·
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ
Αρχικά ο Φεβρουάριος ήταν ο δωδέκατος και τελευταίος μήνας του Ρωμαϊκού
ημερολογίου που προστέθηκε από τον Πομπίλιο Νουμά , πρώτο νομοθέτη της Ρώμης.
Το όνομά του
προέρχεται από το λατινικό ρήμα februare (εξαγνίζω, καθαίρω), λόγω των τελετών
εξαγνισμού και καθαρμού που τελούνταν στη Ρώμη (Februa και Feralia), από τις
οποίες προέρχονται οι μεταγενέστερες γιορτές των Απόκρεων και οι εκδηλώσεις του
Καρνάβαλου. Ο Φέβρουος ήταν ο Θεός των νεκρών και η Φεβρούα ήταν η Θεά που
επόπτευε τους καθαρμούς και τους εξαγνησμούς .Ο μήνας Φεβρουάριος επειδή ήταν πολύ
βροχερός οι Ρωμαίοι τον είχαν αφιερώσει στον Ποσειδώνα .
Γύρω στο 153 π.Χ,
όταν ο Ιανουάριος έγινε ο
πρώτος μήνας του Ρωμαϊκού ημερολογίου, ο Φεβρουάριος καθιερώθηκε ως δεύτερος,
θέση που διατηρεί μέχρι σήμερα στο δωδεκάμηνο πολιτικό ημερολόγιο. Με την
ημερολογιακή μεταρρύθμιση ο Φεβρουάριος είχε 29 μέρες τα κοινά έτη και 30 μέρες
στα δίσεκτα. Όμως, το 4 π.Χ. ο αυτοκράτορας Οκταβιανός
Αύγουστος αφαίρεσε από τον Φεβρουάριο μία μέρα και την προσέθεσε στον Αύγουστο,
που ήταν αφιερωμένος στο πρόσωπό του.
Η προσθήκη μιας επί πλέον ημέρας
των δίσεκτων ετών ξεκίνησε το
44 π.Χ. όταν ο Ιούλιος Καίσαρ άλλαξε το
ρωμαϊκό ημερολόγιο με τη
βοήθεια του Έλληνα αστρονόμου Σωσιγένη από την Αλεξάνδρεια. Ο Σωσιγένης, βασισμένος
στους υπολογισμούς του πατέρα τηςαστρονομίας Ίππαρχου (ο οποίος
έναν αιώνα νωρίτερα είχε προσδιορίσει ότι το ηλιακό ή τροπικό έτος έχει
διάρκεια ίση με 365,242 ημέρες), θέσπισε ένα ημερολόγιο του οποίου
τα έτη είχαν 365 ημέρες, ενώ σε κάθε τέταρτο έτος πρόσθεταν ακόμη μία ημέρα,
μετά την «έκτη προ των καλενδών του Μαρτίου», που ονομαζόταν
«bis sextus». Έτσι η ημέρα αυτή, επειδή μετριόταν δύο φορές, ονομάζεται ακόμη
και σήμερα «δις έκτη» και το έτος που την περιέχει «δίσεκτο
Ως τότε οι Ρωμαίοι
χρησιμοποιούσαν ένα ημερολογιακό σύστημα που είχε μεν 12 μήνες, αλλά στο οποίο
από καιρού εις καιρόν έπρεπε να προστίθενται ημέρες ή και μήνες έτσι ώστε αυτό
να διατηρείται σε συμφωνία με τις εποχές. Την ευθύνη για την παρεμβολή των
ημερών είχαν οι ιερείς.
Αλλά ο απολυταρχισμός των ιερέων, οι οποίοι άλλοτε αύξαναν το
μήκος του έτους προκειμένου να παραμένουν στην εξουσία οι ευνοούμενοί τους συγκλητικοί
και άλλοτε το μείωναν ώστε να τελειώνει γρήγορα η θητεία των αντιπάλων τους,
είχαν καταστήσει το υπάρχον ημερολογιακό σύστημα μη λειτουργικό. Είναι
χαρακτηριστικό ότι το έτος 46 π.Χ. διήρκεσε 445 ημέρες, δεδομένου ότι
αναγκάστηκαν να προστεθούν τόσες ημέρες ώστε αυτό να ευθυγραμμιστεί με την
εαρινή ισημερία. Ο Καίσαρ ονόμασε αυτό το έτος ultimus annus confusionis
(τελευταίο έτος σύγχυσης) και κάλεσε τους καλύτερους φιλοσόφους και
μαθηματικούς της εποχής προκειμένου να δημιουργηθεί το νέο ημερολόγιο.
Η παρανόηση του λαού ότι
τα δίσεκτα έτη είναι «γρουσούζικα» («κι αν έρθουν χρόνια δίσεχτα και μήνες
οργισμένοι» όπως λέει το δημοτικό τραγούδι) ίσως να προέρχεται από τη λανθασμένη αντίληψη
της ετυμολογίας και της ορθογραφίας του πρώτου συνθετικού της λέξης «δίσεκτο». Δηλαδή αντί του
σωστού «δις» (που σημαίνει δύο φορές) να εννοείται λανθασμένα το αχώριστο
προθεματικό μόριο «δυς» που έχει την έννοια της δυστυχίας, «της δυσκολίας, της
κακής καταστάσεως ή του απευκταίου αποτελέσματος»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου