Παρασκευή 17 Οκτωβρίου 2014

ΠΑΡΑΔΟΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ Η ΛΑΚΩΝΙΑΣ ΣΤΟ ΧΑΛΑΝΔΡΙ

Χθες σε μια ....ωραία τελετή παραδόθηκε στην κυκλοφορία ο μέχρι χθες κλειστός δρόμος διαφυγής προς το Μαρούσι από την Λ. Πεντέλης.
Ο δρόμος αυτός υπήρχε στο παρελθόν αλλά με τις διαμορφώσεις που έγιναν με την Αττική οδό και η παρέμβαση κάποιων κατοίκων της περιοχής ο δρόμος είχε κλείσει.

Η διαρκούς λειτουργίας επιτροπή κυκλοφοριακού στο δήμο μας είχε πάντα στόχο την διάνοιξη της οδού που ανακούφιζε κατά κάποιο τρόπο την κυκλοφορία στην Λ. Πεντέλης αλλά και στην ευρύτερη περιοχή ακόμη και μέχρι το Σισμανόγλειο.

Το θέμα συζητήθηκε στο ΣτΕ όπου είχαν προσφύγει οι δήμοι Χαλανδρίου, Βριλησσίων και Αμαρουσίου υπό την πίεση των κατοίκων και των επιτροπών κυκλοφοριακού στις πόλεις και δικαίωσε τους κατοίκους. Η απόφαση είχε περιπέσει κατά περίεργο τρόπο σε κάποια συρτάρια. 
Η επιτροπή κυκλοφοριακού στο δήμο μας έχοντας έντονο το ενδιαφέρον έψαξε, προκάλεσε πολιτικούς εν ενεργεία και μη, χτύπησε πολλές πόρτες και με την πίεση στις διοικήσεις των δήμων η απόφαση δημοσιεύθηκε επιτέλους και άρχισε ο αγώνας της αποκατάστασης και της διεύρυνσης του δρόμου. Αφού παρήλθε μεγάλο χρονικό διάστημα μέχρι να βρεθούν οι πόροι και οι φορείς υλοποίησης ανέλαβαν οι δήμοι Χαλανδρίου και Αμαρουσίου να υλοποιήσουν το έργο μετά τις μελέτες που είχαν ήδη συνταχθεί.
Δεν θα αναφέρουμε την αδράνεια της τότε δημοτικής αρχής του δήμου Βριλησσίων γιατί έχουμε γράψει πάμπολλες φορές εδώ την καθομολογούμενη αδιάφοριά της.

Το περίεργο είναι το εξής: Χθες με την παράδοση εμφανίστηκαν κάποιοι υπεύθυνοι και ανεύθυνοι και να καρπωθούν πολιτικά το γεγονός αλλά κυρίως να προβούν σε παρατηρήσεις και κρίσεις για την ποιότητα του έργου και να παρατηρήσουν ότι στην Λ. Πεντέλης δεν υπάρχει αρκετός χώρος για να στρίψει ανερχόμενο αυτοκίνητο προς αριστερά.

Καλά, κύριοι, έχετε δίκιο σ΄αυτές τις παρατηρήσεις. Να μας πείτε, όμως, που ήσασταν εσείς όταν μόνη η επιτροπή αγωνίζονταν για ένα δίκαιο αίτημα; Που βρεθήκατε τώρα όλοι σας να κρίνετε ένα έργο που μερικοί από εσάς ούτε καν γνωρίζατε και είχατε το θράσος να βρεθείτε στην παράδοση;

Έτσι καταφαίνεται ακόμη μια φορά η υποκρισία και η έλλειψη γνώσης. 
Κάθε φορά μερικοί τουλάχιστον θα επιβεβαιώνουν την απαισιοδοξία μας και την κακομοιριά τους!!!!

ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΣΤΟΝ ΕΥΡΩΒΟΥΛΕΥΤΗ ΓΙΩΡΓΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΑΚΗ

κ. Καθηγητά
σε χαιρετώ

Κατ΄αρχήν θα μου επιτρέψεις να χρησιμοποιήσω τον ενικό εκφράζοντας την αμεσότητα, που αισθάνομαι σ΄ένα πρόσωπο που γνωρίζω πολλά χρόνια, που παρακολουθώ στενά στην επιστημονική του εξέλιξη, την συγγραφική του δημιουργία και ασφαλώς τον αγώνα του για μια άλλη παιδεία για ένα άλλο Πανεπιστήμιο.

Από τότε που είδα να παρουσιάζεσαι στην πολιτική σκηνή αισθάνθηκα κάτι να μην ταιριάζει.
Είπα, τι ζητεί ένας πανεπιστημιακός δάσκαλος αναζητήσεων, έρευνας και δημιουργίας σ΄αυτούς τους χώρους;
Γρήγορα, όμως, έδωσα την απάντηση, ΄΄έχει τον αστρολάβο του βοηθό, θα τον οδηγήσει σωστά΄΄.
Ο καθένας μας έχει τον αστρολάβο του για να τον οδηγεί στις αναζητήσεις του. Ο αστρολάβος είναι αλάνθαστο εργαλείο, που δεν έχει σχέση με ανθρώπινες αδυναμίες, με αισθήματα και με χειραγωγήσεις της πορείας μας. Καταγράφει την πορεία του φυσικού.

Παρακολούθησα την αρχική σου πορεία στον χώρο της πολιτικής. Θυμάμαι στο πρώτο πάνελ που βρέθηκες σε κάποιο κανάλι. Η πίεση πάνω σου από το περιβάλλον ανθρώπινο και χωροταξικό ήταν φανερή, τουλάχιστον σε μένα. Η αντιμετώπιση από τους ομοτράπεζους σφόδρα απαξιωτική ακόμη και του διευθύνοντος την συζήτηση. Ο χρόνος που σου δόθηκε ελάχιστος σε σχέση με αυτόν που δόθηκε στους άλλους.
Και είπα πάλι μέσα μου, ΄΄ΠΟΥ πάει μόνος του, ΠΩΣ θα οδηγηθεί σε άγνωστους δρόμους, ΠΟΤΕ θα δοθεί η ευκαιρία να καταθέσει την θέση του;΄΄ 
Μα είπα πάλι, ΄΄έχει τον αλάνθαστο εργολάβου, ξέρει να φανερώνει τους δρόμους΄΄.

Ο χρόνος κύλισε όπως πάντα, ανεπηρέαστος και αμείλικτος. Ήρθε το επιτυχές αποτέλεσμα. Ο δάσκαλός μου στην Ευρωβουλή. Ο αστρολάβος του έκανε καλή δουλειά, είπα. Όπως πάντα ακριβής.
Ο χρόνος μετά τις εκλογές έδωσε μια ευκαιρία να σε ακούσω με σχετικά καλύτερη άνεση χρόνου σε δυο με τρεις συνεντεύξεις σου.

Ήρθε η αναχώρησή σου για τις Βρυξέλλες. Χάθηκες από το προσκήνιο. Καμιά είδηση για την πορεία σου. Σε σκέφτομαι σε κάποιο γραφείο πνιγμένο από σημειώσεις, βιβλία, αποφάσεις, αρχείο και άλλα να αναζητείς την αλήθεια, έχοντας πάντα τον αστρολάβο δίπλα σου.

Τι άφησες πίσω, όμως;
Εδώ είναι ή πρόκληση, καλέ μου καθηγητά.

Παρακολουθώ με συνέπεια την πορεία του κόμματός σου και ιδιαίτερα τον πρόεδρο, κ Σταύρο Θεοδωράκη. Καλός αγωνιστής, εργατικός και πείσμων.
Η τελευταία του παρουσία ήταν στο κανάλι STAR που ασφαλώς τον άκουσα, τον παρακολούθησα.
Έκπληξη. Πολλά τα ερωτήματα, αντίστοιχες οι απαντήσεις με αρκετή φλυαρία, θετική πρόκληση για τους πολλούς.
Όμως με εντυπωσίασε μια αποστροφή του λόγου και που αποτέλεσε την αφορμή να γράψω αυτή την επιστολή.
Η ακριβής έκφραση: ΄΄δεν έχουμε κανένα πανεπιστήμιο για....λάδια΄΄.
Από εκείνη την στιγμή πέρασα σε άλλες σκέψεις. Ήρθε μπροστά μου ο δεκάλογος ενός καλού Πανεπιστημίου. Αυτόν που έγραφες στον ΄΄αστρολάβο σου΄΄.
Και είπα, ποια η σχέση αυτού με τον δεκάλογο; Καμιά. Σε αντίθετες κατευθύνσεις οι σκέψεις. Εκτός και αν αναφέρθηκε για ...εντυπώσεις. (Εθισμένος είμαι σε εντυπώσεις πια, γνωστή η τακτική). Και σ΄αυτή ακόμη την περίπτωση (που δεν επιτρέπεται) ποια η σχέση του πανεπιστημιακού σοφού δασκάλου που προσπάθησε να δώσει το ΄΄φως΄΄ στον φοιτητή και στην κοινωνία; Καμιά. Ασυγχώρητο, είπα μέσα μου.
Έλα να σου θυμίσω το εδάφιο 9, στον αστρολάβο σου και στον δεκάλογο του καλού Πανεπιστημίου:

9. Το πραγματικό πανεπιστήμιο αναπτύσσει ερευνητική δραστηριότητα ανάλογα με τα πραγματικά ενδιαφέροντα των μελών του. Δεν απαιτεί αυτή η έρευνα να έχει κατ΄ανάγκη χρησιμότητα και δίδει έμφαση σε κλάδους (π.χ. τις επιστήμες των ανθρώπων) που σήμερα βρίσκονται στο περιθώριο των χρηματοδοτήσεων. Τα διδακτικά  του άλλωστε προγράμματα καταρτίζονται με βάση το απαιτούμενο επίπεδο των γνώσεων και τη μεθοδολογία τους, και δεν αναπροσαρμόζονται ανάλογα με την επικρατούσα κοινωνική πίεση.
Το πραγματικό Πανεπιστήμιο δεν προσπαθεί κατ΄ανάγκη να συνδεθεί με τις παραγωγικές διαδικασίες της χώρας ούτε να χρηματοδοτήσει προγράμματα σε συνεργασία με ιδιωτικές εταιρείες. Για όλα αυτά υπάρχουν δημόσια και ιδιωτικά ιδρύματα ανώτατα ή όχι, που δεν επιτρέπεται ως τόσο να ονομάζονται Πανεπιστήμια και δίδουν ειδικά διπλώματα στους φοιτητές και ευκαιρίες πρόσθετων απολαβών στα μέλη τους.

Αντέγραψα ακριβώς την περίπτωση 9, όπως εσύ την πρότεινες και που με βρίσκει σύμφωνο όπως και άλλους συναδέλφους. Ποιος ο συνδετικός κρίκος αυτών που άκουσα (άκουσα και άλλα ασφαλώς, που δεν τα γράφω εδώ) με αυτά που εσύ πιστεύεις και έγραψες με τόλμη και αγάπη;
Ποια η σχέση σου με τις ιδέες ενός κόμματος, που μάλλον δεν διαμόρφωσε ακόμη θέση πολιτική ή  έχει διαμορφώσει αλλά δεν κοινοποιείται με σκοπιμότητα;

Ο δικός μου αστρολάβος κάπου χτύπησε συναγερμό. Τον έφτιαξα να με ειδοποιεί όταν κάτι πάει στραβά. Και τώρα χτύπησε. Κάτι δεν πάει καλά. Με ειδοποίησε αλλά δεν μου είπε τι δεν πάει καλά. Το άφησε σε μένα κι εγώ ΄΄αντιδρώντας΄΄ στην ΄΄δράση΄΄ του, έκανα το πρώτο βήμα να σου γράψω αυτή την επιστολή. Δεν ξέρω αν θα φτάσει στα ...μάτια σου. Είμαι, όμως, βέβαιος ότι ο αστρολάβος σου θα σου δείξει τον σωστό, τον επιστημονικό, τον αληθινό δρόμο, όπως σου έδειχνε ως τώρα.

Δεν θα ήθελα να ΄΄αντιδράσεις΄΄ στην ΄΄δράση΄΄ μου αυτή λέγοντας ότι η περίπτωση αυτή της αποστροφής του λόγου του κ. Θεοδωράκη αποτελεί μια παρανυχίδα και δεν είναι ουσιώδες.
Τότε θα είμαι σίγουρος ότι κάπου άφησες τον αστρολάβο σου, κάπου τον ξέχασες και δεν σου δίνει πια το φως, το φως το Ελληνικό, το φως της επιστήμης και της γνώσης. Θα σε έχει ΄΄απορροφήσει΄΄ κάποια ΄΄σκουληκώτρυπα΄΄
Δεν θα ήθελα να το πιστέψω.

Τελειώνοντας αυτή την επιστολή ελπίζω να αποτελέσει ΄΄αιτία΄΄ να έλθει το καλύτερο ΄΄αιτιατό΄΄ για σένα και για την Ελλάδα μας.
Είμαι βέβαιος ότι ο ΄΄αστρολάβος της ζωής΄΄ θα κάνει το ΄΄θαύμα΄΄ του.

Σε χαιρετώ
με σεβασμό και αγάπη ελπίζοντας να είναι η αφορμή ενός δημιουργικού και φωτεινού  διαλόγου

Πέμπτη 16 Οκτωβρίου 2014

ΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΚΛΕΓΕΙ Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Η διαδικασία 

Σύμφωνα με το άρθρο 30 του Συντάγματος ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είναι ρυθμιστής του πολιτεύματος. 
Εκλέγεται από τη Bουλή για πενταετή θητεία, που μπορεί να ανανεωθεί μία φορά μόνο, με την ψήφο της εθνικής αντιπροσωπείας.
Πρόεδρος της Δημοκρατίας μπορεί να εκλεγεί όποιος έχει γίνει Έλληνας πολίτης πριν από τουλάχιστον πέντε έτη, έχει από πατέρα ή μητέρα ελληνική καταγωγή, έχει συμπληρώσει το τεσσαρακοστό έτος της ηλικίας του και έχει τη νόμιμη ικανότητα του εκλέγειν (άρθρο 31 του Συντάγματος).
H εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας από τη Bουλή γίνεται με ονομαστική, φανερή, ψηφοφορία και σε ειδική συνεδρίαση, που συγκαλείται από τον Πρόεδρο της Bουλής έναν τουλάχιστο μήνα πριν λήξει η θητεία του εν ενεργεία Προέδρου της Δημοκρατίας (άρθρο 32).
Η πρώτη φάση της διαδικασίας εκλογής περιλαμβάνει τρεις ψηφοφορίες:
α) Στην πρώτη ψηφοφορία απαιτείται πλειοψηφία των δύο τρίτων του συνολικού αριθμού των βουλευτών, δηλαδή 200 ψήφοι.
β) Εάν δεν συγκεντρωθεί η πλειοψηφία αυτή, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται έπειτα από πέντε ημέρες και απαιτείται η ίδια πλειοψηφία δηλαδή 200 βουλευτές. 
γ) Εάν και πάλι δεν συγκεντρωθεί η απαιτουμένη πλειοψηφία, διεξάγεται τρίτος γύρος ψηφοφορίας έπειτα από πέντε ημέρες και εκλέγεται Πρόεδρος Δημοκρατίας εκείνος που συγκεντρώνει την πλειοψηφία των τριών πέμπτων του συνολικού αριθμού των βουλευτών, δηλαδή 180 ψήφοι.
Εάν δεν επιτευχθεί ούτε και στην τρίτη ψηφοφορία η αυξημένη αυτή πλειοψηφία, η Bουλή διαλύεται μέσα σε δέκα ημέρες από την ψηφοφορία, και προκηρύσσονται εκλογές για ανάδειξη νέας Bουλής. 
H Bουλή που αναδεικνύεται από τις νέες εκλογές, αμέσως μόλις συγκροτηθεί σε σώμα, προχωρά στη δεύτερη φάση της διαδικασίας για την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας. 
Η φάση αυτή περιλαμβάνει επίσης τρεις ψηφοφορίες:
α) Κατά την πρώτη ψηφοφορία απαιτείται πλειοψηφία των τριών πέμπτων του όλου αριθμού των βουλευτών, δηλαδή 180 ψήφοι.
β) Εάν δεν επιτευχθεί η πλειοψηφία αυτή, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται έπειτα από πέντε ημέρες και απαιτείται απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των βουλευτών, δηλαδή 151 ψήφοι.
γ) Τέλος, εάν δεν επιτευχθεί ούτε και αυτή η πλειοψηφία τότε έπειτα από πέντε ημέρες, διεξάγεται η τρίτη και τελευταία ψηφοφορία, μεταξύ των δύο προσώπων που πλειοψήφησαν, κατά την οποία εκλέγεται Πρόεδρος της Δημοκρατίας εκείνος που συγκεντρώνει τις περισσότερες ψήφους. 
Αν είναι ένας υποψήφιος τότε ισχύει η σχετική πλειοψηφία των βουλευτών.   




Γιατί καταγράψαμε σήμερα την διαδικασία που προβλέπεται από το Σύνταγμα για την ανάδειξη του ΠτΔ;
Είναι συνυφασμένο με την σημερινή απόφαση του Εισαγγελέα κατά της Χρυσής Αυγής;
Η απόφαση αφήνει πολλά περιθώρια να σκεφθεί κανείς την διάσταση της πολιτικής που περιέχει αυτή η απόφαση. Μπορεί να εγείρει υποψίες ότι προκειμένου να εκλεγεί οπωσδήποτε ΠτΔ είναι δυνατό τα 3/5 της τρίτης εκλογής να μην αναχθούν στους 300 βουλευτές άρα 180 βουλευτές αλλά στους 300 μείον τους βουλευτές της Χ.Α. δηλαδή στους 171!!  Επομένως η κυβέρνηση θα ψάχνει για 16 βουλευτές, μαγικός αριθμός για την εκλογή.
Υπό το πρίσμα αυτό η απόφαση μπορεί να εγείρει τις υποψίες ότι περιέχει πολιτική διάσταση και όχι μόνο την δικαστική - νομική διάστασή της.
Δεν έχουμε καμιά πρόθεση να υποψιαστούμε αλλά στα πηγαδάκια των μέσων ενημέρωσης και στα γραφεία τους κυριαρχεί μια τέτοια άποψη ενώ είναι το κύριο θέμα συζητήσεων από την ώρα που δημοσιεύθηκε η απόφαση του Εισαγγελέα. Στις επόμενες ημέρες εκτιμούμε ότι το θέμα αυτό θα είναι πρώτο στις συζητήσεις μέσα και έξω από την Βουλή.
Μια τέτοια περίπτωση καλύπτεται απόλυτα η Συνταγματική επιταγή;

ΕΙΜΑΣΤΕ ΧΩΡΑ ΤΩΝ ΕΝΤΥΠΩΣΕΩΝ, ΤΗΣ ΦΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΛΑΪΚΙΣΜΟΥ!!!!

Οι αναρτήσεις μας λιγόστεψαν, τα κίνητρα μηδενίστηκαν, εμπνεύσεις δεν υπάρχουν, το ερέθισμα κινείται σε αρνητική κατεύθυνση και η χώρα έρμαιο των φημών και του λαϊκισμού....

Πως θα μπορούσε κάποιος να γράψει και τι να γράψει, τι να αποτυπώσει στο χαρτί!!!

Η απογοήτευση διαδέχεται η μια την άλλη και σε όλα τα επίπεδα. Η τοπική κοινωνία στους καναπέδες και στις καρέκλες των καφέ της πλατείας ενώ οι δημοτικοί άρχοντες προσπαθούν να διακρίνουν ανοιχτές πόρτες και παράθυρα να εκμεταλλευθούν!!!

Δυστύχημα είναι που ακόμη και πρόσωπα είναι έτοιμα να κινηθούν σε αντίθετους δρόμους απ΄αυτούς που πίστεψαν κάποτε και τους υπερασπίστηκαν με σθένος.

Το πολιτικό σύστημα σε πλήρη εγρήγορση. Πιθανές εκλογές γαρ. Καρέκλες, κοστουμάκια και ταγεράκια - μοντέλα. 
Δίψα για εξουσία και προβολή. Οι δεύτερες γραμμές δεν ταιριάζουν σε κανένα. Ο ιός της γρίπης της εξουσίας σε πλήρη εξέλιξη. Πολιτικός έμπολα!!!
Η οικονομία στα χέρια ανίκανων. Τα δημοσιονομικά και η φροντίδα τους στο περιθώριο. Οι ΄΄μαρκουτσάδες΄΄ μεταδίδουν ό,τι θέλουν και εξυπηρετεί τα συμφέροντά τους. Προώθηση της ανικανότητας και της μετριότητας.

Παρακολουθούμε τις συζητήσεις στη Βουλή, στο λίκνο της ....δημοκρατίας μας....
Ο λόγος κινείται στο χώρο του ΄΄soft ball΄΄, στην ελληνιστί ΄΄μαλακόσφαιρα΄΄!!!
Δεν είμαστε σίγουροι αν και οι ίδιοι οι ομιλούντες καταλαβαίνουν τι λένε. Καμιά συνεπαγωγή, καμιά συνοχή καμιά ευθύνη, κανένα ενδιαφέρον. Πρόκληση και απαξίωση!!!!
Ο λαϊκισμός στα ύψη. Οι αμφισβητούμενες καταγγελίες κυριαρχούν. Η λάσπη το εργαλείο προβολής, εντυπώσεων και επιχειρημάτων. Βούρκος και δυσωδία. Ζέχνει ο χώρος.

Όταν συναντά η λήθη την απαξίωση πρέπει να φεύγουν οι συνετοί και οι σκεπτόμενοι. 

Παλαιότερα είχαμε την πίστη ότι οφείλουμε να αγωνιστούμε όλοι για την αλλαγή, για τις αλλαγές στην σκέψη κατ΄αρχήν και στην δράση στη συνέχεια. Σήμερα είμαστε σίγουροι ότι όχι απλά η ιστορία επαναλαμβάνεται αλλά είναι και πιστό αντίγραφο. Δεν είναι δύσκολο να το αποδείξει κανείς. Μια ματιά απλή στην ιστορία αρκεί.

Η τοπική διοίκηση - αυτοδιοίκηση αντίγραφο του πολιτικού σκηνικού της χώρας. Κανείς δεν αντιλαμβάνεται τίποτα ούτε ενημερώνεται ούτε συμμετέχει. Ακούει μόνο τις υποσχέσεις και τα ΄΄θα΄΄. Κινήσεις στο πνεύμα των εντυπώσεων και του μάρκετινγκ. Βλέπετε το κίνητρο της επανεκλογής είναι βαρύ. Η πλάστιγγα γέρνει με το μέρος της. Στην άλλη φάλαγγα η αρετή, η σύνεση και η σοβαρότητα. 

Ο γενικός δείκτης στο χρηματιστήριο γκρεμίστηκε. 
Ο μόνος δείκτης που ανεβαίνει στην χώρα είναι ο δείκτης της ανευθυνότητας και της έλλειψης αυτογνωσίας!!!

Σ΄αυτό το στημένο σκηνικό κινούνται και οι παρατρεχάμενοι, ΄΄εθελοντές΄΄ και μη. Λίγη προβολή και αυτοί. Δίψα ανικανοποίητη. Καλλιεργημένοι στην προδοσία. Μνήμη ασθενής, πνεύμα παραδομένο στην πολιτική βουλιμία. 

Ο δρόμος αγκαθωτός. Τα επόμενα βήματα σε ομίχλη. Άγνωστη η πορεία του έθνους, της πολιτείας, της πόλης και των σχέσεων των ανθρώπων.  Ένας διαγαλαξιακός δρόμος ίσως είναι ο καλύτερος για την ψυχική ηρεμία. Φάρμακο στην πρόκληση. Η επιστήμη, το διάβασμα και η έρευνα η διαφυγή από την μπόχα. 

Εμείς θα φροντίσουμε τον ΄΄κουμπαρά΄΄ της γνώσης. Οι άλλοι ας φροντίσουν τον κουμπαρά της διάβρωσης, των εντυπώσεων, των φημών του λαϊκισμού και της νόθας προβολής!!!

Παρασκευή 3 Οκτωβρίου 2014

ΕΚΘΕΣΗ ΤΗΣ ΑΛΦΑ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ

Αναδημοσιεύουμε από το Capital.gr την έκθεση για τις οικονομικές εξελίξεις στην χώρα.

Η τράπεζα εκδίδει σε τακτά χρονικά διαστήματα έκθεση και κριτική στις τελευταίες εξελίξεις στα μακροοικονομικά της χώρας. Τις εκθέσεις αυτές έχουν επικαλεστεί όλες οι πτέρυγες της Βουλής κατά καιρούς. Η έκθεση εκδίδεται από το γραφείο μελετών και ερευνών της τράπεζας και στηρίζεται σε πραγματικές εξελίξεις στην οικονομία και οι επιπτώσεις της.

Αναδημοσιεύουμε την έκθεση ύστερα από παρατηρήσεις που δεχθήκαμε τηλεφωνικά και μέσα από τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης για το άρθρο που δημοσιεύσαμε νωρίς σήμερα το πρωί. 
Την άποψή μας στηρίξαμε στις θετικές παραμέτρους σημείωσε η Ελληνική οικονομία μακροσκοπικά και χωρίς να αναμιγνύουμε τις κοινωνικές παραμέτρους θεωρώντας δεδομένο ότι η Ελληνική κοινωνία στέναξε και εξακολουθεί να στενάζει.
Όμως με το βλέμμα στραμμένο στις επερχόμενες εκλογές και κάτω από την αντικειμενική και εθνική οπτική γωνία καταθέσαμε την δική μας κριτική χωρίς καμιά απολύτως κομματικά φιλική στάση.


Alpha Bank: Σε γερές βάσεις η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας


"Το 9μηνο του 2014 που μόλις έληξε χαρακτηρίστηκε από εντυπωσιακές ευνοϊκές εξελίξεις στην ελληνική οικονομία", σημειώνει η Alpha Bank στο Εβδομαδιαίο Δελτίο Οικονομικών Εξελίξεων, προσθέτοντας ότι "η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας στηρίζεται τώρα σε γερές βάσεις".Όπως αναφέρει η τράπεζα "η εκπληκτική πορεία του τουρισμού και των εξαγωγών αγαθών, ιδιαίτερα στο 3ο 3μηνο 2013, η ανάκαμψη των επενδύσεων εκτός των κατοικιών και επίσης η ανάκαμψη των εισπράξεων από τη ναυτιλία (μετά από 5-έτη πτωτική πορεία) και η σταθεροποίηση της ιδιωτικής κατανάλωσης για τρία συνεχόμενα 3μηνα επιβεβαιώνουν την ανάκαμψη της οικονομίας και της απασχόλησης από το 2014 και τη προοπτική για σημαντική ανάπτυξή της από το 2015 – με ταχεία μείωση της ανεργίας και ταυτόχρονη αύξηση της παραγωγικότητας. 

Η ανάκαμψη της οικονομίας λαμβάνει χώρα σε μια περίοδο κατά την οποία έχουν εξαλειφθεί πλήρως οι τεράστιες μακροοικονομικές ανισορροπίες που φαλκίδευαν τη λειτουργία της έως το 2009, ανισορροπίες που οδήγησαν τη χώρα σε χρεοκοπία και την οικονομία στην οδυνηρή ύφεση του 2009-2013. Επιπλέον, η ανάκαμψη στηρίζεται στη μεγάλη βελτίωση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας της χώρας με την εφαρμογή του πιο προωθημένου προγράμματος διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που έχει εφαρμοστεί ποτέ σε χώρα μέλος του ΟΟΣΑ και της ΕΕ-28. Ήδη, μόνο το 2014 η Ελλάδα βελτίωσε κατά 10 θέσεις την κατάταξή της στους δείκτες ανταγωνιστικότητας του World Economic Forum (WEF). Ως αποτέλεσμα των ανωτέρω και των αναμφισβήτητων τώρα προοπτικών ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, έχει αποκατασταθεί οι πρόσβαση στις αγορές ομολόγων και μετοχών όχι μόνο του Ελλ. Δημοσίου αλλά και (πολύ περισσότερο) των Ελλ. Τραπεζών και των Μεγάλων Ελλ. Επιχειρήσεων. Είναι χαρακτηριστικό ότι τον Ιούλ.2013 το ΔΝΤ προέβλεπε ότι το χρηματοδοτικό έλλειμμα που θα είχε να αντιμετωπίσει το Ελλ. Δημόσιο το 2014 ανερχόταν στα € 4,4 δις. Σήμερα εκτιμάται ότι αντί για έλλειμμα το 2014 ήδη διαμορφώνεται χρηματοδοτικό πλεόνασμα που εκτιμάται ότι θα υπερβεί τα € 8,0 δις. Με βάση αυτή την εξέλιξη, οι τιμές των ελληνικών κρατικών και επιχειρηματικών ομολόγων είχαν εκτοξευτεί σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα έως και τις αρχές Σεπτ.2014 και το ίδιο συνέβαινε και με τις τιμές των μετοχών στο Ελλ. Χρηματιστήριο. Σημειώθηκαν ήδη σημαντικές εισροές επενδυτικών και επιχειρηματικών κεφαλαίων από το εξωτερικό, τόσο για τοποθετήσεις σε κρατικά και επιχειρηματικά ομόλογα, όσο και για επενδύσεις σε ίδια κεφάλαια των τραπεζών και ακόμη για άμεσες επενδύσεις και για επιχειρηματικές επενδύσεις μέσω του χρηματιστηρίου.

Η όντως εντυπωσιακή αυτή πορεία ταχείας βελτίωσης του οικονομικού κλίματος στη χώρα, που ήταν σε ισχύ μέχρι τον Αύγ.2014, όταν σημειώθηκε και σημαντική αύξηση των καταθέσεων των ιδιωτών κατά € 1,0 δις σε ένα μήνα και η πτώση των επιτοκίων των κρατικών ομολόγων και ΕΓΕΔ σε επίπεδα που επικρατούσαν πριν από την κρίση, τελευταίως έχει αρχίσει να διαταράσσεται.

Ο δείκτης οικονομικού κλίματος (ESI), που καταρτίζεται από το ΙΟΒΕ και δημοσιεύεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μειώθηκε απότομα στο 99,3 τον Σεπτ.2014, από το 102,0 τον Αύγ.2014 και από το 104,1 τον Ιούν.2014 (όταν έληξε επιτυχώς η προηγούμενη εξέταση από την Τρόικα). Βέβαια, ο δείκτης εξακολουθεί να διαμορφώνεται σε σχετικά υψηλά επίπεδα, από το 91,6 τον Δεκ.2013, αλλά η υποχώρηση είναι εμφανής. Αρχικά, προέκυψε αναταραχή όταν απεστάλησαν τα εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ + ΦΑΠ, που συνεπάγονταν μια εξαιρετικά υψηλή και αδικαιολόγητη φορολογική επιβάρυνση σε μια μεγάλη κατηγορία φορολογουμένων. Παρά τις σημαντικές διορθώσεις που επακολούθησαν και τον περαιτέρω εξορθολογισμό που σχεδιάζεται, το γεγονός είναι ότι η σύγχυση που δημιουργήθηκε προκάλεσε νέες καθυστερήσεις στην ανάκαμψη της αγοράς ακινήτων και αναίτια προβλήματα στην Κυβέρνηση. Στη συνέχεια σημειώθηκε η επαναφορά των συζητήσεων περί συμφωνίας ή όχι με την Τρόικα, παρά το ότι η Κυβέρνηση έχει σημειώσει αξιοσημείωτη πρόοδο στην υλοποίηση των προαπαιτούμενων και παρά το ότι ο Π2014 εκτελείται πολύ πιο ικανοποιητικά από ότι είχε σχεδιαστεί και ήδη εκτιμάται ότι το πρωτογενές πλεόνασμα του 2014 θα είναι σημαντικά υψηλότερο από τα € 2,7 δις που προβλέπει το ΜΠΔΣ 2013-2018. Στην ίδια περίοδο και σε συνδυασμό με τα ανωτέρω, φαίνεται τώρα να κυριαρχούν συζητήσεις, περί της δυνατότητας εκλογής ή όχι του νέου Προέδρου της Δημοκρατίας από την παρούσα Βουλή, περί πρόωρων εκλογών και περί εκ βάθρων ανατροπής του προγράμματος προσαρμογής. Όλα αυτά αποτελούν αναμφισβήτητα απολύτως αναίτια αλλά ουσιαστικά εμπόδια στην πορεία της χώρας για έξοδο από την κρίση και για δυναμική ανάπτυξη, μετά την τεράστια προσαρμογή που κατάφερε η Ελλάδα στην περίοδο 2010 – 2014.

Η Ελλάδα διαθέτει μεγάλης αξίας συγκριτικά πλεονεκτήματα ώστε να μπορεί να επιδιώκει την ανάπτυξη και την αύξηση των εισοδημάτων με ανταγωνιστική παραγωγή και με υψηλή και ταχέως αυξανόμενη παραγωγικότητα. Οι προοπτικές ανταγωνιστικής ανάπτυξης της χώρας είναι εμφανείς ήδη σήμερα με την εντυπωσιακή πορεία ανάπτυξης του τουρισμού τα 2013-2014. H ισχυρή ανάπτυξη του εξωτερικού τουρισμού το 2014, αλλά και η άνοδος του εγχώριου τουρισμού γίνονται εμφανή από την μεγάλη αύξηση της συνολικής επιβατικής κίνησης στο κύρια αεροδρόμια της χώρας, σύμφωνα με στοιχεία που έχουν δημοσιευτεί από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Με βάση τα στοιχεία αυτά οι συνολικές αφίξεις (εσωτερικού και εξωτερικού) στο σύνολο των αερολιμένων της χώρας ανήλθαν στα 16,02 εκατ. στο 8μηνο.2014 και ήταν αυξημένες κατά 15,1% σε ετήσια βάση. Ειδικότερα, οι αφίξεις εξωτερικού ανήλθαν στα 12,08 εκατ. και ήταν αυξημένες κατά 14,5% σε ετήσια βάση και οι αφίξεις εσωτερικού ανήλθαν στα 3,95 εκατ. και ήταν αυξημένες κατά 17,2% σε ετήσια βάση. Μάλιστα, στο 2μηνο της αιχμής Ιουλ.-Αυγ.2014 οι αφίξεις εξωτερικού ήταν αυξημένες κατά 14,8% και οι αφίξεις εσωτερικού ήταν αυξημένες κατά 25,0%.

Τα ανωτέρω στοιχεία επαληθεύονται και από τα στοιχεία της έρευνας συνόρων της Τραπέζης της Ελλάδος, σύμφωνα με την οποία οι αφίξεις ξένων τουριστών με όλα τα μέσα στο 1ο 7μηνο.2014 ανήλθαν στα 10,49 εκατ. και ήταν αυξημένες κατά 20,8% σε ετήσια βάση, με αύξηση των εισπράξεων κατά 13,8% σε ετήσια βάση. Αυτά προέκυψαν από τη  μεγάλη αύξηση των αφίξεων και των εισπράξεων από το Ην. Βασίλειο (αφίξεις: +16,9%, εισπράξεις: +26,1%), από τις χώρες ΕΕ εκτός της ΖτΕ (αφίξεις: 27,1%, εισπράξεις 25,0%), από τη Γαλλία (αφίξεις: +19,4%, εισπράξεις: +25,3%), από τις ΗΠΑ  (αφίξεις: +28,5%, εισπράξεις: +13,8%), Ρωσία (7μηνο.2014: αφίξεις: +11,3%, εισπράξεις: +4,1%, Ιούλ.2014: αφίξεις: +8,5%, εισπράξεις: +13,4%). Τα ανωτέρω δείχνουν ότι η πτώση των εισπράξεων ανά ταξίδι στα € 616,8 στο 1ο 7μηνο.2014, από € 653,4 στο 1ο 7μηνο.2013 οφείλεται σε μεγάλο βαθμό και στη μικρή πτώση των εισπράξεων ανά ταξίδι από τις αφίξεις από τις ΗΠΑ και τη Ρωσία που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως συγκυριακές. Σημειώνεται ότι στο 7μηνο.2013 είχαμε αύξηση των αφίξεων από τις ΗΠΑ κατά 20,4% αλλά αύξηση των εισπράξεων κατά 32,3%.

Τέλος, τα ανωτέρω στοιχεία δίνουν απάντηση και στον ισχυρισμό ότι η ανάπτυξη του τουρισμού στην Ελλάδα το 2013 και το 2014 οφείλεται κατά κύριο λόγο στις γεωπολιτικές διενέξεις που σημειώνονται σε χώρες όπως η Αίγυπτος, η Συρία, το Ιράκ και η Ουκρανία κ.ά. Όσον αφορά την εντυπωσιακή αύξηση των αφίξεων στην Ελλάδα τον Ιούν.-Σεπτ.2013 και 2014 ο ισχυρισμός αυτός ισοδυναμεί με την εκτίμηση ότι οι τουρίστες ήλθαν στην Ελλάδα στην περίοδο αυτή διότι δεν είχαν πια δυνατότητα να κάνουν τα μπάνια τους στις χώρες που προαναφέρθηκαν. Είναι προφανές ότι ο ανωτέρω ισχυρισμός περικλείει μια σημαντική δόση υπερβολής, αλλά δημιουργεί επίσης λανθασμένες και επιζήμιες για τη χώρα εντυπώσεις. Στην πραγματικότητα, το πιο σημαντικό είναι ότι η Ελλάδα διαθέτει σήμερα τις αναγκαίες τουριστικές υποδομές (οι οποίες βελτιώνονται συνεχώς παρά το ότι έχουν ακόμη μεγάλα περιθώρια να γίνουν ακόμη καλύτερες) και τις τουριστικές εγκαταστάσεις που της έδωσαν τη δυνατότητα να εξυπηρετήσει το 2014 ικανοποιητικά περί τα 3,0 εκατ. περισσότερους τουρίστες από το 2012. Γενικά, το μέγεθος, ο ρυθμός αύξησης και οι συνθήκες λειτουργίας της τουριστικής αγοράς δείχνουν ότι ο βασικός προσδιοριστικός παράγων της ανάπτυξης του τουρισμού στη χώρα μας είναι η εγχώρια επιχειρηματικότητα και η ανταγωνιστικότητα της εγχώριας προσφοράς τουριστικών υπηρεσιών και όχι τα συμβαίνοντα στις ανταγωνίστριες χώρες. Παρά το ότι για μια χρονιά ή δύο κάποια αύξηση του τουρισμού μπορεί να προκύψει και για την Ελλάδα αν κάποιες ανταγωνίστριες χώρες διώχνουν τους τουρίστες από τον τόπο τους, η αύξηση των αφίξεων στην Ελλάδα από τα 15 εκατ. στα 20 εκατ. έγινε δυνατή κατά κύριο λόγο διότι βελτιώθηκε η δυναμικότητα, η επιχειρηματικότητα και η ανταγωνιστικότητα της εγχώριας προσφοράς και όχι τόσο διότι πράγματι αυξήθηκε και η ζήτηση από το εξωτερικό. Και υπάρχουν ακόμη σημαντικές δυνατότητες περαιτέρω βελτίωσης της εγχώριας προσφοράς και πολλές ξένες αγορές τις οποίες ακόμη δεν έχουμε προσεγγίσει. Σήμερα έχουμε όλες τις δυνατότητες και τις προοπτικές να το κάνουμε στα επόμενα χρόνια, και να φτάσουμε έγκαιρα τα 25 εκατ. αφίξεις και τα € 800 ανά ταξίδι και σε σημαντική διεύρυνση της τουριστικής περιόδου, ακόμη και αν και η Αίγυπτος έχει επίσης καταφέρει να διπλασιάσει τις δικές της τουριστικές αφίξεις.

Προς το παρόν, είναι επίσης αξιοσημείωτα και τα στοιχεία που παρουσιάζονται και στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ (30.9.2014) σύμφωνα με τα οποία οι τουριστικές αφίξεις ήταν αυξημένες στο 8μηνο.2014 κατά 7,3% σε ετήσια βάση στην Ισπανία, κατά 6,9% στην Τουρκία και κατά 5,9% στην Κύπρο. Επίσης, στην Ιταλία οι τουριστικές αφίξεις αυξήθηκαν τον Ιούν.2014 κατά 4,3% σε ετήσια βάση. Από την άλλη πλευρά, τα έσοδα από τον εξωτερικό τουρισμό ήταν επίσης αυξημένα στο 8μηνο.2014 κατά 7,4% σε ετήσια βάση στην Ισπανία, κατά 9,5% στην Τουρκία και κατά 6,1% στην Κύπρο. Στην Ιταλία, η αύξηση των τουριστικών εσόδων τον Ιούν.2014 ήταν στο 5,4% σε ετήσια βάση. Επομένως, οι επιδόσεις του Τουρισμού στην Ελλάδα στο 1ο 8μηνο.2014 ήταν προφανώς  πολύ καλύτερες από τις ανωτέρω χώρες και το γεγονός αυτό μπορεί να αποδοθεί και στη δραστικά βελτιωμένη διεθνή ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας. Επιπλέον, η υποτίμηση του Ευρώ (που κυμαινόταν σε επίπεδα κάτω του 1,26 USD/EUR την 30.9.2014) μπορεί να συμβάλλει στην περαιτέρω ανάπτυξη του τουρισμού και των άλλων κλάδων που παράγουν διεθνώς εμπορεύσιμα προϊόντα στην Ελλάδα και στις άλλες χώρες της Ζώνης του Ευρώ.           

Γενικότερα, η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας στηρίζεται τώρα σε γερές βάσεις και ειδικότερα:

α) Στην ήδη σημαντική και επιταχυνόμενη αύξηση των επενδύσεων παγίου κεφαλαίου εκτός των επενδύσεων σε κατοικίες που ήδη αυξήθηκαν κατά 8,2% στο 2ο 3μηνο.2014.

β) Στη σημαντική αύξηση των εξαγωγών αγαθών και υπηρεσιών κατά 5,4% στο 1ο 6μηνο.2014 και που αναμένεται να αυξηθούν με υψηλό ρυθμό και στο 3ο 3μηνο.2014 με βάση την ανωτέρω αναλυθείσα εντυπωσιακή ανάπτυξη του τουρισμού αλλά και με τη σημαντική αύξηση των εσόδων από την ναυτιλία και από τις εξαγωγές αγαθών και λοιπών υπηρεσιών στο 3μηνο αυτό.

γ) Στη σταθεροποίηση και την επικείμενη ανάκαμψη της ιδιωτικής κατανάλωσης η οποία ενισχύεται ουσιαστικά και από τη μεγάλη αύξηση της απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας στο 8μηνο.2014. Επισημαίνεται, η αύξηση των μισθών στο σύνολο της οικονομίας (εκτός του πρωτογενή τομέα και των δραστηριοτήτων των νοικοκυριών) κατά 1,0% στο 1ο 6μηνο.2014 (σε στοιχεία διορθωμένα για την επίπτωση της εποχικότητας).

δ) Στην ελαχιστοποίηση της πτώσης και τελικά στην σταθεροποίηση και της δημόσιας κατανάλωσης".

Σημειώνει ταυτόχρονα ότι αν είχε στοιχειωδώς σταθεροποιηθεί και η αγορά ακινήτων, ακόμη και στα υπέρμετρα χαμηλά επίπεδα του 2013, τότε θα είχε σημειωθεί αύξηση του ΑΕΠ κατά ποσοστό άνω του 0,5% σε ετήσια βάση ήδη από το 2ο 3μηνο.2014 και θα είχε επίσης αποφευχθεί η περαιτέρω μείωση της απασχόλησης στον τομέα των κατασκευών το 2014. Ωστόσο, και στον τομέα αυτό αναμένεται μικρότερη πτώση σε ετήσια βάση και των επενδύσεων σε κατοικίες στα επόμενα 3μηνα του 2014 (μετά την πτώση τους κατά -41,9% στο 1ο 6μηνο.2014) και η ανάκαμψη αυτών των επενδύσεων από τις αρχές του 2015. Αυτό προκύπτει πρώτον από τη μεγάλη αύξηση του όγκου των εκδοθεισών αδειών οικοδομών κατά 17,4% στο 5-μηνο Φεβρ.-Ιουν.2014 και δεύτερον από αναμενόμενη μεγάλη αύξηση των εισροών κεφαλαίων από το εξωτερικό για επενδύσεις σε κατοικίες στην Ελλάδα. Οι εισροές αυτές ανήλθαν στα € 92,1 εκατ. στο 1ο 5μηνο.2014 και ήταν αυξημένες κατά 100,2% σε ετήσια βάση. Η σταθεροποίηση των επενδύσεων σε κατοικίες θα επιτρέψει την επιτάχυνση της αυξητικής πορείας των συνολικών επενδύσεων από το 3ο 3μηνο.2014, με συνέχιση και της αυξητικής πορείας των επενδύσεων σε λοιπές κατασκευές και σε εξοπλισμό.

Προς το παρόν, ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στον τομέα των κατασκευών επιδεινώθηκε περαιτέρω στο -32,7 τον Σεπτ.2014, από -21,1 τον Αύγ.2014 και από -19,6 τον Ιούλ.2014, προφανώς, λόγω της νέας σύγχυσης και οπισθοδρόμησης που δημιούργησε η αποστολή των εκκαθαριστικών σημειωμάτων για την πληρωμή και πάλι του διπλού φόρου στα ακίνητα, δηλαδή του ΕΝΦΙΑ και του συμπληρωματικού φόρου (ΦΑΠ) και μάλιστα σε υπέρμετρα υψηλές «αντικειμενικές» αξίες. Αρνητικά επίσης επιδρά η νέα αβεβαιότητα που παρουσιάζεται πρόσφατα περί εκλογών και περί κινδύνων ανατροπής του προγράμματος προσαρμογής, πράγμα που εκτιμάται ότι μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις και στην εφαρμογή των προγραμμάτων επενδύσεων στο δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα.

Επιπλέον των ανωτέρω, η ανάκαμψη το 2014 και η υψηλή ανάπτυξη της οικονομίας από το 2015 ενισχύονται και από την αναμενόμενη μετατροπή σε θετικό πρόσημο της τραπεζικής πιστωτικής επέκτασης προς τον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας από το 1ο 3μηνο.2015. Σημειώνεται ότι η τραπεζική πιστωτική επέκταση σημείωσε πτώση κατά -3,5% τον Αύγ.2014 (από -3,7% τον Ιούλ.2014). Ωστόσο, η πτώση της συνολικής πιστωτικής επέκτασης, λαμβάνοντας υπόψη και τη χρηματοδότηση των μεγάλων επιχειρήσεων με έκδοση επιχειρηματικών ομολόγων, είναι ήδη πολύ χαμηλότερη και συμβάλλει στη σταδιακή ενίσχυση της ρευστότητας στην οικονομία ως σύνολο. Στην αύξηση της πιστωτικής επέκτασης από το 1ο 3μηνο.2015 αναμένεται να συμβάλλει ουσιαστικά και η παρατηρούμενη σταθερή πορεία επαν-εισροής και αύξησης των ιδιωτικών καταθέσεων στις ελληνικές τράπεζες, η οποία συνεχίζεται από τον Φεβρ.2014 και η οποία επιταχύνθηκε τον Αύγ.2014. Αν αυτή η πορεία δεν διαταραχθεί αναίτια, τότε είναι βέβαιο ότι η τραπεζική πιστωτική επέκταση μπορεί να αποτελέσει και πάλι βασικό παράγοντα χρηματοδότησης των υγιών επιχειρήσεων, ιδιαίτερα των μικρομεσαίων, αλλά και των νοικοκυριών και παράγοντα ανάπτυξης της οικονομίας από το 2015.  

Ειδικότερα, οι καταθέσεις των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών αυξήθηκαν και πάλι στα € 164,23 δις τον Αύγ.2014, από € 163,22 δις τον Ιούλ.2014, € 163,06 δις τον Ιούν.2014, € 162,1 δις τον Μάιο.2014, € 161,03 δις τον Ιαν.2014 και € 163,25 δις τον Δεκ.2013. Επομένως, οι καταθέσεις ήταν αυξημένες τον Αύγ.2014 κατά 1,25% σε ετήσια βάση και κατά 0,62% σε μηνιαία βάση. Η αύξηση των καταθέσεων έχει ήδη οδηγήσει σε δραστική μείωση της χρηματοδότησης των ελληνικών τραπεζών από την ΕΚΤ, ενώ αναμένεται να συμβάλλει και στην αύξηση των τραπεζικών χορηγήσεων προς τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά από τις αρχές του 2015.


Πηγή:www.capital.gr

ΟΙ ΕΛΠΙΔΕΣ ΕΞΑΝΕΜΙΣΤΗΚΑΝ

Οι χθεσινές δηλώσεις Ντράγκι ήταν η σφραγίδα των δραματικών αλλαγών στην χώρα.
Τα ΜΜΕ έχτισαν προσδοκίες και ελπίδες για μια ουσιαστική παρέμβαση της ΕΚΤ στην Ελληνική οικονομία. Πολλοί, να μην πούμε όλοι, ήταν βέβαιοι ότι η ΕΚΤ δια στόματος Ντράγκι θα ακολουθούσε μια άλλη πολιτική , κυρίως απέναντι στην Ελλάδα. Φρούδες ελπίδες.
Ο κ. Ντράγκι ακολούθησε πιστά και απαρέγκλιτα τις οδηγίες της Γερμανικής καθιερωμένης πολιτικής. Άδειασε τις Ελληνικές τράπεζες με τους αυστηρούς όρους που έθεσε για την παροχή ρευστότητας στο Ελληνικό τραπεζικό σύστημα.
Οι όροι που τέθηκαν δεν θα δώσουν πάνω από 3-4 δις ευρώ για τα καλυμμένα ομόλογα και τα ABS.

Η χθεσινή παρουσίαση των όρων από τον κ. Ντράγκι μπορεί να ερμηνεύσει και την κακή εικόνα του κ. Σαμαρά όταν συναντήθηκε με την κ. Μέρκελ. Η έλλειψη συντονισμού στον λόγο του κ. Σαμαρά στις δηλώσεις, η φειδωλή κ. Μέρκελ και τα πολλά ΄΄ευχαριστώ΄΄ του Πρωθυπουργού έκρυβαν την αποτυχημένη συνάντηση ή καλύτερα το γεγονός ότι ο κ. Σαμαράς δεν πέτυχε τίποτα, δεν πήρε τουλάχιστον την στήριξη της Γερμανικής πολιτικής σε μια κρίσιμη περίοδο για τα εσωτερικά της χώρας. 

Το πολιτικό σκηνικό παρουσιάζεται άκρως ανησυχητικό για το μέλλον αυτής της χώρας.
Η κυβέρνηση παρουσιάζεται ως ένας σερνόμενος, μεσαίας κατηγορίας θεατρικός θίασος, με τον υπεύθυνο της παράστασης να αγωνίζεται να την περισώσει. Οι εσωτερικές κόντρες δείχνουν την ένταση στις σχέσεις των κυβερνητικών εταίρων ενώ και οι δυο εκπρόσωποί τους προσπαθούν να δείξουν μια άλλη εικόνα αγαθών και ειρηνικών σχέσεων. Η απόφαση του Πρωθυπουργού να δώσει έμφαση ότι η συζήτηση για την εκλογή ΠτΔ τον Φεβρουάριο και ταυτόχρονα ζητεί την ψήφο εμπιστοσύνης δείχνει με βεβαιότητα το αδιέξοδο του Πρωθυπουργού. 
Κι αν κερδίσει, που θα κερδίσει, την ψήφο εμπιστοσύνης έχει χάσει ήδη το λαϊκό αίσθημα, την εμπιστοσύνη του λαού.
Παρ΄όλο που θα κερδίσει τρεις ψηφοφορίες που ουσιαστικά θα είναι ψήφοι εμπιστοσύνης στη Βουλή δεν έχει κερδίσει την απαιτούμενη εμπιστοσύνη του πονεμένου λαού. Αυτόν, η κυβέρνηση, τον ξέχασε υποθέτοντας ότι είναι σίγουρος ότι δεν καταλαβαίνει και ότι θα ξεπεράσει τις επιθέσεις στην τσέπη του και στην περιουσία του. Η ρήση Κ. Μητσοτάκη, ΄΄ο λαός ξεχνά εύκολα, δεν θα βρει εφαρμογή τώρα. Ο λαός έχει ξυπνήσει γιατί απλά έχασε τα χρήματά του, την σύνταξή του, την περίθαλψή του, την οργάνωση στην παιδεία, την οργάνωση του αδίστακτου και αχόρταγου κράτους, έχασε την ελπίδα του.

Το δυστύχημα είναι ότι η εναλλακτική για τον πολίτη - ψηφοφόρο δεν υπάρχει. Η θολούρα των πολιτικών θέσεων του ΣΥΡΙΖΑ δεν τον πείθει. Ρωτηθείς ένας από τους διαχειριστές τεράστιων ποσών χρημάτων στο Λονδίνο προχθές σε μια παρουσίαση οικονομικών στοιχείων και εταιρειών από την Bank of America χαρακτήρισε το ελλειπέστατο πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ ΄΄μπάχαλο΄΄.
Η αξιωματική αντιπολίτευση παρ΄όλο που τώρα προσπαθεί να ορθώσει τεχνικό,πολιτικό, οικονομικό λόγο με τις προσπάθειες του κ. Τσίπρα, θα κερδίσει τις εκλογές, θα είναι μπροστά από την ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ, δεν θα έχει κερδίσει όμως την σιγουριά του ψηφοφόρου, που είναι η κρισιμότερη στιγμή για εκείνον.
Ο ΣΥΡΙΖΑ βρίσκεται σαφώς στον δρόμο της οργάνωσής του σ΄ένα συστημικό  αριστερίζον κόμμα, που βρίσκει την μεγάλη ευκαιρία να κυβερνήσει την χώρα.  Η εικόνα που εκπέμπει και οι αλλοπρόσαλλες δηλώσεις στελεχών του δείχνει ότι μόνο μια μικρή ομάδα στελεχών του έχει συνειδητοποιήσει την πραγματική κατάσταση της οικονομίας και των υποχρεώσεων του λαού και της χώρας. Μεταφέρει πλασματική εικόνα στον λαό, τον παραπλανεί λέγοντας περί κουρέματος του χρέους (τα περισσότερα στελέχη του) ενώ άλλα ομολογούν ότι μπορεί να υπάρξει και άλλη λύση όπως τα επενδυτικά ομόλογα κλπ κλπ κλπ....

Η χώρα χρειάζεται ένα σαφή πολιτικό λόγο, μια σαφή και διαυγή πρόταση διακυβέρνησης, μια λογική και εμπεριστατωμένη πρόταση για την οικονομία. Δεν χρειάζεται αυτή την ώρα εντυπώσεις και προκλήσεις με μόνο σκοπό την υφαρπαγή της ψήφου. Τα λάθη θα οδηγήσουν και πάλι στις πλάτες αυτού του παραπλανημένου λαού, που θα βρεθεί και πάλι σε αδιέξοδο. 
Οφείλει η αξιωματική αντιπολίτευση να ορθώσει πραγματικό, αληθινό λόγο αν θέλει να κερδίσει την εμπιστοσύνη του λαού. Οι ρητορείες και οι φλυαρίες δεν πείθουν πια.

Γεγονός είναι ότι θα είναι η πρώτη φορά που κυβέρνηση δεν θα αφήσει καμένη γη όπως πολλές άλλες φορές συνέβη στο παρελθόν. Ο κ. Σαμαράς έστω με αυτό το πρόγραμμά του τουλάχιστον δεν θα έχει αφήσει ελλείμματα, δεν θα έχει αφήσει υψηλές δαπάνες. Σπουδαίο για μια διάδοχη κατάσταση. 
Ο κ. Σαμαράς θα χάσει τις εκλογές, θα τεθεί θέμα αντικατάστασής του στην ΝΔ και ακόμη η ίδια η ΝΔ είναι αμφίβολο αν θα συνεχίσει να υπάρχει με την σημερινή της μορφή.
Στο ΠΑΣΟΚ οι εξελίξεις της μεταμόρφωσής του, της διάλυσής του έχει ήδη δρομολογηθεί. Ο κ. Βενιζέλος έχει ήδη βρει τον μοναχικό του δρόμο. Τα στελέχη της παράταξης έχουν βρει πολιτική στέγη. 
Η επόμενη σελίδα στην πολιτική της χώρας θα έχει να κάνει με την αναμόρφωση του πολιτικού λόγου, με την διαμόρφωση άλλων κοινωνικων - πολιτικών προτάσεων ισχυρών για να πείσουν.

Ως τότε η χώρα θα μπει σε μια περίοδο αναστάτωσης, αναζήτησης  και εντάσεων. 
Να μάθουμε, όμως, επιτέλους ότι δεν πρέπει να χτίσουμε την χώρα μας στηριγμένοι στην βοήθεια των ξένων.  Αυτοί ποτέ δεν υπήρξαν και ποτέ δεν θα υπήρξαν. Η τελευταία περίπτωση Μέρκελ - Σαμαρά  είναι δυνατό παράδειγμα για τους σκεπτόμενους Έλληνες.
Ο διαχωρισμός δεξιάς και αριστεράς στην χώρα αποτελεί πια παρελθόν και μύθο. Η προσαρμογή στα σημερινά δεδομένα μιας παγκοσμιοποιημένης οικονομίας και ανοιχτές πόρτες στις κοινωνικές μάζες παγκοσμίως, απαιτεί μια χώρα ισχυρή οικονομικά αλλά ενωμένη ποτέ διχασμένη. Οι πολιτικοί οφείλουν να καλλιεργήσουν αυτό το στίγμα της νέας πραγματικότητας.

Πέμπτη 2 Οκτωβρίου 2014

ΨΗΦΟΣ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗΣ....

Μόλις πριν λίγες ημέρες γράφαμε εδώ ότι η κυβέρνηση σχεδιάζει συντονισμένη επίθεση με την λήψη μέτρων ελάφρυνσης στα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.
Αναλύσαμε την άποψή μας με βάση την εικόνα που έδινε και δίνει η κυβέρνηση αλλά και οι ατολμίες ή οι καθυστερήσεις της στο πρόγραμμά της.

Δεν πέρασαν λίγες ημέρες και η επίθεση εκδηλώθηκε με μεγαλύτερη ακόμη ορμή απ΄ότι βλέπαμε. Η κυβέρνηση βλέποντας την έλλειψη συντονισμού στις κινήσεις των υπουργών, τις αντιδράσεις ορισμένων βουλευτών και τις απειλές τους, την κοινωνία να στενάζει και να διαμαρτύρεται, την καθημερινή ταλαιπωρία του λαού στις ουρές, την τρόϊκα να εμμένει στην τήρηση των συμφωνηθέντων, το αποτέλεσμα της συνάντησης με την κ. Μέρκελ (που δεν φαίνεται να έφερε σημαντικές συμφωνίες) και την πίεση που ασκεί η αντιπολίτευση και κυρίως ο ΣΥΡΙΖΑ, αποφάσισε την προσφυγή στην Βουλή να λάβει ψήφο εμπιστοσύνης.

Ουσιαστικά ο κ. Σαμαράς και ο κ. Βενιζέλος χρησιμοποιούν το εργαλείο της ψήφου εμπιστοσύνης ως εκβιασμό απέναντι σε όλους ακόμη και στην....τρόϊκα, η οποία φαίνεται ν έχει εκπλαγεί από την απόφαση αυτή. Στέλνει το μήνυμα στους βουλευτές ότι αν θέλει κανείς ας μην ψηφίσει, θα θεωρηθεί ο υπαίτιος της πτώσης της κυβέρνησης. 

Είχαμε τονίσει ότι ο κ. Σαμαράς θέτει όλα τα χαρτιά του στο τραπέζι προκειμένου να επιμηκύνει τον βίο αυτής της κυβέρνησης. Σ΄αυτή του την προσπάθεια ασφαλώς βρίσκει απόλυτα σύμμαχο τον κ. Βενιζέλο χωρίς, όμως, να θεωρείται βέβαιη η σύμφωνη γνώμη και των κομματικών μηχανισμών τους. Φωνές διαμαρτυρίας από παντού εμφανίζονται. Πολλές οι αφορμές για απειλές απειθαρχίας σε διάφορα ψηφίσματα στην Βουλή. 

Η κυβέρνηση θα λάβει ψήφο εμπιστοσύνης γιατί κανείς δεν θέλει να χρεωθεί την πτώση της κυβέρνησης βλέποντας συνάμα εκλογές το πολύ τον Μάρτιο 2015. 
Όμως η κυβέρνηση έχει λαβωθεί ακόμη μια φορά. Και λέμε έχει λαβωθεί γιατί η χαριστική βολή στην βιωσιμότητά της δόθηκε με την επιβολή του ΕΝΦΙΑ, και τα απανωτά λάθη. Ο φόρος αυτός, λέγαμε πριν λίγες ημέρες, ήταν η ταφόπλακα του κ. Σαμαρά, στον οποίο έχτισαν κάποιες ελπίδες πολλοί Έλληνες. 
Την ευκαιρία της δυσαρέσκειας του λαού εκμεταλλεύτηκε η αντιπολίτευση με αριστοτεχνικό τρόπο. Βρέθηκε στην επίθεση αρχής γενομένης με τις παρουσιάσεις στην ΔΕΘ. Τότε επισημάναμε ότι άρχιζε η μεγάλη μάχη, γράψαμε ότι, όλα άρχισαν με την ΔΕΘ!!!!  
Στην πολιτική έχει μεγάλη σημασία ο χρόνος και το λάθος. Αν αυτά συμπέσουν και βρουν τον κατάλληλο αντίπαλο είναι βέβαιη η επιτυχία της αλλαγής.

Έτσι συνέβη με την κυβέρνηση και τον ΣΥΡΙΖΑ. Κι ενώ η κυβέρνηση βρίσκονταν σ΄ένα καλό δρόμο αλλαγής της υφιστάμενης κατάστασης με βελτιωμένους όρους στα δημοσιονομικά και όχι μόνο βρέθηκε να έχει αποτύχει πλήρως.
Όταν η πολιτική και υπέρμετρη φιλοδοξία υπερτερούν της λογικής και των οικονομικών αρχών είναι βέβαιη η ανατροπή και η σύγχυση. Η εργασιακή ειρήνη και συναίνεση αλλάζουν δρόμο. Ο λαός χάνει την εμπιστοσύνη και προσπαθεί να βρει καταφύγιο, εναλλακτικές λύσεις.

Η κυβέρνηση θα βγει τραυματισμένη απ΄αυτή την διαδικασία. Παρ΄όλο που θα πάρει ψήφο εμπιστοσύνης, θα έχει χάσει το δημόσιο αίσθημα της εμπιστοσύνης. Τον Μάρτιο είναι βέβαιο ότι θα έχουμε εκλογές και η χώρα θα περάσει σε νέες περιπέτειες χωρίς να φαίνεται ότι θα ικανοποιηθεί η προσδοκία για καλύτερες ημέρες. Θολό τοπίο. Δεν φαίνεται η λύση στα συσσωρευμένα προβλήματα της κοινωνίας. 

Από χθες η χώρα μπήκε σε κανάλι νέων εντάσεων, νέων δυναμικών εξελίξεων. Οι μάχες πλέον δεν θα είναι στην αναζήτηση του οικονομικού μοντέλου που θα απαλλάξει τους πολίτες από τα βάρη και την πίεση. Περνά σε μια περίοδο σύγχυσης. Ο λαός βρίσκεται σε μεγάλη δοκιμασία. Οι πολιτικοί θα εξορμήσουν προς αναζήτηση ψήφων αλλά δεν θα έχουν την σιγουριά της επιτυχίας. Πολλοί πολιτικοί θα βρεθούν με την δική τους ψήφο μόνο. Θα αποχωρήσουν από τα προσφιλή έδρανα και τους υψηλούς μισθούς. Όσοι δεν έχουν τρόπους να επιβιώσουν και είναι αρκετοί αυτοί θα μάθουν να ζουν με λίγα, ίσως και τίποτα. Οι επιρροές τους στην κοινωνία δεν είναι αυτές των προηγούμενων δεκαετιών και των εκλογικών αναμετρήσεων. Είμαστε σε μια άλλη εποχή όπου ο λαός κατάλαβε τα πολιτικά παιχνίδια, κατάλαβε ότι δεν έχει κάτι να πάρει από τα παιδιά του πολιτικού σωλήνα. 

Αναμένουμε, λοιπόν, τις μεγάλες εξελίξεις που μας εκπλήξουν για άλλους ευχάριστα για άλλους δυσάρεστα.  

Εδώ θα είμαστε να σχολιάσουμε και πάλι τα δρώμενα στην πολιτική σκηνή.

Παρασκευή 26 Σεπτεμβρίου 2014

ΑΡΧΕΣ ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ Η ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΧΡΕΟΣ

Έγκυρες πηγές από την Commision δήλωσαν σήμερα ότι η συζήτηση για το Ελληνικό χρέος θα αρχίσει μετά τα αποτελέσματα των δοκιμασιών αντοχής των τραπεζών. Τα αποτελέσματα αναμένονται περί τις 20 Οκτωβρίου οπότε η συζήτηση για το χρέος υπολογίζεται στις αρχές Νοεμβρίου.

Η Ελληνική οικονομία θα βρίσκεται συνεχώς υπό επιτήρηση δήλωσαν οι ίδιες πηγές. Μεσολαβούν τρία γεγονότα που αφορούν την οικονομία. Δοκιμασία τραπεζών, μεγάλες μεταρρυθμίσεις και δημοσιονομικό κενό. Οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι το κενό με τα υπάρχοντα στοιχεία υπολογίζεται στα 15 δις ευρώ. Όμως θα διαμορφωθεί ακριβέστερα μετά τα tests των τραπεζών και την οριστικοποίηση του σχεδίου του προϋπολογισμού 2015.

Η τρόϊκα θα βρίσκεται στην Αθήνα σε πλήρη σύνθεση αύριο Τρίτη και θα αρχίσει την ενημέρωσή της και την μελέτη της άμεσα. Προβλέπεται να τελειώσει τις εργασίες της 8 Οκτωβρίου και αυτό το διάστημα θα είναι και η πρώτη φάση της αξιολόγησης της Ελληνικής οικονομίας. Οι εργασίες περιλαμβάνουν τον έλεγχο της εκτέλεσης του προϋπολογισμού 2014 και το σχέδιο του 2015 δίνοντας έμφαση στις δαπάνες του.

ΣΙΩΠΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΝΕΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΡΧΗ

Πολλά τηλεφωνήματα παίρνουμε όπου δημότες μας παρατηρούν ότι η νέα δημοτική αρχή σιωπά, δεν εμφανίζεται και δεν ανακοινώνει τίποτα.

Από την δική μας πλευρά έχουμε το εξής ερώτημα:

Η νέα δημοτική αρχή θα διατηρήσει το παλιό καθεστώς των προηγούμενων διοικήσεων να μην ενημερώνει τα τοπικά μέσα ενημέρωσης απαξιώνοντάς τα όπως έπραξαν οι προηγούμενοι δήμαρχοι;

ΣΤΗΝ ΕΠΙΘΕΣΗ ΠΕΡΝΑ Η ΚΥΒΈΡΝΗΣΗ

Μετά τις απαράδεκτες και ατυχείς δηλώσεις μερικών νεοδημοκρατικών στελεχών της κυβέρνησης και την συνάντηση του Πρωθυπουργού με την κ. Μέρκελ, ο ίδιος ο κ. Σαμαράς φαίνεται να παίρνει την κατάσταση στα χέρια του προκειμένου να αποκαταστήσει τις δυσαρέσκειες που προκάλεσαν τα τελευταία γεγονότα.

Στο πλαίσιο της υλοποίησης των εξαγγελιών του στην ΔΕΘ, ( το είχαμε εντοπίσει εδώ ότι όλα άρχισαν απότην ΔΕΘ) προσαρμόζει το πρόγραμμα και κυρίως τον προϋπολογισμό του 2015 στο πλαίσιο των δυνατοτήτων της οικονομίας.

Μια σειρά μέτρων βρίσκονται στο τραπέζι, τα οποία επεξεργάζονται και βρίσκονται στην κατεύθυνση της ελάφρυνσης της κοινωνίας από την πίεση ασκήθηκε τα τελευταία χρόνια.

Η απόφαση να μην διώκονται ποινικά όσοι οφείλουν στο δημόσιο και σε οργανισμούς αρκεί να μην είναι φοροφυγάδες είναι μια εξαιρετικά προχωρημένη θέση. Να θυμηθούμε ότι πολλές ήταν οι περιπτώσεις που επιχειρηματίες ακόμη και φυσικά πρόσωπα δέχονταν κλήσεις και οδηγούνταν με χειροπέδες στην δικαιοσύνη ως κλέφτες και απατεώνες, γιατί χρωστούσαν λίγα ευρώ εξ αιτίας της αδυναμίας τους να ανταποκριθούν.

Η μείωση των συντελεστών φορολόγησης. Το ύψος της ελάφρυνσης αποτελεί θέμα συζήτησης για την τελική του μορφή.

Η πληρωμή του ΦΠΑ των επιχειρήσεων μόνο όταν θα πληρώνεται το τιμολόγιο.

Η μείωση των τεκμηρίων των αυτοκινήτων έχει ήδη αποφασιστεί.

Η απόφαση για ρυθμίσεις χρεών προς το δημόσιο σε 100 ή 72 δόσεις  με όριο αλλαγής στις δόσεις τις 20000 ευρώ.

Η διευκόλυνση των επιχειρήσεων με ελαστικότερους όρους χρηματοδότησης.

Η σύσταση του φορέα χρηματοδότησης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων όπως το ανέφερε και η κ. Μέρκελ επανειλημμένα θα δώσει κάποια ανάσα στους μικρομεσαίους.

Η πρόθεση της κυβέρνησης να απεξαρτηθεί από το ΔΝΤ είναι ένα βήμα με στόχο περισσότερο προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης της ψυχολογίας του πολίτη παρά στην ανάπτυξη ή σε κάποιους ρεαλιστικούς περιορισμούς.

Η στόχευση να βγει στις αγορές με την έκδοση νέων ομολόγων προκειμένου να αποδείξει ότι η χώρα μπορεί από μόνη της να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της είναι απάντηση σ΄εκείνους που θεωρούν ότι η χώρα δεν μπορεί να αντιδράσει μπροστά στο πλήθος των υποχρεώσεών της.

Φαίνεται, λοιπόν, ότι η κυβέρνηση να είναι αποφασισμένη να προχωρήσει ακόμη και μη έχοντας την συγκατάθεση της τρόϊκας ή στοχεύει να την ΄΄εκβιάσει΄΄ με όπλο τα δημοσιονομικά πλεονάσματα.
Τα μέτρα πρόκειται να ανακοινωθούν σύντομα ως ένα μεγάλο πακέτο στήριξης της Ελληνικής κοινωνίας ενώ ταυτόχρονα έμμεσα πιέζουν τις τράπεζες να ακολουθήσουν άλλες πολιτικές απ΄αυτές που εφάρμοζαν ως τώρα απέναντι στους δανειολήπτες - πελάτες τους.

Διακρίνουμε μια συντονισμένη προσπάθεια να αναπτυχθεί ένα πλέγμα πολιτικών αποφάσεων, που θα αποτυπωθούν στον προϋπολογισμό του 2015 και που θα στοχεύουν στην αλλαγή του βεβαρημένου πολιτικού κλίματος για την ίδια. 
Έχοντας το βλέμμα στο ενδεχόμενο προσφυγής στις κάλπες είτε σύντομα είτε τον Μάρτιο με την εκλογή του Π.τ.Δ. η κυβέρνηση περνά στην επίθεση. Ο κ. Σαμαράς παίζει τα τελευταία του χαρτιά, τα ρίχνει στο τραπέζι προκειμένου να διασωθεί ο ίδιος αλλά και η κυβέρνηση.

Θα δούμε το σύνολο των αποφάσεών της και θα επανέλθουμε να κρίνουμε αν θα επιφέρουν θετικά αποτελέσματα για την κυβέρνηση ή θα ενισχυθεί η επικρατούσα άποψη ότι οδεύουμε σίγουρα σε εκλογές. Σε κάθε περίπτωση πάντως μάλλον θα έχουμε ελάφρυνση των υποχρεώσεων των οικογενειακών προϋπολογισμών και της μικρομεσαίας επιχείρησης.

Τι ψήφισαν οι Βριλησσιώτες

Εγγεγραμμένοι 22.775 Έγκυρα 12.151 Άκυρα 134 Συμμετοχή 12.386 Λευκά 101 ...