Τρίτη 26 Σεπτεμβρίου 2023

Δημιουργείται Κόμβος Παρακολούθησης Επιδόσεων Τοπικής Αυτοδιοίκησης

Σύμφωνα με το Άρθρο 30 του Σχεδίου Νόμου που κατέθεσε προς διαβούλευση η Υπουργός Εσωτερικών κα Νίκη Κεραμέως και η οποία λήγει στις 26 Σεπτεμβρίου δημιουργείται Κόμβος Παρακολούθησης Επιδόσεων Τοπικής Αυτοδιοίκησης Συγκεκριμένα σύμφωνα με το άρθρο 30: Για τη χάραξη αποτελεσματικών και στοχευμένων πολιτικών για την τοπική αυτοδιοίκηση, καθώς και για την παρακολούθηση των επιδόσεων των Ο.Τ.Α. και των νομικών προσώπων τους, δημιουργείται στο Υπουργείο Εσωτερικών διαδικτυακός κόμβος παρακολούθησης των επιδόσεων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης στον ηλεκτρονικό σύνδεσμο deiktesOTA.gov.gr, στον οποίο α) συλλέγονται στοιχεία που αφορούν στην οικονομική και διοικητική λειτουργία και δραστηριότητά τους, και β) δημοσιεύονται, κατόπιν επεξεργασίας, δείκτες μέτρησης και αξιολόγησης των επιδόσεών τους. Τα στοιχεία που υποβάλλονται στον ανωτέρω Κόμβο εξάγονται απευθείας από τα πληροφοριακά συστήματα των δήμων και των περιφερειών και είναι διαθέσιμα ως ανοικτά δεδομένα που δημοσιεύονται στο data.gov.gr με βάση τις απαιτήσεις του άρθρου 63 του ν. 4727/2020 (Α ́ 184). Ο οικείος Ο.Τ.Α. είναι αρμόδιος για τη συγκέντρωση και αποστολή στοιχείων και για νομικά πρόσωπα στα οποία συμμετέχει. Με ευθύνη του Γενικού Γραμματέα του Δήμου ή του Εκτελεστικού Γραμματέα της Περιφέρειας και, σε περίπτωση έλλειψης αυτών, με ευθύνη του Προϊστάμενου Οικονομικής Υπηρεσίας ή του ασκούντος χρέη Προϊσταμένου Οικονομικής Υπηρεσίας συλλέγονται και αποστέλλονται τα απαραίτητα προς δημοσίευση στοιχεία. Ειδικά για τους συνδέσμους Ο.Τ.Α. και τους Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (Φ.Ο.Δ.Σ.Α.), αρμόδιος για την αποστολή των στοιχείων είναι ο Πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου, ο οποίος μπορεί να εξουσιοδοτήσει αρμόδιο προϊστάμενο οργανικής μονάδας για την ευθύνη αποστολής των στοιχείων. Τα πρόσωπα της παρ. 3 φέρουν την ευθύνη για την ακρίβεια, την εγκυρότητα και την έγκαιρη αποστολή αυτών των στοιχείων. Για την υλοποίηση της προετοιμασίας άντλησης των δεδομένων των δήμων και των περιφερειών που υποβάλλονται στον κόμβο της παρ. 1, οι Ο.Τ.Α. α’ και β’ βαθμού και τα νομικά τους πρόσωπα δύνανται να χρηματοδοτούνται από τα ειδικά χρηματοδοτικά προγράμματα των άρθρων 69 έως και 71 του ν. 4509/2017 (Α’ 201), καθώς και από οποιουσδήποτε άλλους πόρους του Υπουργείου Εσωτερικών.

Δευτέρα 25 Σεπτεμβρίου 2023

Ανησυχία από την συνεχή σεισμική δραστηριότητα στον Κορινθιακό

Τις τελευταίες ημέρες καταγράφονται συνεχείς σεισμικές δονήσεις μικρού μεγέθους αρχικά αλλά από χθές η ένταση σημειώνει αύξηση. Αυτό είναι το ανησυχητικό. Σήμερα κατεγράφησαν περίπου 30 σεισμικές δονήσεις μεγέθους από 1,5 έως 3,5 στην κλίμακα Richter. Το εστιακό βάθος εντοπίζεται στα 13 περίπου χιλιόμετρα ενώ το σημείο βρίσκεται σε απόσταση 13 χιλιόμετρα βόρεια-βορειοανατολικά του Ξυλόκαστρου. Η παρατηρούμενη ανοδική τάση στην ένταση αποτελεί στοιχείο αξιολογίσιμο και χρήζει ιδιαίτερου ενδιαφέροντος. Ο Γεράσιμος Παπαδόπουλος μάλιστα πρότεινε την σύγκλιση της Επιτροπής Σεισμικού Κινδύνου ώστε να αξιολογηθεί η σοβαρότητα του φαινομένου.

Κυριακή 24 Σεπτεμβρίου 2023

Η προέλευση του νερού της Γης και οι εξωπλανήτες

Το νερό της Γης θα μπορούσε να έχει προέλθει από αλληλεπιδράσεις ανάμεσα στις πλούσιες σε υδρογόνο ατμόσφαιρες και τους ωκεανούς μάγματος των πλανητών-εμβρύων κατά τα χρόνια της δημιουργίας της Γης, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύεται στο περιοδικό «Nature».
Για δεκαετίες οι γνώσεις των επιστημόνων για τον σχηματισμό των πλανητών βασίζονταν κυρίως στο Ηλιακό μας σύστημα. Ωστόσο, η αύξηση της έρευνας των εξωπλανητών την τελευταία δεκαετία, οδηγεί σε μια νέα προσέγγιση στη μοντελοποίηση της εμβρυικής κατάστασης της Γης. «Οι ανακαλύψεις εξωπλανητών μάς έδωσαν μια πολύ μεγαλύτερη εκτίμηση του πόσο συνηθισμένο είναι για τους μόλις σχηματισμένους πλανήτες να περιβάλλονται από ατμόσφαιρες πλούσιες σε μοριακό υδρογόνο Η2, κατά τα πρώτα εκατομμύρια χρόνια της ανάπτυξής τους», εξηγεί η Ανάτ Σαχάρ, ερευνήτρια του Ινστιτούτου Κάρνεγκι και προσθέτει: «Τελικά αυτά τα περιβλήματα υδρογόνου διαλύονται αλλά αφήνουν τα αποτυπώματά τους στη σύνθεση του νεαρού πλανήτη». Χρησιμοποιώντας ένα νέο μοντέλο, οι ερευνητές του Ινστιτούτου για την Επιστήμη Κάρνεγκι στις ΗΠΑ και του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας (UCLA) μπόρεσαν να αποδείξουν ότι στις αρχές της ύπαρξης της Γης, οι αλληλεπιδράσεις μεταξύ του ωκεανού μάγματος και μιας πρωτο-ατμόσφαιρας μοριακού υδρογόνου θα μπορούσαν να έχουν προκαλέσει ορισμένα από τα χαρακτηριστικά της Γης, όπως η αφθονία νερού. Οι αλληλεπιδράσεις αυτές στην προσομοίωση της εμβρυικής Γης είχαν ως αποτέλεσμα την κίνηση μεγάλων μαζών υδρογόνου στον μεταλλικό πυρήνα, την οξείδωση του μανδύα και την παραγωγή μεγάλων ποσοτήτων νερού. «Αυτή είναι μόνο μία πιθανή εξήγηση για την εξέλιξη του πλανήτη μας, αλλά μια εξήγηση που θα δημιουργούσε μια σημαντική σύνδεση μεταξύ της ιστορίας σχηματισμού της Γης και των πιο συνηθισμένων εξωπλανητών που έχουν ανακαλυφθεί σε τροχιά γύρω από μακρινά αστέρια και οι οποίοι ονομάζονται Υπερ-Γη και Υπο- Ποσειδώνας», εξηγεί η κ. Σαχάρ. πηγή: https://www.amna.gr/home/article/723044/Oi-anakalupseis-exoplaniton-tha-mporousan-na-exigisoun-tin-proeleusi-tou-nerou-sti-Gi – https://www.eurekalert.org/multimedia/981170

Η αποεπένδυση των Ελληνικών τραπεζών από το ΤΧΣ, (Θαύμα!)

Για να μην υποστεί ζημία το ελληνικό κράτος… οι ελληνικές τράπεζες έπρεπε να είχαν συνολική χρηματιστηριακή αξία 835 δισεκ. ευρώ αντί 17,3 δισεκ. που είναι η τρέχουσα αξία τους στο χρηματιστήριο Ξέρουμε ότι το ελληνικό δημόσιο θα υποστεί μια ζημία 50 δισεκ. ευρώ από τις ελληνικές τράπεζες, επένδυσε 54 δισεκ. και θα πάρει πίσω περίπου 4 δισεκ. Ήδη η Eurobank ξεκίνησε επαναγοράζει το 1,4% των μετοχών αντί 80-82 εκατ δηλαδή το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας επένδυσε 10 δισεκ. και παίρνει πίσω 82 εκατ. Η χρηματοπιστωτική σταθερότητα ήταν ο στόχος αναφέρει το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας για να δικαιολογήσει την ζημία… Όμως ο αντίλογος είναι ότι και στις ΗΠΑ το κράτος παρενέβη το 2008 με 2009 για να διασφαλίσει την συστημική ευστάθεια, ανακεφαλαιοποίησε τράπεζες και ασφαλιστικές εταιρίες και τελικά πούλησε κερδίζοντας 42 δισεκ. δολάρια… Προφανώς υπάρχουν επιχειρήματα… και αντίλογος. Για να αποδείξουμε ότι η όλη επένδυση του κράτους – Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας ήταν ένα τραγικό λάθος με όρους επένδυσης... κάναμε μια απλή πράξη… Το ελληνικό δημόσιο αποεπενδύει από τις τράπεζες που έχουν συνολική χρηματιστηριακή αξία 17,3 δισεκ. ευρώ και θα υποστεί ζημία 50 δισεκ. η έννοια αποεπενδύω σημαίνει ότι δέχομαι την έννοια επενδύω και η έννοια επενδύω σημαίνει ότι επενδύω για να κερδίσω όχι να χάσω... Με ποια χρηματιστηριακή αξία των ελληνικών τραπεζών το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας θα κέρδιζε; Η απάντηση είναι σοκ και δέος… 835 δισεκ. ευρώ έπρεπε να αξίζουν στο χρηματιστήριο οι ελληνικές τράπεζες για να μην υποστεί ζημία το ελληνικό κράτος… Για να είμαστε ακριβείς με 835 δισεκ. χρηματιστηριακή αξία δεν θα είχε ζημία... θα έπαιρνε πίσω τα κεφάλαια που επένδυσε... Ποιο συγκεκριμένα Στην Eurobank που κατέχει το 1,4% το ΤΧΣ επένδυσε 10 δισεκ. και έπρεπε να έχει αξία στο χρηματιστήριο 714 δισεκ. για να κερδίζει από 5,64 δισεκ. που είναι η τρέχουσα κεφαλαιοποίηση Στην Εθνική τράπεζα που κατέχει το 40,3% το ΤΧΣ επένδυσε 9 δισεκ. και έπρεπε να έχει αξία στο χρηματιστήριο 22,5 δισεκ. για να κερδίζει από 5 δισεκ. που είναι η τρέχουσα κεφαλαιοποίηση Στην Πειραιώς που κατέχει το 27% το ΤΧΣ επένδυσε 15 δισεκ. και έπρεπε να έχει αξία στο χρηματιστήριο 55 δισεκ. για να κερδίζει από 3,5 δισεκ. που είναι η τρέχουσα κεφαλαιοποίηση Στην Alpha bank που κατέχει το 9% το ΤΧΣ επένδυσε 3,96 δισεκ. και έπρεπε να έχει αξία στο χρηματιστήριο 44 δισεκ. για να κερδίζει από 3 δισεκ. που είναι η τρέχουσα κεφαλαιοποίηση Πως προκύπτουν τα κεφάλαια που επένδυσε το ΤΧΣ στις τράπεζες; Ας πάρουμε ως παράδειγμα τα 10 δισεκ. στην Eurobank προκύπτουν ως εξής 5,72 δισεκ. σε κεφάλαιο 3,7 δισεκ. σε funding gap στο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο 562 εκατ σε funding gap στην Proton bank Η Eurobank αγόρασε τις καλές τράπεζες από την διάσπαση του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου και της Proton bank Ας θυμηθούμε λίγο ορισμένα γεγονότα… Το ΤΧΣ επένδυσε στην Εθνική 8,46 δισεκ. σε κεφάλαια, στην Eurobank 5,72 δισεκ., στην Πειραιώς 6,84 δισεκ. και μαζί με τα 3 δισεκ. cocos 9,84 δισεκ. και στην Alpha bank 3,96 δισεκ. Επίσης το ΤΧΣ κάλυψε το funding gap το χρηματοδοτικό κενό τραπεζών που έσπασαν σε καλές και κακές. Θυμίζουμε 7,47 δισεκ. στην Αγροτική τράπεζα που κατέληξε στην Πειραιώς, στο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο 3,7 δισεκ. που κατέληξε στην Eurobank, στην Proton Bank 562 εκατ που κατέληξε στην Eurobank, στην FBBank 456 εκατ που κατέληξε στην Εθνική τράπεζα και πλήθος συνεταιριστικών τραπεζών. Το άθροισμα όλων αυτών 54 δισεκ. ευρώ… Ποια η τρέχουσα αξία των μετοχών που κατέχει το ΤΧΣ στις ελληνικές τράπεζες; Το ΤΧΣ κατέχει πλέον στις ελληνικές τράπεζες τα εξής ποσοστά το 1,4% της Eurobank που αξίζει 79 εκατ το 40,34% της Εθνικής που αξίζει 2 δισεκ. το 27% της Πειραιώς που αξίζει 937 εκατ ευρώ το 9% της Alpha bank που αξίζει 278 εκατ. Το άθροισμα όλων αυτών 3,3 δισεκ. ευρώ… και είχαν επενδυθεί 54 δισεκ.

Σάββατο 23 Σεπτεμβρίου 2023

ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΔΗΜΟ ΒΡΙΛΗΣΣΙΩΝ

Στην ιστοσελίδα https://ta-vrilissia-ton-politon.webnode.gr/ δηλώστε την προτίμησή σας ελεύθερα μέχρι την Κυριακή 1 Οκτωβρίου 2023. Τα αποτελέσματα θα δημοσιεύσουμε την Δευτέρα 2 Οκτωβρίου 2023.

Πυρηνικές προετοιμασίες ΗΠΑ, Ρωσίας, Κίνας - Γίνεται πραγματικότητα η επιστημονική φαντασία;

«Είμαστε στα πρόθυρα αυτού του είδους του μέλλοντος επιστημονικής φαντασίας όπου επαναφέρουμε όλες αυτές τις τρομερές ιδέες από τον Ψυχρό Πόλεμο», αναφέρουν οι αναλυτές Η Ρωσία, οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Κίνα έχουν κατασκευάσει νέες δομές και έχουν σκάψει νέες σήραγγες στις εγκαταστάσεις πυρηνικών δοκιμών τους τα τελευταία χρόνια, όπως δείχνουν δορυφορικές εικόνες που μεταδίδει αποκλειστικά το CNN, σε μια εποχή που οι εντάσεις μεταξύ των τριών μεγάλων πυρηνικών δυνάμεων έχουν ανέβει στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων δεκαετιών. Αν και δεν υπάρχουν στοιχεία που να υποδηλώνουν ότι η Ρωσία, οι ΗΠΑ ή η Κίνα προετοιμάζονται για μια επικείμενη πυρηνική δοκιμή, οι εικόνες, που ελήφθησαν και παρέχονται από έναν εξέχοντα αναλυτή σε στρατιωτικές μελέτες, απεικονίζουν επεκτάσεις σε τρεις τοποθεσίες πυρηνικών δοκιμών σε σύγκριση με λίγα μόνο χρόνια πριν. Το ένα λειτουργεί από την Κίνα στην μακρινή δυτική περιοχή του Xinjiang, ένα από τη Ρωσία σε ένα αρχιπέλαγος του Αρκτικού Ωκεανού και ένα άλλο στις ΗΠΑ στην έρημο της Νεβάδα. Οι δορυφορικές εικόνες των τελευταίων τριών έως πέντε ετών δείχνουν νέες σήραγγες κάτω από βουνά, νέους δρόμους και εγκαταστάσεις αποθήκευσης, καθώς και αυξημένη κυκλοφορία οχημάτων που εισέρχονται και βγαίνουν από τις τοποθεσίες, δήλωσε ο Jeffrey Lewis, επίκουρος καθηγητής στο Κέντρο Μη Διάδοσης των Πυρηνικών Όπλων στο Middlebury Institute of International Studies. «Υπάρχουν πραγματικά πολλές ενδείξεις που βλέπουμε που υποδηλώνουν ότι η Ρωσία, η Κίνα και οι Ηνωμένες Πολιτείες μπορεί να συνεχίσουν τις πυρηνικές δοκιμές», είπε, κάτι που καμία από αυτές τις χώρες δεν έχει κάνει από τότε που οι υπόγειες πυρηνικές δοκιμές απαγορεύτηκαν από την Περιεκτική Πυρηνική Δοκιμή του 1996. Η Κίνα και οι ΗΠΑ υπέγραψαν τη συνθήκη, αλλά δεν την έχουν επικυρώσει. Ο απόστρατος συνταγματάρχης της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ Cedric Leighton, πρώην αναλυτής πληροφοριών, εξέτασε τις εικόνες των πυρηνικών εγκαταστάσεων των τριών δυνάμεων και κατέληξε σε παρόμοιο συμπέρασμα. «Είναι πολύ ξεκάθαρο ότι και οι τρεις χώρες, η Ρωσία, η Κίνα και οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν επενδύσει πολύ χρόνο, προσπάθεια και χρήμα όχι μόνο στον εκσυγχρονισμό των πυρηνικών τους οπλοστασίων, αλλά και στην προετοιμασία των τύπων δραστηριοτήτων που θα απαιτούνταν για μια δοκιμή", είπε. Η Μόσχα έχει επικυρώσει τη συνθήκη, αλλά ο Ρώσος πρόεδρος Vladimir Putin είπε τον Φεβρουάριο ότι θα διέταζε μια δοκιμή, εάν οι ΗΠΑ προχωρήσουν πρώτα, προσθέτοντας ότι «κανείς δεν πρέπει να έχει επικίνδυνες αυταπάτες ότι η παγκόσμια στρατηγική ισορροπία μπορεί να καταστραφεί». Οι επεκτάσεις κινδυνεύουν να πυροδοτήσουν έναν αγώνα εκσυγχρονισμού της υποδομής δοκιμών πυρηνικών όπλων σε μια εποχή βαθιάς δυσπιστίας μεταξύ της Ουάσιγκτον και των δύο αυταρχικών κυβερνήσεων, είπαν οι αναλυτές, αν και η ιδέα της πραγματικής ένοπλης σύγκρουσης δεν θεωρείται επικείμενη. «Η απειλή από τις πυρηνικές δοκιμές οφείλεται στον βαθμό στον οποίο επιταχύνει την αυξανόμενη κούρσα εξοπλισμών μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών από τη μία πλευρά και της Ρωσίας και της Κίνας από την άλλη», είπε ο Lewis. «Οι συνέπειες αυτού είναι ότι ξοδεύουμε τεράστια χρηματικά ποσά, παρόλο που δεν είμαστε πιο ασφαλείς», πρόσθεσε. Πυρηνικές απειλές Τα σχόλια του Lewis ήρθαν όταν μια εξέχουσα ομάδα πυρηνικής παρακολούθησης, το Bulletin of the Atomic Scientists, έθεσε νωρίτερα φέτος το εμβληματικό ρολόι Doomsday, ένα μέτρο του πόσο κοντά είναι ο κόσμος στην αυτοκαταστροφή, στα 90 δευτερόλεπτα πριν τα μεσάνυχτα, το πιο επισφαλές επίπεδο από την έναρξή του το 1947. Η ομάδα ανέφερε τον πόλεμο στην Ουκρανία, που πυροδότησε η εισβολή της Ρωσίας στη γείτονά της τον Φεβρουάριο του 2022, ως κύριο λόγο για την αξιολόγησή της. «Οι στενά καλυμμένες απειλές της Ρωσίας για χρήση πυρηνικών όπλων υπενθυμίζουν στον κόσμο ότι η κλιμάκωση της σύγκρουσης –από ατύχημα, πρόθεση ή λάθος υπολογισμό– είναι ένας τρομερός κίνδυνος. Η πιθανότητα η σύγκρουση να ξεφύγει από τον έλεγχο οποιουδήποτε παραμένει υψηλή», ανέφερε η ομάδα. Με άλλα λόγια, το Doomsday Clock σήμερα σηματοδοτεί μεγαλύτερο κίνδυνο για το τέλος της ανθρωπότητας από το 1953, όταν τόσο οι Ηνωμένες Πολιτείες όσο και η Σοβιετική Ένωση διεξήγαγαν δραματικές δοκιμές πυρηνικών όπλων. Τον περασμένο μήνα, ο Γενικός Γραμματέας των Ηνωμένων Εθνών António Guterres απηύθυνε νέα έκκληση προς τις βασικές χώρες να επικυρώσουν τη διεθνή συνθήκη που απαγορεύει τα πειράματα τόσο για ειρηνικούς όσο και για στρατιωτικούς σκοπούς. «Φέτος, αντιμετωπίζουμε μια ανησυχητική αύξηση της παγκόσμιας δυσπιστίας και διχασμού», είπε ο Guterres. «Σε μια εποχή που σχεδόν 13.000 πυρηνικά όπλα είναι αποθηκευμένα σε όλο τον κόσμο - και οι χώρες εργάζονται για να βελτιώσουν την ακρίβεια, την εμβέλεια και την καταστροφική τους δύναμη - αυτή είναι μια συνταγή για εξόντωση». Ο Lewis επεσήμανε ότι η απροσδόκητα κακή απόδοση του ρωσικού στρατού στην Ουκρανία θα μπορούσε να αποτελέσει μέρος της ώθησης για τη Μόσχα να εξετάσει την επανέναρξη των πυρηνικών δοκιμών. Η Λευκορωσία, η οποία διαδραμάτισε βασικό ρόλο στην εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, έχει λάβει επίσης τακτικά πυρηνικά όπλα από τη Μόσχα, δήλωσε ο πρόεδρος Alexander Lukashenko τον Αύγουστο. Πρόσθεσε ότι το Μινσκ θα ήταν πρόθυμο να τα χρησιμοποιήσει ενόψει της ξένης «επιθετικότητας». Ρωσία και Κίνα Ακόμη και όταν ο ρωσικός στρατός εισέβαλε στην Ουκρανία πέρυσι, οι αναλυτές είδαν επίσης μια επέκταση του χώρου πυρηνικών δοκιμών της χώρας στη Novaya Zemlya στο αρχιπέλαγος του Αρκτικού Ωκεανού. Στα μέσα Αυγούστου, η εγκατάσταση έλαβε νέα εστίαση όταν ο Υπουργός Άμυνας Sergei Shoigu πραγματοποίησε επίσκεψη, σύμφωνα με το ρωσικό υπουργείο Άμυνας. Η τοποθεσία Novaya Zemlya χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τη Σοβιετική Ένωση για τη διεξαγωγή πυρηνικών δοκιμών το 1955 μέχρι την τελική υπόγεια έκρηξη της ΕΣΣΔ το 1990. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, στην τοποθεσία διεξήχθησαν συνολικά 130 δοκιμές με περισσότερες από 200 συσκευές, σύμφωνα με μια επισκόπηση που δημοσιεύτηκε στο το περιοδικό Science and Global Security. Δορυφορικές εικόνες που έχει στην κατοχή του το CNN έδειξαν ότι έχει γίνει εκτεταμένη κατασκευή στο χώρο δοκιμών Novaya Zemlya από το 2021 έως το 2023, με πλοία και νέα εμπορευματοκιβώτια ναυτιλίας να φτάνουν στο λιμάνι του, δρόμους να παραμένουν καθαροί το χειμώνα και σήραγγες σκαμμένες βαθιά στα βουνά της Αρκτικής. «Το ρωσικό πεδίο δοκιμών είναι πλέον ανοιχτό όλο το χρόνο, τους βλέπουμε να καθαρίζουν το χιόνι από τους δρόμους, τους βλέπουμε να κατασκευάζουν νέες εγκαταστάσεις», είπε ο Lewis.Κοντά σε αυτές τις εγκαταστάσεις υπάρχουν σήραγγες όπου η Ρωσία έχει δοκιμάσει στο παρελθόν, είπε ο Lewis. «Τα τελευταία πέντε ή έξι χρόνια, είδαμε τη Ρωσία να σκάβει νέες σήραγγες, κάτι που υποδηλώνει ότι είναι έτοιμη να συνεχίσει τις πυρηνικές δοκιμές», πρόσθεσε. «Είναι πολύ ξεκάθαρο για μένα ότι οι Ρώσοι προετοιμάζονται για μια πιθανή πυρηνική δοκιμή», πρόσθεσε o Leighton, ο πρώην αξιωματικός της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ και τώρα αναλυτής του CNN. «Οι Ρώσοι μπορεί να προσπαθούν να φτάσουν στη γραμμή κάνοντας όλες τις προετοιμασίες για μια πυρηνική δοκιμή, αλλά στην πραγματικότητα δεν πραγματοποιούν κάποια. Στην ουσία, θα το έκαναν αυτό για να «τρομάξουν» τη Δύση», είπε ο Leighton. Αυξημένη δραστηριότητα εντοπίστηκε επίσης στον κινεζικό χώρο πυρηνικών δοκιμών στο Lop Nur, μια αποξηραμένη αλμυρή λίμνη ανάμεσα σε δύο ερήμους στην αραιοκατοικημένη δυτική Κίνα. Οι δορυφορικές εικόνες δείχνουν ότι μια νέα, πέμπτη υπόγεια σήραγγα βρίσκεται υπό ανασκαφή τα τελευταία χρόνια και έχουν κατασκευαστεί νέοι δρόμοι. Μια σύγκριση των εικόνων που τραβήχτηκαν το 2022 και το 2023 δείχνει ότι ο σωρός από μπάζα αυξάνεται σταθερά σε μέγεθος, με αποτέλεσμα οι αναλυτές να πιστεύουν ότι οι σήραγγες επεκτείνονται, είπε ο Lewis. Επιπλέον, η κύρια περιοχή διαχείρισης και υποστήριξης έχει νέα κατασκευαστικά έργα. Ένας νέος αποθηκευτικός χώρος κατασκευάστηκε το 2021 και το 2022, ο οποίος θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την αποθήκευση εκρηκτικών, πρόσθεσε. «Η κινεζική περιοχή δοκιμών είναι διαφορετική από τη ρωσική περιοχή δοκιμών», είπε ο Lewis. «Ο κινεζικός χώρος δοκιμών είναι τεράστιος και υπάρχουν πολλά διαφορετικά μέρη του». «Αυτά τα πράγματα φαίνονται εύκολα στις δορυφορικές εικόνες. Αν μπορούμε να τα δούμε εμείς, νομίζω ότι η κυβέρνηση των ΗΠΑ σίγουρα μπορεί», πρόσθεσε. Μετά από ανάλυση δορυφορικών φωτογραφιών της τοποθεσίας Lop Nur, η ομάδα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ο πιθανός στόχος της Κίνας είναι να πραγματοποιήσει υπόγειες πυρηνικές δοκιμές. Δραστηριότητα στην έρημο της Νεβάδα Οι ΗΠΑ δημοσιεύουν μια έκδοση του Nuclear Posture Review κάθε λίγα χρόνια, η οποία παρέχει μια επισκόπηση του ρόλου των πυρηνικών όπλων στη στρατηγική ασφαλείας τους. Η πιο πρόσφατη έκθεση, που κυκλοφόρησε τον περασμένο Οκτώβριο, ανέφερε ότι η Ουάσιγκτον θα εξετάσει το ενδεχόμενο χρήσης πυρηνικών όπλων μόνο σε «ακραίες περιστάσεις». Ωστόσο, δήλωσε επίσης ότι οι ΗΠΑ δεν υιοθετούν μια «πολιτική μη πρώτης χρήσης» επειδή θα οδηγούσε σε «απαράδεκτο επίπεδο κινδύνου» για την ασφάλειά τους. Οι ΗΠΑ πραγματοποίησαν την τελευταία υπόγεια δοκιμή τους το 1992, αλλά ο Lewis είπε ότι οι ΗΠΑ διατηρούνται εδώ και καιρό σε κατάσταση ετοιμότητας για πυρηνική δοκιμή, έτοιμες να αντιδράσουν εάν κάποιος από τους αντιπάλους τους κινηθεί πρώτος. «Οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν μια πολιτική να είναι προετοιμασμένες να πραγματοποιήσουν μια πυρηνική δοκιμή σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα, περίπου έξι μήνες», είπε. Οι δορυφορικές εικόνες, που τραβήχτηκαν πάνω από το χώρο πυρηνικών δοκιμών στη Νεβάδα, επίσημα γνωστό ως Τοποθεσία Εθνικής Ασφάλειας της Νεβάδα, δείχνουν ότι μια υπόγεια εγκατάσταση - το συγκρότημα U1a - επεκτάθηκε σε μεγάλο βαθμό μεταξύ 2018 και 2023. Η Υπηρεσία Εθνικής Ασφάλειας (NNSA), ένας βραχίονας του Υπουργείου Ενέργειας των ΗΠΑ που επιβλέπει την τοποθεσία, λέει ότι το εργαστήριο προορίζεται για τη διεξαγωγή «υπόγειων» πυρηνικών πειραμάτων, μια μακροχρόνια πρακτική που αποσκοπεί στη διασφάλιση της αξιοπιστίας των όπλων στο τρέχον απόθεμα χωρίς πλήρη δοκιμή κλίμακας. «Στα πειράματα, τα χημικά εκρηκτικά υψηλής πίεσης δημιουργούν υψηλές πιέσεις, οι οποίες εφαρμόζονται σε υλικά πυρηνικών όπλων, όπως το πλουτώνιο. Η διαμόρφωση και οι ποσότητες των εκρηκτικών και των πυρηνικών υλικών είναι τέτοιες που δεν θα συμβεί πυρηνική έκρηξη», αναφέρει ο ιστότοπος της NNSA. Σε απάντηση στο αίτημα του CNN για σχολιασμό, εκπρόσωπος του NNSA επιβεβαίωσε ότι «ανακεφαλαιοποιεί τις υποδομές και τις επιστημονικές δυνατότητες» στο χώρο δοκιμών της Νεβάδα, που περιλαμβάνει την προμήθεια νέων προηγμένων πηγών και ανιχνευτών, την ανάπτυξη τεχνολογίας μέτρησης αντιδραστικότητας και τη συνέχιση της δραστηριότητας διάνοιξης σήραγγας. «(Αυτό) θα παρέχει σύγχρονες διαγνωστικές δυνατότητες και δεδομένα που θα βοηθήσουν στη διατήρηση της ασφάλειας και των επιδόσεων του πυρηνικού αποθέματος των ΗΠΑ χωρίς περαιτέρω υπόγειες δοκιμές πυρηνικών εκρηκτικών», πρόσθεσε ο εκπρόσωπος. Μια έκθεση από το Γραφείο Κυβερνητικής Λογοδοσίας των ΗΠΑ (GAO) που κυκλοφόρησε τον Αύγουστο λέει ότι οι ΗΠΑ θα κατασκευάσουν δύο συσκευές μέτρησης στην τοποθεσία της Νεβάδα για να «κάνουν νέες μετρήσεις πλουτωνίου κατά τη διάρκεια πειραμάτων». Οι συσκευές και οι σχετικές βελτιώσεις υποδομής, που απαιτούνται «για την ενημέρωση των σχεδίων για τον εκσυγχρονισμό του αποθέματος πυρηνικών όπλων» θα κοστίσουν περίπου 2,5 έως 2,6 δισεκατομμύρια δολάρια και θα είναι έτοιμες έως το 2030, σύμφωνα με την έκθεση του GAO. Συνεχής εκσυγχρονισμός Ο Hans Kristensen, διευθυντής του Έργου Πυρηνικής Πληροφόρησης στην Ομοσπονδία Αμερικανών Επιστημόνων, συμφώνησε ότι υπάρχει πραγματικός κίνδυνος κλιμάκωσης δοκιμών εάν μια από τις μεγάλες δυνάμεις το πράξει. «Τη στιγμή που μια από τις μεγάλες πυρηνικές δυνάμεις θα σκάσει ένα πυρηνικό όπλο κάπου, ξέρετε, όλα τα στοιχήματα είναι κλειστά, γιατί δεν υπάρχει αμφιβολία ότι όλοι θα ενταχθούν ξανά σε αυτήν την επιχείρηση», είπε. Σε μια πρόσφατη επετηρίδα για τις παγκόσμιες πυρηνικές δυνάμεις, της οποίας συνέταξε ο Kristensen και δημοσιεύτηκε από το Διεθνές Ινστιτούτο Ερευνών για την Ειρήνη της Στοκχόλμης (SIPRI) τον Ιούνιο, οι αναλυτές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι όλες οι παγκόσμιες πυρηνικές δυνάμεις – στις οποίες περιλαμβάνονται επίσης το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γαλλία, η Ινδία, το Πακιστάν, η Βόρεια Κορέα και το Ισραήλ – συνέχισαν να «εκσυγχρονίζουν τα πυρηνικά τους οπλοστάσια» πέρυσι. Η Ρωσία, για παράδειγμα, ανακοίνωσε την 1η Σεπτεμβρίου ότι ο νέος διηπειρωτικός βαλλιστικός πύραυλος Sarmat ή «Satan II» είναι επιχειρησιακός. Το Sarmat θα μπορούσε να μεταφέρει 10 και πιθανώς περισσότερες ανεξάρτητα στοχευμένες πυρηνικές κεφαλές με βεληνεκές έως και 18.000 χιλιόμετρα (ή περίπου 11.185 μίλια), σύμφωνα με το Έργο Πυραυλικής Άμυνας στο Κέντρο Στρατηγικών και Διεθνών Μελετών. Οι ΗΠΑ κατασκευάζουν επίσης νέα συστήματα παράδοσης για πυρηνικές κεφαλές όπως το βομβαρδιστικό stealth B-21 και το υποβρύχιο βαλλιστικών πυραύλων κλάσης Columbia. Ως μέρος της αναβάθμισης, θα προστεθούν και πυρηνικοί χώροι αποθήκευσης στις βάσεις της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ στο Ellsworth και στο Dyess, έγραψε ο Kristensen σε έκθεση στην Ομοσπονδία Αμερικανών Επιστημόνων το 2020. Η έκθεση SIPRI ανέφερε ότι η Ρωσία και οι ΗΠΑ διαθέτουν επί του παρόντος περίπου το 90% όλων των πυρηνικών όπλων στον κόσμο, με τις ΗΠΑ να υπολογίζεται ότι έχουν αποθηκευμένες περισσότερες από 3.700 κεφαλές και τη Ρωσία να έχουν περίπου 4.500. Και οι δύο χώρες διατηρούν τα στρατηγικά πυρηνικά τους οπλοστάσια σε συναγερμό, που σημαίνει ότι τα πυρηνικά όπλα μπορούν να εκτοξευθούν σε σύντομο χρονικό διάστημα. Το πυρηνικό οπλοστάσιο της Κίνας έχει αυξηθεί από 350 κεφαλές τον Ιανουάριο του 2022 σε 410 τον Ιανουάριο του 2023. Στο παρελθόν, η Κίνα δεν συνδύαζε τις κεφαλές με τα συστήματα παράδοσης, διατηρώντας τις πυρηνικές της δυνάμεις σε κατάσταση «χαμηλού συναγερμού». Ωστόσο, η ΜΚΟ Ένωση Ελέγχου Όπλων (ACA) είπε ότι φέτος η PLA εναλλάσσει πλέον τα τάγματα πυραύλων από κατάσταση ετοιμότητας σε κατάσταση ετοιμότητας για εκτόξευση κάθε μήνα. Η Fiona Cunningham, μη κάτοικος μελετητής στο Πρόγραμμα Πυρηνικής Πολιτικής στο Carnegie Endowment for International Peace, έγραψε στο μηνιαίο περιοδικό της ACA τον Αύγουστο ότι η πυρηνική στάση του Πεκίνου είναι δύσκολο να ερμηνευτεί. «Το αυξανόμενο μέγεθος, η ακρίβεια, η ετοιμότητα και η ποικιλομορφία του οπλοστασίου της Κίνας ενισχύει την αξιοπιστία της ικανότητας της χώρας να απειλεί με αντίποινα για ένα πυρηνικό χτύπημα και επιτρέπει στην Κίνα να κάνει πιο αξιόπιστες απειλές για χρήση πυρηνικών όπλων πρώτα», έγραψε. Ωστόσο, ο Kristensen είπε στο CNN ότι ενώ και οι τρεις μεγάλες δυνάμεις έχουν εμπλακεί σε δοκιμές, αλλά «μια πλήρους κλίμακας πυρηνική δοκιμή είναι απίθανη». Ο Daryl Kimball, εκτελεστικός διευθυντής της Ένωσης Ελέγχου Όπλων, συμφώνησε, γράφοντας στο ενημερωτικό δελτίο του οργανισμού τον Σεπτέμβριο ότι «η Κίνα, η Ρωσία και οι Ηνωμένες Πολιτείες συνεχίζουν να εμπλέκονται σε δραστηριότητες που σχετίζονται με όπλα στις πρώην εγκαταστάσεις πυρηνικών δοκιμών τους». Αλλά ο Kimball σημείωσε ότι χωρίς μια πραγματική δοκιμή, «είναι πιο δύσκολο, αν και όχι αδύνατο, για τα κράτη να αναπτύξουν, να αποδείξουν και να εφαρμόσουν νέα σχέδια». Τι νόημα έχουν περισσότερες δοκιμές; Αλλά αν και οι τρεις χώρες έχουν αναστείλει τις πυρηνικές δοκιμές από τη δεκαετία του 1990, τι θα μπορούσαν να κερδίσουν από την επανέναρξη αυτών; Ο Lewis είπε ότι ένας λόγος για δοκιμή, ειδικά για την Κίνα, είναι να ληφθούν πιο ενημερωμένα δεδομένα για μοντέλα υπολογιστών που δείχνουν τι θα κάνει μια πυρηνική έκρηξη. Διότι ενώ οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ρωσία έχουν πραγματοποιήσει εκατοντάδες δοκιμές, η Κίνα έχει κάνει μόνο περίπου 40 και έχει σημαντικά λιγότερα σημεία δεδομένων. «Αυτές οι 40 δοκιμές έγιναν τη δεκαετία του 1960, στη δεκαετία του 1970, στη δεκαετία του 1980, όταν η τεχνολογία τους δεν ήταν τόσο υψηλή. Τα δεδομένα που έχουν δεν είναι τόσο καλά», είπε ο Lewis. Άλλοι επισημαίνουν ότι οι μεγάλες δυνάμεις δεν έχουν δοκιμάσει πυρηνικά όπλα χαμηλής απόδοσης, τα οποία παράγουν μια μικρότερη πυρηνική έκρηξη που θα μπορούσε να στοχεύσει σε μια συγκεκριμένη μονάδα ή σχηματισμό πεδίου μάχης, αντί να καταστρέψει μια μεγάλη πόλη. Σε μια έκθεση του 2022 για το Johns Hopkins Applied Physics Laboratory στη Βαλτιμόρη, οι ερευνητές Michael Frankel, James Scouras και George Ullrich προτείνουν ότι οι ΗΠΑ μπορεί να διστάσουν να αντεπιτεθούν για μια ρωσική επίθεση χαμηλής απόδοσης επειδή δεν έχουν δοκιμάσει τους τύπους όπλων που θα χρειαζόταν. «Ενώ οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν τώρα αρκετά όπλα χαμηλότερης απόδοσης στο οπλοστάσιό τους, είναι ανεπαρκή ως προς την ποσότητα και την ποικιλία των συστημάτων παράδοσης», λέει η έκθεσή τους, με τίτλο «Tickling the Sleeping Dragon’s Tail». Συγκεκριμένα, αναφέρει η έκθεση, μικρότερα πυρηνικά, με απόδοση μικρότερη από ένα κιλοτόνο (για σύγκριση, η ατομική βόμβα που έριξαν οι ΗΠΑ στη Χιροσίμα της Ιαπωνίας το 1945 είχε απόδοση περίπου 15 κιλοτόνων) που μπορούν να παραδοθούν με αεροσκάφη ή πλοία έχει προταθεί ως αποτρεπτικός παράγοντας για τις ρωσικές πυρηνικές απειλές. «Τέτοια όπλα είναι απίθανο να είναι διαθέσιμα ελλείψει δοκιμών», αναφέρει η έκθεση. Οι Ηνωμένες Πολιτείες, η πρώτη πυρηνική δύναμη στον κόσμο, έχουν πραγματοποιήσει 1.032 δοκιμές, η πρώτη το 1945 και η τελευταία το 1992, σύμφωνα με τα στοιχεία των Ηνωμένων Εθνών. Η Σοβιετική Ένωση –τώρα η Ρωσία– διεξήγαγε 715 δοκιμές μεταξύ 1949 και 1990 και η Κίνα έχει δοκιμάσει 45 φορές μεταξύ 1964 και 1996. Ο Lewis πίστευε ότι η παρόρμηση προς τις ΗΠΑ, τη Ρωσία και την Κίνα να είναι οι πρώτες που θα αναπτύξουν «εξωτικά» όπλα του μέλλοντος, ενσταλάζει επίσης την ανάγκη για πυρηνικές δοκιμές αυτών των πιθανών συστημάτων. Μερικά από αυτά μπορεί σύντομα να βρεθούν στο ρωσικό οπλοστάσιο, καθώς ο Putin έχει καυχηθεί για όπλα όπως μια τορπίλη με πυρηνικό οπλισμό και έναν πυρηνικό πύραυλο κρουζ. «Είμαστε στα πρόθυρα αυτού του είδους του μέλλοντος επιστημονικής φαντασίας όπου επαναφέρουμε όλες αυτές τις τρομερές ιδέες από τον Ψυχρό Πόλεμο», είπε ο Lewis.

Τετάρτη 20 Σεπτεμβρίου 2023

Μόνο από την παράταξη του Δημάρχου οι αντιδήμαρχοι με τον νέο νόμο

Σύμφωνα με το άρθρο 3 του νομοσχεδίου που κατέθεσε σε διαβούλευση η Υπουργός Εσωτερικών κα Νίκη Κεραμέως «Αντιδήμαρχοι είναι οι σύμβουλοι της παράταξης του δημάρχου που ορίζει ο δήμαρχος και στους οποίους μεταβιβάζει την άσκηση αρμοδιοτήτων καθύλην.» Τροποποιείται δηλαδή το άρθρο 59 του νόμου 3852/2010 όπως τροποποιήθηκε με την Παρ.1 Άρθρο 68 του νόμου 4555/2018 και γίνεται ως εξής: «Άρθρο 59 Αντιδήμαρχοι 1.Τον δήμαρχο επικουρούν οι αντιδήμαρχοι. Αντιδήμαρχοι είναι οι σύμβουλοι της παράταξης του δημάρχου που ορίζει ο δήμαρχος και στους οποίους μεταβιβάζει την άσκηση αρμοδιοτήτων καθ ύλην. Ο αριθμός των αντιδημάρχων ορίζεται ως εξής: α) Σε δήμους με πληθυσμό έως πέντε χιλιάδες (5.000) κατοίκους ορίζονται έως τρεις (3) αντιδήμαρχοι. β) Σε δήμους με πληθυσμό από πέντε χιλιάδες έναν (5.001) έως είκοσι χιλιάδες (20.000) κατοίκους ορίζονται έως τέσσερις (4) αντιδήμαρχοι. γ) Σε δήμους που έχουν πληθυσμό από είκοσι χιλιάδες έναν (20.001) έως πενήντα χιλιάδες (50.000) κατοίκους ορίζονται έως πέντε (5) αντιδήμαρχοι. δ) Σε δήμους από πενήντα χιλιάδες έναν (50.001) έως εκατό χιλιάδες (100.000) κατοίκους ορίζονται έως έξι (6) αντιδήμαρχοι. ε) Σε δήμους από εκατό χιλιάδες έναν (100.001) κατοίκους και άνω ορίζονται έως οκτώ (8) αντιδήμαρχοι. Ο αριθμός των αντιδημάρχων προσαυξάνεται ισάριθμα με τον αριθμό που προκύπτει από την εφαρμογή του άρθρου 207. Στους αντιδημάρχους, εκτός των καθ’ ύλην αρμοδιοτήτων, ο δήμαρχος δύναται να μεταβιβάζει και κατά τόπο αρμοδιότητες που αφορούν και ασκούνται στα όρια συγκεκριμένης δημοτικής ενότητας και ιδίως: α) την ευθύνη της λειτουργίας των δημοτικών υπηρεσιών που είναι εγκατεστημένες στη δημοτική ενότητα, β) την παρακολούθηση της εξέλιξης των έργων και των εργασιών που εκτελούνται στη δημοτική ενότητα, γ) τη μέριμνα για τη διατήρηση του εξοπλισμού, που βρίσκεται στη δημοτική ενότητα, σε κατάσταση καλής λειτουργίας, δ) την υπογραφή, με εξουσιοδότηση του δημάρχου, βεβαιώσεων, πιστοποιητικών και λοιπών διοικητικών εγγράφων, που εκδίδονται από τις δημοτικές υπηρεσίες που λειτουργούν στα όρια της δημοτικής ενότητας και ε) τη συνεργασία με τους προέδρους των δημοτικών κοινοτήτων για την επίλυση των προβλημάτων τους. Η θητεία των αντιδημάρχων δεν μπορεί να είναι μικρότερη του ενός (1) έτους. Κατά τη διάρκεια της θητείας τους, οι αντιδήμαρχοι δεν μπορούν να εκλεγούν ή να είναι μέλη του προεδρείου του δημοτικού συμβουλίου. Η ανάκληση ορισμού του αντιδημάρχου είναι δυνατή με απόφαση του δημάρχου οποτεδήποτε. Η απόφαση του δημάρχου, με την οποία ορίζονται οι αντιδήμαρχοι και μεταβιβάζεται σ’ αυτούς η άσκηση αρμοδιοτήτων αναρτάται στον δικτυακό τόπο «Διαύγεια» και στην ιστοσελίδα του δήμου. 6.Αν ο αντιδήμαρχος απουσιάζει ή κωλύεται, τις αρμοδιότητές του ασκεί άλλος αντιδήμαρχος που ορίζεται από τον δήμαρχο ή, αν δεν έχει οριστεί τέτοιος, ο ίδιος ο δήμαρχος. Με την απόφαση της παρ. 5 και τηρουμένων των προϋποθέσεων του άρθρου αυτού, δύναται να ορίζονται άμισθοι αντιδήμαρχοι σε αριθμό που δεν υπερβαίνει το ένα τέταρτο (1/4) του αριθμού των αντιδημάρχων της παρ. 2. Τυχόν κλάσμα στρογγυλοποιείται στην αμέσως επόμενη ακέραια μονάδα, αν ισούται ή υπερβαίνει το ήμισυ αυτής. Οι άμισθοι αντιδήμαρχοι δεν δικαιούνται αντιμισθίας ή οποιασδήποτε άλλης οικονομικής απολαβής και ο αριθμός τους δεν προσμετράται για τον υπολογισμό των θέσεων ειδικών συμβούλων – συνεργατών, κατά την παρ. 1 του άρθρου 163 του Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων [ν. 3584/2007, (Α` 143)].».

Καταργούνται τα νομικά πρόσωπα των δήμων

Με το άρθρο 24 του σχεδίου νόμου που κατέθεσε η Υπουργός Εσωτερικών κα Νίκη Κεραμέως προς διαβούλευση και η οποία λήγει στις 26 Σεπτεμβρίου καταργούνται τα νομικά πρόσωπα των δήμων. Συγκεκριμένα το άρθρο 24 αναφέρει τα εξής: Κατάργηση Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ βαθμού και μεταφορά ως συνόλου αρμοδιοτήτων, οργανικών μονάδων, θέσεων προσωπικού στους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού Νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου που συστήθηκαν με οποιονδήποτε τρόπο από Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (O.T.A.) Α’ βαθμού και λειτουργούν σύμφωνα με τα άρθρα 239 έως 242 του ν. 3463/2006 (Α’ 114) καταργούνται αυτοδικαίως την 31η.12.2023 και οι αρμοδιότητές τους ασκούνται από την 31η.12.2023 από τον οικείο δήμο. Με πράξη του Γραμματέα της οικείας αποκεντρωμένης διοίκησης που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως εντός ενός (1) μηνός από την ως άνω ημερομηνία διαπιστώνεται η κατάργησή τους. α. Το μόνιμο προσωπικό, το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου και ορισμένου χρόνου, οι νομικοί σύμβουλοι και οι δικηγόροι με σχέση έμμισθης εντολής, που απασχολούνται στα νομικά πρόσωπα που καταργούνται, καθίσταται αυτοδικαίως προσωπικό του δήμου και παρέχει τις υπηρεσίες του με την ίδια σχέση εργασίας ή έμμισθης εντολής. β. Το μόνιμο προσωπικό κατατάσσεται σε αντίστοιχες με τα προσόντα του οργανικές θέσεις ανά κατηγορία και κλάδο/ειδικότητα, το δε προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου κατατάσσεται σε προσωρινές προσωποπαγείς θέσεις αντίστοιχης κατηγορίας και κλάδου/ειδικότητας, οι οποίες συστήνονται στον οργανισμό εσωτερικής υπηρεσίας του δήμου και καταργούνται κατά την με οποιονδήποτε τρόπο αποχώρηση του υπαλλήλου. Η κατάταξη γίνεται με απόφαση του αρμοδίου προς διορισμό οργάνου του δήμου, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και ισχύει από την 1η.1.2024 για όλες τις νόμιμες συνέπειες. Το μόνιμο προσωπικό καταλαμβάνει ισάριθμες με τον αριθμό των μεταφερόμενων υπαλλήλων, οργανικές θέσεις στον οικείο δήμο ανά κατηγορία και κλάδο που συστήνονται αυτοδικαίως, επιπλέον των ήδη υπαρχουσών στον οργανισμό εσωτερικής υπηρεσίας του δήμου. Για τις θέσεις αυτές εκδίδεται διαπιστωτική πράξη του αρμόδιου για διορισμού οργάνου, η οποία ισχύει από την 1η.1.2024 για όλες τις έννομες συνέπειες. α. Από την κατάργηση του οικείου νομικού προσώπου, τα κινητά και ακίνητα περιουσιακά του στοιχεία περιέρχονται αυτοδικαίως στον δήμο που το συνέστησε, ο οποίος υπεισέρχεται ως καθολικός διάδοχος σε όλα τα εμπράγματα και ενοχικά δικαιώματα και τις υποχρεώσεις αυτού. Οι εκκρεμείς δίκες συνεχίζονται αυτοδικαίως από τον δήμο ή κατά του δήμου χωρίς καμία ειδικότερη διατύπωση από μέρους του για τη συνέχιση και χωρίς να επέρχεται βίαιη διακοπή της δίκης. β. Εντός ενός (1) μηνός από τη δημοσίευση της διαπιστωτικής πράξης της παρ. 1, με απόφαση δημάρχου συστήνεται Επιτροπή Καταγραφής και Απογραφής των πάσης φύσεως περιουσιακών στοιχείων που μεταβιβάζονται στον δήμο από το καταργούμενο νομικό πρόσωπο, που αποτελείται από τον Προϊστάμενο και ένα (1) στέλεχος των Οικονομικών Υπηρεσιών του δήμου, τον αντιδήμαρχο οικονομικών, ή άλλον αντιδήμαρχο, σε περίπτωση που δεν έχει οριστεί αντιδήμαρχος οικονομικών, έναν σύμβουλο της παράταξης της πλειοψηφίας και τον απερχόμενο Πρόεδρο του καταργούμενου νομικού προσώπου. Σε περίπτωση άρνησής του, η επιτροπή συστήνεται χωρίς τον Πρόεδρο του νομικού προσώπου και με την προσθήκη ενός επιπλέον συμβούλου της παράταξης της πλειοψηφίας. Για την υποβοήθηση του έργου της Επιτροπής δύναται να ανατίθεται η διεκπεραίωση συγκεκριμένων διαδικασιών και ενεργειών σε ορκωτούς λογιστές. Η Επιτροπή ολοκληρώνει το έργο της καταγραφής και απογραφής μέσα σε προθεσμία δύο (2) μηνών από τη σύστασή της. Η έκθεση καταγραφής και απογραφής εγκρίνεται από το δημοτικό συμβούλιο. Η απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, συνοδευόμενη από απόσπασμα της εγκεκριμένης έκθεσης που περιγράφει τα αποκτώμενα κατά κυριότητα από τον δήμο ακίνητα, καθώς και τα λοιπά εμπράγματα δικαιώματα επί ακινήτων, αποτελεί τον τίτλο για την καταχώρισή τους στο αρμόδιο κτηματολογικό γραφείο ή υποθηκοφυλακείο ατελώς. γ. Ταμειακά υπόλοιπα και υπόλοιπα τραπεζικών λογαριασμών των καταργούμενων νομικών προσώπων μεταφέρονται με απόφαση της οικείας δημοτικής επιτροπής σε λογαριασμό του δήμου, αποτελούν έσοδά του και εγγράφονται ως αντίστοιχες πιστώσεις στον οικείο προϋπολογισμό. Οι αρμοδιότητες των καταργούμενων νομικών προσώπων, η ανάληψη ή η συνέχιση τυχόν εκτελούμενων χρηματοδοτούμενων ή συγχρηματοδοτούμενων προγράμματων ή έργων ή υπηρεσίων από εθνικούς ή ευρωπαϊκούς πόρους ή διεθνείς οργανισμούς συνεχίζουν να υλοποιούνται από τις υπηρεσίες του δήμου ή κατά την παρ. 6 του άρθρου 100 του ν. 3852/2010 (Α’ 87), υπό καθεστώς καθολικής διαδοχής ως προς τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που έχουν αναληφθεί. Στις υποχρεώσεις και στα δικαιώματα αυτά συμπεριλαμβάνονται και όσα απορρέουν από συμβάσεις έργου μέχρι τη λήξη τους. Οι συμβάσεις ορισμένου χρόνου του προσωπικού που απασχολείται στο πλαίσιο των προγραμμάτων αυτών, ανανεώνονται από τον καθολικό διάδοχο, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 38 του ν. 4765/2021 (Α’ 28). Εντός έξι (6) μηνών από την κατάργηση των νομικών προσώπων, οι οικείοι δήμοι τροποποιούν τον οργανισμό εσωτερικής υπηρεσίας τους σύμφωνα με το άρθρο 10 του ν. 3584/2007 (Α’ 143). Η προβλεπόμενη γνώμη του υπηρεσιακού συμβουλίου της παρ. 2 του άρθρου 10 του ν. 3584/2007 παρέχεται εντός εικοσιπέντε (25) ημερών άλλως τεκμαίρεται ότι έχει παρασχεθεί. Με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου: α) δύναται να καθορίζεται ο κανονισμός λειτουργίας για την άσκηση των αρμοδιοτήτων των καταργούμενων ν.π.δ.δ. από τις υπηρεσίες των δήμων. Μέχρι την έκδοση των νέων κανονισμών, για την εύρυθμη άσκηση των ως άνω αρμοδιοτήτων εφαρμόζονται οι υφιστάμενοι κατά την 31η.12.2023 κανονισμοί λειτουργίας των ν.π.δ.δ. αυτών και β) ορίζεται ότι ο δήμος εκπληρώνει τους σκοπούς του καταργούμενου ν.π.δ.δ. και εξυπηρετεί τις δραστηριότητες που ασκούσε βα) είτε με τις υφιστάμενες οργανικές μονάδες του δήμου ββ) είτε με τις οργανικές μονάδες των καταργούμενων ν.π.δ.δ., οι οποίες μέχρι την ψήφιση του νέου οργανισμού εσωτερικής υπηρεσίας υπάγονται απευθείας στον δήμαρχο ή σε αντιδήμαρχο που αυτός ορίζει. Εξαιρούνται από την κατάργηση του παρόντος τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία, ως νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου των Ο.Τ.Α. Α’ βαθμού, που ιδρύονται και λειτουργούν σύμφωνα με τα άρθρα 244 του ν. 3463/2006 και 28 του ν. 2738/1999 (Α’ 180).

Ενοποιούνται σε μία οι επιτροπές των δήμων

Αν και το σχέδιο νόμου που κατέθεσε σε διαβούλευση η Υπουργός Εσωτερικών κα Νίκη Κεραμέως δεν αναφέρει τίποτα για τα άρθρα 72 και 73 όπου αναφέρονται οι αρμοδιότητες των Επιτροπών Οικονομικής και Ποιότητας Ζωής το Άρθρο 8 του σχεδίου νόμους με τίτλο «Συγκρότηση και εκλογή Δημοτικής Επιτροπής – Αντικατάσταση άρθρου 74 ν. 3852/2010» προβλέπει ότι Το άρθρο 74 του ν. 3852/2010 (Α’ 87) αντικαθίσταται ως εξής: «Άρθρο 74 Συγκρότηση και Εκλογή Δημοτικής Επιτροπής Η δημοτική επιτροπή αποτελείται από τον δήμαρχο ή τον οριζόμενο από αυτόν αντιδήμαρχο ως πρόεδρο και από τέσσερα (4) μέλη, αν το συμβούλιο έχει έως και δεκαεννέα (19) μέλη, από έξι (6) μέλη αν το συμβούλιο έχει έως είκοσι εννέα (29) μέλη ή από οκτώ (8) μέλη, αν το συμβούλιο έχει πάνω από είκοσι εννέα (29) μέλη. Ένα (1) μέλος στις πενταμελείς, δύο (2) μέλη στις επταμελείς και τρία (3) μέλη στις εννεαμελείς δημοτικές επιτροπές εκλέγονται από τις δημοτικές παρατάξεις της μειοψηφίας. Η δημοτική επιτροπή εκλέγεται για θητεία τριάντα (30) μηνών. Το δημοτικό συμβούλιο, μετά την εκλογή του προεδρείου κατά τις ημερομηνίες που ορίζονται στην παρ. 1 του άρθρου 64 και κατά τη διάρκεια της ίδιας συνεδρίασης, εκλέγει μεταξύ των μελών του με μυστική ψηφοφορία τα τακτικά και αναπληρωματικά μέλη της δημοτικής επιτροπής. Τα μέλη της πλειοψηφίας και της μειοψηφίας εκλέγονται ξεχωριστά από τα αντίστοιχα μέλη του δημοτικού συμβουλίου. Δεν επιτρέπεται να εκλεγεί μέλος της δημοτικής επιτροπής ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου. Κάθε σύμβουλος της πλειοψηφίας ή της μειοψηφίας ψηφίζει υποψήφιους ισάριθμους με τον αντίστοιχο αριθμό μελών που εκλέγονται από την πλειοψηφία ή τη μειοψηφία. Ειδικότερα, οι σύμβουλοι της πλειοψηφίας ψηφίζουν μόνο τους υποψήφιους της πλειοψηφίας και αντίστοιχα οι υποψήφιοι της μειοψηφίας ψηφίζουν μόνο τους υποψηφίους των παρατάξεων της μειοψηφίας σε ξεχωριστό ψηφοδέλτιο, ανά κατηγορία (πλειοψηφίας και μειοψηφίας). Ως τακτικά μέλη εκλέγονται από την πλειοψηφία και τη μειοψηφία, αντίστοιχα, οι πρώτοι σε αριθμό σταυρών προτίμησης ανά κατηγορία. Αν σε οποιαδήποτε ψηφοφορία υπάρχει ισοψηφία, ο πρόεδρος του συμβουλίου ενεργεί κλήρωση στην ίδια συνεδρίαση. Εάν η μειοψηφία δεν υποδείξει υποψήφιο, τότε στη θέση του εκλέγεται σύμβουλος της παράταξης της πλειοψηφίας. Οι υποψήφιοι που δεν εκλέχθηκαν θεωρούνται αναπληρωματικά μέλη κατά τη σειρά κατάταξής τους στην ψηφοφορία. Αν δεν επιτευχθεί εκλογή για οποιονδήποτε λόγο ή η συνεδρίαση ματαιωθεί επειδή δεν σχηματίστηκε απαρτία, η συνεδρίαση επαναλαμβάνεται εντός τριών (3) ημερών και εφαρμόζονται αναλόγως οι παρ. 2 και 3. Αν και στη δεύτερη συνεδρίαση δεν επιτευχθεί εκλογή ή η συνεδρίαση ματαιωθεί, επειδή δεν σχηματίστηκε απαρτία, θεωρείται ότι εκλέγονται, για τις θέσεις της πλειοψηφίας, οι σύμβουλοι που έλαβαν κατά σειρά τους περισσότερους σταυρούς προτίμησης στη δημοτική παράταξη της πλειοψηφίας, σύμφωνα με τη δικαστική απόφαση που τους ανακήρυξε και για τις θέσεις της μειοψηφίας οι σύμβουλοι που έλαβαν τους περισσότερους σταυρούς προτίμησης, σύμφωνα με την ίδια δικαστική απόφαση, στην παράταξη της μειοψηφίας που συγκέντρωσε τους περισσότερους σταυρούς προτίμησης. Τα πρακτικά της εκλογής διαβιβάζονται μέσα σε προθεσμία πέντε (5) ημερών στον Επόπτη Ο.Τ.Α., ο οποίος αποφαίνεται, μέσα σε πέντε (5) ημέρες το αργότερο από την περιέλευση σε αυτόν των πρακτικών, για τη νομιμότητα της εκλογής. Η επιτροπή στην πρώτη συνεδρίαση μετά την εκλογή της εκλέγει μεταξύ των μελών της, με φανερή ψηφοφορία, τον αντιπρόεδρο, ο οποίος προέρχεται από τη μειοψηφία. Δικαίωμα ψήφου στην περίπτωση αυτή έχει και ο πρόεδρος της επιτροπής. Τα αναπληρωματικά μέλη της δημοτικής επιτροπής ανά κατηγορία (πλειοψηφίας και μειοψηφίας) αναπληρώνουν, κατά σειρά κατάταξής τους, τα τακτικά στις συνεδριάσεις της, εφόσον αυτά δεν συμμετέχουν για οποιαδήποτε λόγο. Τα αναπληρωματικά μέλη ανά κατηγορία, με τη σειρά της κατάταξής τους, καταλαμβάνουν τις θέσεις των τακτικών μελών που μένουν κενές κατά τη διάρκεια της θητείας τους. Σε περίπτωση που έχει εξαντληθεί ο αριθμός των αναπληρωματικών μελών, διενεργείται νέα εκλογή για την κάλυψη των κενών εδρών της επιτροπής, με τη διαδικασία της παρ. 3. Ειδικά στην περίπτωση κένωσης θέσης λόγω παραίτησης μέλους της μειοψηφίας, εφόσον δεν υπάρχει αναπληρωματικό μέλος, τη θέση του καταλαμβάνει μέλος της πλειοψηφίας. Όταν τα μέλη της δημοτικής επιτροπής παύουν για οποιονδήποτε λόγο να είναι μέλη των αντίστοιχων δημοτικών παρατάξεων, εκπίπτουν αυτοδικαίως από τη δημοτική επιτροπή και αντικαθίστανται, σύμφωνα με τη διαδικασία του παρόντος. Με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου δύναται να ορίζεται έως ένας (1) σύμβουλος από κάθε παράταξη που δεν εκπροσωπείται στη δημοτική επιτροπή, ο οποίος μπορεί να συμμετέχει στις συνεδριάσεις της δημοτικής επιτροπής, χωρίς δικαίωμα ψήφου.». Επίσης στο άρθρο 21 αναφέρεται Άρθρο 21 Όργανα διοίκησης των δήμων – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 3 ν. 4804/2021 26 Στην παρ. 1 του άρθρου 3 του ν. 4804/2021 (Α’ 90) οι λέξεις «την οικονομική επιτροπή, την επιτροπή ποιότητας ζωής, την εκτελεστική» αντικαθίστανται από τις λέξεις «τη δημοτική » και η παρ. 1 του άρθρου 3 διαμορφώνεται ως εξής: «1. Οι δήμοι διοικούνται από το δημοτικό συμβούλιο, τη δημοτική επιτροπή και τον δήμαρχο.».

Καθιερώνεται ανά δίμηνο λογοδοσία της Δημοτικής Αρχής

Με το άρθρο 7 του σχεδίου νόμου που κατέθσε σε διαβούλευση η Υπουργός Εσωτερικών κα Νίκη Κεραμέως προβλέπεται ότι μετά το άρθρο 67 του ν. 3852/2010 (Α’ 87) προστίθεται άρθρο 67A με τίτλο: «Ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας δημοτικής αρχής» Συγκεκριμένα αναφέρεται: Ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας δημοτικής αρχής Επιπλέον της παρ. 1 του άρθρου 67, το δημοτικό συμβούλιο κάθε δύο (2) μήνες συγκαλείται υποχρεωτικά σε ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας της δημοτικής αρχής. H παράλειψη σύγκλησης του συμβουλίου στην ανωτέρω προθεσμία για λόγους που δεν άπτονται ανωτέρας βίας αποτελεί σοβαρή παράβαση καθήκοντος του Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου. Στην ημερήσια διάταξη της συνεδρίασης εγγράφονται υποχρεωτικά τα θέματα που επιθυμεί να θέσει κάθε δημοτικός σύμβουλος, τα οποία αφορούν στο έργο της δημοτικής αρχής, εφόσον έχουν κατατεθεί εγγράφως στο προεδρείο του δημοτικού συμβουλίου τρεις (3) ημέρες πριν τη συνεδρίαση. Κάθε δημοτικός σύμβουλος μπορεί να θέσει έως ένα (1) θέμα. Εφόσον έχουν υποβληθεί συνολικά πάνω από δέκα (10) θέματα, διενεργείται δημόσια κλήρωση από το προεδρείο για τα θέματα που θα συζητηθούν και τα οποία θα εγγραφούν στην ημερήσια διάταξη. Ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου ενημερώνει, τουλάχιστον δέκα (10) ημέρες πριν τη συνεδρίαση, τους δημοτικούς συμβούλους για την ημερομηνία, τον τόπο συνεδρίασης και την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των θεμάτων. Απαγορεύεται η συζήτηση οποιουδήποτε άλλου θέματος κατά τη συνεδρίαση αυτή, καθώς και η λήψη οποιαδήποτε απόφασης. Θέματα διεξαγωγής της συνεδρίασης αυτής δύνανται να περιλαμβάνονται στον Κανονισμό Λειτουργίας του δημοτικού συμβουλίου. Ειδικά για αυτή τη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου δεν απαιτείται απαρτία. Κατά τα λοιπά εφαρμόζεται το άρθρο 67.».

Συνήγορος του Πολίτη: Χορήγηση αποκλειστικής θέσης στάθμευσης σε δημότη με αναπηρία

Πολίτης με αναπηρία διαμαρτυρήθηκε για την ανάκληση απόφασης χορήγησης αποκλειστικής θέσης στάθμευσης από δήμο, στον οποίο είναι δημότης, δι...