4 χρόνια; Γιατί δεν έγινε νωρίτερα για να έρχεστε σήμερα να λέτε ότι δεν υπάρχουν ελεύθεροι χώροι; Δεσμεύσατε 40 στρέμματα αλλά δεν είπατε όπως οφείλατε, ηθικά τουλάχιστον, να αποδείξετε την οικονομική δυνατότητα του δήμου να τα διεκδικήσετε; Το αποτέλεσμα είναι να δημιουργείτε προβλήματα στους δημότες από εκεί που δεν είχαν επειδή εσείς δεν είχατε σαφή αντίληψη της δημαρχιακής λειτουργίας.
Ο.Τ. 61
Αποφασίσατε να διεκδικήσετε εκ νέου το Ο.Τ 61 με τη λήψη άλλου δανείου ύψους 9.350.000 ευρώ. Μας φέρνετε πίσω στο 1998 όταν ο κ. Λώλας ζήτησε από το δ.σ. τη συναίνεσή του για την διεκδίκηση, την οποία πήρε ομόφωνα. 13 χρόνια μετά δεν έχουμε το χώρο και φέραμε, ως δήμος, τεράστια προβλήματα και στους κατοίκους γύρω από την περιοχή και στους ιδιοκτήτες και στον ίδιο το δήμο και τους δημότες όλης της πόλης.
Αυτή η κατάσταση μας κληρονόμησε την οικονομική υποχρέωση ενός δανείου ύψους 9,35 εκατομμυρίων ευρώ, μας κληρονόμησε τις επιβαρύνσεις για τις αμοιβές των δικηγόρων, δικαστικά έξοδα, απώλεια χρόνου, εργατοώρες, στέρηση του χώρου από τους δημότες.
Αναρωτιόμαστε πώς ο δήμος θα εξασφαλίσει το δάνειο των 9,35 εκατομμυρίων ευρώ. Εσείς ομολογήσατε εδώ μέσα ότι ο δήμος μας βρίσκεται στα όρια της δανειοληπτικής του δυνατότητας;
Κε δήμαρχε κάνετε ό,τι είναι δυνατό να μας αποδείξετε ότι δεν μπορείτε με συναίνεση και υπευθυνότητα να αντιμετωπίζετε τα ζητήματα και κυρίως όταν είναι πολύ σοβαρά. Η λύση που δίνετε είναι η αναβολή και η παραταξιακή πειθαρχία.
Κε δήμαρχε, στα χέρια μου έχω αγωγή εναντίον του δήμου για διεκδίκηση ποσού 285.000 ευρώ από άλλο δικηγόρο για υπηρεσίες που προσέφερε στο δήμο για το Ο.Τ. 61.
Ο κ. Μίκος, ενθυμούμαι ότι ήταν ο πρώτος δικηγόρος στον οποίο ανετέθη η υπόθεση αυτή. Ήμουν τότε δημοτικός σύμβουλος και ασφαλώς δέχθηκα κι εγώ την ανάθεση της υπόθεσης στα πλαίσια της διεκδίκησης. Έκτοτε εξαφανίστηκε ο κ. Μίκος, η υπόθεση πήγε σε άλλα χέρια και σήμερα ΄΄απολαμβάνουμε΄΄ τα αποτελέσματα της διαχείρισης των πραγμάτων του δήμου. Ο κ. Μίκος διεκδικεί το ποσό των 285.000 ευρώ και σ΄αυτό το ποσό που δεν έχει, βέβαια, εκδικαστεί ακόμη αλλά η διεκδίκηση είναι ουσιώδης απ΄ότι διάβασα στην αγωγή. Σύνολο, θεωρητικά τουλάχιστον οι δαπάνες για τις δικηγορικές αμοιβές βρίσκονται πάνω από ένα εκατομμύρια ευρώ.
Δεν γνωρίζουμε άλλες υποχρεώσεις πέραν αυτών που αναφέραμε και οι οποίες προέκυψαν κατά τη διάρκεια του τελευταίου διαστήματος.
Για τους προβληματισμούς που μας προκαλείτε, κ. δήμαρχε, υπάρχει και άλλο επιβαρυντικό στοιχείο για σας.
Υπάρχει απαίτηση δημότη, από απαλλοτρίωση, στην οποία δεν ανταποκριθήκατε και δεν γνωρίζουμε γιατί. Ασφαλώς έλλειψη ρευστότητας, υποθέτουμε. Ο δημότης προχώρησε σε ασφαλιστικά μέτρα, κατάσχεση στην τράπεζα Πειραιώς για το ποσό των 140.000 ευρώ. Επήλθε συμφωνία αποπληρωμής σε δόσεις, ύψους 20000 ευρώ μηνιαίως. Βέβαια το έχετε αποπληρώσει σήμερα. Όμως μένουν τα ερωτηματικά και η αμφιβολία για τον τρόπο αντιμετώπισης των ζητημάτων και ασφαλώς υπάρχει το ηθικό ζήτημα της έκθεσης του δήμου απέναντι τους δημότες του.
Το ύψος των τακτικών εσόδων του δήμου την τελευταία τριετία είναι
2009 : 11.565.500,29 ευρώ
2010 : 13.466.485,22 ευρώ
2011 : 15.669.500,00 ευρώ
Ο μέσος όρος της τριετίας είναι στα 13.500.000 ευρώ. Σύμφωνα με την υπ. Αριθμ. 43093/30-7-2010 εγκύκλιο του υφυπουργού Εσωτερικών τίθεται ως ανώτατο όριο δανειοληψίας ενός Καλλικρατικού δήμου το 60% του μέσου όρου των τακτικών εσόδων του δήμου, που στο δήμο μας ανέρχεται στο ποσό των 8.100.000 ευρώ.
Ο δήμος μας έχει ήδη δάνεια ύψους 7,3 εκατομμυρίων ευρώ ήδη και ένα εκατομμύρια ΄΄κληρονομιά΄΄ από τη δημοτική επιχείρηση, η οποία βαίνει προς λύση και δύο εκατομμύρια ευρώ οφειλές προς την ΕΥΔΑΠ βρισκόμαστε πάνω από δέκα εκατομμύρια ευρώ.
Πώς θα εξασφαλιστεί ένα νέο δάνειο ύψους 9,35 εκατομμυρίων ευρώ;
Ποιο πιστωτικό ίδρυμα θα δεχθεί να δώσει δάνειο με αυτή την οικον9ομική κατάσταση; Μήπως πρέπει να έχουν ήδη εξασφαλίσει μια προέγκριση που να συνοδεύει τον π/υ ώστε να έχει έννοια η εγγραφή του; Χρειάζεται ενισχυμένη πλειοψηφία να ληφθεί απόφαση για τη λήψη του δανείου αυτού από το δ.σ.;
Οι ιδιοκτήτες του Ο.Τ. 61 είναι σίγουρο ότι θα διεκδικήσουν την περιουσία τους. Μήπως στις προθέσεις τους είναι και η προσφυγή στις εποπτικές αρχές ακόμη και σε δικαστικούς αγώνες που μπορεί να φέρουν τους δημοτικούς συμβούλους ακόμη και προ ενός καταλογισμού;
Εμείς με τους προβληματισμούς αυτούς διατηρούμε τις επιφυλάξεις μας περί της δυνατότητας του δήμου για τη λήψη του δανείου κατ΄ αρχής και σε ό,τι αφορά τον τρόπο που εισάγεται στον π/υ.
Δημοτική επιχείρηση
Μια από τις μεγαλύτερες αποτυχίες και αστοχίες της διοίκησης αρκετά χρόνια ήταν η διαχείριση της δημοτικής επιχείρησης.
Παρ’ όλες τις κραυγές στο παρελθόν ότι η δημ. Επιχείρηση θα εξελιχθεί σε μια πλούσια αποδοτική και κερδοφόρα επιχείρηση κατέληξε στην χρεοκοπία της μέσα σε λίγους μόνο μήνες από τις κραυγές εκείνες. Σήμερα θα έρχεται το θέμα της λύσης της κι αυτό βέβαια από ανάγκη σε εφαρμογή του νέου νόμου του Καλλικράτη.
Τι μας κληροδότησε αυτή επιχείρηση; Χρέη και μόνο χρέη!!
