ΤΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ
Στις 29 Ιανουαρίου του 1870 δημοσιεύεται
στην εφημερίδα Αλήθεια ότι το 1869 είναι έτος εισαγωγής στην Ελλάδα του ποδηλάτου, του
«περίεργου τούτου και δυσκόλου άμα είδους παιδιάς και ταχυδρομίας», όπως γράφει
η εφημερίδα, και εισαγωγείς του ο βασιλιάς Γεώργιος Α' και ο Παύλος Δαμαλάς,
γιατρός και Δήμαρχος Πειραιώς.
Η πρώτη ιδέα για τη δημιουργία του ποδηλάτου ήταν τον 15ο αιώνα
από τον Λεονάρδο ντα Βίντσι , αν και είναι ένα από τα μυστήρια που περιβάλλουν
τη ζωή και το έργο του .Κατά την αποκατάσταση του Codex Atlantius βρέθηκαν δύο κολλημένες μεταξύ τους σελίδες, στις
οποίες απεικονιζόταν το ποδήλατο . Η σχεδίαση, η έλλειψη λεπτομερειών και η
υπογραφή του μαθητή του ντα Βίντσι,< Σαλάι> , καταδεικνύει ότι το
συγκεκριμένο σχέδιο δεν ήταν του ντα Βίντσι αλλά του μαθητή του που ίσως
αντέγραψε το ποδήλατο από ένα μοντέλο που είδε στο εργαστήριο του δασκάλου του
.
Το 1880 το ποδήλατο πήρε
τη μορφή του σημερινού και το 1890, τη χρονιά ίδρυσης της Διεθνούς Ποδηλατικής
Ομοσπονδίας, έγιναν οι πρώτοι ποδηλατικοί αγώνες στην Ελλάδα. Το πρώτο
ποδηλατοδρόμιο της χώρας κατασκευάζεται στην Αθήνα για τις ανάγκες των πρώτων Ολυμπιακών Αγώνων, Πρόκειται για το μετέπειτα ποδοσφαιρικό Γήπεδο Καραϊσκάκη. Στους Ολυμπιακούς Αγώνες του
1896 οι ποδηλάτες Αριστείδης Κωνσταντινίδης και Γεώργιος Παρασκευόπουλος αναδεικνύονται
Ολυμπιονίκες στα δύο αγωνίσματα ποδηλασίας (85 και 320 χιλιόμετρα αντίστοιχα).
Στην
Ελλάδα το πρώτο ελληνικό ποδήλατο με χειροποίητο σκελετό κατασκευάστηκε από την
Rafbikes (HERMES) στο Ναύπλιο.
Σήμερα ο
αριθμός των ποδηλάτων σε όλο τον κόσμο υπολογίζεται ότι ξεπερνά το ένα δισεκατομμύριο,
ενώ πολλοί περισσότεροι είναι οι φίλοι του, οι οποίοι το αγαπούν ως μέσο
μετακίνησης, άθλησης και ψυχαγωγίας.
Σε αρκετές
πόλεις του πλανήτη προωθείται η χρήση του ποδηλάτου ως βασικού μέσου
μετακίνησης με χαρακτηριστικότερα παραδείγματα το Άμστερνταμ,να βρίσκεται πρώτο
στη λίστα των φιλικότερων χωρών προς το ποδήλατο , διαθέτοντας 400 χιλ.
ποδηλατοδρόμων , θέτοντας συνεχώς ως στόχο την επέκταση και βελτίωσή τους .Το
ποσοστό μετακινήσεων με ποδήλατο φτάνει το 28%του συνόλου των μετακινήσεων) . Ακολουθούν
η Κοπεγχάγη και η Βαρκελώνη. Οι ευρωπαϊκές πόλεις γεμίζουν όλο και περισσότερο
με δίκτυα ποδηλατοδρόμων και θέσεων στάθμευσης για τα ποδήλατα. Από τη δεκαετία
του 80 προωθούνται ειδικές υποδομές και ασκούνται πολιτικές ευαισθητοποίησης
για την αλλαγή των συμπεριφορών μετακίνησης .
Η Ελληνική
πολιτεία ακολούθησε πολύ καθυστερημένα αυτές τις πρακτικές. Παράδειγμα εκτεταμένης χρήσης του ποδηλάτου
αποτελεί η πόλη της Καρδίτσας που ήταν η πρώτη πόλη που δημιούργησε
ποδηλατοδρόμους .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου