Πέμπτη 30 Οκτωβρίου 2014

ΤΙΠΟΤΑ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΛΛΑΞΕΙ Σ΄ΑΥΤΟ ΤΟΝ ΤΟΠΟ;

Σήμερα θα αναδείξουμε ένα ζήτημα, που και σε εμάς προκάλεσε εντύπωση.
Χθες στην συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου της πόλης, υπήρχε ένα θέμα που αναφέρονταν στις ασφαλτοστρώσεις τριών οδών της πόλης, Σαλαμίνος, Θερμοπυλών και Β. Ηπείρου.
Ως εδώ άριστα, θα λέγαμε και μπράβο στον δήμο.

Το πρώτο ερωτηματικό ήταν, όταν το διαβάσαμε, αν προβλέπονταν στο τεχνικό πρόγραμμα για το ...2014!!
Απ΄ότι γνωρίζουμε δεν προβλέπονταν.
Το δεύτερο ερώτημα ήταν αν υπήρχε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από πόρους του δήμου ή από άλλο φορέα. Ήταν έκπληξη, για μας, διότι τα οικονομικά του δήμου δεν αντέχουν σε μια δαπάνη ύψους 1,3 εκατομμυρίων ευρώ!!!!! (Τόσο θα κοστίσει, προϋπολογιστικά το έργο).

Μας ήλθαν κάποιες πληροφορίες ότι η χρηματοδότηση είχε εξασφαλιστεί από γραφείο βουλευτή - υπουργού!!!!!!! 
Εδώ είναι το μεγαλύτερο ερώτημα αλλά και η απορία. 
Πως είναι δυνατό να συμβαίνει κάτι τέτοιο; Πως είναι δυνατό να μπορεί βουλευτής - υπουργός να χρηματοδοτεί σ΄αυτή την συγκυρία ένα δήμο; 
Μας θύμισε παλαιές εποχές που δήμαρχοι, νομάρχες την έστηναν έξω από γραφεία υπουργών και βουλευτών μήπως και πετύχαιναν κάποια (εξ ουρανού) χρηματοδότηση για την πόλη τους ή το χωριό τους.
Αλλά οι εποχές αυτές (απ΄ότι γνωρίζουμε) παρήλθαν. Πως προέκυψε αυτή η χρηματοδότηση, λοιπόν;
Μήπως είναι ουτοπία να πιστεύουμε ότι οι εποχές άλλαξαν και ότι πάντα οι ενέργειες αυτού του είδους θα συνδέονται με εκλογές;

Για να μην φανούμε απαξιωτικοί προφανώς ήταν καλό για την πόλη. Όμως μας μένει το ερώτημα αν τελικά η εικόνα μιας αυστηρής διαχείρισης, όπως τονίζει η κυβέρνηση, είναι η αλήθεια.

Ίσως οι πληροφορίες μας να μην έχουν καμιά αξία. Μας μένει, όμως το ερώτημα της χρηματοδότησης και ο τρόπος που τα χρήματα έφθασαν στον δήμο μας.

Καλό το έργο, όμως και ήταν καιρός να φροντίσει ο δήμος δρόμους που έχουν να περιποιηθούν από δεκαετίες τώρα!!!!
Βλέπετε οι προηγούμενες διοικήσεις είχαν πάντα στο μυαλό (!!!!) τους το καλό αυτής της πόλης!!!!!

Δεχόμαστε κάθε διόρθωση στις υποθέσεις μας από οποιονδήποτε για να ανασκευάσουμε. Αν δεν υπάρξει καμιά διόρθωση θα θεωρήσουμε ορθή την εκτίμησή μας.

Έρευνα σοκ για την κλιματική αλλαγή - Μεταξύ των 10 πιο ευάλωτων χωρών η Ελλάδα - Στο 7,10% ο δείκτης κινδύνου!


Έρευνα σοκ για την κλιματική αλλαγή - Μεταξύ των 10 πιο ευάλωτων χωρών η Ελλάδα - Στο 7,10% ο δείκτης κινδύνου!
Με απώλεια κινδυνεύει το 25% του παγκόσμιου ΑΕΠ
Τρομακτικές είναι οι εκτιμήσεις των αναλυτών για τις αδυσώπητες επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, καθώς υπάρχουν σενάρια για απώλεια ακόμη και του 25% του παγκόσμιου ΑΕΠ!
Ειδικότερα, σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου των ΗΠΑ για το Περιβάλλον και την Ανθρώπινη Ασφάλεια, η οποία αναπαράγεται από το πρακτορείο CNBC, αρκετές αναπτυγμένες χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, κινδυνεύουν ακόμη και με αφανισμό, εξαιτίας των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής.
Μάλιστα, οι ζημιές δεν περιορίζονται μόνο στα ευάλωτα, μικρά νησιωτικά συμπλέγματα του Ειρηνικού Ωκεανού, αλλά και σε χώρες, οι οποίες συγκαταλέγονται στις top 50 οικονομίες του πλανήτη!
Ποιες είναι λοιπόν, οι 10 χώρες, οι οποίες απειλούνται περισσότερο από την κλιματική αλλαγή, και το συνολικό τους ΑΕΠ υπερβαίνει τα 19 τρισ. δολάρια, ήτοι το 25% της παγκόσμιας οικονομίας;

1.  Φιλιππίνες: Βαθμός κινδύνου 28,25% - ΑΕΠ 272 δισ. δολαρίων
2.  Ιαπωνία: Βαθμός κινδύνου 13,38% - ΑΕΠ 4,9 τρισ. δολαρίων
3.  Χιλή: Βαθμός κινδύνου 11,30% - ΑΕΠ 277 δισ. δολαρίων
4.  Ινδονησία: Βαθμός κινδύνου 10,55% - ΑΕΠ 868 δισ. δολαρίων
5.  Ολλανδία: Βαθμός κινδύνου 8,25% - ΑΕΠ 800 δισ. δολαρίων
6.  Ελλάδα: Βαθμός κινδύνου 7,10% - ΑΕΠ 241,7 δισ. δολαρίων
7.  Κίνα: Βαθμός κινδύνου 6,9% - ΑΕΠ 9,2 τρισ. δολαρίων
8.  Κολομβία: Βαθμός κινδύνου 6,83% - ΑΕΠ 378 δισ. δολαρίων
9.  Ταϊλάνδη: Βαθμός κινδύνου 6,38% - ΑΕΠ 387 δισ. δολαρίων
10. Μεξικό: Βαθμός κινδύνου 6,27% - ΑΕΠ 1,26 τρισ. δολαρίων

Η περίπτωση της Ελλάδας:
Η Ελλάδα είναι η πλέον ευάλωτη χώρα της Ευρωζώνης, καθώς ο κίνδυνος φυσικών καταστροφών είναι αρκετά αυξημένος.
Άλλωστε, οι σεισμοί και οι πλημμύρες έχουν πλήξει επανειλημμένως τη χώρα.
Δεδομένης και της υψηλής αστικοποίησης του πληθυσμού, ο κίνδυνος από ενδεχόμενες περιβαλλοντικές καταστροφές αυξάνεται περαιτέρω. 