Το ύψος των χρεών εκτιμούμε ότι είναι στο 1,5 εκατομμύρια ευρώ. Θα το δούμε τελικά όταν συζητήσουμε το θέμα αναλυτικά.
Όμως αυτά τα χρόνια η δημοτική αρχή χρησιμοποίησε τη επιχείρηση με τον χειρότερο τρόπο αναδεικνύοντας ανικανότητα και έλλειψη σοβαρότητας, εκμεταλλευόμενη της επιχείρηση μόνο για ρουσφετολογικές εξυπηρετήσεις, προσωπικού χαρακτήρα και όχι κινούμενη υπέρ των συμφερόντων του δήμου.
Προικίζει το δήμο με οικονομικές υποχρεώσεις μόνο από δάνεια 930.000 ευρώ άγνωστες οι υπόλοιπες υποχρεώσεις.
Τι δηλώσει αυτό; Αποτυχία στη διαχείριση, αποτυχία στη διοίκηση και σε αποτελεσματικό επίπεδο ή ακόμη και σε πολιτικό. Οι αποτυχίες αυτές χρεώνονται στους δημότες και οποιαδήποτε δικαιολογία κινείται εκ του πονηρού. Περιττό να αναφερθώ στις διοικητικές αλχημείες που έγιναν στην κατάργηση της παλαιάς και την ίδρυση της νέας με μελέτες που έγιναν και πληρώθηκαν με την ταλαιπωρία των εργαζομένων, τις παλινωδίες της διοίκησης που κι αυτά είχαν τεράστιο κόστος.
Ποιος φταίει γι΄αυτά; Ποιος πληρώνει;
Όλα αυτά αποτελούν τεκμηριωμένα επιχειρήματα που δείχνουν ότι ο δήμαρχος ισχυριζόμενος ότι δεν υπάρχουν λεφτά, εμείς λέμε δεν υπάρχουν γιατί υπήρξε αδυναμία και ανικανότητα αντιμετώπισης των προβλημάτων που δημιούργησε η ίδια και που προκλητικά αντιμετώπισε ακόμη κι εκείνους που είχαν διαφορετική άποψη.
Αυτές οι επιλογές και η ισχυρογνωμοσύνη της διοίκησης δίνουν το σημερινό αποτέλεσμα ενός π/υ άκρως πενιχρού, στατικού και απόλυτα εξαρτώμενου από την κεντρική διοίκηση. Στον π/υ δεν υπάρχει ίχνος καινοτομίας, ίχνος οράματος, κάποιας παραγωγικής ιδέας.
Είναι μια εικόνα που παραπέμπει σε μια μικρή εταιρία που έχοντας σταθερούς και σίγουρους πόρους διαχειρίζεται τα ποσά αυτά χωρίς αναπτυξιακούς στόχους. Πέραν των συνεχιζόμενων έργων καμιά διάσταση κάτι νέου και οραματικού. Ακόμη κι αυτή η περιβόητη, περίφημη, πολυδιαφημιζόμενη, πολλάκις υποσχόμενη απ τη δημοτική αρχή, κυκλοφοριακή μελέτη παραπέμπεται για το 1012.
Το 2010 υποσχεθήκατε, κ δήμαρχε, πολλές φορές ότι η κυκλοφοριακή μελέτη θα την πραγματοποιούσατε εντός του έτους. Στην αρχή του 2011 σε ερώτησή μας πότε για φέρεται το ζήτημα απαντήσατε με τον προϋπ0λογισμό. Σήμερα διαπιστώνουμε ότι θα γίνει το 2012. Τι να πιστέψουμε τελικά; Γιατί αυτές οι αναβολές και τα ψεύδη;
Παραπλανήσατε κι εδώ τους δημότες με υποσχέσεις.
Ο π/υ στερείται σοβαρών μελετών που θα δώσουν το υπόβαθρο μιας αναπτυξιακής πολιτικής τα επόμενα χρόνια. Σε περιόδους που δεν υπάρχουν οικονομικοί πόροι ή ένα ήπιο σταθερό οικονομικό κλίμα ευνοούνται, τουλάχιστον, ενέργειες προς την πλευρά των μελετών ώστε ο δήμος να είναι έτοιμος όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν να προχωρήσει σε επενδύσεις. Ούτε αυτό έγινε με το επιχείρημα ότι δεν υπάρχουν λεφτά.
Δεν τολμάτε ούτε να δείτε τις εξελίξεις στη θεσμοθέτηση νέων, σύγχρονων θεσμών και ενεργειών που αναφέρονται στην κοινωνική οικονομία. Όροι που για σας δεν σημαίνει τίποτα , σας είναι παντελώς άγνωστοι και σας αφήνουν αδιάφορο όταν στην Ευρώπη πάνω από 20 χρόνια η Τ.Α. κινείται προς αυτή την κατεύθυνση με τεράστια επιτυχία καθιστώντας την Τ.Α. ανεξάρτητη, αυτάρκη σε όλες τις συνθήκες οικονομικού κλίματος.
Ένα κλαδοφάγο προβλέπετε να πάρετε κι αυτό το βάλατε σε αμφισβήτηση σε ό,τι αφορά την επιτυχία της χρήσης του!
Δεν είδατε και δεν τολμήσατε να δημιουργήσετε συνεργασίες με άλλους δήμους για την υλοποίηση προγραμμάτων διαδημοτικού ενδιαφέροντος απ΄ όπου αν μη τι άλλο θα διασφαλίζατε θέσεις εργασίας. Καμιά συνεργασία με την τοπική κοινωνία, την οικονομική της δραστηριότητα, καμιά διερεύνηση. Ούτε καν προβλέπετε θεμελίωση αρχών οργανωμένου εθελοντισμού μια ισχυρή δυνατότητα που έχουν οι δήμοι κι ασφαλώς και ο δικός μας.
Αυτή είναι και η έλλειψη οράματος και προγραμματισμού. Στεγνός προϋπολογισμός που επιβεβαιώνει ότι η διοίκησή σας δεν έχει καταλάβει ότι ο κόσμος αλλάζει προς το χειρότερο κι εσείς αδύναμος να το παρακολουθήσετε γίνεστε απλός θεατής όταν θα έπρεπε να έχετε αναπτύξει κάθε δυνατότητα των δυνάμεων του δήμου μας.
Ο συνολικός προϋπολογισμός είναι στα 35,914,822 εκατομμύρια ευρώ. Οι ανελαστικές δαπάνες (μισθοί και εργοδοτικές εισφορές των εργαζομένων) είναι 15,054,189 ευρώ, οι υποχρεώσεις πληρωμών προηγούμενων ετών 7.282.000 ευρώ και το προβλεπόμενο δάνειο για το Ο.Τ. 61 9.350.000 ευρώ.
Το 42% του συνόλου αποτελούν οι ανελαστικές δαπάνες μετά μάλιστα και από τις περικοπές στις αποδοχές των εργαζομένων από την κυβέρνηση. Το 46% είναι οι πληρωμές προηγούμενων ετών μαζί με το δάνειο. Το 88% ήτοι τα 33.686.000 ευρώ είναι οι σταθερές και άκαμπτες οικονομικές υποχρεώσεις επί του συνόλου του π/υ.
Στον αθλητισμό και στον πολιτισμό προβλέπετε το 3%, οι τρέχουσες δόσεις των δανείων είναι το 5% ενώ τα έργα στο 2011 είναι το 9% και τις μελέτες στο 1%!!!
Αν αφαιρέσουμε το δάνειο για το Ο.Τ. 61 το διαχειρίσιμο ποσό είναι στα 26.564.000. Οι ανελαστικές δαπάνες επ΄ αυτού αποτελούν το 57% οι πληρωμές προηγούμενων ετών το 27%, οι τρέχουσες δόσεις των δανείων το 6% και οι συντηρήσεις το 5%. Σύνολο αυτών των δαπανών είναι το 95%!!! Επομένως οι λοιπές δράσεις του δήμου περιορίζονται μόλις στο 5%!!!
Το 26% του π/υ είναι το δάνειο για το Ο.Τ. 61
Το 57% στο ποσό χωρίς το δάνεια είναι οι ανελαστικές
Το 33% είναι οι συσσωρευμένες υποχρεώσεις, τα χρέη!!
Το 5% είναι οι συντηρήσεις
Το 3% είναι ο αθλητισμός, ο πολιτισμός και η κοινωνική πρόνοια.
Το 0% είναι η οικονομική συμμετοχή των εσόδων του δήμου από την εκμετάλλευση της περιουσίας του!!!
Παντελής έλλειψη οικονομικής στήριξης των αθλητικών σωματείων μια παροχή που παραδοσιακά υπήρχε πάντα σε όλους τους προϋπολογισμούς του δήμου μας δείχνοντας το ενδιαφέρον για τον αθλητισμό και στη στήριξη της νεολαίας.
Αυτό που αναγνωρίζουμε σ΄αυτό το κείμενο είναι οι αμοιβές των αργαζομένων μια άκαμπτη και ανελαστική δαπάνη για τον δήμο. Κι εδώ να σημειώσουμε τις περικοπές που έχουν γίνει από την πλευρά της κυβέρνησης στο πλαίσιο της οικονομικής κρίσης και των σκληρών μέτρων της στους εργαζόμενους.
Υπό την έννοια αυτή να σημειώσουμε επίσης η ότι ο δήμος είχε μειωμένες δαπάνες στους μισθούς των εργαζομένων σ’ αυτό το επίπεδο και αποτελεί θετικό σημείο για τον π/υ. Τα ποσά δεν είναι καθόλου μικρά. Αντιστοιχούν περίπου στο 10% επί του συνόλου των ανελαστικών δαπανών, αμοιβές και ασφαλιστικές εισφορές ήτοι περί το 1,5 εκατομμύρια ευρώ!!!
Αναγνωρίζουμε, επίσης, τις δαπάνες για τις μικρές μελέτες, συντηρήσεις, επισκευές μηχανημάτων και προμήθειες που αποτελούν εργαλεία για τη λειτουργία του δήμου.
Πέραν αυτών και κυρίως αυτών που θέτουν σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα και την υγιή οικονομική κατάσταση του δήμου δεν αναγνωρίζουμε τίποτα.
Θα ψηφίσουμε τον π/υ του 2011 με βάση το σκεπτικό που αναπτύξαμε και αναφερθήκαμε προηγουμένως.
Θα σημειώσουμε εδώ ακόμη μια φορά τον αποκλεισμό των δυνάμεων του δημοτικό συμβούλιο στη συμμετοχή τους για τη διαμόρφωση του π/υ που θα προϋπέθετε και την υπερψήφισή απ’ όλους.
Κι εδώ καταφέρατε να αρνηθείτε την όποια βοήθεια θα μπορούσε να είχατε είτε για το δικό σας καλό πολύ περισσότερο για το καλό της πόλης.
Θέτουμε υπό αμφισβήτηση την ικανότητα λήψης δανείου 9,35 εκατομμυρίων ευρώ για το Ο.Τ. 61. Και για να μην παρεξηγηθεί η στάση μας σε ό,τι αφορά την επιθυμία μας για την απόκτησή του. Επιθυμούμε την απόκτηση και έπρεπε ήδη να έχει γίνει προς όφελος όλων, του δήμου, των δημοτών και του ιδιοκτήτη – συμπολίτη μας και ενιστάμεθα στην μεγάλη καθυστέρηση που είχε ως αποτέλεσμα την αδράνεια της διοίκησης και την χρέωση του δήμου με ποσά δυσανάλογα του μεγέθους του δήμου. Ήδη έχουν πληρωθεί ποσά ύψους 250000 ευρώ για ένα από τους δικηγόρους και εκκρεμούν οι αμοιβές άλλων δύο τουλάχιστον δικηγόρων με ποσά από 240000 έως 285000 ευρώ. Επειδή η υπερψήφιση του π/υ με αυτές τις προϋποθέσεις και η αποδοχή της λήψης του δανείου μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την ατομική μας παρουσία ως δημοτικοί σύμβουλοι σε σχέση με τις διεκδικήσεις των ιδιοκτητών και μπροστά στην αδυναμία του δήμου να ανταπεξέλθει, όπως ισχυριζόμαστε εμείς, επιφυλασσόμεθα για την λήψη του δανείου εξ αιτίας των πολιτικών επιλογών της δημοτικής αρχής και των άστοχων ενεργειών της στα προηγούμενα χρόνια..
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου