Σάββατο 22 Νοεμβρίου 2014

ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΠΟΥ ΙΣΧΥΟΥΝ ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ

Με το νόμο 4186-2013 (Α 193) αλλάζει πλέον και οριστικά το τοπίο στο χώρο της εκπαίδευσης αφού ο εν λόγω νόμος φέρνει αλλαγές σε ωρολόγια προγράμματα, μαθήματα, τρόπο προαγωγής από τάξη σε τάξη άλλα και εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΤΕΙ.
Πρέπει να τονιστεί ότι οι μεταρρυθμίσεις στο χώρο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δεν αφορούν τους μαθητές της Γ τάξης άλλα τους μαθητές που φοιτούν στην Α και Β τάξη των λυκείων της χώρας τόσο στα γενικά όσο και στα επαγγελματικά λύκεια.
Ακολούθως παρατίθενται τα βασικά σημεία των αλλαγών προς γνώση των γονέων και των μαθητών.
Ωρολόγια προγράμματα
Στο άρθρο 2 παράγραφος 1, 2 και 3 καθορίζονται τα ωρολόγια προγράμματα καθώς και τα μαθήματα κάθε τάξης. Πιο αναλυτικά στην Α τάξη οι εβδομαδιαίες ώρες των μαθητών ανέρχονται σε 35. 33 εξ αυτών καλύπτονται από 9 μαθήματα που είναι κοινά για όλους και 2 ώρες από μάθημα επιλογής το οποίο επιλέγεται μεταξύ 4 προσφερόμενων μαθημάτων. Στη Β΄ Τάξη Ημερήσιου Γενικού Λυκείου εφαρμόζεται πρόγραμμα μαθημάτων που περιλαμβάνει μαθήματα γενικής παιδείας τριάντα (30) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως και δύο (2) Ομάδες Μαθημάτων Προσανατολισμού, Ανθρωπιστικών και Θετικών Σπουδών, πέντε (5) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως έκαστη ομάδα, όπου οι μαθητές καλούνται να επιλέξουν τη μία. Στη Γ΄ Τάξη Ημερήσιου Γενικού Λυκείου εφαρμόζεται πρόγραμμα μαθημάτων τριάντα τεσσάρων (34) ωρών, που περιλαμβάνει μαθήματα γενικής παιδείας δεκατεσσάρων (14) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως και τρεις (3) Ομάδες Μαθημάτων Προσανατολισμού.
Ομάδες προσανατολισμού
Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως ομάδες προσανατολισμού δεν έχει η Α τάξη άλλα η Β και η Γ. Στη Β τάξη οι δύο ομάδες προσανατολισμού είναι αυτές των Ανθρωπιστικών σπουδών και των Θετικών σπουδών. Στη Γ τάξη οι ομάδες προσανατολισμού αυξάνονται κατά μία αφού προστίθεται και αυτή των Οικονομικών−Πολιτικών−Κοινωνικών και Παιδαγωγικών Σπουδών. Κάθε μαθητής Γ΄ Τάξης Γενικού Λυκείου επιλέγει μία (1) από τις Ομάδες Μαθημάτων Προσανατολισμού και Επιστημονικό Πεδίο Εξειδίκευσης.
Επιστημονικά πεδία εξειδίκευσης
Στις ομάδες προσανατολισμού Θετικών σπουδών καθώς και σε αυτή των Οικονομικών−Πολιτικών−Κοινωνικών και Παιδαγωγικών Σπουδών προσφέρονται από 2 πεδία επιστημονικής εξειδίκευσης ανάλογα με τα τμήματα των ΑΕΙ και ΤΕΙ που επιθυμεί να εισαχθεί ο κάθε υποψήφιος. Τα πεδία αυτά παρουσιάζονται ανά ομάδα στον ακόλουθο πίνακα.

Ομάδα προσανατολισμού Θετικών σπουδών
Πολυτεχνεία- Φυσικομαθηματικό-Χημεία
Επιστήμες Υγείας (Ιατρική, Φαρμακευτική κ.α)
Μαθηματικά
Βιολογία
Φυσική
Φυσική
Χημεία
Χημεία

Ομάδα προσανατολισμού Οικονομικών−Πολιτικών−Κοινωνικών και Παιδαγωγικών Σπουδών
Οικονομικών-Πολιτικών – Κοινωνικών σχολών
Παιδαγωγικά τμήματα
Μαθηματικά και στοιχεία στατιστικής
Μαθηματικά και στοιχεία στατιστικής
Αρχές Οικονομικής Επιστήμης
Αρχές Φυσικών Επιστημών
Στοιχεία Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών
Ιστορία

Μαθήματα ομάδων προσανατολισμού Β τάξης: Τέλος τα λατινικά
Στην ομάδα προσανατολισμού των Ανθρωπιστικών σπουδών στη Β τάξη του λυκείου οι μαθητές δεν θα διδάσκονται το μάθημα των λατινικών όπως συμβαίνει μέχρι τώρα. Στη θέση του έχουμε το μάθημα Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών (Κοινωνιολογία, Οικονομική Επιστήμη και Πολιτική Επιστήμη). Στην ομάδα προσανατολισμού των θετικών σπουδών τα δύο μαθήματα που θα διδάσκονται οι μαθητές είναι φυσική και μαθηματικά. Αξίζει να σημειωθεί ότι η φυσική θα διδάσκεται περισσότερες ώρες απ’ ότι τα μαθηματικά.
Αξιολόγηση – προαγωγή και απόλυση
Οι προϋποθέσεις προαγωγής και απόλυσης παρουσιάζονται στο άρθρο 3 παράγραφοι 3,4 και 5. Οι μαθητές για να περάσουν στην επόμενη τάξη θα πρέπει να έχουν συνολικό μέσο όρο στα μαθήματα 10 άλλα και να έχουν επιτύχει ελάχιστη βαθμολογία 8 σε μαθήματα όπως είναι τα θρησκευτικά, η ιστορία κ.α. και 10 σε μαθήματα όπως είναι η ελληνική γλώσσα και τα μαθηματικά. Τα παραπάνω αφορούν όλες τις τάξεις του λυκείου με τη διαφορά ότι στη Β και Γ τάξη θα πρέπει πέρα της γλώσσας και των μαθηματικών να έχουν ελάχιστη βαθμολογία 10 και στα μαθήματα των ομάδων προσανατολισμού.
Επιλογή Θεμάτων - διόρθωση
Το 50% των θεμάτων σε κάθε τάξη επιλέγεται από τους καθηγητές των σχολείων και το υπόλοιπο 50%, με κλήρωση, από τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας. Στη Β τάξη, όπως αναφέρει το άρθρο 3 παράγραφος 4, η κλήρωση για το 50% των θεμάτων θα γίνεται ηλεκτρονικά ανά σχολείο γεγονός που δεν ορίζεται για την Α και Γ τάξη. Η διόρθωση των θεμάτων θα γίνεται από τους καθηγητές του σχολείου.
Εισαγωγή σε ΑΕΙ και ΤΕΙ
Στο 4ο άρθρο του νόμου παρατίθενται όλα τα στοιχεία για το νέο τρόπο εισαγωγής των μαθητών στα ΑΕΙ και ΤΕΙ μέσα από τα γενικά λύκεια. Ακολούθως παρουσιάζονται τα κυριότερα σημεία του νέου συστήματος εισαγωγής:
1.    Θέματα
Οι εξετάσεις για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση διεξάγονται, μετά την απόλυση του μαθητή από το Λύκειο, σε πανελλαδικό επίπεδο με θέματα από
την εξεταστέα ύλη της τάξης αυτής που προκύπτουν: α) κατά ποσοστό 50%, με κλήρωση από τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας και β) κατά ποσοστό 50%, από κεντρική επιτροπή εξετάσεων.
2.    Ενέργειες μαθητών
Οι μαθητές της Γ΄ Τάξης Ημερησίου και Δ΄ Τάξης Εσπερινού Γενικού Λυκείου με την έναρξη του σχολικού έτους και όχι αργότερα της 20ής Σεπτεμβρίου επιβεβαιώνουν οριστικά την Αρχική Δήλωση Ομάδας Μαθημάτων Προσανατολισμού, που έχουν υποβάλει στη σχολική τους μονάδα προ της λήξης του προηγούμενου διδακτικού έτους. Κάθε μαθητής επιλέγει μία (1) Ομάδα Μαθημάτων Προσανατολισμού και Επιστημονικό Πεδίο Εξειδίκευσης υποχρεωτικά που αντιστοιχεί σε συγκεκριμένα
Επιστημονικά Πεδία Σχολών και Τμημάτων Ανώτερης και Ανώτατης Εκπαίδευσης στις οποίες επιθυμούν την εισαγωγή τους.
3.    Συντελεστές βαρύτητας
Ακόμα δεν έχει διευκρινιστεί το ύψος του συντελεστή βαρύτητας καθώς και τα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας ανά σχολή ή τμήμα. Όπως αναφέρεται στο τέταρτο εδάφιο της παραγράφου 2 του άρθρου 4 για το μάθημα αυξημένης βαρύτητας θα έχουν πλέον λόγο και τα ΑΕΙ και ΤΕΙ. Παρατίθεται το σχετικό χωρίο:
Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, η οποία εκδίδεται το αργότερο τη 15η Μαρτίου εκάστου έτους, καθορίζονται ο αριθμός των εισακτέων
και τα ειδικά μαθήματα ανά Σχολή, Τμήμα ή Εισαγωγική Κατεύθυνση κάθε μαθήματος ανά Σχολή, Τμήμα ή Εισαγωγική Κατεύθυνση του τρέχοντος έτους. Ο καθορισμός του συντελεστή βαρύτητας σε ένα (1) μάθημα, από τα Πανελλαδικώς εξεταζόμενα, ανά Σχολή ή Τμήμα ή Εισαγωγική Κατεύθυνση πραγματοποιείται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, μετά από πρόταση του αρμόδιου οργάνου διοίκησης της Σχολής ή του Τμήματος, η οποία περιέρχεται σε αυτόν έως την 1η Μαρτίου εκάστου έτους και ισχύει για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση των μαθητών της Α΄ Τάξης του σχολικού έτους στο οποίο αυτή προτείνεται.
4.    Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα
Τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα είναι τα ακόλουθα:
α) Ε.Π.Ε. – Ανθρωπιστικές Σπουδές, Νομικές:
I. Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία.
II. Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία.
III. Ιστορία και
IV. Λατινικά.
β) Ε.Π.Ε. − Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες:
I. Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία.
II. Μαθηματικά.
III. Φυσική και
IV. Χημεία.
γ) Ε.Π.Ε. − Επιστήμες Υγείας:
I. Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία.
II. Φυσική.
III. Χημεία και
IV. Βιολογία.
δ) Ε.Π.Ε. − Επιστήμες Οικονομίας, Κοινωνικές και Πο−
λιτικές Επιστήμες:
I. Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία.
II. Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής.
III. Αρχές Οικονομικής Επιστήμης και
IV. Στοιχεία Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών.
ε) Ε.Π.Ε. – Παιδαγωγικών Επιστημών:
I. Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία.
II. Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής.
III. Ιστορία και
IV. Αρχές Φυσικών Επιστημών
5.    Υπολογισμός βαθμού εισαγωγής στα ΑΕΙ και ΤΕΙ
Εκτός από τη βαθμολογία που θα συγκεντρώσει ο μαθητής στα 4 πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα θα μετρά και ένας 5ος βαθμός που φέρει την ονομασία Βαθμός Προαγωγής και Απόλυσης (ΒΠΑ). Ο βαθμός αυτός εξάγεται από τις επιδόσεις του μαθητή στις τρείς τάξεις του λυκείου. Ο βαθμός προαγωγής των δυο πρώτων τάξεων καθώς και ο βαθμός απόλυσης πολλαπλασιάζονται με συντελεστή που είναι 0,4 για την Α τάξη, 0.7 για τη Β και 0.9 για τη Γ. Το άθροισμα των βαθμών αυτών διαιρείται με το δυο και εξάγεται ο ΒΠΑ.
6.    Αναπροσαρμογή ΒΠΑ

Ο Βαθμός προαγωγής και απόλυσης αναπροσαρμόζεται αν είναι μεγαλύτερος ή της μίας μονάδας από το Μ.Ο των 4 πανελλαδικώς εξεταζομένων μαθημάτων ή αν είναι μικρότερος. Αν είναι μεγαλύτερος από 1 μονάδα αναπροσαρμόζεται ώστε να απέχει 1 μονάδα από το Μ.Ο των 4 μαθημάτων (πχ αν μέσος όρος 4 μαθημάτων είναι 15 και ο ΒΠΑ είναι 17 θα διαμορφωθεί στο 16). Αν αντιθέτως είναι μεγαλύτερος μέχρι 1 μονάδα δεν αναπροσαρμόζεται. Σε περίπτωση που ο ΒΠΑ είναι μικρότερος αναπροσαρμόζεται προς τα επάνω μέχρι 1 μονάδα και όχι περισσότερο από το Μ.Ο των 4 μαθημάτων. Δηλαδή αν ο Μ.Ο των 4 μαθημάτων είναι 15 και ο ΒΠΑ είναι 13 αναπροσαρμόζεται κατά μια μονάδα και το 13 γίνεται 14. Αν ο ΒΠΑ είναι 14.5 και ο Μ.Ο των πανελλαδικώς εξεταζομένων μαθημάτων είναι 15 τότε το 14.5 αναπροσαρμόζεται και γίνεται 15 όσο και ο Μ.Ο των πανελλαδικών μαθημάτων.

Σάββατο 15 Νοεμβρίου 2014

ΑΚΟΜΗ ΜΙΑ ΕΠΕΤΕΙΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ. ΠΙΟ ΜΑΚΡΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΝΟΗΜΑ ΤΗΣ ΕΞΕΓΕΡΣΗΣ!!!!


Η ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ και Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Με τυχαίο τρόπο αποσπάσαμε ένα θέμα από την τράπεζα θεμάτων της β΄Λυκείου στο μάθημα της Άλγεβρας:

ΘΕΜΑ 2
α) Να κατασκευάσετε ένα γραμμικό σύστημα δυο εξισώσεων με δυο αγνώστους με
συντελεστές διάφορους του μηδενός, το οποίο να είναι αδύνατο.
(Μονάδες 10)
β) Να παραστήσετε γραφικά στο επίπεδο τις δυο εξισώσεις του συστήματος που ορίσατε στο
α) ερώτημα και, με βάση το γράφημα, να εξηγήσετε γιατί το σύστημα είναι αδύνατο.

(Μονάδες 15)

Θα επιχειρήσουμε να κρίνουμε τα θέματα αυτά σχετίζοντας αυτά με την δουλειά που επιτελείται στο σημερινό σχολείο.
Κατά την άποψή μας το εν λόγω θέμα φαίνεται να είναι πολύ εύκολο, δίνεται η πρωτοβουλία στον μαθητή να ΄΄κατασκευάσει΄΄ μόνος του θέμα και το οποίο να πληροί ορισμένες προϋποθέσεις.
Η ΄΄κατασκευή΄΄ όμως από μόνη της προϋποθέτει βαθιά γνώση της θεωρίας. Για να επιτευχθεί αυτό απαιτείται η πολύ καλή δουλειά στην διάρκεια της παράδοσης του θέματος της επίλυσης ενός συστήματος, έστω α΄βαθμού. Η επίλυση του συστήματος σχετίζεται προφανώς με την έννοια της συνάρτησης, του ορισμού της, της μελέτης της και της απεικόνισής της στο καρτεσιανό επίπεδο.
Όλα αυτά είναι ενσωματωμένα στο θέμα αυτό της τράπεζας.
Όμως η μελέτη της συνάρτησης, η έννοιά της, που είναι από τα δύσκολα ζητήματα που μπορεί ο μαθητής να κατανοήσει, βρίσκεται πιο κάτω στην προβλεπόμενη ύλη.
Το βιβλίο αφιερώνει ένα μικρό μέρος στην έννοια της συνάρτησης κατά την επίλυση ενός γραμμικού συστήματος, μη ικανό να  καταστήσει δυνατό να απαντήσει ο μαθητής στο θέμα.
Η διερεύνηση ενός γραμμικού συστήματος και ο χαρακτηρισμός του ως αδύνατο ή με άπειρες λύσεις ή μοναδικής λύσης, προϋποθέτει την γνωστική βάση της συνάρτησης αφού το δεύτερο ερώτημα είναι σαφέστατα στηριγμένο στην γραφική επίλυσή του άρα στις έννοιες της συνάρτησης.

Ο μαθητής καλείται να επιλύσει ένα σύστημα γραμμικό με την μέθοδο και της αλγεβρικής και της γραφικής και ταυτόχρονα να μπορεί να αποδώσει αυτό στο επίπεδο!!!

Επειδή η εμπειρία μας είναι ικανή να κρίνει την γνωστική κατάσταση του μαθητή, θεωρούμε ότι στο θέμα είναι αδύνατο να απατήσει ο μαθητής σήμερα.

Ο παράγοντας που επιδεινώνει την κατάσταση είναι η ποιότητα δουλειάς στο σημερινό σχολείο. Οι ώρες που έχουν αφιερωθεί για την διδασκαλία αυτού του ζητήματος της άλγεβρας δεν υπερβαίνουν τις τρεις διδακτικές. 
Επομένως ο μαθητής καλείται μέσα (θεωρητικά, τουλάχιστον) σε τρεις διδακτικές ώρες να έχει καλύψει τόσο σημαντικά ζητήματα στην άλγεβρα όταν ο δάσκαλος δεν έχει εξαντλήσει ούτε καν ανοίξει το θέμα της επίλυσης γραμμικού συστήματος με την βοήθεια της συνάρτησης και ταυτόχρονα να μπορέσει να ΄΄κατασκευάσει΄΄ μόνος του ένα τέτοιο σύστημα!!!!

Για μας είναι αδύνατο. Ασφαλώς  συζητούμε για μαθητές με ικανότητες συμβατικές και όχι ακραία ισχυρές δυνατότητες.

Να, λοιπόν, πως γεννιέται η ανάγκη της φροντιστηριακής βοήθειας. Το ίδιο το σύστημα δημιουργεί την ανάγκη εξωτερικής βοήθειας στον μαθητή. Κι εκεί γεννιέται ένα άλλο ερώτημα. Η φροντιστηριακή βοήθεια σε ποια κατεύθυνση λειτουργεί, στην καλλιέργεια μιας σοβαρής υποδομής για την γνώση ή ΄΄εκπαιδεύει΄΄ τον μαθητή στην εκμάθηση μέσα από ΄΄πακετοποιημένες΄΄ μεθόδους που καλλιεργούν τις μεθόδους παπαγαλίας;

Είμαστε πολύ μακριά από την σοβαρή θεώρηση στην εκπαίδευση. Η διδασκαλία είναι μια εξαιρετικά λεπτή υπόθεση. Δεν είναι απλά μια επαγγελματική δραστηριότητα. Είναι ταλέντο, είναι αγάπη, είναι μέθοδος, είναι βαθιά γνώση, είναι μεράκι, είναι ενδιαφέρον, είναι έμπνευση, είναι εσωτερική επικοινωνία και καλλιέργεια πνεύματος, πλούτος ψυχής. 
Αυτά τα χαρακτηριστικά, δυστυχώς, λείπουν, όπως έλειπαν και στο παρελθόν.
Υπάρχουν οι πειραματισμοί, οι λεονταρισμοί, οι εντυπώσεις μόνο.

Έχουμε σχολιάσει και πάλι από εδώ τις λειτουργίες στην εκπαιδευτική κοινότητα και προτείναμε την ολοσχερή απομάκρυνση των πολιτικών και της πολιτικής από τον χώρο αυτό. 
Πιστεύουμε ότι οι πολιτικοί προκαλούν ταχύτατη διάβρωση στον ιερό αυτό χώρο.

Δυστυχώς είμαστε μόνοι και αισθανόμαστε εξαιρετικά ρομαντικοί (και το χαιρόμαστε).
Μόνοι αισθανθήκαμε και σε άλλους τομείς δράσης.
Μας μένει ο ρομαντισμός και η αγάπη.
Δεν μας φτάνει αλλά καλύτερα αυτό από εκείνο που θα είχαμε αν είμαστε κι εμείς ένα γρανάζι μιας διαβρωμένης πολιτικής.




Πέμπτη 13 Νοεμβρίου 2014

Η ΣΤΙΓΜΗ ΤΟΥ ΕΝΘΟΥΣΙΑΣΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΕΓΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ


http://cdn.theguardian.tv/mainwebsite/2014/11/12/14111Philae-16x9.mp4


Το βίντεο των εορτασμών της μεγάλης επιτυχίας της προσεδάφισης του ΄΄Philae΄΄ στον κομήτη.
Σκηνές ενθουσιασμού από την επιστημονική ομάδα του προγράμματος.

Παρ΄όλο που αργότερα διαπιστώθηκε ότι το ΄΄γάντζωμα΄΄ στον κομήτη δεν επετέυχθη απόλυτα σωστά αφού τα άγκιστρα από το σκάφος δεν έφυγαν ώστε να αποφευχθεί περίπτωση αποκόλλησες του σκάφους λόγω αδράνειας από την επιφάνεια, η επιτυχία του εγχειρήματος δεν έχει κανένα στοιχείο υποβάθμισης.

Το σκάφος ήδη εργάζεται πυρετωδώς και αποστέλλει στοιχεία  στην γη με καθυστέρηση χρόνου περίπου την μισή ώρα (για την ακρίβεια 28 λεπτά και κάτι δεύτερα). Η απόσταση που πρέπει να διανύσει το σήμα είναι περίπου 510 εκατομμύρια χιλιόμετρα. 

Οι εργασίες που πρόκειται να κάνει το ΄΄Philae΄΄ είναι συγκέντρωση υλικού από την επιφάνεια του κομήτη, ανάλυση αυτών για να διαπιστωθεί η χημική σύστασή τους. Πολλά απ΄αυτά τα στοιχεία θα δοθούν στην ESA για να ολοκληρωθεί η μελέτη.

Τα στοιχεία αυτά θα δώσουν απάντηση στα εξής ζητήματα:
1. Οι κομήτες θεωρείται ότι ήταν οι μεταφορείς χημικών στοιχείων σε πλανήτες ως αρχικά απομεινάρια της αρχικής έκρηξης ΄΄Bing Bang΄΄. Κύρια στοιχεία ήταν το υδρογόνο, το νερό, και υδρογονάνθρακες.
2. Τα αρχικά αυτά στοιχεία θεωρείται ως η αρχική διαδικασία της γέννησης σε πρωτογενή μορφή της ζωής.
3. Τα στοιχεία θα δώσουν, επίσης, απάντηση, πιθανώς, στο ερώτημα πότε συντελέστηκε η έκρηξη. Το πότε ασφαλώς θα είναι με μεγάλη προσέγγιση.
4. Τα αποτελέσματα των μελετών θα συμπληρώσουν πολλά κενά στις ήδη διατυπωμένες θεωρίες περί της εξέλιξης του σύμπαντος. Δηλαδή θα έχουμε σαφέστερη εικόνα  ποιες διαδικασίες  μεσολάβησαν μέχρι την σημερινή μορφή του σύμπαντος και ασφαλώς για την γη μας, το ΄΄σπίτι μας΄΄.

Το εγχείρημα αυτό ήταν η συνέχεια και παλιότερων προσπαθειών από διάφορα κέντρα επιστημονικών μελετών ανά τον κόσμο που είχαν αποτύχει. Οι προσπάθειες πέρασαν από πολλές δυσκολίες σχετικά με τον τρόπο προσέγγισης στον κομήτη αλλά και του τρόπου προσεδάφισης. Εκεί εντοπίστηκαν τα δύσκολα, κυρίως, σημεία τα οποία λύθηκαν με την λεπτομερή και υψηλού επιπέδου επιστημονικής εργασίας της ομάδας της ESA.

Το επόμενο διάστημα θα έχουμε τα σπουδαία σήματα, τις εξαιρετικά μεγάλης σημασίας πληροφορίες από το ΄΄Phliae΄΄ ενώ η Ροζέτα θα φωτογραφίζει συνεχώς την τροχιά του κομήτη και θα αναλύει δεδομένα από την εκπομπή αερίων από την ουρά του κομήτη.

Δυστυχώς το πρόγραμμα έχει ημερομηνία λήξεως. Όταν ο κομήτης πλησιάσει τον Ήλιο, (περιστρέφεται συνεχώς γύρω του) οι θερμοκρασίες θα είναι εξαιρετικά υψηλές και αναμένεται το ΄΄Philae΄΄ θα καεί μαζί με την Ροζέτα, το μητρικό σκάφος.
Ως τότε θα έχουν σταλεί μεγάλος όγκος πληροφοριών ικανό για να εξαχθούν πολύτιμα επιστημονικά συμπεράσματα στα βασικά ερωτήματα.


Το εγχείρημα αποτελεί μεγάλο επίτευγμα και από τα αποτελέσματα των ερευνών αλλά και σχετικά με το ίδιο το εγχείρημα. Ο ανθρώπινος νους κατάφερε, όπως και σε πολλά άλλα ζητήματα, να κάνει ένα ακόμη βήμα προς την βαθύτερη γνώση, ποιοι είμαστε, πως γεννηθήκαμε, πως πορευόμαστε στην ΄΄μοναχική΄΄ ίσως αέναη κίνησή μας σ΄ένα απέραντο,  αχανές και πιθανώς φιλόξενο σύμπαν!!!

Τετάρτη 12 Νοεμβρίου 2014

Η ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΚΑΤΕΓΡΑΨΕ ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΑΘΛΟ!!!!!

Η σημερινή ημέρα με την ΄΄συνάντηση΄΄ των δυο διαστημικών ταξιδιωτών επετεύχθη με πλήρη επιτυχία. Τα πρώτα σήματα έφθασαν γεμάτα από θετικές πληροφορίες. Το ΄΄Φιλαι΄΄ προσεδαφίστηκε με επιτυχία. 

Γαντζώθηκε στην κομήτη και τώρα συνταξιδεύουν!!!

Συνεχής είναι η ροή των πληροφοριών.

Ένα μεγάλο μπράβο στους συντελεστές αυτής της επιχείρησης.

ΑΡΧΙΣΕ Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΡΟΣΕΔΑΦΙΣΗΣ

Στις 17.00 άρχισε η διαδικασία προσεδάφισης του ΄΄Φίλαι΄΄. 

Το κινούμενο διαστημικό εργαστήριο βρίσκεται πολύ κοντά στον κομήτη. 
Τα πρώτα μηνύματα που θα φθάσουν στην γη θα είναι περί τις 18.00 αφού το σήμα θα διανύσει 500.000 εκατομμύρια χιλιόμετρα για να μας συναντήσει.

Όλα φαίνεται να βαίνουν άριστα απ΄ότι δηλώνεται και από την ομάδα εργασίας.
Το εγχείρημα μεταδίδεται ζωντανά από την ESA Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος με ΄΄livestreaming΄΄

Μπορεί να το θαυμάσει όλος ο πλανήτης ζωντανά.
Αυτή την ώρα το παρακολουθούν από τον πλανήτη μας περί τις 350.000 άνθρωποι.
Μεταξύ αυτών είμαστε κι εμείς να ζήσουμε μια από τις μοναδικές στιγμές ενός τεράστιου επιστημονικού επιτεύγματος, που πιθανότατα να δώσει καίριες απαντήσεις σχετικά με την δημιουργία του ηλιακού μας συστήματος και την εμφάνιση ζωής στην γη.

Από τις συνεντεύξεις που έδωσαν τα μέλη της ομάδας εργασίας στο πρόγραμμα αυτό φαίνεται να έχει επιτευχθεί ένα μεγάλο μέρος του. Ακόμη και να μην μπορέσει να προσεδαφιστεί το ΄΄Φιλαι΄΄ για κάποιους λόγους θα ακολουθήσει τον κομήτη για λίγες ημέρες και θα δοθεί η δυνατότητα να συλλέξει πολλές πληροφορίες από την ΄΄σκόνη΄΄ που αφήνει πίσω του ο κομήτης.
Η σκόνη αυτή αποτελείται από αέρια ή και αληθινή σκόνη που βρίσκεται στην επιφάνεια του κομήτη ή και δημιουργείται από τις υψηλές θερμοκρασίες που αναπτύσσονται στην επιφάνειά του με αποτέλεσμα την εξαέρωση των στοιχείων.  Ίσως κι αυτά τα στοιχεία να δώσουν ικανές απαντήσεις στα ερωτήματα της ανθρωπότητας.

Δείτε ζωντανά στην ιστοσελίδα της ESA το επίτευγμα.

ΕΝΑ ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΕΠΙΤΕΥΓΜΑ ΕΓΙΝΕ ΣΗΜΕΡΑ

Ύστερα από πολλά χρόνια επιστημονικής εργασίας υψηλού επιπέδου σήμερα έφτασε η ώρα η ΄΄Ροζίτα΄΄ προσεδαφίστηκε στον κομήτη 67Ρ/Τ Τσιουρούμοφ-Γκερασιμένκο. 

Ο άνθρωπος αναζητεί από τις πρώτες του σκέψεις από έρχεται, πως γεννήθηκε. 
Στο πλαίσιο αυτό η επιστήμη ανέλαβε την έρευνα να αναζητήσει την απάντηση στο ερώτημα στο.....διάστημα!!!
Ναι, γιατί η προέλευσή μας  βρίσκεται σε πληροφορίες που κρατούν με ΄΄μυστικό΄΄ τρόπο, οι πλανήτες, οι κομήτες και άλλα ουράνια σώματα.
Στην συνέχεια της άποψης ότι ισχύει η θεωρία του ΄΄Bing-Bang΄΄ οι πλανήτες, ίσως και η γη, έχει ενσωματωμένες όλες τις πληροφορίες του τι συνέβη την στιγμή της μεγάλης έκρηξης. Τα χημικά στοιχεία που ΄΄κουβαλούν΄΄ πάνω τους όλοι οι πλανήτες και οι χημικές αντιδράσεις που συνέβησαν στο απώτερο παρελθόν έχουν την ιστορία τους. Αυτή ψάχνουμε να βρούμε.

Έτσι αναζητώντας την σύσταση ενός κομήτη, που ήταν δυνατό να ΄΄πλησιάσει΄΄ ανθρώπινο κατασκεύασμα, κτίστηκε πρόγραμμα αποστολής του διαστημικού οχήματος ΄΄Rosetta΄΄, το οποίο φέρει ένα τμήμα του με το Ελληνικότατο όνομα όνομα ΄΄Φίλαι΄΄ (Philae).
To Φίλαι΄΄ θα έχει αποστολή την προσεδάφισή του στην επιφάνεια του κομήτη και οπλισμένο με κάθε τεχνικό μέσο θα προχωρήσει στην έρευνα της ποιότητας των στοιχείων που υπάρχουν στην επιφάνεια του κομήτη. 
Η εργασία είναι εξαιρετικά δύσκολη. Η επιφάνεια του κομήτη δεν ομαλή. Βράχοι και απότομες κλίσεις, που καθιστούν την προσεδάφιση πολύπλοκη και  εξαιρετικά δύσκολη.

Το πρόγραμμα προέβλεπε σήμερα να προσεδαφιστεί το ΄΄Φίλαι΄΄. Πράγματι έγινε με επιτυχία.
Οι πρώτες πληροφορίες αναμένονται να έλθουν κατά τις πέντε το απόγευμα. Αυτή την ώρα έχει παύσει η επικοινωνία με το σκάφος. Δεν έρχονται πληροφορίες. Οι τελευταίες δοκιμές έδειξαν την πλήρη επιτυχία του εγχειρήματος.

Οι  πληροφορίες που θα μεταδώσει το ΄΄Φίλαι΄΄ θα επεξεργαστούν για να μας δώσουν απάντηση στα διαχρονικά ερωτήματά μας για την προέλευσή μας. 

Όλα αυτά συμβαίνουν αυτή την ώρα σε απόσταση 500000 εκατομμυρίων χιλιομέτρων από την γη μας. Ο χρόνος που χρειάζεται να αποσταλούν οι πληροφορίες αυτές είναι υπολογίσιμος.

Θα αναμένουμε με αγωνία μέχρι το απόγευμα τις ανακοινώσεις του Ευρωαπαϊκου Οργανισμού Διαστήματος  (EESA).

Σάββατο 8 Νοεμβρίου 2014

«Φυλή φάντασμα» στο γενεαλογικό δέντρο των Ευρωπαίων


«Οι ενδείξεις που είχαν συγκεντρωθεί ως σήμερα έδειχναν ότι οι σημερινοί Ευρωπαίοι κατάγονται από αγρότες που έφτασαν στην ήπειρο πριν από 7.500 χρόνια και διασταυρώθηκαν με κυνηγούς που ζούσαν ήδη εκεί. Κι όμως, νέα μελέτη στο περιοδικό Nature αποκαλύπτει ότι το DNA των σύγχρονων Ευρωπαίων φέρνει ίχνη και ενός τρίτου προγόνου, μιας μυστηριώδους φυλής από τη Βόρεια Ευρασία.
european«Πριν από αυτή την έρευνα, το μοντέλο που είχαμε για την προέλευση των Ευρωπαίων αφορούσε την ανάμειξη δύο πληθυσμών. Εμείς δείξαμε ότι υπήρχε και μια τρίτη ομάδα» αναφέρει ο Ντέιβιντ Ράιχ της Ιατρικής Σχολής του Χάρβαρντ, η οποία συνεργάστηκε στη μελέτη με το Πανεπιστήμιο του Τίμπιγκεν στη Γερμανία και άλλα ιδρύματα.
Αρχαιολογικές και γενετικές ενδείξεις που έχουν συγκεντρωθεί την τελευταία δεκαετία έχουν αποκαλύψει ότι η εφεύρεση της γεωργίας στην Εγγύς Ανατολή άλλαξε ριζικά το τοπίο στην Ευρώπη πριν από περίπου 7.500 χρόνια: Γεωργοί από τη Εγγύς Ανατολή, οι οποίοι είχαν πιθανώς ανοιχτόχρωμο δέρμα και καστανά μάτια, κατέφθασαν τότε στην ήπειρο και αναμείχθηκαν με κυνηγούς-τροφοσυλλέκτες, οι οποίοι ζούσαν ήδη στην Ευρώπη για δεκάδες χιλιάδες χρόνια. Πρέπει μάλιστα να είχαν ασυνήθιστη για τα σημερινά δεδομένα εμφάνιση, με γαλάζια μάτια αλλά μελαμψό δέρμα.
europe_ancient_farmersΗ νέα μελέτη δείχνει τώρα ότι υπήρξε και μια τρίτη ομάδα που συμμετέχει στο γενετικό προφίλ των σύγχρονων Ευρωπαίων: μια αρχαία βορειοευρασιατική φυλή από την περιοχή της Σιβηρίας, η οποία μάλιστα είχε συγγενική σχέση με τους πληθυσμούς που πέρασαν το Βερίγγειο Πορθμό πριν από 15.000 χρόνια και έγιναν οι πρώτοι κάτοικοι της Αμερικής.
Η ερευνητική ομάδα εξέτασε το DNA περισσότερων από 2.300 ατόμων από όλο τον κόσμο και το συνέκριναν με το γονιδίωμα εννέα αρχαίων σκελετών από τη Σουηδία, το Λουξεμβούργο και τη Γερμανία: οκτώ κυνηγούς-τροφοσυλλέκτες που έζησαν πριν από 8.000 χρόνια, πριν την άφιξη της γεωργίας, και ενός αγρότη που έζησε πριν από 7.000 χρόνια.
Η ανάλυση έδειξε ότι οι σημερινοί Ευρωπαίοι φέρουν γονίδια όχι μόνο από τους κυνηγούς-τροφοσυλλέκτες και τους αγρότες αλλά και από τη φυλή της Βόρειας Ευρασίας. Αντίθετα, οι κυνηγοί-τροφοσυλλέκτες και οι αγρότες δεν φέρουν τέτοια γονίδια, ένδειξη ότι η βορειοευρασιατική φυλή ήταν η τελευταία που έφτασε στην Ευρώπη μετά την άφιξη της γεωργίας.
Όταν ξεκίνησε η τελευταία μελέτη, η φυλή της Βόρειας Ευρασίας ήταν μια «φυλή φάντασμα», γνωστή μόνο από τη γενετική κληρονομιά της στους σύγχρονους πληθυσμούς. Αυτό άλλαξε το 2013, όταν ανακαλύφθηκε ο σκελετός ενός αγοριού που έζησε πριν από 24.000 χρόνια κοντά στη λίμνη Βαϊκάλη της Σιβηρίας.
Η συμβολή αυτής της φυλής στο γενετικό προφίλ των Ευρωπαίων είναι μικρότερη σε σχέση με τις δύο άλλες ομάδες και δεν ξεπερνά πουθενά το 20%, επισημαίνει ο Ιωσήφ Λαζαρίδης, ερευνητής του Χάρβαρντ και πρώτος συγγραφέας της δημοσίευσης.
«Σχεδόν όλοι οι Ευρωπαίοι κατάγονται και από τις τρεις προγονικές ομάδες. Οι διαφορές ανάμεσά τους οφείλονται στις σχετικές αναλογίες: Οι Βορειοευρωπαίοι κληρονόμησαν περισσότερα από τους κυνηγούς-τροφοσυλλέκτες, έως και το 50% στη Λιθουανία, ενώ οι Νοτιοευρωπαίοι κατάγονται περισσότερο από τους αγρότες» αναφέρει.
Επόμενος στόχος των ερευνητών είναι να προσδιορίσουν το πότε έφτασαν στην Ευρώπη οι μετανάστες από τη Βόρεια Ευρασία.
Όπως επισημαίνουν, το παζλ της καταγωγής των Ευρωπαίων πιθανότατα δεν έχει συμπληρωθεί, και περισσότερα στοιχεία μπορούν να προκύψουν μόνο από γενετικές αναλύσεις σε αρχαίους σκελετούς, οι οποίοι συνεχίζουν να έρχονται στο φως.

Νέα έρευνα

brana_i_final
Αυτή η κατασκευασμένη εικόνα δείχνει το σκούρο δέσμα και τα μπλε μάτια ενός κυνηγού 7.000 ετών από την βόρεια Ισπανία
Συγχρόνως σε μια νέα έρευνα αποκαλύπτεται για πρώτη φορά – με τη βοήθεια του DNA – η σημαντική γενετική συνέχεια των Ευρωπαίων από τα πανάρχαια χρόνια. Η γενετική ανάλυση του αρχαιότερου μέχρι σήμερα γενετικού υλικού από Ευρωπαίο, έναν άνδρα που ζούσε στη νοτιοδυτική Ρωσία πριν από 36.200 έως 38.700 χρόνια, φωτίζει σε βάθος την γενετική κληρονομιά των Ευρωπαίων.
Μεταξύ άλλων, η νέα έρευνα δείχνει ότι υπάρχει εντυπωσιακή γενετική ομοιότητα ανάμεσα στους αρχαιότερους γνωστούς Ευρωπαίους και στους σημερινούς, ότι οι αρχαίοι μας πρόγονοι κατάφεραν να επιβιώσουν παρά τις σκληρές συνθήκες της τελευταίας εποχής των πάγων (που αποκορυφώθηκε πριν από 27.000 χρόνια), καθώς επίσης ότι ο ανατομικά σύγχρονος άνθρωπος, ο Homo sapiens, και τα «ξαδέρφια» μας, οι Νεάντερταλ, ήρθαν σε επιμειξία πριν από περίπου 54.000 χρόνια. Γι’ αυτό, άλλωστε, το 1,5% έως 2,1% του DNA κάθε σημερινού Ευρωπαίου προέρχεται από τους Νεάντερταλ.
Από γενετική άποψη, οι σύγχρονοι Ευρωπαίοι θεωρούνται ένα «υβρίδιο» με πολλαπλή γενετική καταγωγή από διάφορους αρχαίους πληθυσμούς. Η νέα μελέτη δείχνει όμως ότι πιθανότατα  ήδη πριν από 36.000 χρόνια είχε διαμορφωθεί πια ένας μεγάλος πληθυσμός κυνηγών – συλλεκτών, που εκτεινόταν από τη Δυτική Ευρώπη έως την Κεντρική Ασία, στο εσωτερικό του οποίου ελάμβαναν χώρα επιμειξίες μεταξύ των ομάδων, διαμορφώνοντας έτσι την σύγχρονη -πολύμορφη αλλά και αρκετά ενιαία γενετικά- ευρωπαϊκή «ταυτότητα».
Η νέα ανάλυση βασίστηκε στο DNA του λεγόμενου «Κοστένκι-14», ενός κυνηγού – συλλέκτη, το σώμα του οποίου είχε βρεθεί το 1954 στις όχθες του ποταμού Ντον. Το γονιδίωμά του σχετίζεται στενά με το αντίστοιχο των πρώτων κυνηγών – συλλεκτών της κυρίως Ευρώπης, καθώς επίσης με το DNA των σύγχρονων Ευρωπαίων, ενώ δεν έχει καμία γενετική συνάφεια με τους ανατολικοασιάτες. Αυτό σημαίνει ότι ήδη είχε γίνει ο διαχωρισμός των Ευρωπαίων από τους Ασιάτες (πριν από 37.000 έως 45.000 χρόνια) και έτσι ο «Κοστένκι-14» είναι ο αρχαιότερος Ευρωπαίος, του οποίου «διαβάζεται» το DNΑ. Πρόκειται επίσης για το δεύτερο αρχαιότερο σύγχρονο ανθρώπινο γονιδίωμα που αναλύεται: το αρχαιότερο ήταν ενός άνδρα που ζούσε στη Σιβηρία προ 45.000 ετών.το αρχαιότερο ήταν εν

Πέμπτη 6 Νοεμβρίου 2014

ΚΑΠΟΙΟΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΕΙ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ!!!

Με ενδιαφέρον διαβάσαμε τις παρατηρήσεις του κ. Λοβέρδου στην χθεσινή συνεδρίαση του συμβουλίου παιδείας.
Γιατί αυτή την στιγμή το ισχυρό ενδιαφέρον για την παιδεία; Μήπως αναγκάστηκε το υπουργείο να προβεί σε αυτές τις δηλώσεις δείχνοντας τα δόντια του στην εκπαιδευτική κοινότητα; Μήπως οι εκδηλώσεις διαμαρτυρίας των μαθητών και των φοιτητών ανάγκασε τον υπουργό να ασχοληθεί με το μεγάλο ζήτημα της εκπαίδευσης στην χώρα μας;

Παρ΄όλο που το ερώτημα θα αιωρείται αφού απάντηση δεν θα πάρουμε ποτέ επιχειρούμε εμείς σήμερα να παρουσιάσουμε μια πραγματικότητα.

Έχουμε πολλά στοιχεία να τεκμηριώσουμε την άποψη ότι στην χώρα μας η εκπαίδευση των μαθητών κινείται ικανοποιητικά. Συγκρινόμενη με αυτή σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες θα λέγαμε ότι οι μαθητές και οι φοιτητές αποκτούν μια πολύ καλή υποδομή στο πλαίσιο μιας ευρείας απόκτησης παιδείας.
Πως, όμως, αποκτάται αυτή; Από την δουλειά που γίνεται στα σχολεία; Όχι, απαντούμε εμείς.

Είμαστε σίγουροι ότι η δουλειά που γίνεται στα σχολεία είναι ανεπαρκής και πολλές φορές ελλιπέστατη. Ο κ. Λοβέρδος δεν ανέφερε το παραμικρό για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Καμιά κουβέντα για αυτό που οι εκπαιδευτικοί έχουν δώσει μεγάλους αγώνες να μην ισχύσει μια διαδικασία εντελώς δημοκρατική και αναγκαία.
Αν υποθέσουμε ότι κάποια στιγμή γίνει θα διαπιστωθούν τα εξής ωραία πράγματα:
Καθηγητές δεν εμφανίζονται με την τακτικότητα που αναφέρεται στο ημερήσιο πρόγραμμα.
Κάποιοι ούτε έχουν σχέση με το αντικείμενο που διδάσκουν.
Κάποιοι περνούν την διδασκόμενη ύλη γρήγορα, χωρίς να ελέγχεται αν αυτά που δίδαξαν έγιναν κατανοητά από τους μαθητές.
Άλλοι προκειμένου να φανούν ότι κάνουν πολύ καλά την δουλειά τους θέτουν τους μαθητές σε γραπτή δοκιμασία (διαγώνισμα ή όπως λέγεται τελευταία τέστ), χωρίς να έχει παρουσιάσει (κυρίως στα πρακτικά μαθήματα) ασκησιακή εργασία ο ίδιος.
Δεν γνωρίζουν κάποιοι τελικά ότι το διαγώνισμα δεν γράφεται για να ΄΄πιαστεί΄΄ ο μαθητής αδιάβαστος αλλά να δοκιμάσει αν έχει κατανοήσει το θέμα. Αυτή η διαδικασία οδηγεί τον μαθητή στον παπαγαλισμό και όχι το ζήτημα της τράπεζας θεμάτων. Η τράπεζα θεμάτων άλλο ρόλο εξυπηρετεί και που κανείς δεν έχει μεταφέρει στους μαθητές.
Άλλοι, κυρίως διευθυντές, δεν εμφανίζονται στο μάθημα τους με την δικαιολογία ότι έχουν δουλειά στο γραφείο. Όμως έχει γραφεί στο ωρολόγιο πρόγραμμα ότι εκτελεί διδασκαλικό έργο.
Η διδακτική ώρα ενώ προβλέπεται να είναι 45-50 λεπτά στην πράξη είναι 30 λεπτά....
Ελάχιστοι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν αρχές της διδακτικής. Παραδίδοντας το μάθημα στοχεύουν απλά την κάλυψή του με εντελώς τυπικό χαρακτήρα ώστε να γραφεί στο βιβλίο ύλης ότι διδάχθηκε.
Δεν θα ασχοληθούμε ασφαλώς με το ζήτημα των εργαστηριακών παρουσιάσεων (μάθημα στο εργαστήριο). Ανύπαρκτα μαθήματα.  Σ΄αυτό οι καθηγητές έχουν δίκιο να μην εκφράζουν ποτέ το ανάλογο ενδιαφέρον.
Υπάρχουν δάσκαλοι και καθηγητές που δεν έχουν πιάσει ποτέ κιμωλία στα χέρια τους. Παρ΄όλα αυτά εμφανίζονται στο προσκήνιο ως μεγάλοι παιδαγωγοί και υπερασπιστές του μαθητικού ή φοιτητικού συμφέροντος!!! Η υποκρισία στο μεγαλείο της.
Οι συνδικαλιστικές υποχρεώσεις των καθηγητών περνά ως υποχρέωση και στους μαθητές με την καθιέρωση αργίας μιας ημέρας προκειμένου να ασκήσουν τα συνδικαλιστικά τους καθήκοντα. Ασφαλώς και οι αντίστοιχες ημέρες ανάδειξης πενταμελών συμβουλίων των μαθητών είναι ουσιαστικά ημέρες αργίας.

Και το ερώτημα είναι πως οι μαθητές διαπρέπουν (όχι βέβαια όλοι) στα διαγωνίσματα και κυρίως στις πανελλήνιες εξετάσεις;
Η απάντηση είναι απλή. Η δουλειά για τις επιδόσεις αυτές των μαθητών διενεργείται στα ...φροντιστήρια. Τι κάνουν, όμως, τα φροντιστήρια; Αντικαθιστούν τον ρόλο του σχολείου. Ασφαλώς όχι. 
Αυτό που επιτελείται στο φροντιστήριο είναι η ΄΄πακετοποίηση΄΄, η ΄΄κονσερβοποίηση΄΄ της αναγκαίας γνώσης, με επιφανειακό χαρακτήρα προκειμένου οι μαθητές να....΄΄γράψουν καλά΄΄. Κι εκεί τα φροντιστήρια αξιολογούνται. Πόσο οι μαθητές τους .....΄΄έγραψαν΄΄ καλά στα διαγωνίσματα.
Εδώ διενεργείται το μεγάλο έγκλημα. 
Τα φροντιστήρια, κ Λοβέρδε, δεν έχουν τον ρόλο της εκμάθησης αλλά της επιφανειακής εξυπηρέτησης των μαθητών να ανταποκριθούν στα κενά που αφήνει η διδασκαλία στο σχολείο. 
Θα συμφωνήσουμε ότι αν το σχολείο είναι δυνατό δεν θα υπάρχει η ανάγκη των φροντιστηρίων. 
Το ζήτημα αυτό το ακούμε από την δεκαετία του 1970 (!!!!). Να αφήσουμε την σπέκουλα που έγινε στην δεκαετία του ΄80 ή του ΄90!!! Ο λαϊκισμός και ο αποπροσανατολισμός στο μεγαλείο του.

Κι όμως, αγαπητέ κ. Λοβέρδε, η εικόνα που βλέπουμε στις επιδόσεις των μαθητών δεν είναι προϊόν ενός δυνατού σχολείου αλλά μιας καλά προσαρμοσμένης παραπαιδείας, την οποία εμείς υπηρετήσαμε αλλά δεν την πιστέψαμε ποτέ. Πιστεύαμε πάντα στο δυνατό, ελεύθερο, δημιουργικό σχολείο. Ένα σχολείο που ο μαθητής θα είναι ο πρωταγωνιστής και οι δάσκαλοι οι παράγοντες, ισχυροί γνώστες, καλοί παιδαγωγοί, στήριγμα του μαθητή και του φοιτητή.

Έχουμε άπειρα παραδείγματα που δείχνουν την αλήθεια των παραπάνω παρατηρήσεων. Έχουμε και γραπτά μαθητών, στο λύκειο, που φαίνεται η ΄΄δουλειά΄΄ που έγινε στο παρελθόν σ΄αυτό το σημερινό πολύπαθο σχολείο.

Οι αδυναμίες της πολιτείας να αντιμετωπίσει με γενναιότητα και μεγαλοσύνη την παροχή του αγαθού της εκπαίδευσης στο μαθητή περνά μα ταχύτητα στην αντιπολίτευση, που εκμεταλλεύεται τους πάντες με σκοπό να εκθέσει την εκάστοτε κυβέρνηση.
Φαύλος κύκλος.
Οι μεταρρυθμίσεις στην παιδεία είναι απόλυτα κολλημένες με την άσκηση της πολιτικής. Εντελώς άσχετα πράγματα. Η εκπαίδευση δεν είναι προνόμιο της κάθε κυβέρνησης να την επιβάλλει με βάση τις δικές της απόψεις. Η εκπαίδευση είναι αντικείμενο της ίδιας της εκπαιδευτικής κοινότητας. 
Γι΄αυτό κι εμείς έχουν την άποψη το υπουργείο παιδείας να απαγκιστρωθεί από την κυβέρνηση, να στελεχωθεί από ενεργούς εκπαιδευτικούς με όραμα και γνώση, όχι γραφειοκράτες αλλά πραγματικούς δάσκαλους. Κανείς πολιτικός στο υπουργείο παιδείας!!!

Τα τελευταία γεγονότα στην εκπαίδευση έχουν ανησυχήσει την πολιτεία. Μια σπίθα που φαίνεται να είναι τώρα είναι δυνατό να εξελιχθεί σε πυρκαγιά. Η συσσωρευμένη ενέργεια στον χώρο της εκπαίδευσης δεν μπορεί παρά να ελευθερωθεί (έτσι ορίζουν οι κανόνες στην φύση). Κι αν εξελιχθεί φοβούμαστε ότι η όποια αρνητική πολιτική εξέλιξη θα έχει αφετηρία εκεί που δεν το περίμενε ποτέ η πολιτεία. Οι εκφοβισμοί και η άσκηση ψυχολογικής, κυρίως, βίας θα έχει τα αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που αναμένει η πολιτεία.

Τετάρτη 5 Νοεμβρίου 2014

Οι αλλαγές που προωθεί το υπ. Παιδείας σε δημοτικά-γυμνάσια-λύκεια

Τα βασικά σημεία της σημερινής τοποθέτησης του υπουργού Παιδείας στο Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας παρουσιάζουμε.
Ο υπουργός αναφέρθηκε, όχι μόνο στην πρωτοβάθμια, αλλά και στις άλλες δύο βαθμίδες εκπαίδευσης.
Τα βασικά σημεία της ομιλίας του που ενδιαφέρουν εκπαιδευτικούς και μαθητές είναι τα ακόλουθα:
Πρωτοβάθμια:
  1. Μείωση της ύλης.
  2. Συγγραφή νέων βιβλίων.
  3. Δημιουργική απασχόληση.
  4. Άθληση.
  5. Αισθητική Αγωγή.
  6. Λιγότερη δουλειά στο σπίτι.
Ο διάλογος θα πρέπει να καταλήξει σε συμπεράσματα και προτάσεις έως τον Ιανουάριο, ώστε αμέσως μετά να καταθέσουμε στη Βουλή το σχετικό σχέδιο νόμου.
Δευτεροβάθμια:
  1. Μέλημά είναι τα ανοικτά σχολεία με όσο το δυνατό λιγότερα κενά.
  2. Πιο έντονο το πρόβλημα των κενών την επόμενη χρονιά λόγω μείωσης των πιστώσεων.
  3. Δεν θα αλλάξει το νομοθετημένο σύστημα των Πανελλαδικών εξετάσεων.
  4. Εισαγωγή της πληροφορικής στις Πανελλαδικές.
  5. Η διαρθρωτική αλλαγή του "Νέου Λυκείου" από την Τράπεζα Θεμάτων έως τα νέα βιβλία θα εφαρμοστούν ώστε να φανεί στο πεδίο της πράξης η ορθότητα, η χρησιμότητα και η δυναμική τους.
  6. Ελάφρυνση της εξεταστέας ύλης σε όλη τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
  7. Η συσσώρευση τεράστιας ύλης, η οποία εξωθεί τα παιδιά στην "παπαγαλία" και στα φροντιστήρια χωρίς πραγματικό αντίκρισμα. Αν αυτά λυθούν, τότε τα φροντιστήρια θα καμφθούν, ως ακριβή αλλά και περιττή πρακτική.


Κοινωνικό Σχολείο
  1. Οι δράσεις του Κοινωνικού Σχολείου στο τέλος του έτους θα έχουν επεκταθεί και στα 13.330 σχολεία της Επικράτειας. 
  2. Βασικές δράσεις:
    • Η άθληση και η σωστή διατροφή, που προστατεύουν την υγεία και την αυτοεκτίμησή των παιδιών, η ενημέρωση για τις μολυσματικές ασθένειες και τα σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα.
    • ο αγώνας κατα των εθισμών, πχ του καπνίσματος.
    • η μάχη κατά του ρατσισμού και υπέρ της ανοχής στη διαφορετικότητα - "όλοι διαφορετικοί αλλά και όλοι ίσοι".
  1. Καθιέρωση της Πανελλήνιας Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού, που θα γιορτάζεται κάθε χρόνο την πρώτη Δευτέρα του Οκτωβρίου.
  2. Παράλληλα, το κοινωνικό σχολείο δίνει ιδιαίτερη σημασία στην επιμόρφωση γονιών και εκπαιδευτικών, προκειμένου στη συνέχεια να φτάσει η πληροφόρηση σε κάθε σχολείο, σε κάθε σπίτι της χώρας.
Κολέγια-ΙΕΚ
  1. Συνεργασία με το Υπουργείο Εργασίας, πρόγραμμα αντίστοιχο των Ευρωπαϊκών εμπλέκοντας ενεργά τους εργοδότες και συνταιριάζοντας τη διδασκαλία στην τάξη με την πρακτική άσκηση σε πραγματικό χώρο απασχόλησης.
  2. Προσαρμογή  της νομοθεσίας για τη λειτουργία των ΙΕΚ και των κολεγίων αναγνωρίζοντας τα επαγγελματικά τους δικαιώματα, αλλά ενισχύοντας τη νομιμότητα και τη διαφάνεια στη λειτουργία του χώρου, ώστε να αποτελέσει, και αυτός, παράγοντα εξωστρέφειας.
ΑΕΙ-ΤΕΙ
  1. Έμφαση στην εξωστρέφεια των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων με την ανάπτυξη προπτυχιακών και μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών στην αγγλική γλώσσα, με δίδακτρα που θα απευθύνονται σε αλλοδαπούς αρχικά σε σχολές τουριστικών επαγγελμάτων και ανθρωπιστικών σπουδών.
  2. Να αποκτήσουν τα ιδρύματα οργανισμούς.
  3. Να εναρμονιστεί η λειτουργία των πρυτανικών αρχών με τα συμβούλια.
  4. Απόλυτη εφαρμογή των ρυθμίσεων για τις διαγραφές των λιμναζόντων φοιτητών και την κατοχύρωση του κύκλου σπουδών.
  5. Από την 1η Ιανουαρίου 2015 η συγκρότηση μεταπτυχιακών τμημάτων ανήκει ως αρμοδιότητα στα ΑΕΙ, αφαιρώντας τη γραφειοκρατική έγκριση του υπουργείου Παιδείας. Αρκεί βέβαια να υπάρχει η σχετική αξιολόγηση της ΑΔΙΠ.
  6. Διορθωτικές κινήσεις στον υφιστάμενο νόμο για τις μετεγγραφές, στην προσπάθειά μας να μπορέσουν να λειτουργήσουν σωστά τα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, αλλά ταυτόχρονα να προστατευτούν όσο είναι δυνατόν οι οικογένειες οι οποίες πράγματι αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες εν μέσω οικονομικής κρίσης.
  7. Απελευθέρωση της έρευνας από την Ενιαία Αρχή Πληρωμών, αφαιρώντας εμπόδια γραφειοκρατίας και προσδίδοντας ευχέρειες και ευκαιρίες στην έρευνα εντός κι εκτός των ΑΕΙ.
  8. Υποστήριξη  του αυτοδιοίκητου των ΑΕΙ και την ουσία της ακαδημαϊκής ελευθερίας κι από έναν άλλο εξωγενή παράγοντα: τους τρίτους, που θεωρούν τα ιδρύματα ως προσωπικό "ιδιωτικοπολιτικό" τους χώρο.
  9. Στηρίξαμε τον πρύτανη του ΕΚΠΑ, με όλες μας τις δυνάμεις ως κυβέρνηση.
Καλόγηρος Βασίλειος

Τι ψήφισαν οι Βριλησσιώτες

Εγγεγραμμένοι 22.775 Έγκυρα 12.151 Άκυρα 134 Συμμετοχή 12.386 Λευκά 101 ...