Τετάρτη 23 Φεβρουαρίου 2022

Ο πλέον ωφελημένος κλάδος

Του Απόστολου Μάνθου Ίσως από τους πλέον ωφελημένους κλάδους της ανόδου της τιμής του αργού πετρελαίου από τη διένεξη της Ρωσίας με την Ουκρανία είναι αυτός των Διυλιστηρίων που αντιπροσωπεύουν οι δύο εισηγμένοι όμιλοι-μεγαθήρια των Ελληνικών Πετρελαίων και της Motor Oil. Δύο στολίδια του Ελληνικού Χρηματιστηρίου που διαθέτουν από τα πλέον σύγχρονα διυλιστήρια στην Ευρώπη και δραστηριοποιούνται στον τομέα της ενέργειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και την Ανατολική Μεσόγειο μέσω της διύλισης και εμπορίας προϊόντων πετρελαίου, της παραγωγής και εμπορίας πετροχημικών προϊόντων, της έρευνας για υδρογονάνθρακες, της εμπορίας ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικά των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Δύο όμιλοι οι οποίοι μέσω των στρατηγικών τους επενδυτικών πλάνων ετοιμάζουν ισχυρότατη επίθεση στην επόμενη πενταετία με αρχή το 2022. Το μέλλον είναι κάτι παραπάνω από ευοίωνο και για τους δύο ομίλους μιας που η μάστιγα της υγειονομικής κρίσης διάγει τα τελευταία της καθοδικά σκαλοπάτια με τα μεγάλα ευρωπαϊκά κράτη να αναιρούν τους περιορισμούς τους, τον ελληνικό τουρισμό να "φουλάρει" για νέα ρεκόρ και την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας να χρειάζεται… καύσιμα. Ξεκινάμε με τον όμιλο των Ελληνικών Πετρελαίων (ΕΛΠΕ), όπου ανακοινώνει τα οικονομικά αποτελέσματα για το 2021 την προσεχή Πέμπτη και αναμένεται από κάποιους αναλυτές να πλησιάσει ή ίσως και να προσπεράσει το δεύτερο ιστορικό ρεκόρ κερδοφορίας από απόψεως καθαρών κερδών, εκείνο του 2016 και των 328,73 εκατ. ευρώ ή κέρδη 1,08 ευρώ ανά μετοχή. Η υψηλότερη κερδοφορία του ομίλου ήταν το 2017 με τα 383,92 εκατ. ευρώ ή κέρδη 1,25 ευρώ ανά μετοχή. Να υπενθυμίσουμε ότι ο όμιλος έχει παρουσιάσει ήδη στο 9μηνο του 2021 σημαντική αύξηση στα καθαρά κέρδη φτάνοντας στα 257,89 εκατ. ευρώ ή 0,83 ευρώ κέρδη ανά μετοχή. Επίσης στην οικονομική κατάσταση του 9μήνου του 2021 εμφανίζεται να έχει από τα πλέον ισχυρά αποθέματα σε αργό πετρέλαιο και διυλισμένα - ημιτελή προϊόντα αξίας 426,97 και 584,33 εκατ. ευρώ αντίστοιχα ή συνολικά 1,011 δισ. ευρώ αφήνοντας δεύτερη τη χρονιά που σημείωσε και το ρεκόρ καθαρής κερδοφορίας, το 2017, με αξία σε αργό πετρέλαιο στα 331,82 εκατ. ευρώ και 640,14 εκατ. ευρώ στα διυλισμένα και ημιτελή προϊόντα ή στο σύνολο 972 εκατ. ευρώ. Οπωσδήποτε τα υψηλά αυτά αποθέματα με την τιμή του πετρελαίου να βρίσκεται πέριξ των 90 με 94 δολαρίων ανοίγουν μια σημαντική πόρτα κερδοφορίας για το πρώτο τρίμηνο του 2022. Να σημειωθεί ότι ο όμιλος έχει μηδαμινές επιπτώσεις από την Ουκρανική κρίση μιας που προμηθεύεται αργό πετρέλαιο κυρίως από τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική χωρίς όμως να περιορίζεται μόνο στις περιοχές αυτές. Παράλληλα η τοποθεσία των τριών παράκτιων διυλιστηρίων του ομίλου παρέχει πρόσβαση σε ένα ευρύ φάσμα προμηθευτών γεγονός που επιτρέπει στον όμιλο να ανταποκρίνεται σε τυχόν ελλείψεις πρώτων υλών χωρίς να επηρεάζει σημαντικά τις δραστηριότητές του και την κερδοφορία του. Προχωρώντας παρακάτω τα Ελληνικά Πετρέλαια μας ετοιμάζουν συγκινήσεις το 2022 όχι μόνο από τη μεγέθυνση των οικονομικών τους αποτελεσμάτων και την εκτεταμένη στροφή προς την πράσινη ενέργεια αλλά και από τη μερισματική πολιτική μιας που η διοίκηση των ΕΛΠΕ έχει την πρόθεση να προχωρήσει σε διανομή μερίσματος ίσου με το 50% των εσόδων από την πώληση της ΔΕΠΑ υποδομών, που ήταν στα 256 εκατ. ευρώ, ενώ θα υπάρξει και σημαντική καταβολή για τη χρήση του 2021. Διαγραμματικά τώρα είναι εύκολο να καταλάβει κάποιος τι ετοιμάζεται στην τιμή της μετοχής μετά και την επιβεβαιωμένη ανοδική διάσπαση της περιοχής αντίστασης των 6,60 ευρώ στο μηνιαίο chart τιμών. Το επόμενο σημαντικό σημείο αντίστασης εντοπίζεται στα 8,08 ευρώ, όπου και βρισκόταν η μετοχή στις αρχές του 2020 λίγο πριν κυλήσει στην πανδημική κρίση. Η μετοχή πάντως βάσει των συνθηκών της αγοράς αλλά κυρίως λόγω των αυξημένων προοπτικών κερδοφορίας έχει μείνει πολύ πίσω. Η Motor Oil (ΜΟΗ) ιδρύθηκε το 1970 και η πρώτη χρονιά λειτουργίας του διυλιστηρίου της ήταν το 1972. Ο όμιλος που είναι εισηγμένος στο Ελληνικό Χρηματιστήριο από το 2001 διαθέτει ένα από τα πλέον σύγχρονα διυλιστήρια με βαθμό πολυπλοκότητας 11,54 (Nelson Complexity Index) έχοντας τη δυνατότητα επεξεργασίας διαφόρων τύπων αργού πετρελαίου και παράγοντας ένα ευρύ φάσμα προϊόντων πετρελαίου υψηλής προστιθέμενης αξίας , με το μεγαλύτερο μέρος να διατίθεται στο εξωτερικό σε περισσότερες από 45 χώρες. Στα οικονομικά αποτελέσματα του 9μήνου του 2021 ο όμιλος παρουσίασε καθαρή κερδοφορία στα 206,34 εκατ. ευρώ ή 1,86 ευρώ ανά μετοχή και αναμένεται στα ετήσια αποτελέσματα λόγω της περαιτέρω ανάκαμψης της ζήτησης πετρελαιοειδών και της ισχυροποίησης των διεθνών περιθωρίων διύλισης να φτάσει ή ακόμα και να ξεπεράσει τη καθαρή κερδοφορία του 2019 των 224,23 εκατ. ευρώ. Μάλιστα για το 2022 και το 2023 η Goldman Sachs σε ανάλυσή της αναμένει κέρδη ανά μετοχή στα 3,11 και 3,71 ευρώ αντίστοιχα. Και εδώ στην οικονομική κατάσταση για το 9μηνο του 2021 η Motor Oil εμφανίζεται να έχει ρεκόρ αποθεμάτων σε αργό πετρέλαιο και έτοιμα προϊόντα καθώς ξεπερνάει σε αξία τα 796 εκατ. ευρώ με τιμή κτήσης αρκετά χαμηλότερη από αυτή που κινείται το τελευταίο χρονικό διάστημα το αργό πετρέλαιο. Από πλευράς ετήσιας οικονομικής κατάστασης το επόμενο έτος που εμφανίζει τον όμιλο να έχει υψηλά αποθέματα ήταν το 2017 με αξία στα 635,54 εκατ. ευρώ. Επίσης ο όμιλος παρουσιάζεται να μην έχει ιδιαίτερο πρόβλημα με την προμήθεια πρώτης ύλης λόγω της Ουκρανικής κρίσης μιας που οι κύριες πηγές του εντοπίζονται στη Σαουδική Αραβία, την Αίγυπτο, το Καζακστάν, τη Λιβύη και σε πολλούς ανεξάρτητους προμηθευτές. Στη διαγραμματική ανάλυση η μετοχή της Motor Oil συλλαμβάνεται το τελευταίο χρονικό διάστημα να έχει υποστεί με "τακτ" και άνευ ουσιαστικού λόγου μια καθοδική διόρθωση της τάξεως του -10% από τα υψηλά που σημείωσε το Γενάρη στα 15,50 ευρώ. Η κίνηση όμως αυτή φαίνεται να βρίσκει ισχυρή στήριξη στη ζώνη των 14 με 13,80 ευρώ δημιουργώντας ένα βατήρα αγοραστών όπου ετοιμάζεται να τον χρησιμοποιήσει για να δοκιμάσει εκ νέου τις δυνάμεις της πάνω στην ευρεία αντίσταση της περιοχής των 15,90 με 15,50 ευρώ. Πάνω από εκεί η τιμή της μετοχής θα κάνει μια στάση στα 17,40 ευρώ και θα συνεχίσει τον ανηφορικό της δρόμο για το επίπεδο που βρισκόταν λίγο πριν ξεσπάσει η υγειονομική κρίση στα 20,40 ευρώ. Και εδώ η τιμή της μετοχής οφείλει μια σημαντική ανοδική κίνηση καθώς δεν αντικατοπτρίζει διόλου ούτε την ισχυρή κερδοφορία του ομίλου, ούτε την ισχυροποίηση των μεταφορών μετά τη λείανση της πανδημίας, ούτε τα ισχυρά αποθέματά της με χαμηλότερη τιμή κτήσης και φυσικά ούτε καν αυτό που αναμένεται να εξελιχθεί σε πολλούς τομείς της ελληνικής οικονομίας το 2022. * Ο Απόστολος Μάνθος είναι υπεύθυνος τεχνικής ανάλυσης & επενδυτικής στρατηγικής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Συνήγορος του Πολίτη: Χορήγηση αποκλειστικής θέσης στάθμευσης σε δημότη με αναπηρία

Πολίτης με αναπηρία διαμαρτυρήθηκε για την ανάκληση απόφασης χορήγησης αποκλειστικής θέσης στάθμευσης από δήμο, στον οποίο είναι δημότης, δι...