Τετάρτη 29 Οκτωβρίου 2014

ΜΙΑ ΕΚΛΕΙΨΗ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΕΤΕ ΞΑΝΑΔΕΙ



Παρατήρηση με υπερσύγχρονα τηλεσκόπια.
Αναρτήθηκε από την Σόνια Φερνάντεθ - Βιδάλ, διδάκτωρ φυσικός στην κβαντική φυσική και συγγραφέας.
Η Σόνια επιχείρησε και πέτυχε την εκλαϊκευση της κβαντικής φυσικής και σε βαθμό που να μπορεί να διαβαστεί και από ένα μαθητή της Γ΄Γυμνασίου. Κίνητρο να ασχοληθεί με τον μυστηριώδη, φανταστικό και άγνωστο, στο μεγαλύτερο μέρος του ακόμη, κόσμο της κβαντικής φυσικής.

Η Σόνια είναι σήμερα συγγραφέας και προσπαθεί να φέρει στο ευρύ κοινό τις έννοιες της φυσικής που για τους πολλούς θεωρούνται δύσκολες και αδύνατο να μάθουν. Κι όμως η εκτίμηση αυτή είναι πέρα για πέρα λάθος. Είναι χρήσιμο να αποτιμήσει κανείς τι δεν έκανε καλά ώστε να έχει αυτή την εντύπωση.

Έχει ήδη μεταφραστεί στα Ελληνικά το πρώτο της βιβλίο, που απευθύνεται ακόμη και σε παιδιά με έφεση και μεράκι και το οποίο παρουσίασε ο καθηγητής κ. Σιμόπουλος στο ίδρυμα Ευγενίδου πριν λίγες ημέρες. Το βιβλίο έχει τον τίτλο :
΄΄Η ΠΟΡΤΑ ΜΕ ΤΙΣ ΤΡΕΙΣ ΚΛΕΙΔΑΡΙΕΣ΄΄

Προτείνουμε να το αγοράσετε και να το διαβάσετε. Θα εκπλαγείτε και θα θαυμάσετε αλλά και θα αναρωτηθείτε πως είναι δυνατό να συμβαίνουν αυτά τα πράγματα ίσως και στον κόσμο που εμείς αντιλαμβανόμαστε. Πόσο μάλλον σ΄ένα κόσμο που τώρα ανακαλύπτουμε σιγά αλλά σταθερά. Ο κόσμος αυτός είναι η επόμενη μεγάλη κατάκτηση του ανθρώπινου νου και η αποθέωση της επιστήμης!!!! 

Θα επανέλθουμε στο θέμα με περισσότερες λεπτομέρειες.

Τρίτη 28 Οκτωβρίου 2014

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΕΤΑΡΤΟΣ ΘΑΛΑΜΟΣ ΣΤΟΝ ΤΥΜΒΟ


Η μετά μεγάλης προσοχής εργασία της ομάδας ανασκαφής στον τύμβο της Αμφίπολης, Το βίντεο δόθηκε σήμερα στην δημοσιότητα παράλληλα με την ανακοίνωση ότι δεν υπάρχει τέταρτος θάλαμος όπως ανέμεναν.
Σε μικρό διάστημα θα έχουμε την τελική μορφή όλου του τύμβου αφού οι εργασίες συνεχίζονται με αμείωτους ρυθμούς.



BINTEO-Oι εργασίες στον Τύμβο Καστά από Enikos_gr

ΑΛΛΗ ΜΙΑ ΄΄ΤΡΥΠΑ΄΄ ΑΦΗΣΕ Η ΑΠΕΛΘΟΥΣΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΣΤΟ ΔΗΜΟ!!!

Οι δημότες αυτές τις ημέρες παρέλαβαν δύο λογαριασμούς ύδρευσης. Οι λογαριασμοί συνοδεύονται από επιστολή του σημερινού δημάρχου, όπου αναλύονται οι λόγοι για τους οποίους κατέφθασαν μαζεμένα δύο λογαριασμοί ύδρευσης.

Εκεί, λοιπόν, διαβάσαμε ότι η η απελθούσα διοίκηση είχε να εισπράξει λογαριασμούς ύδρευσης από το πρώτο τρίμηνο του ....2013!!!

Γιατί άραγε;

Ως δημότες αυτής της πόλης πέραν από το γεγονός ότι καλούμαστε να πληρώσουμε δύο λογαριασμούς μαζεμένους, αναρωτιόμαστε ποιοι ήταν οι λόγοι αυτής της καθυστέρησης.  Στο δημοτικό συμβούλιο έγινε η ερώτηση και η τότε διοίκηση ΄΄μπάλωσε΄΄ το ζήτημα λέγοντας ότι η καθυστέρηση προήλθε από την επιβολή του ΦΠΑ στους λογαριασμούς, ο οποίος ΦΠΑ, δεν επιβάρυνε τους δημότες ως τότε και έπρεπε να ενσωματωθεί στους λογαριασμούς. Είχε, επίσης, αναφερθεί ότι καθυστερούσε η διαδικασία ανάθεσης της έκδοσης των εντύπων των λογαριασμών για κάποιους λόγους.  
Αυτή την φτηνή και μικρόψυχη απάντηση έλαβε το δημοτικό συμβούλιο τότε.
Εμείς βλέποντας με άλλο τρόπο τα πράγματα εκτιμούμε ότι η καθυστέρηση περιείχε σκοπιμότητα.
Η τότε διοίκηση θέλοντας να φανεί αρεστή στους δημότες δεν έστειλε τους λογαριασμούς έγκαιρα.
Κι αν ακόμη υποθέσουμε ότι υπήρξε κάποια στιγμή καθυστέρηση από τεχνικούς λόγους, η αποκατάσταση της ισορροπίας απαιτούσε 1,5 χρόνια;!!!!

Ποιες ήταν οι επιπτώσεις απ΄αυτή την καθυστέρηση; 
Ορθώς η σημερινή διοίκηση αναλύει το ζήτημα στην επιστολή. Οι όποιες καθυστερήσεις έχουν άμεση επίπτωση στην οικονομική κατάσταση του δήμου, κυρίως στην διαμόρφωση των προϋπολογισμών του δήμου. 
Είναι προφανές ότι τα έσοδα που προκύπτουν από τους λογαριασμούς αποδίδονται στην ΕΥΔΑΠ. Είναι προφανές, επίσης, ότι αφού δεν εισπράχθηκαν αυτοί οι λογαριασμοί δεν ....αποδόθηκαν!!!!  Άρα οφείλονται και μάλιστα με προσαυξήσεις.
Είναι δυνατό να αποπληρώσει τώρα ο δήμος τις οφειλές προς την ΕΥΔΑΠ με την είσπραξη έστω και δύο λογαριασμών μαζεμένα; Μάλλον, όχι. 
Έτσι θα αναγκαστεί να έλθει σε νέα συμφωνία με την ΕΥΔΑΠ προκειμένου να ρυθμίσει το συσσωρευμένο χρέος. Και λέμε νέα συμφωνία διότι η απελθούσα διοίκηση είχε ρυθμίσει παλαιότερα χρέη, που είχαν, για άγνωστους και πάλι λόγους, δημιουργηθεί από την ίδια αυτή διοίκηση.

Με αυτά τα δεδομένα τι συμπέρασμα μπορεί να εξάγει κανείς;
Απλά αλλά εμφανώς η απελθούσα διοίκηση δεν είχε καν την ικανότητα να διαχειριστεί ούτε και τα έσοδά της όχι να σχεδιάσει και να οραματιστεί το μέλλον αυτής της πόλης!!!

Είμαστε στην συνέχεια της αργής και σταδιακής αποδόμησης, της κατάρρευσης του πλασματικού οικοδομήματος που είχε κτιστεί από αρκετά χρόνια τώρα για την ποιότητα και την ικανότητα των διοικήσεων των προηγούμενων χρόνων.
Δυστυχώς!!!!

Δευτέρα 27 Οκτωβρίου 2014

ΕΔΩ ΑΜΦΙΠΟΛΗ.....!!!! ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ ΑΥΡΙΟ ΣΤΙΣ 4

Σε αναμονή των αυριανών ανακοινώσεων, ίσως των πιο σημαντικών έως τώρα, δείτε σε βίντεο εικονικής πραγματικότητας τους γνωστούς έως τώρα χώρους του εκπληκτικού τάφου στην Αμφίπολη.


ΜΑΧΕΣ ΣΤΟ ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ ΣΗΜΕΡΑ

Για ΄΄μεγάλα΄΄ παιδιά η σημερινή συνεδρίαση στο χρηματιστήριο της Αθήνας. 
Μετά τα αποτελέσματα των stress tests, που έφεραν τις Ελληνικές τράπεζες σε πολύ καλύτερη κατάσταση απ΄αυτή που εκτιμούσε η αγορά ήλθαν τα επικίνδυνα, σκόπιμα και παραπλανητικά δημοσιεύματα ξένων μέσων ενημέρωσης, τα οποία φέρουν τις Ελληνικές τράπεζες ως αποτυχούσες στα τέστ αντοχής της ΕΚΤ.

Έτσι κι ενώ στην έναρξη της συνεδρίασης φάνηκε ισχυρό αγοραστικό ενδιαφέρον η συνέχεια ήταν απογοητευτική. Αυτή την ώρα ο γενικός δείκτης σημειώνει απώλειες  0,96% (είχε σημειώσει ακόμη μεγαλύτερη πτώση μέχρι και 2,5%).

Αυτή την ώρα επιχειρείται ανάκαμψη ύστερα από την παρέμβαση γραπτώς από την Τράπεζα της Ελλάδος, η οποία διαβεβαιώνει την αλήθεια των αποτελεσμάτων των δοκιμασιών.

Οι συναλλαγές είναι ισχυρότατες στο επίπεδο των 100 εκατομμυρίων τεμαχίων ενώ η αξία βρίσκεται στα 95 εκατομμύρια ευρώ.

Οι αγοραστές φάνηκε να απογοητεύονται προς στιγμήν τουλάχιστον ενώ οι πωλητές φοβούμενοι την ενδεχόμενη ανακρίβεια των αποτελεσμάτων ώθησαν τον γενικό δείκτη στα χαμηλά (ανέλπιστα) της σημερινής συνεδρίασης.

Η μάχη επεκτάθηκε σε όλους τους τομείς και όχι μόνο στον τραπεζικό χώρο. Ανεξήγητα αλλά η αγορά συμπεριφέρεται πάντα με πολύ μεγάλη ευαισθησία ακόμη και σε κατευθυνόμενα δημοσιεύματα.

Η συνέχεια στο....ταμπλό...με πολλές εκπλήξεις και για ΄΄μεγάλα΄΄ παιδιά. Να απομακρυνθούν τα παιδιά από τις .....οθόνες!!!!

Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2014

ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΟΥΝ ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΩΝ STRESS TESTS ΤΩΝ ΤΡΑΠΕΖΏΝ

Με μεγάλη αγωνία οι αγορές ανέμεναν τα σημερινά ανακοινωθέντα αποτελέσματα των ΄΄δοκιμασιών΄΄ που υπέστησαν όλες οι τράπεζες στην Ευρωζώνη.
Η ΕΚΤ είχε αναλάβει την υποχρέωση αυτή να ΄΄δοκιμάσει΄΄ τις αντοχές των εμπορικών τραπεζών με κάποια δεδομένα αξιωματικά και που άγγιζαν ακραίες ανώμαλες αδυναμίες των οικονομικών κάθε χώρας.
Τις δοκιμασίες είχε ξανακάνει η ΕΚΤ αλλά είχε εκτιμήσει λάθος τις αδυναμίες του οικονομικού συστήματος στην Ευρώπη και θα μπορούσαμε να πούμε ότι είχαν αποτύχει. Έτσι αποφασίστηκε η επανάληψή τους με πολύ αυστηρούς όρους και στο πλαίσιο των σημερινών οικονομικών συγκυριών που παρουσιάστηκε ωστόσο τελευταία.
Με βάση, λοιπόν, αυτά τα εντελώς αυστηρά κριτήρια η ΕΚΤ μελέτησε την εικόνα των τραπεζών στην  Ευρωζώνη μαζί και τέσσερις Ελληνικές τράπεζες, την Άλφα, Εθνική, Πειραιώς και Eurobank, τις λεγόμενες συστημικές τράπεζες.
Η σκέψη που κυριάρχησε ήταν ότι οι τράπεζες απαιτείται να έχουν ένα ΄΄μαξιλαράκι΄΄ αποθέματος στο ενεργητικό τους για κάθε αρνητική εξέλιξη στις οικονομίες των χωρών. Το ποσό αυτό καθορίστηκε στο 8%, περίπου του κεφαλαίου της κάθε τράπεζας (core tier 1).
Η ΕΚΤ πήρα τα στοιχεία των τραπεζών από τους ισολογισμούς την 31-12-2013. Με αυτά τα δεδομένα ΄΄δοκίμασε΄΄ την αντοχή των τραπεζών σε κάθε σενάριο αρνητικής εξέλιξης της κάθε οικονομίας και για την Ελλάδα, την τραυματισμένη Ελληνική οικονομία.
Η ΄΄δοκιμασία΄΄ αυτή έδειξε ότι μια τράπεζα, η Άλφα, περνούσε το όριο αντοχής. Οι άλλες έπρεπε να προβούν σε ενέργειες αποκατάστασης των κεφαλαίων τους ώστε να περιέλθει το ενεργητικό τους στα πλαίσια που όρισε η ΕΚΤ.
 Ωστόσο οι Ελληνικές τράπεζες από μόνες τους προχώρησαν πολύ ενωρίτερα από την σημερινή ημερομηνία σε διαρθρώσεις του ενεργητικού τους, γνωρίζοντας την πραγματικότητα. Έτσι μια από τις ενέργειες που έκαναν ήταν οι αυξήσεις στο μετοχικό τους κεφάλαιο μέσα στο 2014. Πέραν αυτών προχώρησαν σε ειδικευμένες στοχεύσεις όπως οι συνέργειες, οι πωλήσεις θυγατρικών τους, συγχωνεύσεις και ανακοίνωσαν στην ΕΚΤ τις ενέργειες αυτές. Δεν έχει ληφθεί υο΄όψη, επίσης, μια σημαντική παράμετρος. Τα αποτελέσματα της χρήσης του 2014, που κάποιες τράπεζες ήδη παρουσιάζουν σημαντικά κέρδη και που θα στηρίξουν ακόμη καλύτερα την κεφαλαιακή τους δομή.
Το αποτέλεσμα ήταν ότι σήμερα δόθηκαν στην δημοσιότητα δύο κρίσεις, η μια αφορά (η στατική) την εικόνα που θα παρουσίαζαν οι τράπεζες αν είχαν παραμείνει σε αυτή της 31-12-2013 και η άλλη (η δυναμική) αυτή που σήμερα παρουσιάζουν λαμβάνοντας υπόψη τις ενέργειες που παρουσίασαν.
Έτσι με τα κριτήρια αυτά το αποτέλεσμα ήταν:
Η Άλφα περνά τις δοκιμασίες με ένα κεφαλαιακό απόθεμα της τάξης του 8,45% από 8,07% το 2013.
Η Πειραιώς, ομοίως, με κεφαλαιακό απόθεμα της τάξης του 6,68% από 4,39% το 2013
Η Εθνική, κεφαλαιακό απόθεμα 8,87% από -0,42% το 2013.
Η Eurobank 5,45% από -6,42%.

Να σημειώσουμε τα εξής. Η ΄Αλφα και η Πειραιώς έχει αποπληρώσει την υποχρέωση απέναντι στο κράτος την αξία των προνομιούχων μετοχών που είχαν εκδοθεί το 2010 για την κρατική συμμετοχή στο μετοχικό τους κεφάλαιο. Έτσι οι ΄΄ζημιές΄΄ τους και οι υποχρεώσεις τους είναι μηδενικές.
Οι άλλες δύο έχουν την κρατική αποπληρωμή κι έτσι θεωρητικά τουλάχιστον παρουσιάζουν οριακή ζημιά που υπολογίζεται στα 20 εκατομμύρια ευρώ ώστε να περάσουν τις δοκιμασίες και να είναι ΄΄καθαρές΄΄.
Επίσης να σημειώσουμε ότι η τελευταία απόφαση της κυβέρνησης και η έγκρισή της από το Ελληνικό Κοινοβούλιο περί του αναβαλλόμενου φόρου λειτούργησε ευεργετικά για τα κεφάλαια των τραπεζών ώστε να έχουμε αυτή την εικόνα σήμερα.

Βέβαια κάποιος μπορεί να αμφισβητήσει της ορθότητα και την ακρίβεια των δοκιμασιών. Όμως να τονίσουμε ότι ο επόπτης της λειτουργίας των τραπεζών έχει περάσει πια στην ΕΚΤ και με ένα πρώτο αλλά υποβαθμισμένο επίπεδο τη ΚτΕ, την Τράπεζα της Ελλάδος. Έτσι η όποια λανθασμένη εκτίμηση θα εντοπιστεί άμεσα ώστε να μεταδοθεί στην ευρεία οικονομία πολύ νωρίς.

Το αποτέλεσμα αυτών των δοκιμασιών δίνει δύο θετικές εξελίξεις. Πρώτον, το ΄΄παρκαρισμένο΄΄ ποσό των 11,5 δις ευρώ στο ΤΧΣ και που υπήρχε για το ενδεχόμενο κάποιας ανάγκης στα κεφάλαια των τραπεζών αποδεσμεύεται. Ήδη έχει συζητηθεί σε επίπεδο Κομισιόν, να χρησιμοποιηθεί από την Κυβέρνηση είτε για την πληρωμή μέρος του χρέους είτε σε άλλους τομείς με κατεύθυνση την πραγματική οικονομία.
Δεύτερον, δίνει την ευκολία στις τράπεζες να ανοίξουν τις δράσεις τους στην χρηματοδότηση των επιχειρήσεων, δηλαδή να κατευθύνουν κεφάλαια προς την πραγματική οικονομία. Προϋπόθεση γι΄αυτό είναι η διαμόρφωση άλλων κανόνων απ΄αυτούς που γνωρίσαμε στο παρελθόν, αυστηρότερα και ειδικότερα και ασφαλώς η διαμόρφωση κλίματος αμοιβαίας εμπιστοσύνης μεταξύ κράτους και επιχειρηματικού κόσμου. Βασικό συστατικό της εμπιστοσύνης είναι η σταθερή φορολογική πολιτική, οι διαχρονικά αξιόπιστοι κανόνες φορολόγησης και ακόμη εργασιακή ειρήνη και δικαιοσύνη σε όλες τις διαστάσεις της οικονομίας.

Υπό το πρίσμα αυτό τα σημερινά αποτελέσματα αποτελούν ελπίδα αναγέννησης της Ελληνικής οικονομίας με εγγυητή και πρότυπο δίκαιης συμπεριφοράς το κράτος. Άλλως κανένα θετικό στοιχείο σχετικά με τραπεζικό σύστημα δεν θα έχει κάποια τύχη προς όφελος της κοινωνίας και της προόδου.


ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ - ΙΣΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΧΡΗΣΗΣ 2013 ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΗΜΟ

Κάθε χρόνο και μια φορά τον χρόνο έρχεται προς συζήτηση και λήψη απόφασης - έγκρισης ο απολογισμός και ο ισολογισμός του δήμου για τα πεπραγμένα περίπου ενός έτους πριν.

Την εβδομάδα που πέρασε συνεδρίασε η Οικονομική Επιτροπή του δήμου, όπως ορίζει ο ΄΄Καλλικράτης΄΄ και ενέκρινε προς εισήγηση για συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο.
Το πρωτόκολλο ακολουθήθηκε σύμφωνα με το γράμμα του νόμου. Η ουσία, όμως, είναι τι ενέκρινε και τι αναφέρεται στον ισολογισμό της χρήσης του 2013. Το περιεχόμενο δίνει την εικόνα της οικονομικής κατάστασης του δήμου την 31-12-2013 και ασφαλώς δείχνει πως διαμορφώθηκαν τα έσοδα και τα έξοδα της διαχείρισης από την πλευρά της προηγούμενης διοίκησης.

Μελετώντας τον ισολογισμό διαπιστώνουμε τα εξής:
1. Καμιά ουσιαστική διαφορά δεν επήλθε από τις παρατηρήσεις που είχαμε κάνει για το 2012. Υπάρχουν σχετικά θετικά αλλά αρνητικά στοιχεία στον ισολογισμό. Στα θετικά θα εντάξουμε το γεγονός ότι υπήρξε μια μείωση στις υποχρεώσεις απέναντι στους προμηθευτές του δήμου από 1925233 ευρώ μειώθηκαν στα 1298018 ευρώ. Στο σύνολο των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων εμφανίζεται η μείωση να ανέρχεται στα 1.596.818 από  2.657.023.
2. Οι μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις παρ΄όλο που όπως ήταν φυσικό, έχουν μειωθεί παραμένουν σε υψηλά επίπεδα. Από 6.559.900 βρίσκονταν στα 5.850.272 ευρώ.
3. Στα αποτελέσματα χρήσης παρατηρούμε ότι στα τακτικά έσοδα υπήρξε μικρή μείωση από 8.071.635 εμφανίζονται 7.368.521 ενώ παρατηρείται αύξηση στα έσοδα από φόρους και εισφορές (παρακράτηση των φόρων από εργαζόμενους και προμηθευτές) κατά 200.000 ευρώ περίπου.
4. Το συνολικό προϊόν της χρήσης του 2013 φαίνεται να είναι αυξημένο (αποτελέσματα εκμετάλλευσης) από 909.830 ευρώ στα 940.137 ευρώ.
5. Το τελικό αποτέλεσμα της χρήσης εμφανίζει πλεόνασμα 34.341 ευρώ από 92.580 ευρώ.
6. Τα τελικά καθαρά αποτελέσματα της χρήσης εμφανίζουν έλλειμμα, όπως και στην χρήση του 2012 στα ίδια επίπεδα του 2012, από 1.107.954 της χρήση του 2012 στα 1.073.613 το 2013.. Μικρή αύξηση άνευ ουσία θα λέγαμε αλλά ....έλλειμμα!!
7. Δεν παρατηρήθηκε μια ουσιαστική δραστηριότητα στον δήμο δείχνουν αυτά τα αποτελέσματα. Δεν φαίνεται να υπήρξε το ενδιαφέρον εκείνο στις δράσεις του δήμου που να εμφανίσει κάποιο σχεδιασμό ή κάποιο πρόγραμμα στόχων. Απλά υπήρξαν τα έσοδα κι αυτά οδηγήθηκαν στις απόλυτα συνήθεις δαπάνες, μισθοί, φόροι και πληρωμές σε κάποιο βαθμό προηγούμενων υποχρεώσεων.
8. Αν, λοιπόν, κρίνουμε τα αποτελέσματα έτσι το συμπέρασμα είναι ότι η διοίκηση προσπάθησε να ακολουθήσει τις απόψεις της αντιπολίτευσης όταν είχε γίνει η ανάλογη συζήτηση στο τέλος του 2013 για την χρήση του 2012. Δηλαδή, έριξε το βάρος στις υποχρεώσεις παρά σε κάποιας μορφής κοινωνικής δράσης πέραν των καθιερωμένων μέσα από τα νομικά της πρόσωπα.
9. Το ύψος των δανείων που εμφανίζονται προς το ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων εμφανίζεται να μειώνεται κατά πολύ μικρό ποσό, από 5.3865.581 ευρώ στο τέλος του 2012 βρίσκονταν στα 5.383.558 στο τέλος του 2013. Αυτό εμφανίζεται διότι πληρώνονται (αν πληρώνονται κανονικά)  τα τοκοχρεωλύσια και όχι το κεφάλαιο. Έτσι μπορεί να καταλάβει κανείς για πόσα χρόνια θα πληρώνονται τα δάνεια αυτά.
10. Ποιο είναι το πολιτικό αποτέλεσμα της χρήσης του 2013; Η οπτική μιας πραγματικής ανάγνωσης  δείχνει μια συνολική οικονομική υποχρέωση του δήμου  της τάξης των 7,5 εκατομμυρίων ευρώ με την προϋπόθεση ότι έχουν πληρωθεί ή πληρώνονται οι υποχρεώσεις προς της ΕΥΔΑΠ με την τελευταία ρύθμιση που έγινε το 2012-13 και ότι οι υποχρεώσεις προς τους προμηθευτές έχουν εγγραφεί όλες και δεν εκκρεμούν άλλες. 
Το έλλειμμα της τάξης του ενός εκατομμυρίου ευρώ είναι προϊόν μιας απρόσεκτης διαχείρισης στο παρελθόν. Χρησιμοποιούμε μια ήπια έκφραση, θα λέγαμε. Το ποσό αυτό θα κληθεί να αποπληρώσει ο δήμος σταδιακά τα επόμενα χρόνια με μια περιοριστική πολιτική διαχείρισης αν θέλει να εμφανίζει εικόνα υγιούς οργανισμού. Σ΄αυτό να προστεθεί το γεγονός ότι ο δήμος προχώρησε στην χρονική επιμήκυνση των δανείων επιτυγχάνοντας την μείωση των μηνιαίων καταβολών αλλά μια βασική αρχή λέει ότι  ΄΄ό,τι κερδίζεις από μια ενέργεια, χάνεις από την άλλη΄΄. Δηλαδή θα κληθούν οι δημότες να πληρώσουν περισσότερα χρήματα με την επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής των δανείων.
Η επιχειρηματολογία, που χρησιμοποίησε η τότε δημοτική αρχή  ότι η πιστοληπτική ικανότητα του είναι υπέρ αρκετή συγκρινόμενη με το ενεργητικό της, δεν μας βρίσκει σύμφωνους. Δεν θέλουμε να καταθέσουμε τις απόψεις μας σχετικά με το ενεργητικό και την δανειοληπτική ικανότητα του δήμου.

Το γενικό συμπέρασμα από την εικόνα του δήμου είναι ότι ο δήμος έχει ένα σημαντικό βαρύδι στα οικονομικά του, στα χρέη του. Κυρίως στα δάνεια και στις υποχρεώσεις στην ΕΥΔΑΠ και στους προμηθευτές. 

ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΠΟΤΡΑΠΟΥΝ ΟΙ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ ΑΠΟ ΘΕΟΜΗΝΙΕΣ;

Πριν αρκετά χρόνια και όταν κανείς δεν είχε σκεφθεί κάποιο ενδεχόμενο καταστροφής από θεομηνίες είχαμε ερευνήσει αυτό το ενδεχόμενο σχετικά με πλημμυρικά φαινόμενα.
Μέρος αυτής της έρευνας είχαμε αναρτήσει σ΄αυτό ακριβώς τον χώρο. Σήμερα μετά τις ομολογουμένως μεγάλες καταστροφές στα νότια προάστια της Αττικής ήλθε στην μνήμη μας εκείνη η έρευνα και τα αποτελέσματά της.
Κατά την άποψή μας πολιτική δεν είναι μόνο η κάθε μορφής καταγγελία εναντίον της εξουσίας αλλά η συμβολή με έργο και άποψη ώστε  να αποτραπεί κάθε αρνητική εξέλιξη για τον άνθρωπο, για τον πολίτη, για τον δημότη.
Στο ίδιο πλαίσιο της προσπάθειας αυτής και ειδικότερα με τις θεομηνίες,  αναφέρθηκε πολλές; φορές στο δημοτικό συμβούλιο από την πλευρά της δημοτικής παράταξης ΄΄ΤΑ ΒΡΙΛΗΣΣΙΑ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ΄΄, στην προηγούμενη θητεία πως ο δήμος είναι σε θέση να αντιμετωπίσει κάθε μορφής θεομηνίας, πλημμύρες, σεισμοί και πυρκαγιές. 
Η στερεότυπη και άνευ ουσίας και πραγματικότητας απάντηση της τότε δημοτικής αρχής άφηνε πάντα το ζήτημα αυτό αναπάντητο. 
Πληροφορίες μας λένε ότι μόλις πριν λίγες ημέρες έφθασε έγγραφο από την κεντρική διοίκηση όπου ζητείται από τον δήμο να γνωστοποιήσει ποιες είναι οι υποδομές του δήμου ώστε να αντιμετωπίσει  κάποια ακραία κατάσταση στο μέλλον.
Μας είναι άγνωστο αν η σημερινή διοίκηση απάντησε ή ακόμη αν βρήκε κάτι ώστε να είναι ικανός ο δήμος να αντιμετωπίσει μια τέτοια κατάσταση.
Βλέπετε η αδιαφορία, ο αυταρχισμός και η έλλειψη αυτογνωσίας σε κατέχοντες την εξουσία οδηγεί την κοινή γνώμη σχετικά εύκολα πολλές φορές σε άλλες κατευθύνσεις σε αντίθεση με αυτό που κλήθηκε να υπηρετήσει.
Σήμερα αναδημοσιεύουμε θέσεις και προτάσεις από άνθρωπο που υπηρετεί στον δήμο, που έχει την κατάλληλη επιστημονική υποδομή, που συμμετείχε στην έρευνά μας αυτή  και που δεν κοστίζει στον  δήμο τίποτα προκειμένου να εκμεταλλευθεί την γνώση, την εμπειρία και τα επιτεύγματα της επιστήμης!!! Οι αγκυλώσεις της εξουσίας αφήνουν σε αδράνεια και ανεκμετάλλευτες μεγάλες δυνατότητας ανθρώπων για πραγματική προσφορά. Αυτή ήταν η κατάσταση στα προηγούμενα χρόνια. Μια αλήθεια που πονά αλλά εκφράζει την αλήθεια!!!!
Βασική προϋπόθεση, όμως, είναι η κάθε εξουσία να είναι απαλλαγμένη από αγκιστρώσεις κομματικού χαρακτήρα ούτε να έχει ΄΄παρκάρει΄΄ στο μυαλό της μια και μοναδική σκέψη το πως θα διατηρήσει την εξουσία.


ΘΕΣΕΙΣ ΣΧΕΤΙΚΑ  ΜΕ  ΤΟ  ΠΛΗΜΜΥΡΙΚΟ  ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΟΥ  ΛΕΚΑΝΟΠΕΔΙΟΥ  ΑΘΗΝΩΝ



  Οι χείμαρροι χαρακτηρίζονται από αιφνίδιες, μικρής διάρκειας, μεγάλου ύψους και έντασης υδατοπαροχές, οι οποίες πάντοτε συνοδεύονται από μεγάλες ποσότητες φερτών υλικών.
  Τα φερτά υλικά αποτελούν την καρδιά του πλημμυρικού προβλήματος των χειμάρρων. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε, ότι όλες οι καταγραφείσες κατά τα μεταπολεμικά χρόνια πλημμυρικές καταστροφές, οφειλόταν σχεδόν αποκλειστικά στη δράση των φερτών υλικών. Για το λόγο αυτό στους χειμάρρους, στους χειμαρροποτάμους, αλλά και στους ποταμούς, ο σχεδιασμός  οιασδήποτε αντιπλημμυρικής προστασίας πρέπει να στηρίζεται όχι μόνο στον ορθό υπολογισμό της μέγιστης αναμενόμενης υδατοπαροχής μιάς περιόδου επαναφοράς, αλλά στον συνυπολογισμό της αντίστοιχης μέγιστης στερεοπαροχής. Επομένως επιβάλλεται κάθε σωστός σχεδιασμός αντιπλημμυρικής προστασίας να στηρίζεται στα δεδομένα της μέγιστης υδατοστερεοπαροχής του χειμάρρου.
  Είναι όμως δυνατόν ο ορθός υπολογισμός της μέγιστης υδατοστερεοπαροχής να εγγυηθεί την διαχρονική ασφάλεια ενός συστήματος διευθέτησης ;
  Είναι δυνατόν εάν κατασκευάσουμε ή διασκευάσουμε κοίτες με διατομές ικανές να παραλαμβάνουν (χωρούν) την μέγιστη υπολογισθείσα υδατοστερεοπαροχή, να επιτύχουμε πλήρη αντιπλημμυρική προστασία ;
  Η απάντηση στο ερώτημα είναι όχι, οι δε λόγοι για τους οποίους δεν επαρκεί ο προσδιορισμός της μέγιστης υδατοστερεοπαροχής στο να επιτύχουμε την επιδιωκόμενη αντιπλημμυρική σταθερότητα είναι οι εξής:

  1. Οι κατασκευαζόμενες με βάση τη μέγιστη αναμενόμενη υδατοστερεοπαροχή διατομές, σταδιακά χάνουν την αρχική τους  χωρητικότητα, με αποτέλεσμα την εμφάνιση πλημμυρών σε διευθετημένες κοίτες. Τα αίτια του φαινομένου αυτού είναι τα εξής:
  1α    Η εμφάνιση τοπικών διαβρωτικών φαινομένων:
αυτό συμβαίνει όπου η υδατοστερεοπαροχή για ποικίλους λόγους καταστεί στερεομεταφορικά ακόρεστη (ύπαρξη ενεργειακής περίσσειας) και γίνει ικανή να προσβάλλει ευαίσθητες κοίτες ή πρανή. Τότε τα προσβαλλόμενα πρανή καταρρέουν, εμφράζονται οι κοίτες με επακόλουθο την έξοδο των πλημμυρικών νερών.
  1β   Το κατεξοχή όμως αίτιο μείωσης της χωρητικότητας των κοιτών και πρόκλησης πλημμυρών στον Ελλαδικό χώρο αποτελεί το φαινόμενο της πρόσχωσης των κοιτών. Αυτό συμβαίνει λόγω της απόθεσης φερτών υλικών στις θέσεις μειωμένου ενεργειακού δυναμικού. Το φαινόμενο αυτό λαμβάνει χώραν αργά αλλά σταθερά με την απόθεση μέρους των φερτών υλικών από τις μικρότερου ύψους υδατοπαροχές. Αυτές αδυνατούν να εκφορτίσουν στις θέσεις μειωμένου ενεργειακού δυναμικού το σύνολο του μεταφερόμενου στερεοφορτίου τους, με αποτέλεσμα τη σταδιακή πρόσχωσή τους. Η πρόσχωση αυτή επειδή δεν συνοδεύεται από άμεσα πλημμυρικά φαινόμενα δεν γίνεται εύκολα αντιληπτή και γι’ αυτό καθίσταται ιδιαίτερα  επικίνδυνη. Για να καταστεί σαφής η διάσταση του προσχωτικού προβλήματος αναφέρεται χαρακτηριστικά το παράδειγμα των ποταμών Αξιού και Αλιάκμονα. Και στους δύο αυτούς ποταμούς κατασκευάσθηκαν νέες (σε άλλες θέσεις ) τεχνητές κοίτες, οι οποίες ήσαν ικανές να παροχετεύουν υδατοπαροχές ύψους 3.800 m3/sec και 3.500 m3/sec αντίστοιχα. Σήμερα ο μεν Αξιός αδυνατεί να παροχετεύει πλημμυρικές αιχμές μεγαλύτερες των 1.500 m3/sec, ο δε Αλιάκμονας των 1.200 m3/sec. Στο σημείο αυτό πρέπει να επισημανθεί το γεγονός ότι η αποθετική δράση στις προσχωτικές ζώνες των χειμάρρων προχωρεί σημαντικά ταχύτερα από εκείνη των ποταμών.
 
  2. Οι σχηματιζόμενες μέγιστες χειμαρρικές υδατοπαροχές και στερεοπαροχές, αντικατοπτρίζουν ουσιαστικά τις υφιστάμενες χειμαρρικές συνθήκες που επικρατούν στη λεκάνη απορροής. Επομένως η απάντηση μιάς λεκάνης απορροής (υδατοστερεοπαροχή) σε μια βροχόπτωση εξαρτάται όχι μόνο από το ύψος της βροχόπτωσης, αλλά κυρίως από την κατάσταση στην οποία βρίσκεται στην λεκάνη απορροής.    
 
  Εάν στη λεκάνη απορροής επικρατούν συνθήκες πλήρους προστασίας (κανονική υδρογεωνομική βλάστηση), τότε:
  2α Μειώνονται σημαντικά οι πλημμυρικές αιχμές: χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι μια κανονική δασική βλάστηση μειώνει τις πλημμυρικές αιχμές από 30 έως 60%.
  2β  Ελαχιστοποιούνται μέχρι πλήρους εξαφάνισης τα παραγόμενα στη λεκάνη απορροής φορτία φερτών υλικών: αυτό συμβαίνει όταν το δάσος ασκεί την πλήρη προστατευτική του επίδραση.

  Εάν όμως η λεκάνη απορροής έχει πλήρως υποβαθμισθεί (απουσία κάθε μορφής προστατευτικής βλάστησης) τότε:
  2γ  Αυξάνονται σημαντικά οι πλημμυρικές αιχμές
  2δ Μεγιστοποιούνται τα παραγόμενα, ιδίως τα μεταφερόμενα φερτά υλικά. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι μετά από πυρκαγιά που συνέβη στην περιοχή Σάρτης Σιθωνίας το 1986 κατά το αμέσως επόμενο έτος η μετρηθείσα ετήσια παραχθείσα ποσότητα φερτών υλικών ανήλθε σε 9.200 m3/km2 /έτος, ενώ η αντίστοιχη μέση ετήσια, πριν την καταστροφή του δάσους, μόλις προσέγγιζε τα 108 m3/km2 /έτος. Παράχθηκε επομένως στην πλήρως υποβαθμισμένη λεκάνη περίπου 90 φορές μεγαλύτερο ετήσιο φορτίο φερτών υλικών, το οποίο όπως ήταν φυσικό αδυνατούσαν να εκκενώσουν οι υπάρχουσες φυσικές κοίτες, με αποτέλεσμα  σημαντικές για την περιοχή πλημμυρικές καταστροφές.

  Από τα παραπάνω προκύπτει ότι η αυτή βροχόπτωση είναι δυνατόν ανάλογα με τις υπάρχουσες χειμαρρικές συνθήκες να σχηματίσει σημαντικά διαφορετικού ύψους υδατοστερεοπαροχές. Επομένως η χωρητικότητα των κοιτών ενός χειμάρρου μπορεί για μια βροχόπτωση να είναι επαρκής ή ανεπαρκής, ανάλογα με την κατάσταση της λεκάνης απορροής.

  Εκτός όμως από τα φυσικά αίτια πλημμυρογένεσης, υπάρχουν και ανθρωπογενή αίτια που επιτείνουν τον πλημμυρικό κίνδυνο και τα οποία επιγραμματικά είναι τα ακόλουθα:
 1. Μεταβολές ή αλλοιώσεις κοιτών. Το φαινόμενο αυτό εμφανίζεται ιδιαίτερα έντονο στις αστικές περιοχές με σημαντική οικοπεδική αξία.
 2. Δημιουργία ανθρωπογενών φερτών υλικών. Τα υλικά αυτά  (μπάζα, πλαστικά, δοχεία, σκουπίδια κ.λ.π.) είτε ρίπτονται απ’ ευθείας στις κοίτες, είτε στα πρανή παρασυρόμενα από τις πλημμυρικές αιχμές.
 3. Κακώς ή ανεπαρκώς σχεδιασθέντα και εκτελεσθέντα τεχνικά έργα, όπως ανεπαρκή ανοίγματα γεφυρών και οχετών, στενώσεις κοιτών με εγκιβωτισμό ή με παράλληλους τοίχους κ.λ.π.
 4. Πλήρεις εμφράξεις κοιτών. Το γεγονός αυτό είναι αρκετά συνηθισμένο στις μεγάλες αστικές περιοχές.
 5. Η μετατροπή του ανοικτού υδρογραφικού δικτύου των χειμάρρων σε κλειστό αγωγό. Η άποψη αυτή είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη επειδή την έχουν ενστερνισθεί και ασπασθεί όχι μόνον οι απλοί πολίτες αλλά και οι Δήμοι και δυστυχώς οι υπεύθυνοι διαχειριστές των χειμάρρων των Αθηνών, καθώς και όλων των μεγάλων πόλεων της χώρας μας.
Η άποψη αυτή (του κλεισίματος των χειμάρρων), που συνήθως προβάλλεται ως περιβαλλοντική διευθέτηση, έχει τα ακόλουθα μειονεκτήματα:
 5α   Δεν λαμβάνει καθόλου υπ’ όψιν της το πρόβλημα των φερτών υλών.
 5β  Οι διαχειριστές των χειμάρρων εντός των πόλεων αντιμετωπίζουν και χειρίζονται τους χειμάρρους ως αποχετευτικό δίκτυο απόρριψης λυμάτων (επεξεργασμένων και μη). Ακριβώς γι’ αυτό οι χείμαρροι των αστικών κέντρων έχουν καταστεί σκουπιδότοποι και λυματοφόροι αγωγοί. Επειδή δε οι χείμαρροι για το λόγο αυτό ενοχλούν οπτικά, αισθητικά, οσμητικά κ.λ.π., προτείνουν την μετατροπή τους σε κλειστούς αγωγούς χρησιμοποιώντας την μέθοδο της στρουθοκαμήλου. Δυστυχώς την άποψη αυτή άρχισαν να την ασπάζονται ευρέως και πολλοί δημοτικοί άρχοντες.
 5γ Λόγω του υπερβολικά μεγάλου κόστους κατασκευής των εγκιβωτισμένων κλειστών αγωγών και των εγγενών αδυναμιών ιδιοκτησιακού χαρακτήρα, οι μελέτες που συντάσσονται και εγκρίνονται από την ΕΥΔΑΠ και τους αντίστοιχους φορείς διαχείρισης, στην προσπάθειά τους να μειώσουν το κόστος κατασκευής, αποδέχονται ως πλημμυρική παροχή όχι τη μέγιστη αναμενόμενη αλλά σημαντικά μικρότερη. Αποδέχονται επομένως την ύπαρξη πλημμυρών ανά τακτά χρονικά διαστήματα.
 5δ Οι κλειστοί αγωγοί (συχνά γίνονται δίδυμης ή τρίδυμης διατομής), ακόμη αν παραλαμβάνουν την μέγιστη υδατοπαροχή και στερεοπαροχή ενέχουν σημαντικό πλημμυρικό κίνδυνο, από  ενδεχόμενη έμφραξή τους (μερική ή ολική), από μεταφερόμενους κορμούς δένδρων, εφ’ όσον αυτοί διαταχθούν κάθετα προς τη ροή του νερού.
  Δυστυχώς πρέπει να τονισθεί και να υπογραμμισθεί ιδιαίτερα ότι στο λεκανοπέδιο των Αθηνών συναντώνται αθροισμένα όλα τα παραπάνω αίτια και μάλιστα στο μέγιστο βαθμό. Τόσο η κατάσταση των χώρων παραγωγής (λεκάνες απορροής) όσο και οι κοίτες εμφανίζονται σε μέγιστο βαθμό υποβαθμισμένες.
  Το μόνο ευτύχημα για την Αθήνα αποτελεί το μικρό σχετικά ύψος βροχής και η αδυναμία μιας ισχυρής βροχόπτωσης να καλύψει ταυτόχρονα με την ίδια ένταση ολόκληρο το λεκανοπέδιο. Εάν παρ’ ελπίδα συμβεί αυτό τότε οι καταστροφές θα είναι βιβλικές.

  Με βάση τα παραπάνω, όσον αφορά το λεκανοπέδιο των Αθηνών, για να αποτραπεί στο μέγιστο βαθμό ο πλημμυρικός κίνδυνος πρέπει να γίνουν τα εξής:

  Α. Στις λεκάνες απορροής

 1. Έργα που θα στοχεύουν στη δημιουργία υδρογεωνομικού δάσους. Τα έργα αυτά πρέπει να προχωρούν σταδιακά και κατά την έννοια των ισοϋψών ώστε να επιτυγχάνεται η μέγιστη ανασχετική υδρολογική προστατευτική επίδραση.
 2. Να διανοιχτούν κατά το μήκος των ισοϋψών τόσοι μικροί ασυνεχείς τάφροι (μήκους 2-4μ.και πλάτους 0.5-1μ.), όσο αποτελεί η πλεονασματική – απορροϊκή ζημιογόνα βροχόπτωση. Σημειωτέον ότι η ποσότητα του νερού πλήρωσης των τάφρων αφ’ ενός θα διηθηθεί, αφ’ ετέρου θα λειτουργεί ανασχετικά στην ταχύτητα κίνησης του πλημμυρικού απορροϊκού νερού.
 3. Να γίνουν τεχνητά, φυτοτεχνικά και αγροτεχνικά έργα σταθεροποίησης των εστιών παραγωγής φερτών υλών και των εστιών ταχείας κίνησης του νερού.
 4. Να κατασκευασθούν μικρά φράγματα που θα στοχεύουν στη μείωση της ταχύτητας του νερού, την παρακράτηση (απόθεση) μέρους των φερτών υλικών (των χονδροκοκκότερων) καθώς και την σταθεροποίηση των ορεινών κοιτών των πρανών.

  Β. Στο υδρογραφικό δίκτυο (κοίτες).
 Με βάση ότι ο επιδιωκτέος στόχος βελτίωσης των συνθηκών των λεκανών απορροής μπορεί να επιτευχθεί, μπορεί όμως και όχι ή ακόμη μπορεί και να καταστραφεί (π.χ. από πυρκαγιά), το σύστημα διευθέτησης στις κοίτες όσον αφορά το λεκανοπέδιο έχει ως εξής:
 1. Να απαγορευθεί το κλείσιμο υπαρχόντων ανοικτών αγωγών (χειμάρρων) και η μετατροπή τους σε κλειστούς.
 2. Να επαναποκτηθεί όπου είναι δυνατό η απολεσθείσα χωρητικότητα. Το μέτρο αυτό δεν πρέπει να αποβλέπει μόνο στην απόκτηση υδατοστερεοπαροχετευτικής ικανότητος του τμήματος αυτού, αλλά εφ’ όσον υπάρχει επαρκής χώρος να χρησιμεύει ως περιοχή προσωρινής ανάσχεσης μέρους της πλημμυρικής παροχής.
 3. Διατήρηση ή επαύξηση των ευρέων ανοικτών αγωγών στις βάσεις των οποίων θα γίνεται η κατασκευή προσωρινού ανασχετικού αντιπλημμυρικού φράγματος. Ο αριθμός, το ύψος και εν γένει οι διαστάσεις των αντιπλημμυρικών φραγμάτων εξαρτώνται από τη ζητούμενη προς παρακράτηση ποσότητα νερού και τις υφιστάμενες δυνατότητες των κοιτών.
 4. Η συσσωρευτική (αθροιστική) υστερητική παροχή να μεγιστοποιηθεί, ώστε στα άλλα τα υδραυλικά σημεία να φθάνει μικρότερο μέγιστο υδατοφερτό.
 5. Να γίνουν έργα ενίσχυσης των υδραυλικά αδύνατων διατομών.
 6. Να γίνουν έργα διακράτησης ή απόθεσης φερτών υλικών εκεί όπου είναι δυνατόν.
 7. Να εκτελεσθούν έργα διαλογικής συγκράτησης των φερτών υλικών (ανθρωπογενών και μη όπως μπάζων, δένδρων, πλαστικών κ.λ.π.). Με τον τρόπο αυτό το μεταφερόμενο φορτίο των φερτών υλικών θα μειωθεί τόσο ποσοτικά όσο και κυρίως ως προς το μέγεθός του, με αποτέλεσμα την μη αποθετική δράση στα ευαίσθητα σημεία.
 8. Να ενισχυθούν όπου απαιτείται η σταθεροποίηση των κοιτών και των πρανών, κυρίως με εγκάρσια έργα και με προβόλους και όχι με παράλληλους τοίχους.
 9. Να απαγορευθεί η προσάρτηση μέρους της κοίτης και των πρανών από τους περιοίκους και δυστυχώς και από την πολιτεία και τους δήμους, οποίοι βλέπουν το χείμαρρο ως μη έχοντα φωνή διαμαρτυρίας και καταγγελίας.
 10. Να απαγορευθεί και να ποινικοποιηθεί  η απόρριψη μπάζων και άλλων φερτών υλικών.
 11. Να γενικευθεί ως ευρέως σταθεροποιητικό μέσο η φυσική βλάστηση (πρανή, μικρές χαραδρώσεις κ.λ.π.) και να ελαχιστοποιηθεί μέχρις εξάλειψης η χρήση του beton.
 12. Να αντιμετωπισθούν οι κοίτες των χειμάρρων ως ζώνες ιδιαίτερης περιβαλλοντικής και αισθητικής σημασίας καθώς και ως υγροβιότοποι ιδιαίτερης προστασίας.



                                                       Σωκράτης  Κουκλάδας
                                                             Γεωπόνος ΓΠΑ

                                            Δασολόγος  Περιβαλλοντολόγος  Phd

Τι ψήφισαν οι Βριλησσιώτες

Εγγεγραμμένοι 22.775 Έγκυρα 12.151 Άκυρα 134 Συμμετοχή 12.386 Λευκά 101 ...